امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

جهاد فرهنگی بسیج

#1
عملکرد بسیج را در سه دهه گذشته می توان به این ترتیب دسته بندی کرد. در دهه اول، شاهد حضور حماسی و داوطلبانه جوانان بسیجی هستیم که خالصانه در عرصه های مختلف خصوصا در مبارزه با تجاوزکاران عراقی وارد کارزار شدند. آنها چنان در ولایت ذوب بودند که به تاسی از معمار کبیر انقلاب، دنیا را رها کردند و برای امنیت جامعه، یا به شهادت رسیدند یا اسارت و آزادگی یا جراحت و جانبازی را به جان خریدند. کارکرد دهه اول حضور بسیج در کشور، ایجاد امنیت در جامعه بود، چرا که طبیعتا مهم ترین نیاز مردم در جوامع بشری، دارا بودن امنیت است و از این لحاظ در آن دهه حساس، بسیج به بهترین شکل، عمل کرد و حضور داوطلبانه نیروهای بسیجی و تاثیر وجود آنها را مردم با تمام وجود حس کردند. در دهه های بعد، این نوع نیاز از جانب مردم کمتر احساس شد. با وجودی که ما همواره در معرض تهدید قرار داریم، اما پایان جنگ، این حس را ایجاد کرد که بسیج دیگر صحنه های عملیاتی ندارد و کارکرد نظامی بسیج را پایان یافته تلقی کردند. در حالی که باید بعد از جنگ بر روی گسترش این فرهنگ و نهادینه شدن آن کار می شد، ولی تغییراتی در اوضاع فرهنگی کشور در حال شکل گیری بود و هنوز هم هست که از داخل و خارج، دشمن درصدد تضعیف این فرهنگ که سلاح برنده و برگ برنده ما در جنگ بود برآمدند. به بیان دیگر، دشمن تلاش کرد تا با تحرکاتی جدی افکار عمومی را به دست گیرد و نقطه قوت کشور ما را مورد هدف قرار دهد. با ایجاد تاثیرات منفی بر اجتماع و به یاری برخی افراد کم اطلاع و دشمنان داخلی، اقداماتی انجام گرفت که متاسفانه لطماتی جدی به بسیج و فرهنگ آن نزد افکار عمومی زد. بعدها مشخص شد که این تحرکات ریشه در جریان های پشت پرده ضد بسیج و بسیجی دارد و این سوژهایی است برای تخریب بسیج.
بعد از جنگ، دشمن با یک محاسبه فهمید که جمهوری اسلامی را نمی توان با تهاجم نظامی از بین برد. با محاصره اقتصادی هم این کار ممکن نیست و فهمیدند باید عقبه کشور ما را بمباران کنند. عقبه ما عبارت است از فرهنگ و اخلاق اسلامی، توکل به خدا، ایمان و علاقه به اسلام، اعتقاد به جهاد و شهادت. تهاجم فرهنگی و ناتوی فرهنگی مثل خود کار فرهنگی، یک کار آرام و بی سر و صداست. رویکرد اصلی ناتوی فرهنگی، جنگ نرم و هدف اصلی آن نابودی هویت ملی جوامع بشری بویژه مقابله با ایمان انسان هایی است که می خواهند از هویت دینی و ملی خود شرافتمندانه دفاع کنند. در دنیای پرهیاهوی امروز، فعالیت فرهنگی تبلیغاتی، اطلاع رسانی و سمعی و بصری مکمل فعالیت های نظامی هم محسوب می شود. بر همین اساس مشاهده می کنیم که حتی برخی ارتش های جهان از جمله ارتش آمریکا و همچنین ناتو از جنگ روانی و رسانه ای، هم به عنوان زمینه ساز تهاجمات نظامی و هم به عنوان عملیات روانی حین جنگ و بعد از پایان جنگ نظامی برای افزایش دستاوردها استفاده می کنند. در تقابل غرب با جمهوری اسلامی ایران شاهد هشت سال تجاوز نظامی عراق علیه ایران و حمایت همه جانبه غرب علیه ملت مان بوده ایم. گرچه جنگ پس از هشت سال به پایان رسید، اما جنگ روانی، تبلیغاتی، رسانه ای، سیاسی و بین المللی هرگز متوقف نشده و دشمن هرگز از این اهرم دست نخواهد کشید. یکی از اهداف ناتوی فرهنگی این بوده است که سعی کنند جوان های مومن را از پایبندی متعصبانه به ایمان منصرف کنند. این کار الآن دارد انجام می گیرد و ما شاهد دختران بدحجاب در جامعه هستیم. در مورد برخورد با جرایم فردی در اجتماع، هفتاد درصد از کار بسیج، امر به معروف و فرهنگ سازی در این زمینه است و تنها سی درصد نهی از منکر می باشد که آن هم به جرایم علنی و در معرض دید عموم رسیدگی می شود. حتی با کسانی که دستگیر می شوند، برخورد ارشادی انجام می گیرد. البته ناصحین بسیج هم هستند که در یک بخش فقط برخورد لسانی می کنند، آن هم با احترام کامل و رعایت تمام حقوق افراد و حتی گاهی ناصحین در مقابل تندی طرف مقابل کاملا متانت و آرامش خود را حفظ می کنند.نیروی بسیج یک نیروی فرهنگی است. پس وظیفه نیروی مقاومت بسیج این است که در این جنگ فرهنگی، راهبردهای مشخص و معینی داشته باشد. به همین دلیل، یکی از رویکردها و راهبردهای جدی بسیج، اولا مقابله با تهاجمات و ناتوی فرهنگی و مقابله با شبهات و القائات منحرفانه اعتقادی و ستیز با دین زدایی و انحرافات اجتماعی است. به طور کلی، بسیج هر نوع تهاجمی را که روح و ایمان جوانان ما را هدف قرار دهد، در نظر دارد و راه مقابله با آن را خواهد یافت. ثانیا علاوه بر یک پدافند فرهنگی برای عمق بخشی دین و ایمان آحاد جامعه و خاصه بسیجیان در دستور کار بسیج است. اما جالب است بدانید که مقام معظم رهبری فرمودند کار فرهنگی بسیج هم باید به شیوه غیر مستقیم باشد و با توجه به شور و نشاط جوان لازم است که کار در یک فضای شاداب فرهنگی صورت پذیرد. به همین دلیل، بسیج نیازمند بسترهای مناسب و اثرگذار است. بعد از ایجاد شرایط در فرد باید برای بالا بردن سطح ایمان و اعتقاد او حرکت کرد، آن هم در یک محیط مشخص و تعریف شده و گاه به شکل مستقیم. درواقع مهم ترین کار بسیج، عمق بخشی به اعتقاد و ایمان و ارتقای سطح بصیرت و معرفت بسیجیان و بعد، مردم است. در میان دستگاه های فرهنگی کشور، نیروی مقاومت بسیج یکی از کارآمد ترین، گسترده ترین و موثرترین دستگاه های فرهنگی است که البته به واسطه تهدیدهای همیشه دشمنان مثل آمریکا هیچ گاه فعالیت های نظامی خود را به بوته فراموشی نخواهد سپرد. امروزه بحمدالله سپاه و بسیج در یک آمادگی دفاعی و یک توانمندی معجزه آسا قرار دارند. نقطه اتکایی بسیار محکم برای نظام مقدس جمهوری اسلامی که به لطف جوانان این آب و خاک شکل گرفته است. توان آمادگی دفاعی در بسیج امروز صدها برابر بیشتر از توان آمادگی بسیج در جنگ تحمیلی است، هم از نظر تجهیزات و هم از نظر سازماندهی و تربیت نیروی رزمنده، پیشرفت های بسیاری حاصل شده است. امروزه در کنار امور فرهنگی، راهکارهای مناسبی هم برای مقابله نظامی توسط بسیج وجود دارد. از جمله ۲۵۰۰ گردان عاشورا و الزهرا (س) با آموزش های لازم و سلاح های جدید آماده دفاع در مقابل هرگونه تهدید نظامی هستند.
تهاجم و ناتوی فرهنگی در طول تاریخ با استفاده از ابزارها و شیوه های مختلفی شکل گرفته است. در دهه های اخیر، به موازات رشد و گسترش وسایل ارتباطی و مخابراتی و نیز استفاده موثر از فرآورده ها و محصولات آنها، زیرساخت این تهاجم و ابزارهای تحقق آن بسیار متحول شد. بخش وسیعی از این محصولات و آثار که به صورت غیرمجاز و با محتوای ناسالم و مفسده انگیز در بین جوانان و نوجوانان توزیع می شود، در قالب فیلم های ویدئویی، نوارهای کاست، نرم افزار و دیسکت های کامپیوتری، عکس، پوستر، مجله و آثار مشابه صوتی یا تصویری، اشاعه دهنده فرهنگ و رفتار بیگانه است. امروزه رشد و گسترش شبکه های ماهواره تلویزیونی، این ابزارها را به عنوان مهم ترین عامل سلطه و تحمیل بر فرهنگ عمومی جامعه،بویژه در بین جوانان و نوجوانان تبدیل کرده و شکل پیچیده ای به آن بخشیده است. علت حمایت غرب از توزیع فیلم های مبتذل، تولید برنامه های ماهواره ای مستهجن، حمایت از روزنامه های زنجیره ای و اندیشه های سکولار و مخالفت با نهادهای مذهبی، ترویج مواد مخدر و حمایت از باندهای قاچاق برای تضعیف ایمان و در نتیجه تحقق اهداف ناتوی فرهنگی است. باید در مقابل ناتوی فرهنگی به جهاد فرهنگی متوسل شد، چرا که جهان اسلام در حال فتح سنگر به سنگر مواضع است و وعده حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه این قرن، قرن اسلام است، طلیعه ای نزدیک است.
ناتوی فرهنگی وظیفه مقابله فرهنگی برای جلوگیری از شکل گیری از تمدن اسلامی را برعهده دارد و طبیعتا باید در مقابل آن برنامه ریزی و اقدام کرد. در حال حاضر برای مقابله با تهاجمات به عزم همگانی نیاز است. دین اسلام، الگویی است برای مقابله با تهاجم فرهنگی و همه مسئولان باید برای گسترش فرهنگ اسلامی و ایرانی به صورت عملیاتی کار کرده و آن را در خانواده و اجتماع وارد کنند. نیروهای فرهنگی بسیج بر اساس برنامه ریزی در بخش های مختلف فرهنگی به طوری کاملا حرفه ای کار می کنند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان