21-07-2015، 21:53

اف -35 بی ها انگلیس به مانند اجداد هم نامشان Electric Lightning شماره گذاری می شوند در سال 2006 نیروی هوایی امریکا اطلاعیه داد که اف – 35 محصول پروژه ی Joint Strike Fighter ساخته ی لایکهیلد به یاد P-38 Lightning
در جنگ جهانی دوم و هواپیمای انگلیسی Electric Lightning ساخته شده در پس از جنگ Lightning II نام گذاری خواهد شد این امر مناسب به نظر می رسید بنابراین شماره سریال اولین اف-35 های تحویلی به نیروی هوایی سلطنتی نیز می بایست از اجداد تمثیلی شان در جنگ سرد پیروی کنند .

تا به امروز 26 August 2014 سه فروند F-35B – BK-01, BK-02 and BK-03 – انگلیسی
به جهت ارزیابی و اموزش تحویل در امریکا تحویل شده است سازه ی جت چهارم BK-04 در حال ساخت است .
سریال های 3 فروند در دست ارزیابی ZM135, ZM136, ZM137 و ZM138 برای چهارمی و برای بقیه به همین ترتیب می باشد که منعکس کننده ی شماره سریال اولین دسته ی 20 فروندی از Lightning F.1 که اولین پرواز هایشان را در 1959 تا 60 انجام دادند می باشد .
اگرچه تولید اولین Lightning F.1
(XM134 که در 1963 به انگلیس تحویل شد و در سال پس از ان دچار سانحه شد ) در این شماره گذاری ذکر نشده است
قابل درک است که F-35B ZM135 ( تصویر بالایی ) طبق شماره ی دومین فروند از Electric Lightning های انگلیسی ( پایینی ) که اکنون در موزه ی سلطنتی جنگ نگه داری می شود شماره گذاری شده
( انگلیسی های خرافاتی - مترجم -) .
این هواپیما (XM135) دارای داستانی جالب و منحصر به فرد است .
Lightning XM135

XM135 معروف است برای – یا بدنام برای ! – اینکه در 22 جولای 1966 تبدیل Lightning ای شد که در حالی که یک افسر مهندسی در پشت فرامین در حال انجام تست های زمینی بود ناگهان و به طور تصادفی به اسمان برخاست ! فرمانده ی وینگ Walter “Taff” Holden به دنبال رفع مشکل الکترونیکی مضمنی بود که تنها در حالی که هواپیما در حال شتاب گیری بود خود را نمایان می ساخت . با کانوپی بسته و شاسی قفل شده روی زمین و صندلی پران پین شده در جای خود , هنگامی که هواپیما به ارامی در پایگاه RAF Lyneham’s ‘lazy runway’ در حال تاکسی کردن بود Taff سرگرم تلاش بیهوده ای برای پیدا کردن منشا عیب بود و واقعه هنگامی رخ داد که او سحوا کنترل جریان سوخت را در وضعیت reheat ( باز گرمایش ) قرار داد .
Lightning که به سرکشی و قدرت مهار ناپذیرش مشهور بود همچون جانوری بی رحم بود . قبل از انکه Taff متوجه شود چه اتفاقی افتاده , هواپیما شتاب گرفت ,همچون مشعلی فروزان . بدون دقت به حمل کننده های سوخت و سایر هواپیما ها روی باند فعال تیک اف کرد . برفراز حومه ی ویلتشایر صاعقه سینه ی اسمان را شکافت .
خوشبختانه Taff مقداری تجربه در پرواز با هماپیماهای ملخی سبک داشت که باعث شد به سختی به ویژگی های پروازی این ماشین 2 موتوره اشراف یابد . پس از 2 تقرب ناموفق به باند اصلی فرودگاه Lyneham , تلاش سوم با خوش شانسی همراه شد و Taff فرود موفقیت امیزی را تجریه کرد البته با سابیدن دم هواپیما روی بتن و قطع کردن کابل ترمز . پس از اینکه کابل ترمز رفت قاتی یه باقالیا Taff برای متوقف کردن Lightning در 100 یارد باقی مانده تنها به ترمز چرخ ها متکی بود .
این ماجرای فراموش نشدنی با جان بدر بردن سرنشین و هواپیما خاتمه یافت ( ازراییل یه حال اساسی بهش داده ).
در 1974 XM135 به عنوان میراث ملی حفظ شد Taff با وجود برخی جراحات و استرس های پس از حادثه به طور کامل بهبود یافت
Future British F-35Bs

ها ی بعدی انگلیس F-35B زمان مشخص خواهد کرد که ایا سریال نامبر های
برای انعکاس خاطره ی دسته ی اف 1 ادامه خواهند داشت یا خیر . با استناد به F-16.net هواپیما های ZM139 – ZM144 در حال حاضر در نوبت قرار دارند که شماره سریال های 145 – 147 و 163 – 167 را باقی می گذارند . هواپیمای با کد
XM168 برای ازمون های سازه ای ساخته شده بود که هرگز پرواز نکرد در حالی کهXM148 و 149 هنوز تکمیل نشده اند ممکن است مجددا سریال ZM134 ( کد همون الکتریک لایتینگ ای که سقوط کرده بود – مترجم - ) روی بدنه ی یک Lightning II تازه تحویل شده در اسمان انگلیس پرواز کند .
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
http://www.military.ir/