03-09-2015، 15:34
در این شماره ازخواندنی ها به معرفی رمانی از هانری بوشو، کتابی درباره ی تاریخچه ی سازمان اوپک، کتابی آموزشی درباره نقاشی رنگ روغن و ... می پردازیمـ ..
ادیپ در جاده
هانری بوشو
ترجمه ی سعید صادقیان، نجما طباطبایی
نشر آموت
چاپ اول 93
درباره نویسنده
هانری بوشو در سال 1913 در خانواده ای مرفه در بلژیک به دنیا آمد. اما تازه ،در کهن سالی، در دهه نود میلادی قدر آثارش شناخته شد. در سال 1991 هانری بوشو به خاطر «ادیپ در جاده» برنده ی جایزه ی «آنتیگون» شهر مونپلیه شد. در سال 1997 رمان «آنتیگون» او
برندی ی جایزه ی «روسل» شد. آثار این نويسنده منعكسكننده تجربيات حرفهای او بهعنوان روانكاو است. او در سال 2013 درگذشت.
درباره کتاب
رمان «اُديپ در جاده» روايتگر بخشي از داستان زندگي اُديپ، شهريار شهر تِب است. در داستان سوفوكل میخوانيم كه غيبگويي پيشگويي میكند اُديپ پدر خود را میكشد و با مادرش همبستر میشود. پدر و مادر او، هراسان از اين پيشگويي، نوزاد خود را به كسی می دهند تا او را
سربه نيست كند. او دلش به رحم میآيد و نوزاد را به پدر و مادر ديگری می سپارد. سال ها از اين حادثه میگذرد تا اُديپ برای سفر از شهر خود خارج می شود. در ميان راه، پيرمردی را می كشد و پس از حل معمای ابوالهول، به شهر وارد می شود، و به سبب اين كار بزرگ به همسری ملكه شهر در میآيد كه ...
داستان سوفوكل به اينجا ختم ميشود و هانری بوشو داستان را اين گونه ادامه می دهد: اُديپ كه ديگر جايي برای خود در قصر متصور نيست، پس از يك سال، تصميم می گيرد شهر را به قصد ناكجا ترك كند. اما آنتيگون يكی از دو دختر او اجازه نمی دهد او تنها عازم اين سفر بي انتها شود. آن دو در ميان راه با كليوسِ راهزن آشنا می شوند.
برای آنها جاده فرصتی است تا در عين پيمودن راه، از زاويه ای ديگر به نظاره زندگي خود بنشينند... روايت بوشو از سفر اُديپ و همراهانش، دوباره در پايان به داستان سوفوكل پيوند می خورد. زمانی كه اُديپ پس از سالها سرگردانی در جاده، سرانجام به كُلُن وارد می شود تا در آنجا پس از تطهير، آرام گيرد.
یادداشت های فواد روحانی (ناگفته هایی درباره ی سیاست نفتی ایران در دهه پس از ملی شدن)
ویرایش و پژوهش: غلام رضا تاج بخش، فرخ نجم آبادی
نشر نی
چاپ اول 93
اوپک در اواخر 1960 میلادی تأسیس شد و فواد روحانی در دومین کنفرانس آن به دبیرکلی برگزیده شد. یادداشت های او شامل مسائلی است که در فاصله ی چهارمین کنفرانس و نشست فروردین 1343 که هر دو در ژنو برگزار شد اتفاق افتاد. در کنفرانس چهارم سه قطعنامه به
شماره های 31 و 32 و 33 به تصویب رسید و روحانی مأموریت یافت که برای اجرای مفاد آن ها به مذاکره با کمپانی ها بپردازد. روحانی همین ماجرا را طی مقاله ای با عنوان «یادی از نظریه و روش دولت ایران نسبت به اوپک در سال های اول تأسیس آن سازمان» انتشار داده
است.
ویراستاران کتاب که از همکاران روحانی در سازمان اوپک بوده اند، پس از دستیابی به یادداشت های روزانه ی او و با تحقیق در اسناد آزاده شده ی وزارت خارجه ی ایالات متحده و بریتانیا و نیز اسناد شرکت نفتی توتال فرانسه از اتحاد سازمان اوپک به دبیرکلی روحانی، تصویب
قطعنامه ها، مذاکره با شرکت های نفتی و رویه شاه و دولت ایران در قبال اوپک تا پایان دبیرکلی روحانی به طور مشروح نگاشته اند و جای جای آن را به یادداشت ها و مقاله های روحانی ارجاع داده اند.
نقاشی رنگ روغن به زبان آدمیزاد
آنیتا گیدگینز، شری استو کلیفتون
ترجمه ی ثمینه دانشور
انتشارات هیرمند
چاپ اول 93
تا به حال هیچ شخصی نگفته نقاشی رنگ روغن آسان است. اما وقتی شما روش گام به گامی را دنبال می کنید که کمک می کند شروع خوبی داشته باشید و یکی یکی مهارت هایتان را پرورش دهید و به اندازه ی کافی تمرین برای پیشرفت هنرتان داشته باشید، این کار برایتان آسان تر و
سرگرم کننده تر میشود. اینها مطالبی هستند که شما در نقاشی رنگ روغن به زبان آدمیزاد پیدا میکنید.
این راهنما بدون استفاده از اصطلاحات مخصوص هنر، همه ی دستورالعمل های عملی را که شما برای تسلط یافتن بر اصول لازم دارید در بر دارد. شما میبینید که چگونه میتوانید برای یک نقاشی برنامهریزی کنید، یک تصویر را به صورت لایه لایه درست کنید، رنگها را ترکیب
کنید و ترکیبهای بسیار خوبی خلق کنید. همچنین تمام نکاتی را که لازم است دربارهی رنگ روغنها، حلال ها، رنگدانه ها، قلمو ها، پالت ها و سطوح مخصوص نقاشی و چگونگی پایین بردن هزینه ها در فروشگاه های لوازم هنری بدانید در این کتاب پیدا می کنید.
زیبایی
راجر اسکروتن
ترجمه ی فریده فرنود فر، امیر نصری
انتشارات مینوی خرد
چاپ اول 93
زیبایی می تواند تسلی بخش، مشوش کننده، مقدس یا نا مقدس باشد؛ زیبایی می تواند مسرت بخش، جذاب الهام بخش یا خوف انگیز باشد. زیبایی می تواند به انحای مختلفی ما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، ما هیچ گاه نسبت به زیبایی بی تفاوت نمی مانیم. زیبایی خواهان توجه است؛
زیبایی همچون صدای دوستی بی واسطه با ما سخن می گوید. اگر کسانی نسبت به زیبایی بی تفاوت اند، قطعاً به این دلیل است که درکی از آن ندارند.
البته داوری درباب زیبایی به امور ذوقی مربوط می شود و چه بسا، ذوق از هیچ بنیان عقلانی ای برخوردار نباشد. در این صورت، ما چگونه به تبیین جایگاه رفیع زیبابب در زندگی مان می پردازیم و چرا باید از این واقعیت- البته به فرض چنین واقعیتی- تأسف بخوریم که زیبایی در
شرف محو شدن از عالم ماست؟...
اخلاق، قانون و سیاست
آرتور شوپنهاور
ترجمه س عظیم جابری
انتشارات افراز
چاپ اول 93
یقیناً شوپنهاور اغلب در تلخی اندیشه، بدگمانی نسبت به هم نوعانش و شک گرایی اخلاقی افراط کرده است؛ شاید سرخوردگی ما و غصه های زندگی بیش از حد اوقاتش را تلخ کرده بودند. اما او با زدودن درخشش مصنوعی و فریبنده ی تمام بت ها، با قرار دادن شما رو در رو با واقعیت،
واقعیتی هر قدر بی رحم، چشمانتان را می گشاید، از اشتباه بیرونتان می کشد و آشکارا به شما خدمت می کند. زندگی انسان دارد بیش از پیش تبدیل به نیروی بی رحمانه می شود، نیازی نیست این را کتمان کنیم، و اگر کسی نمی خواهد به طور قطع مغلوب باشد باید بتواند در این
کارزار هولناک مقابل دشمنانش سلاح های آبداده دست کم برابر آبدادگی سلاح های آن ها برافرازد. شناخت، در معنای فلسفی کلمه، شناخت کامل و محتوم، بهترین این سلاح ها است.
ادیپ در جاده
هانری بوشو
ترجمه ی سعید صادقیان، نجما طباطبایی
نشر آموت
چاپ اول 93
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

درباره نویسنده
هانری بوشو در سال 1913 در خانواده ای مرفه در بلژیک به دنیا آمد. اما تازه ،در کهن سالی، در دهه نود میلادی قدر آثارش شناخته شد. در سال 1991 هانری بوشو به خاطر «ادیپ در جاده» برنده ی جایزه ی «آنتیگون» شهر مونپلیه شد. در سال 1997 رمان «آنتیگون» او
برندی ی جایزه ی «روسل» شد. آثار این نويسنده منعكسكننده تجربيات حرفهای او بهعنوان روانكاو است. او در سال 2013 درگذشت.
درباره کتاب
رمان «اُديپ در جاده» روايتگر بخشي از داستان زندگي اُديپ، شهريار شهر تِب است. در داستان سوفوكل میخوانيم كه غيبگويي پيشگويي میكند اُديپ پدر خود را میكشد و با مادرش همبستر میشود. پدر و مادر او، هراسان از اين پيشگويي، نوزاد خود را به كسی می دهند تا او را
سربه نيست كند. او دلش به رحم میآيد و نوزاد را به پدر و مادر ديگری می سپارد. سال ها از اين حادثه میگذرد تا اُديپ برای سفر از شهر خود خارج می شود. در ميان راه، پيرمردی را می كشد و پس از حل معمای ابوالهول، به شهر وارد می شود، و به سبب اين كار بزرگ به همسری ملكه شهر در میآيد كه ...
داستان سوفوكل به اينجا ختم ميشود و هانری بوشو داستان را اين گونه ادامه می دهد: اُديپ كه ديگر جايي برای خود در قصر متصور نيست، پس از يك سال، تصميم می گيرد شهر را به قصد ناكجا ترك كند. اما آنتيگون يكی از دو دختر او اجازه نمی دهد او تنها عازم اين سفر بي انتها شود. آن دو در ميان راه با كليوسِ راهزن آشنا می شوند.
برای آنها جاده فرصتی است تا در عين پيمودن راه، از زاويه ای ديگر به نظاره زندگي خود بنشينند... روايت بوشو از سفر اُديپ و همراهانش، دوباره در پايان به داستان سوفوكل پيوند می خورد. زمانی كه اُديپ پس از سالها سرگردانی در جاده، سرانجام به كُلُن وارد می شود تا در آنجا پس از تطهير، آرام گيرد.
یادداشت های فواد روحانی (ناگفته هایی درباره ی سیاست نفتی ایران در دهه پس از ملی شدن)
ویرایش و پژوهش: غلام رضا تاج بخش، فرخ نجم آبادی
نشر نی
چاپ اول 93
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

اوپک در اواخر 1960 میلادی تأسیس شد و فواد روحانی در دومین کنفرانس آن به دبیرکلی برگزیده شد. یادداشت های او شامل مسائلی است که در فاصله ی چهارمین کنفرانس و نشست فروردین 1343 که هر دو در ژنو برگزار شد اتفاق افتاد. در کنفرانس چهارم سه قطعنامه به
شماره های 31 و 32 و 33 به تصویب رسید و روحانی مأموریت یافت که برای اجرای مفاد آن ها به مذاکره با کمپانی ها بپردازد. روحانی همین ماجرا را طی مقاله ای با عنوان «یادی از نظریه و روش دولت ایران نسبت به اوپک در سال های اول تأسیس آن سازمان» انتشار داده
است.
ویراستاران کتاب که از همکاران روحانی در سازمان اوپک بوده اند، پس از دستیابی به یادداشت های روزانه ی او و با تحقیق در اسناد آزاده شده ی وزارت خارجه ی ایالات متحده و بریتانیا و نیز اسناد شرکت نفتی توتال فرانسه از اتحاد سازمان اوپک به دبیرکلی روحانی، تصویب
قطعنامه ها، مذاکره با شرکت های نفتی و رویه شاه و دولت ایران در قبال اوپک تا پایان دبیرکلی روحانی به طور مشروح نگاشته اند و جای جای آن را به یادداشت ها و مقاله های روحانی ارجاع داده اند.
نقاشی رنگ روغن به زبان آدمیزاد
آنیتا گیدگینز، شری استو کلیفتون
ترجمه ی ثمینه دانشور
انتشارات هیرمند
چاپ اول 93
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

تا به حال هیچ شخصی نگفته نقاشی رنگ روغن آسان است. اما وقتی شما روش گام به گامی را دنبال می کنید که کمک می کند شروع خوبی داشته باشید و یکی یکی مهارت هایتان را پرورش دهید و به اندازه ی کافی تمرین برای پیشرفت هنرتان داشته باشید، این کار برایتان آسان تر و
سرگرم کننده تر میشود. اینها مطالبی هستند که شما در نقاشی رنگ روغن به زبان آدمیزاد پیدا میکنید.
این راهنما بدون استفاده از اصطلاحات مخصوص هنر، همه ی دستورالعمل های عملی را که شما برای تسلط یافتن بر اصول لازم دارید در بر دارد. شما میبینید که چگونه میتوانید برای یک نقاشی برنامهریزی کنید، یک تصویر را به صورت لایه لایه درست کنید، رنگها را ترکیب
کنید و ترکیبهای بسیار خوبی خلق کنید. همچنین تمام نکاتی را که لازم است دربارهی رنگ روغنها، حلال ها، رنگدانه ها، قلمو ها، پالت ها و سطوح مخصوص نقاشی و چگونگی پایین بردن هزینه ها در فروشگاه های لوازم هنری بدانید در این کتاب پیدا می کنید.
زیبایی
راجر اسکروتن
ترجمه ی فریده فرنود فر، امیر نصری
انتشارات مینوی خرد
چاپ اول 93
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

زیبایی می تواند تسلی بخش، مشوش کننده، مقدس یا نا مقدس باشد؛ زیبایی می تواند مسرت بخش، جذاب الهام بخش یا خوف انگیز باشد. زیبایی می تواند به انحای مختلفی ما را تحت تاثیر قرار دهد. با این حال، ما هیچ گاه نسبت به زیبایی بی تفاوت نمی مانیم. زیبایی خواهان توجه است؛
زیبایی همچون صدای دوستی بی واسطه با ما سخن می گوید. اگر کسانی نسبت به زیبایی بی تفاوت اند، قطعاً به این دلیل است که درکی از آن ندارند.
البته داوری درباب زیبایی به امور ذوقی مربوط می شود و چه بسا، ذوق از هیچ بنیان عقلانی ای برخوردار نباشد. در این صورت، ما چگونه به تبیین جایگاه رفیع زیبابب در زندگی مان می پردازیم و چرا باید از این واقعیت- البته به فرض چنین واقعیتی- تأسف بخوریم که زیبایی در
شرف محو شدن از عالم ماست؟...
اخلاق، قانون و سیاست
آرتور شوپنهاور
ترجمه س عظیم جابری
انتشارات افراز
چاپ اول 93
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

یقیناً شوپنهاور اغلب در تلخی اندیشه، بدگمانی نسبت به هم نوعانش و شک گرایی اخلاقی افراط کرده است؛ شاید سرخوردگی ما و غصه های زندگی بیش از حد اوقاتش را تلخ کرده بودند. اما او با زدودن درخشش مصنوعی و فریبنده ی تمام بت ها، با قرار دادن شما رو در رو با واقعیت،
واقعیتی هر قدر بی رحم، چشمانتان را می گشاید، از اشتباه بیرونتان می کشد و آشکارا به شما خدمت می کند. زندگی انسان دارد بیش از پیش تبدیل به نیروی بی رحمانه می شود، نیازی نیست این را کتمان کنیم، و اگر کسی نمی خواهد به طور قطع مغلوب باشد باید بتواند در این
کارزار هولناک مقابل دشمنانش سلاح های آبداده دست کم برابر آبدادگی سلاح های آن ها برافرازد. شناخت، در معنای فلسفی کلمه، شناخت کامل و محتوم، بهترین این سلاح ها است.