امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 3.67
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد بازی RAGE

#1
اطلاعاتي در مورد بازي Rage:
شرکت سازنده : کمپاني id Software
شرکت منتشر کننده : Bethesda Softworks
تاريخ انتشار : 5 اکتبر 2011
ژانر بازي : اکشن اول شخص
درجه بندي ESRB براي محدوده بندي سني بازي : M – مناسب براي تمام افراد و گروه هاي سني 17 سال و بالاتر

داستان

داستان RAGE همانند بسياري از بازي هاي id در آينده، پس از آخرالزمان اتفاق مي افتد. شخصيت اصلي و بي نام بازي، يك نيروي نظامي فضايي در آينده اي دور است كه در سيارات ديگر همراه با گروه خود مشغول كاوش و بررسي كهكشان هستند. در همين حين، بازي يك شهاب سنگ بسيار بزرگ را نشان مي دهد كه وارد منظومه شمسي مي شود. اين شهاب سنگ به زمين نزديك مي شود و پس از برخورد با آن، تقريباً 90 درصد جمعيت اين سياره را از بين مي برد و آن را به يك سياره كاملاً تخريب شده تبديل مي كند. پس از اين ماجرا، شما به زمين بازمي گرديد و نه تنها محيطي خشن و مرگبار را نظاره گر هستيد، بلکه متوجه مي شويد كه نجات يافتگان اين سياره همه در حال شكار هم هستند و در حقيقت شما وارد جنگلي وحشي مي شويد كه قانونش كشتن يا كشته شدن است.

حال شما به عنوان يك غريبه بايد براي بقا و زندگي كردن در كنار ديگران به آن ها ملحق شويد، ولي اين كار به اين سادگي ها هم نيست و بايد كارها و خواسته هاي ديگران را اجرا كنيد. متأسفانه داستان RAGE بر خلاف جو غني خود، خيلي ضعيف است و شما در طول بازي فقط مأموريت هاي ديگران مثل نابود كردن جايي و يا پيدا كردن شيئي را انجام مي دهيد. هر چند سبك بازي تيراندازي است، ولي در اين نسل ما عناوين بزرگي در اين سبك داشتيم كه داستان گويي فوق العاده اي داشتند و در حقيقت روايت يك داستان جذاب در اين سبك روز به روز از اهميت بالاتري برخوردار مي شود. همانطور كه ذكر شد، داستان RAGE نكته خاصي ندارد و از داستان هاي كوتاه تشکيل شده كه آن ها هم آنچنان قوي نيستند.

گرافيك

جان كارمك، نابغه برنامه نويسي، پس از DOOM 3 سخت روي نسخه پنجم از موتور id Tech كار مي كرد. كارمك مي گفت که ابتدا تصميم گرفته بود بازي اي بسازد كه بافت هاي آن به شدت با كيفيت باشند و در همين حين روي 60 فريم ثابت اجرا شود. تقريباً تمام اعضاي id با اين نظر مخالفت كردند، چون باور داشتند چنين چيزي غير ممكن است، اما كارمك تسليم نشد و نتيجه، ممكن شدن غير ممكن شد! به جرأت مي گويم که RAGE تكنيكي ترين گرافيك را بين تمام FPSهاي اين نسل دارد. بازي يك Open-World وسيع است كه داخل اين وسعت محيط هاي وسيع ديگري هم وجود دارند. كارمك با تكنيك خود-ساخته Mega-Texture چنين وسعت عظيمي را با كيفيت بسيار بالايي از بافت ها طراحي كرده و جالب اينجاست كه تمام اين موارد بدون يك ذره افت، روي 60 فريم ثابت اجرا مي شوند.

Loadingهاي كم و كوتاه هم از طرفي به ارزش هاي كار او اضافه مي كنند. بافت ها با توجه به Open-World بودن بازي بسيار با كيفيت هستند و وقتي از دور به آن ها نگاه مي كنيد، جزئيات بيشتري از آن ها را مشاهده مي كنيد. نورپردازي حجم دار بازي در كنار فريم بالا، تصويري را ارائه مي كند كه در نگاه اول فكر مي كنيد مشغول مشاهده يك دمو از پيش پردازش شده هستيد. سايه زني هاي با كيفيت و نورپردازي هاي ديدني قدرت عجيب id Tech 5 و خالق آن جان كارمك را نشان مي دهند. طراحي هنري بازي هم دسته كمي از بخش فني آن ندارد. به خوبي مي توانيد حس دنياي نابود شده و خشن بازي را حس كنيد. توجه به چيدمان محيط و جزئيات، بسيار بالا بوده و دقيقاً مي توانيد حس كنيد كه اينجا مکاني زنده بوده كه پس از برخورد شهاب سنگ به زمين، حالا به اين ويرانه تبديل شده است.

متأسفانه در نسخه PC به علت مشکلات و ناهماهنگي هايي که بين بازي و Driverهاي کارت هاي گرافيک وجود داشت، با Texture Loadingهاي بسيار بد و ايرادهايي از اين قبيل مواجه هستيم که البته با ارائه Patchهاي ويژه برطرف خواهند شد. فيلترينگ هاي تصويري جالبي هم در بازي اضافه شده اند. مثلاً با وارد شدن به منطقه Dead City رنگ خاكستري و مشكي دقيقاً نام اين منطقه را به ما نشان مي دهند. محيط هايي مثل چاه هاي فاضلاب هم از قهوه اي سوخته تشكيل شده اند كه حس كثيفي و زنگ زدگي آنجا را نشان مي دهند. شخصيت ها هم بسيار با كيفيت هستند. حتي عادي ترين شخصيت ها از بيشترين جزئيات تشكيل شده اند و انيميشن هاي صورت و بدن آن ها خيره كننده است. آسمان بازي در بخش مركزي Wasteland هنوز آبي است و واقعاً زيبا طراحي شده است. ابرهاي سفيد زيبا روي پس زمينه آبي آن تمام توجه شما را به خود جلب مي كنند و Draw to Distance با كيفيت و خيره كننده از ساختمان هاي فرو ريخته و يا كوه هاي تخريب شده، وسعت ويراني را بيشتر به ما نشان مي دهند. RAGE قطعاً يك هيولاي گرافيكي است كه تا انتهاي بازي نفس شما را بند مي آورد.

موسيقي/صداگذاريصداگذاري افراد خيلي جالب است و به خوبي شخصيت آن ها را نشان مي دهد. صداهاي محيط هم خيلي خوب كار شده و جالب اينجاست كه id صداهاي خشن، مثل شليك اسلحه و يا برخورد آهن با مكاني خاص و يا انفجار را با صدايي خيلي تيز افكت گذاري كرده كه خيلي گوش خراش و مهيب كار شده اند. به لطف گرافيك بازي، همه جا پر از اشياء مختلف است كه بعضي از آن ها هم حركت مي كنند و يا الكتريسيته در آن ها جريان دارد و خوشبختانه تمام اين جزئيات خيلي ريزبينانه صداگذاري شده اند. صداي چكيدن آب در غارها، صداي هيولاها در پس زمينه و… خيلي محيط ها را باورپذير كرده اند. موسيقي هاي بازي هم بسيار زيبا كار شده اند. وقتي سوار ماشين مي شويد، موسيقي Rock پخش مي شود و باز هم شباهت هاي زيادي را بين اين بازي و Twisted Metal مي بينيم. در بعضي محيط هاي مخروبه، با آهنگسازي هايي روبرو هستيم كه جو را به خوبي منتقل مي كنند و يا بخش اكشن هم بسيار سريع و كوبنده كار شده است.


گيم پلي

RAGE را مي توان تلفيقي از سبك تيراندازي هاي قديمي id و عناوين جديدي مثل BioShock و Borderlands دانست. بازي خيلي آرام شروع مي شود، ولي هر چه جلوتر مي رويد، گيم پلي آن هيجاني تر و وسيع تر مي شود. RAGE را مي توان تركيبي از وسعت Quake، ترس DOOM و نكات عجيب Wolfenstein دانست كه محيط Fallout را قرض کرده و RPG بازي BioShock را به آن اضافه مي كند. اضافه شدن بخش RPG بازي، بسيار زيبا است. نه به گونه اي است كه طرفداران تيراندازي از آن گيج شوند و نه آنقدر خفيف است كه طرفداران سبك RPG از آن زده بشوند. بازي Open-World است.
محيط هاي وسيعي در آن وجود دارد كه صدها مكان مختلف (زيرزمين، دريچه ها، غارها، خيابان ها، ساختمان هاي مخروبه و حتي جنگل هاي نابود شده) هم در دل آن ها جاي دارد. بازي خيلي موشكافانه و دقيق از كل به جزء مي آيد و در هر مقطع خود، سرگرم كننده است. همانند ساير بازي هاي id، سلاح هاي زياد و عجيب و غريب جالبي در بازي وجود دارند كه هر كدام از آن ها همانند BioShock از تيرهاي مختلفي تشكيل شده اند. بازي يك بخش Inventory نيز دارد كه مي توان در آن هر چيزي را كه مي خواهيد، درست كنيد. مي توانيد با تركيب تيرهاي Cross-Bow و كمي الكتريسيته و چيپ هاي مغناطيسي، نوعي تير درست كنيد كه وقتي به هدف شليك شود، كنترل او را بدست بگيريد و با منفجر كردن وي يك عمليات انتحاري انجام دهيد.

مي توانيد با اضافه كردن الكتريسيته به اسلحه خود با شليك به آب، دشمناني كه در آن هستند را بكشيد. مي توانيد به شاتگان خود الكتريسيته را اضافه كنيد و با شليك آن، دشمناني كه زره هاي فلزي پوشيده اند را نابود كنيد. هر اسلحه قابليت Upgrade شدن دارد. براي اين كار، بايد پيش فروشنده هاي شهر برويد و انواع و اقسام تجهيزات را بخريد. مثلاً قطعه اي به اسلحه خود اضافه كنيد كه باعث پايدارتر شدن آن در حين تيراندازي شود و يا ليزر به آن اضافه كنيد و يا دوربين آن را عوض كنيد. مي توانيد خشاب هاي مختلف به اسلحه خود اضافه كنيد و يك Revolver معمولي را شبيه به يك Machine Gun خطرناك كنيد. بمب هاي مختلفي هم در بازي وجود دارند.

بمب EMP همانطور كه از نامش پيداست، مي تواند تجهيزات الكتريكي دشمنان را از بين ببرد و نارنجك هاي معمولي هم آن ها را قطعه قطعه مي كنند. شما مي توانيد خودتان ماشين كنترلي درست كنيد. كافي است که چهار چرخ، يك موتور و يك بمب را به هم وصل كنيد تا يك ماشين كنترلي با قدرت تخريب تانك درست كنيد! مي توانيد پس از درست كردن آن، كنترل را به دست گرفته و آن را وارد محيط هايي بكنيد كه خودتان نمي توانيد برويد. مثلاً آن را وسط صحبت كردن دشمنانتان بفرستيد و با منفجر كردن آن به مكالمه آن ها خاتمه دهيد! در ابتداي بازي، فكر مي كردم كه در ادامه كمي دچار تكرار شود، ولي سازندگان خيلي خوب از اين موضوع مطلع بودند و كارهاي جالبي را در اين راستا انجام داده اند.

مثلاً هر چند وقت يكبار به طور كلي وارد يك محيط جديد با يك سري فيلترينگ جديد مي شويد و بازي ناگهان همانند DOOM جوي خوفناك به خود مي گيرد و يا در مرحله بعد، همانند Wolfenstein با هيولاهاي عجيب و غريب مي جنگيد و يا ناگهان همانند Quake سربازهاي حرفه اي به شما حمله مي كنند. جدا از اين مورد، تنوع دشمنان است كه خيلي خوب طراحي شده اند و به طور كلي خيلي متفاوت هستند. مثلاً در يك مرحله با Mutantها مبارزه مي كنيد و در مرحله بعد با سربازهايي كه تمام بدنشان از آهن تشكيل شده، مي جنگيد و ناگهان وارد نبرد با هيولايي به اندازه هيولاهاي God of War مي شويد. موضوع ديگر، نحوه در اختيار گذاشتن قابليت هاي بازي است.

از همان ابتدا id تمام كارت هاي خود را رو نمي كند و خيلي آهسته با پيشروي در مراحل قابليت هاي مختلف را بدست مي آوريد. به اين شكل است كه هر لحظه منتظر کسب يك قابليت جديد از بازي هستيد و همين موضوع نوعي كشش ايجاد مي كند. همانطور كه گفته شد، دشمنان خيلي متنوع هستند و كشتن آن ها هم در نتيجه متنوع مي شود. همانند BioShock در اين بازي شما مدام در حال تعويض اسلحه خود هستيد. يكي به خاطر كمبود مهمات و ديگري روش هاي مختلف كشتن دشمنان است. به شخصه خيلي از اين سيستم كمبود مهمات و استفاده تمام اسلحه ها لذت مي برم كه RAGE به خوبي چنين موضوعي را از BioShock به ارث برده است.

طي کردن محيط بزرگ بازي، مسلماً بدون وسيله نقليه غير ممكن است. بخش ماشين سواري هم خيلي عالي طراحي شده است. انواع و اقسام ماشين ها در اختيار شما قرار مي گيرند و مي توانيد با شركت در مسابقه هاي مختلف، ماشين هاي جديدي هم بدست بياوريد. همانطور كه در بخش تيراندازي با اسلحه ها و مهمات مختلفي روبرو هستيد، در بخش رانندگي هم مي توانيد ماشين خود را به يك هيولاي فلزي تبديل كنيد و بازي را شبيه به Twisted Metal دنبال كنيد. بخش رانندگي خيلي خوب طراحي شده، ولي استفاده آن در مراحل اصلي خيلي كم است و صرفاً براي رانندگي به نقاط مختلف است كه شما مي توانيد راحت با استفاده از Boost از دست دشمنان هم فرار كنيد.

اين موضوع باعث مي شود که بازيكن كمتر بخش اكشن رانندگي بازي را تجربه كند و صرفاً آن ها را بيشتر در مراحل فرعي دنبال كند. چيزي كه بيش از همه در اين بازي مرا مجذوب خود كرد، هوش مصنوعي بازي است. به جرأت مي گويم که رفتارهايي طبيعي تر از دشمنان RAGE در بازي ديگري نديده ام. اين هوش مصنوعي بسيار قوي باعث شده تا نبردها خيلي پر تنش و سخت شوند. دشمنان مدام در حال سنگر گرفتن هستند. هيچ وقت دشمني را خارج از سنگر نمي بينيد. آن ها بعضي اوقات اصلاً از سنگر خود بيرون نمي آيند و با شليك كور (Blind Fire) به شما حمله مي كنند و اگر هم شما زياد در سنگر خود بمانيد، باران نارنجك را به سمتتان مي ريزند. اگر تنها باشند و متوجه بشوند كه به تنهايي نمي توانند حساب شما را برسند، فرار مي كنند تا به گروه هاي بيشتري از ياران خود برسند و دست جمعي به شما حمله كنند.

از چپ و راست به سمت شما مي آيند و از روبرو هم نيروي قوي خود را مي فرستند و اگر سريع عمل نكنيد، خودتان را محصاره شده مي بينيد و در كمترين زمان كشته خواهيد شد. اگر به سمت دشمن شليك كنيد، آنقدر تكان مي خورد كه شانس شما براي برخورد گلوله به او خيلي كم مي شود. آن ها سرشان را مي دزدند و يا خودشان را به زمين پرت مي كنند و يا از روي ديوار مي دوند. ميله ها را مي گيرند و از بالا به شما حمله مي كنند. از پله استفاده نمي كنند و ه رچيزي كه دم دستشان باشد را مي گيرند و به سمتتان مي آيند. به نظر من هوش مصنوعي واقعاً قوي ترين بخش اين بازي است و سخت مي توان باور كرد که اين موجودات مجازي هستند. مراحل فرعي زيادي هم در بازي وجود دارند كه البته اگر بخواهيد تمام بخش هاي بازي را انجام بدهيد، در اواخر آن كمي حس تكرار خواهيد كرد كه آن هم به خاطر نبود داستان قوي و البته زياد بودن زمان گيم پلي بازي است.

نتيجه گيري

RAGE يك بازي بي نقص در بخش تكنيكي است كه تركيبي جالب بين گيم پلي آشناي نسل قبل با بازي هاي جديد بازار و بازي هاي خود id است. id بار ديگر نشان داد كه هنوز هم در سبك FPS يكي از پيشروهاي اصلي نسل خود است.

اين بازي مهيج وجذاب را به تمام دوستداران بازي هاي رايانه اي پيشنهاد ميکنيم.ما اطمينان ميدهيم شما با اين بازي اوج لذت را تجربه خواهيد کرد.

حداقل سيستم مورد نياز بازي Rage:

OS: Win XP SP3, Vista, Win 7
Processor: Intel Core 2 Duo or Equivalent AMD
Memory: 2GB
Hard Disk Space: 25GB
Video Card: 512MB of GeForce 8800, Radeon HD 4200
Sound Card: DirectX compatible sound card
اینم چند تا عکس از بازی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی RAGE 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی RAGE 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی RAGE 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی RAGE 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی RAGE 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی RAGE 1
سپاس فراوان ...
منبع : مجله بازی نما
پاسخ
 سپاس شده توسط FARID.SHOMPET ، deymon 20 ، SABER ، Mohammad 77
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی چند بازی برای کنسول های بازی برای گیمر هایی مثل خودم+عکس
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بهترین بازی های racing و ماشین بازی
  معرفی بازی های اندرویدی که قابلیت پشتیبانی از دسته بازی را دارند
  10 بازی که شما را به خاطر بازی کردن روی درجه سختی Easy آزار می دهند
  دانلود بازی God Eater 2 Rage Burst برای پلتفرم PC
  باحال ترین وال پیپر های بازی...همه ی این بازی ها توی جشنوارهgamescom هستن GA
  نقد بازی Worms 4: Mayhem (به همراه نکات مخفی در بازی)
  نقد بازی Homefront؛ نبرد شکست خورده یک بازی زیبا + عکس
  نقد و بررسی بازیFist of the North Star: Ken's Rage 2

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان