امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

کشف مینی سیاه چاله درLHC میتواند جهان های موازی و ابعاد اظافی را اثبات کند

#1
18 مارچ 2015

به گزارش PHYS.ORG  احتمال وجود ابعاد بالاتر و دنیاهای موازی هیجان انگیز و وسوسه کننده است . اما ازمون ان غیر ممکن میباشد . ولی ظاهرا دانشمندان در مرکز تحقیقاتی سرن { بزرگترین شتاب دهنده ذرات یا LHC } موفق به کشف ردپایی از وجود ابعاد اظافی و دنیاهای موازی گشتند .

این مساله در صورت تایید نهایی میتواند اثبات کننده نظریاتی چون (ابعاد بالا – نظریه ریسمان – دنیاهای موازی ) نیز باشد .

احمد فیضل از این تیم تحقیقاتی میگوید : بر اساس مدلی به نام GRAVITY'S RAINBOW گرانش میتواند در ابعاد بالاتر جریان داشته باشد – ما انرژی لازم برای تشخیص " مینی سیاه چاله ها " را محاسبه کردیم و اگر موفق به کشف این مینی سیاه چاله ها در این سطح از انرژی شویم این یعنی نظریات ابعاد بالا تر و دنیاهای موازی درست و اثبات خواهند شد .

کشف مینی سیاه چاله درLHC میتواند جهان های موازی و ابعاد اظافی را اثبات کند 1

البته این ایده تازه نیست . LHC بارها تلاش کرده است تا مینی سیاه چاله هایی را کشف و شکار کند اما هر بار ناکام بوده است . این چیزی است که انتظار میرود  در 4 بعد وجود داشته باشد . انرژی مورد نیاز برای تولید مینی سیاه چاله در 4 بعد {1019 گیگا الکترون ولت }  بسیار زیاد تر خواهد بود نسبت به میزان انرژی مورد نیاز که LHC  میتواند به دست اورد {14 ترا الکترون ولت }



بهرحال اگر ابعاد اظافی وجود داشته باشند تصور بر این است انرژی کمتر و مورد نیاز برای تولید سیاه چاله ها نسبت به انرژی که در LHC میتواند داشته باشد و به دست اورد . اگر اینطور باشد یعنی گرانش به نحوی در بین ابعاد جریان نیز دارد .

تا حالا LHC سیاه چاله ای را ثبت نکرده است . پس نمیشود ابعاد بالا تر را تایید کرد (حداقل نه در مقیاس مورد ازمایش )

بدین ترتیب تا امروز همین مساله نمیتوانست از نظریاتی چون ابعاد بالا –ریسمانها و دنیاهای موازی دفاع کند .


علی میر فیضل و محمد خلیل از تیم تحقیقاتی مذکور توصیف دیگری در مورد اینکه چرا سیاه چاله های مینی تا کنون در LHC کشف و رصد نشدند میگویند :

(مدل گرانشی کنونی برای پیش بینی سطح انرژی مورد نیاز برای تولید سیاه چاله مورد استفاده قرار گرفته دقیق نیست . چرا که اثرات گرانشی کوانتومی را نادیده میگیرد )

بر اسا نظریه "نسبیت عام انیشتین " جاذبه میتواند به عنوان انحنای فضا زمان نیز در نظر گرفته شود . با این حال دانشمندان به این نکته امروز اشاره میکنند که هندسه فضازمان مسوول تغیر گرانش در سطح پلانک میشود -  دانشمندان برای اصلاح هندسه فضا زمان در مقیاس پلانک نظریه جدیدی به نام GRAVITY'S RAINBOW را ارائه کردند که  در ان سیاه چاله های مینی پیش بینی میشه که وجود دارند .

با استفاده از همین تئوری جدید در یافتند نسبت به تصورات قبلی کمی انرژی بیشتری مورد نیاز است که تا این سیاه چاله های مینی در LHC شکل بگیرید .



تا کنون LHC برای تشکیل و شکار مینی سیاه چاله ها سطح انرژی پایین تر از 5.3ترا الکترون ولت را جستجو کرده است . براساس نظریه جدید این سطح انرژی برای این مساله بسیار پایین تر است .

در عوض این مدل پیش بینی میکند سیاه چاله مینی میتواند در سطوح انرژی بین { 9.5 ترا الکترون ولت در 6 بعد و همچنین 11.9 تراالکترون ولت در 10 بعد}  شکل بگیرد!!!!!



از زمانی که LHC طراحی شد تا به انرژی سطح 14 ترا الکترون ولت در اینده برسد این نوید بخش این هست که انرژی مورد نیاز برای تولید و شکار این مینی سیاه چاله ها در دسترس خواهد بود .

اگر مساله مینی سیاه چاله ها در LHC تاییدیه نهایی را بگیرد مسلما از چند نظریه ریسمان و ابعاد بالا تر و همین نظریه گرانشی رنگین کمان نیز دفاع میکند . و حتی اینگونه خواهیم توانست به نظریه " گرانش کوانتوم " دسترسی پیدا کنیم . فعلا که شواهد از وجود مینی سیاه چاله ها خبر میدهد .



اگر سیاه چاله های مینی در سطوح انرژی پیش بینی شده توسط دانشمندان کشف گردد انگاه ابعاد اظافی و دنیاهای موازی نیز به اثبات نزدیک تر میشوند . و حتی پارادوکس معروف سیاه چاله ها یعنی همون "گم شدن اطلاعات " در درون سیاه چاله ها نیز رفع و حل خواهد شد . چرا که حل این پارادوکس توسط نظریه جدید گرانش رنگینکمان  مکن خواهد بود .

اما اگر این مساله تایید نشه انگاه سه حالت دارد یا اینکه ابعاد بالاتری وجود ندارد یا اینکه بسیار کوچکتر از حد انتظارات کنونی است . و اینکه نظریه جدید گرانش رنگین کمان نیاز به بازبینی کلی و مجدد دارد  . باید ببینیم در ادامه تحقیقات دانشمندان به چه شواهد بیشتری دست میابند .
[ هـوش فرازمیـنی ]
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مرگ آتشین در انتظار سیاه‌ترین سیارۀ کهکشان
  "آیا کرم چاله ها، امکان سفر در زمان را میسر میکنند؟"
  در صورت سقوط به یک سیاه‌چاله چه اتفاقی برایتان خواهد افتاد؟
  عکس های خورشیدگرفتگی اول تیر ۹۹ در ایران و جهان
  ایا کرم چاله ها وجود دارند ؟
Star کشف هیولای سیاه‌چاله‌ای که ۴۰ میلیارد برابر خورشید است
  کدام یک اول بوجود آمد؟ کهکشان یا سیاه چاله؟
  چرا جهان هستی وجود دارد؟
  جهان حبابی ما به سمت ابعاد بالاتر پیش می‌رود!
  آیا جهان ما بیش از سه بُعد دارد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان