امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی به رشته های هنرستان!

#2
رشته‌ی طراحی و دوخت

آشنایی به رشته های هنرستان!

تعريف رشته

برنامه‌ي رشته‌ي طراحي و دوخت بر اساس چهارچوب اصلي آموزش‌هاي کارداني در بخش هنر و معماري از آموزش‌هاي علمي کاربردي طراحي و تدوين شده است. کاردان هنري فردي است که با کسب مهارت علمي در رشته‌ي خود قادر است در اجراي اثر هنري با به ‌وجودآورنده‌ي اثر (هنرمند) همکاري کند يا در نگهداري، مرمت و کاربرد ابزار، وسايل و دستگاه‌هاي مرتبط با رشته‌ و آماده‌سازي مواد و ابزار کار هنري فعاليت نمايد.

هدف برنامه

هدف از برنامه‌ي طراحي و دوخت، تربيت فردي است که بتواند در کنار هنرمند (طراح) قرار گيرد و روند خلق اثر هنري (طرح يک لباس) را تسهيل و تسريع کند و براي نيل به هدف فوق، کاردان بايد زير نظر هنرمند قادر به اجراي فعاليت‌هاي تعيين‌‌شده باشد.

نقش و توانايي‌ فارغ‌التحصيلان رشته‌ي طراحي و دوخت

- توانايي انجام کار عملي در حوزه‌هاي طراحي الگو در متدهاي مختلف

- توانايي نصب، راه‌اندازي و استفاده از انواع ماشين‌هاي دوخت و وسايل کارگاهي

- توانايي طراحي از آناتومي اندام و جزئيات مختلف آن براي طراحي لباس

- توانايي طراحي الگو، برش و دوخت لباس‌هاي نوزاد تا 12 سال

- توانايي طراحي لباس بانوان براي سنين و موقعيت‌هاي مختلف

- توانايي طراحي، برش، دوخت انواع لباس‌هاي مدل‌دار براي موقعيت و فصول مختلف

- توانايي دوخت پوشاک تاريخي و اقوام ايراني و تزيينات آن به ‌منظور استفاده در پوشاک امروزي

- توانايي طراحي لباس کودکان تا 12 سال

- توانايي اجراي انواع هنرهاي ظريف (سوزن‌دوزي) روي لباس

- توانايي به‌کارگيري تحولات جديد فناوري و پيشرفت‌هاي صنعتي مرتبط

- توانايي سازمان‌دهي افراد تحت سرپرستي در کارگاه‌هاي توليد لباس

- کمک بر اعمال اصول ايمني، ‌رعايت بهداشت محيط کار

- توانايي آموزش ضمن کار افراد تحت ‌سرپرستي و ارزش‌يابي آن‌ها

- توانايي تشخيص عيوب و راهنمايي افراد تحت ‌سرپرستي جهت نگهداري وسايل و تجهيزات و دستگاه‌ها و گزارش براي رفع عيوب

طول دوره‌ي تحصيلي

- حداقل طول دوره‌ي آموزش در اين رشته پنج سال است و برنامه‌هاي درسي آن در دو دوره‌ي سه و دو ساله تقسيم شده است.

- هنرجويان در پايان دوره‌ي سه‌ساله‌ي اول تحصيلي و با گذراندن 96 واحد درسي به اخذ ديپلم رشته‌ي طراحي و دوخت نايل مي‌شوند.

- هنرجويان در صورت تمايل، بعد از اخذ ديپلم، به شرط قبولي در آزمون ورودي کارداني پيوسته رشته‌ي طراحي و دوخت در آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي (وابسته به وزارت آموزش و پرورش يا دانشگاه جامع علمي و کاربردي) ادامه‌ي تحصيل مي‌دهند و دوره‌ي دوساله‌‌ي دوم را در چهار نيم‌سال با گذراندن 72 واحد درسي به اخذ درجه‌ي کارداني نايل مي‌شوند.

- چنان‌چه دانش‌آموختگان هنرستان به ادامه‌ي تحصيل در دوره‌ي کارشناسي پيوسته دانشگاه‌هاي وابسته به وزارت علوم، تحقيقات و فناوري مايل باشند،‌ مي‌توانند با گذراندن دوره‌ي پيش‌دانشگاهي رشته‌ي هنر، مطابق ضوابط و مقرراتي که براي ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي وجود دارد، متقاضي ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالي و تحصيل در دوره‌هاي دانشگاهي شوند.

الف: آموزش در دوره‌ي سه‌ساله

هر واحد درسي نظري 1 ساعت در هفته و هر واحد درسي عملي (آزمايشگاهي- کارگاهي) 5/1 تا 4 برابر ساعت واحد نظري در طول يک سال تحصيلي است. طول هر سال 30 هفته‌ي کامل است.

ب) آموزش در دوره‌ي دوساله

در اين دوره هر واحد نظري، 1 ساعت در هفته و معادل 16 ساعت درسي و هر واحد آزمايشگاهي، معادل 32 ساعت درسي، هر واحد کارگاهي، معادل 48 ساعت و هر واحد کارآموزي، 120 ساعت در طول نيم‌سال تحصيلي است. آزمايشگاه‌ها و کارگاه‌هاي يک واحد را مي‌توان به ‌ترتيب 48 و 68 ساعت در نظر گرفت. طول هر ترم 16 هفته، ‌معادل يک نيم‌سال تحصيلي است.

مشاغل قابل دست‌يابي

جايگاه شغلي دانش‌آموختگان دوره‌ي پنج‌ساله‌ي رشته‌ي طراحي و دوخت:

- ناظر خط توليد در کارخانجات و توليدي‌هاي پوشاک

- سرپرست خط توليد در کارخانجات و توليد‌هاي پوشاک

- برش‌کار لباس‌هاي زنانه و کودکانه در توليدي‌هاي کوچک پوشاک

- ايجادکننده‌ي خط توليد پوشاک در کارگاه‌هاي توليدي

- مربي آموزشگاه‌هاي خياطي وابسته به وزارت کار و امور اجتماعي

- مدل‌سازي لباس‌هاي زنانه در کارگاه‌هاي توليد پوشاک

- نازک‌دوزي و ضخيم‌دوزي انواع لباس زنانه و بچه‌گانه

- طرح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در توليدي‌هاي پوشاک

- ايجادکننده‌ي آموزشگاه‌ طراحي و دوخت خصوصي و آموزش افراد تحت پوشش

- طراح الگو و دوخت لباس زنانه و بچه‌گانه در توليدي‌هاي پوشاک

ضوابط و شرايط پذيرش دوره‌ي سه‌ساله

- دانش‌آموختگان سال سوم دوره‌ي راهنمايي و موفقيت در سال اول متوسطه

- داشتن سلامت کامل جسماني و شرايط عمومي

رشته‌ی حسابداری بازرگانی

آشنایی به رشته های هنرستان!

مديران براي اداره‌ي مطلوب و استفاده‌ي مناسب از منابع محدود اقتصادي و ايفاي وظايف برنامه‌ريزي، سازمان‌دهي، هدايت و کنترل، نيازمند تصميم‌گيري آگاهانه هستند و تصميم‌گيري آگاهانه مستلزم کسب اطلاعات گوناگون درباره‌ي موضوع مورد تصميم است و عمده‌ترين نوع اطلاعات مؤثر در اغلب تصميمات، اطلاعات مالي است. از اين رو هر مؤسسه‌اي در هر اندازه و با هر شکل حقوقي و هر نوع سازمان‌دهي بايد سيستمي را به کار گيرد که اطلاعت مالي قابل اعتماد و مؤثر در تصميم را به‌موقع فراهم آورد و در اختيار تصميم‌گيرندگان قرار دهد؛ چنين سيستمي که اطلاعات مالي را گردآوري کرده و گزارش‌هاي مفيد مالي براي مؤسسه فراهم مي‌آورد، سيستم حسابداري نام دارد.

در سيستم حسابداري مانند هر سيستم ديگري نيروي انساني شاغل در آن است که يک سيستم را موفق يا ناموفق مي‌کند. نيروي انساني شاغل در سيستم‌هاي حسابداري علاوه بر دستکاري، امانت‌ و پشتکار بايد از تخصص، مهارت و تجربه‌ي لازم براي ايفاي وظايف و مسئوليت‌هايي که به عهده مي‌گيرند، برخوردار باشند. ميزان تخصص و مهارت لازم براي پرداختن به کار حسابداري برحسب نوع و سطح شغل، وظايف و مسئوليت‌ها، اندازه و نوع عمليات مؤسسات، متفاوت است؛ بنابراين آموختن حسابداري يکي از شرايط لازم براي کسب تخصص و مهارت در حسابداري است.

آموزش و پرورش براي تأمين نيروي انساني شاغل در سيستم‌هاي حسابداري، رشته‌ي حسابداري بازرگاني در شاخه‌ي فني و حرفه‌اي را ايجاد کرده تا اين مهم به انجام رسد.

اهداف رشته

آموزش‌هاي فني‌ و حرفه‌اي در چهارچوب آموزش‌هاي کارداني به صورت دوره‌ي پنج‌ساله طراحي شده است که دوره‌ي سه‌ساله‌ي آن در هنرستان‌هاي فني و حرفه‌اي و دوره‌ي دوساله‌ي کارداني در آموزشکده‌ها اجرا مي‌شود و بر مبناي آموزش‌هاي علمي و کاربردي طراحي شده است. هدف از اين رشته، تربيت افرادي است که بتوانند فاصله‌ي بين کارشناسان حسابداري و سطوح تحصيلي پايين‌تر را دربرگيرند؛ به عبارت ديگر، هدف از اين برنامه، تربيت کاردان حسابداري است؛ بنابراين در طراحي آن مهارت‌هاي لازم در نظر گرفته شده است. برنامه‌ي مذکور در قالب کاردن حرفه‌اي با لحاظ کردن سهم درس‌هاي در نظرگرفته‌شده در آموزش‌هاي علمي و کاربردي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تهيه شده به نحوي که فراگير پس از کسب آموزش‌هاي ارائه‌شده توانايي لازم براي احراز شغل تکنسين حسابداري را خواهد داشت.

طول دوره‌ي تحصيلي

حداقل طول دوره، پنج سال است که زمان دوره‌ي تحصيل براي اخذ مدرک ديپلم سه‌ساله بوده و هنرجوي اين دوره پس از گذراندن 96 واحد درسي مي‌تواند به صورت نيمه‌ماهر در بازار کار مشغول شود و بعد از اخذ ديپلم به شرط موفقيت در کنکور سراسري کارداني پيوسته پس از چهار نيم‌سال تحصيلي موفق به دريافت مدرک کارداني رشته‌ي حسابداري خواهد شد.

شرايط پذيرش هنرجو در هنرستان

- دارا بودن مدرک پايه‌ي اول دوره‌ي متوسطه

- احراز شرايط شاخه‌ي فني و حرفه‌اي در نظام هدايت تحصيلي

- داشتن سلامت رواني

شرايط ادامه‌ي تحصيل در دوره‌ي کارداني

- فارغ‌التحصيل دوره‌ي سه‌ساله‌ي فني و حرفه‌اي رشته‌ي حسابداري بازرگاني

- دارا بودن سلامت رواني

- احراز شرايط قبولي در کنکور کارداني پيوسته براي آموزشکده‌هاي فني و حرفه‌اي يا حداقل معدل در دوره‌هاي آموزش عالي بدون کنکور

مشاغل قابل احراز فارغ‌التحصيلان

- کمک‌حسابدار

- کمک‌حسابرس

- حسابدار مالي

- حسابدار صنعتي

- حسابرس

- کاردان امور مالياتي

رشته‌ی سینما

آشنایی به رشته های هنرستان!

سينما يا همان هنر هفتم، هنري است مبتني بر ضبط تصوير حوادث با ترکيب خاص و عرضه‌ي توأم با صدا که با طرح مفاهيم بسيار متنوع، تجلي ويژه‌اي در عرصه‌ي هنر داشته و در ميان خواص و علائم نقش اثرگذاري را بازي مي‌کند.

صنعتي که سينما در دنيا به پا کرده است در هر کشوري متفاوت است. رشته‌ي سينما با همه‌ي جواني‌اش تحربه‌اي موفق را در دسترس جويندگان نام و نشاني خود گذاشته است. شما که تمايل به ادامه‌ي تحصيل در اين رشته را داريد در اين رشته با اصول طراحي و مباني هنرهاي تجسمي، موسيقي، عکاسي، تحولات سينماي ايران و جهان، تاريخ هنر ايران و جهان، نقد و تحليل فيلم، نوشتن فيلم‌نامه و مراحل ساخت و توليد فيلم، کار در کارگاه مباني زيباشناسي و درک تصوير، کار در کارگاه نگارش، کار در کارگاه فني سينما، آشنا مي‌شويد و البته جستجو، پشتکار، کلاس‌هاي متعدد، تماشاي فيلم و خواندن و ديدن نقدهاي سينمايي يکي از راه‌هاي ارزشمند در آشنايي بيش‌تر با اين فن و صنعت است.

زمينه‌هاي شغلي رشته‌ي سينما:

- فيلم‌سازي با عوامل غير حرفه‌اي و حرفه‌اي

-دستياري کارگردان

- دستياري فيلم‌‌بردار

- دستياري تدوين و نورپردازي

- طراحي و نقاشي صحنه‌ها

- کارگرداني سينما

- توليد برنامه‌هاي سينمايي

- طراحي در گريم و ماسک

- نويسندگي فيلم‌نامه

- و ...

رشته‌‌ي سراميک

آشنایی به رشته های هنرستان!

اگر در ابتداي معرفي اين رشته بشنويد که يکي از کاربردهاي سراميک، صنعت برق، الکترونيک و لوازم خانگي است تعجب مي‌کنيد.

صنعت سراميک به لحاظ تنوع و توليد، خانواده‌ي گسترده و بي‌انتهايي دارد و از ويژگي‌ها و پيچيدگي‌هاي خاصي برخوردار است. در صنعت برق، الکترونيک، لوازم ساختماني و با توجه به مطرح بودن صرفه‌جويي اقتصادي و کاهش هزينه‌هاي توليد بسيار حائز اهميت است. نياز هنرجويان به فراگيري محاسبات فني، مواد اوليه‌ي سراميکي و آماده‌سازي آن، تکنولوژي عمومي سراميک، شيمي تخصصي سراميک، شکل دادن و پخت مواد سراميکي، ماشين‌آلات سراميکي، محاسبه و طراحي ساخت محصولات سراميکي آشنا مي‌شويد.

زمينه‌هاي شغلي:

- اپراتور کوره‌ي پخت سراميک

- اپراتور ماشين‌آلات سراميک

- شکل‌دهنده‌ي قطعات در حالت خام

- طراحي و محاسبات در سراميک

- راه‌اندازي کارگاه‌هاي پخت سراميک

- کنترل‌کننده‌ي قطعات توليدي سراميکي

- آزمايشگاه شيمي تخصصي سراميک

- کارگاه‌هاي توليد قطعات ساده‌ي سراميکي

- آماده‌کننده‌ي مواد اوليه براي دوغاب‌ريزي و پرس‌کاري

- آزمايشگاه مواد اوليه‌ي سراميک در کارگاه‌ها و کارخانجات

- و ...
پاسخ
 سپاس شده توسط ƁяιƖƖιαηт ، {HoSsein_83}


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: آشنایی به رشته های هنرستان! - ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱ - 20-09-2019، 16:22

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Question آزمون جامع لیموترش ( رشته تجربی )
  کتاب مارکوپولو رشته انسانی
  آزمون 11 اسفند تشریحی ماز ( رشته انسانی)
Question آزمون ۲۷ بهمن تشریحی ماز ( رشته انسانی)
Humanfemale آزمون های آزمایشی رشته انسانی | ویژه کنکور ۱۴۰۳
Book کتاب چند کنکور خیلی سبز رشته انسانی
Question مجموعه کنکور ۹۸تا۰۲ سـه رشته با پاسـخ همراه بــا سوالات شبیه ساز
Question سوالات نهایی عربی ۳ (رشته انسانی)
  سوالات نهایی دین و زندگی ۳ { رشته تجربی و ریاضی}
  سوالات امتحان نهایی عربی | رشته تجربی و ریاضی

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان