امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سراب گیان

#1
موسيقي زيباي آب با نزديك تر شدن به متن طبيعت سراب، واضح تر و دلنوازتر به گوش مي رسد. آب معجزه گر و آباداني ساز، اينجا نيز كار خود را كرده و طبيعتي بكر و سرسبز را در گوشه اي از زمين خدا پديد آورده كه همه چيز در آن مسحور كننده و زيباست.

اين بهشت كوچك، معروف به «سراب گيان» كه در جوار تپه هاي باستاني گيلان در اطراف شهر تاريخي نهاوند واقع شده، تصويري از طراوت، سبزي، شادابي و شور و نشاط طبيعت زنده است كه آب، آبشار، چشمه، درختان سر به فلك كشيده و دامنه كوه سربلند، آنها را پديد آورده است.

مي شود در جاي جاي اين جنگل سبز و كوچك و محصور ميان درختان چنار و بلوط و بيد و گردو و… ساعت ها نشست و با احساس لطيفي همراه با خنكاي آب زلال و سبك رودخانه گيان، به تفكر و تعبدي عميق پرداخت.

آب كه از بلندي سرازير مي شود پس از عبور از حوضچه اي بزرگ كه دست بشر نظم هندسي خاصي به آن داده، به آبشاري زيبا و زلال تبديل و باحركتي موزون و فريبنده به پايين دست مي ريزد، بعد با جاري رود سرازير مي شود و مي رود تا دشت ها، مزرعه ها ودلها را سيراب كند.

نهاوند داراي چشمه ها و سراب هاي متعدد است كه جنگل گيان با 425 هكتار وسعت يكي از زيباترين آنهاست و 200 هكتار آن پوششي درختي است با رودخانه پرآب و زلالي كه بيش از يك متر مكعب در ثانيه آب جاري دارد و زمين هاي كشاورزي حدود 5 روستا را سيراب مي سازد.

با اين حال وقتي در يكي از روزهاي گرم مردادماه به ميزباني سازمان جهاد كشاورزي استان همدان و مديريت جهاد كشاورزي شهرستان نهاوند، به اتفاق همكاران مطبوعاتي به ديدن سراب گيان رفتيم، برخي مشكلات اين منطقه جذاب توريستي را در خفاي زيبائيهاي آن مشاهده كرديم كه جاي تامل بسياري داشت.

در اين باره با چند تن از ديداركنندگان از منطقه گيان به گفت و گو پرداختيم:
محمد علي زاده يكي از مسافران «گيان» مي گويد: «اين جاذبه طبيعي به عنوان يكي از مكانهاي گردشگري نه تنها شهرستان نهاوند، بلكه استان همدان، مطرح است اما چنان كه بايد نسبت به معرفي آن به عموم مردم حتي در سطح استان اقدامي نشده و مجموع سراب هاي منطقه به ويژه «گيان» هنوز گمنام و ناشناخته اند».

وي مي افزايد: «راه ناهموار، دسترسي آسان به اين مكان را از مسافران علاقه مند سلب مي كند، در حالي كه وجود يك راه دسترسي مناسب از حداقل امكاناتي است كه بايد يك منطقه توريستي ايجاد شود».

خانم بختياري، يكي ديگر از گردشگران منطقه مي گويد: «امكانات بهداشتي اينجا، در حداقل ممكن است به طوري كه منطقه فاقد يك سرويس بهداشتي مناسب بوده و تخليه زباله ريز انجام نمي گيرد و متاسفانه مردم نيز با عدم رعايت بهداشت محيط از جمله ريختن زباله و آشغال داخل و كنار رودخانه و پاي درختان و فضاي سبز اطراف، اين مسئله را تشديد مي كنند.»

مسافر ديگري – چنين مي گويد: «عدم وجود امكانات روشنايي كافي باعث مي شود تا با غروب آفتاب و كاستن از روشنايي روز، عملاً استفاده از اين مكان زيبا براي گردشگران و مسافران غيرممكن و سخت شود».

خانم قاسمي نيز معتقد است كه، معمولاً تعبيه امكانات جانبي در كنار نقاط طبيعي توريستي، باعث جذابيت بيشتر مكان شده و رغبت مسافران را افزايش مي دهد.

وي مي افزايد: «متاسفانه «سراب گيان» فاقد كمترين حد اين امكانات است. در حالي كه در اين خصوص متوليان امر با ايجاد يك شهربازي كوچك و نصب دكه هايي جهت فروش برخي اقلام مورد نياز مردم مانند مواد خوراكي و… هم بر جذابيت محيط افزوده و هم مي توانند از درآمد آن براي رسيدگي به وضعيت سراب استفاده كنند.

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

سراب گیان 1

پاسخ
 سپاس شده توسط D.I.Z.E.R.E
آگهی
#2
من رفتم خیلی باحالهHeart
سراب گیان 1
پاسخ
 سپاس شده توسط spent †


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان