امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 4.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

#26
در این شماره از خواندنی ها با رمان جدیدی از منیرالدین بیروتی، کتابی در معرفی ژانرهای سینمایی، اثری درباره ی احمد محمود و... آشنا شوید.

داستان های کوتاه ادگار آلن پو

  • ترجمه ی زیبا گنجی و پریسا سلیمان زاده اردبیلی
  • انتشارات نگاه
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

پو به عنوان نویسنده ای قصه گو شناخته شده است، گرچه شعرهای فراوانی هم دارد. داستان های او در سه سبک متفاوت نوشته شده اند: وهم آلود، علمی-تخیلی، وحشت و هراس-پلیسی. حوزه ی علاقه مندی پو گسترده بود و از زبان های فرانسه، یونانی، اسپانیولی و آلمانی چیزهایی می دانست. با وجود این زندگی شخصی پرآشوب و فلاکت بارش، به عنوان نویسنده ای مرموز و غریب نبوغ سرشاری داشت.

با این که پو، ناخودآگاه، و تحت تأثیر تخیلات رمزآلود دائمی اش می نوشت، کورکورانه به دنبال این افکار نمی رفت. به اعتقاد او اتفاقاً شهود و استدلال با هم جور در می آیند. و گاهی می شود از فرضیات نادرست، نتایج درستی گرفت. به رغم او حتی کابوس های شبانه هم چهارچوب مشخصی دارند. آثار او ثابت می کند که شهود اگر با منطق و واقعیت زندگی آمیخته شود، چه قدرت بی نظیری دارد. بدون تردید زندگی غم انگیز او پایه ی شاهکارهایش بوده است و تخیل هنرمندانه اش معنا و هارمونی را به این آثار افزوده است.




احمد محمود (مجموعه یاد)

  • حسین جاوید
  • انتشارات ایده
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

فردریک انگلس می گوید آنچه را از کتاب های بالزاک آموخته است از هیچ تاریخ دانی یاد نگرفته است. آثار محمود هم از این لحاظ کم از آثار بالزاک نیستند. محمود تنها نویسنده ی ایرانی است که همه ی برهه های حساس دوران معاصر را در آثارش بازتاب داده و واکاویده است: کودتای 28 مرداد و شرایط قبل و بعد از آن، التهاب و جنبش های مرتبط با نفت در صد سال اخیر سرنوشت دولت ها و ملت ایران همیشه در پیوند با آن بوده است، انقلاب 1357، جنگ خانمان سوز هشت ساله ای که عراق به ایران تحمیل کرد. طرفه این که محمود این وقایع را «از دیدار خویشتن» روایت کرده و در بطن این وقایع و تحولات حضور داشته است. با خواندن آثار محمود می توان تصویری از فراز و فرودهاس سیاسی و اجتماعی و به خصوص زندگی اقشار فرودست ایران از دهه ی بیست تا دهه ی هفتاد شمسی به دست آورد.




کازابلانکا (فیلم نامه)

  • ژولیوس جی. اپستاین و دیگران
  • ترجمه ی سون یاز سلطانی
  • نشر سفیدسار
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

کازابلانکا مجموعه ای است از تقدیرهای به هم گره خورده، حوادث غیر قابل پیش بینی، اشتباهات، احساسات و تردیدهای ماندن یا رفتن. کازابلانکا فیلمی است درباره ی عشق انسانی که فدای اهداف والاتری می شود. فیلم سرشار از پرسش است؛ تشخیص کار درست و غلط و اهمیت عشق به انسان یا عشق به وطن. از همان ابتدا همه چیز با جستجو شروع می شود؛ جستجوی دلیل ترک ریک توسط الیزا و در نهایت مهم تر از همه، جستجوی آزادی.  در این فیلم ملودرام، صحنه های طنز و تراژدی به یک اندازه حفظ شده اند . مثلاً صحبت درباره  اردوگاه های کار اجباری نازی ها یا انسان های محکوم به مرگ در کازابلانکا چندان وجه تراژیکی ندارد؛ به خصوص دیالوگ های کارل و ساشا طنز پنهانی به داستان می دهد. این فیلم عشقی با پس زمینه ی جنگی اش برای هر مخاطبی یا هر سلیقه ای دیدنی است.

فیلم نامه «کازابلانکا» در سال 1942 نوشته شد؛ در دوران اوج جنگ جهانی دوم که موضوعات جنگ بر همه چیز برتری داشت. یکی از شخصیت های فیلم در صحنه ای می پرسد که مگر گرفتاری های دو آدم معمولی چه اهمیتی در این دنیای پرآشوب و وانفسا دارد؟ اما اقبال و ماندگاری این فیلم نشان داد که اتفاقاً مشکلات و احساسات همین آدم های کوچک است که در یادها می ماند.

این فیلم در سال 1944 برنده اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم نامه شده است.




ماهو (رمان)

  • منیرالدین بیروتی
  • انتشارات نیلوفر
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

داستان ماهو داستان سرگردانی و گم بودگی های مردی در همین دوره ی ماست. مردی تازه از حبس رها شده که در جست و جوی عشق از دست رفته اش به هر دری می زند و در این به هر در زدن ها و با هر یک از این گشت وا گشت ها گویی تکه ای از وجود خودش را پیدا می کند. تکه هایی که اگر چه آن ها را به تازگی کشف کرده اما حالا دیگر نمی داند با آن ها چه کند و همین ندانستن، سرگردانی اش را بیشتر و بیشتر می کند تا او را در مسیری تازه رهسپار سازد ماهو همه جا هست و هیچ جا نیست....




راهنمای ژانر (معرفی و بررسی ده گونه ی سینمایی)

  • یحیی نطنزی
  • نشر چشمه
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

ژانرهای سینمایی در عین سادگی شان به شدت پیچیده اند. از پشتوانه غنی تاریخی ای برخوردارند که در گذر زمان افت و خیزهای زیادی را تجربه کرده است. چراغ راه سینما دوستان و سینماگران هم بوده اند و شناخت دقیق شان عیار و قضاوت مان را درباره ی فیلم های سینمایی بالا می برد.

برای تماشاگران، ژانر اغلب فراهم کننده ی راهی است برای پیدا کردن فیلمی که می خواهند ببینند. اگر یک گروه از آدم ها قرار می گذارند که شب بروند سینما، بحث شان را با این آغاز می کنند که بهتر است فیلمی علمی-تخیلی ببینند یا تریلر یا فیلم عاشقانه و بعد به خود فیلم می پردازند. برخی سینمارو ها خود را طرفدار ژانری خاص در نظر می گیرند و ممکن است از طریق مجلات، اطلاعات جمع آوری و ردوبدل کنند.

سایت های اینترنتی یا جلساتی خاص به آن ژانر اختصاص پیدا می کند. طرفداران فیلم های علمی-تخیلی یک نمونه از این گروه هاست که در آن گروه های فرعی طرفدار جنگ های ستاره ای نیز وجود دارد و از همه ی سطوح روند فیلم سازی و تماشای فیلم، ژانرها این اطمینان را ایجاد می کنند که دست کم برخی از مفاهیم درباره ی بسیاری از فیلم هایی که برای جلب توجه ما با هم رقابت می کنند، میان اغلب اعضای جامعه مشترک است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Interstellar ، ωøŁƒ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! - eɴιɢмαтιc - 15-12-2015، 15:04

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Rainbow نیم بیتی | کافه شعر فلشخور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان