امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مهم ترین وقایع مربوط به عصر صفویه تا قاجار

#1
880-903 شمسی (1524-1501 میلادی)-شاه اسماعیل اول کل ایران را بعد از حدود نه قرن تسلط خارجی و پاره پاره بودن، تحت یک رهبری واحد ایرانی درآورد. او به عنوان یک شیعه، مذهب شیعی را مذهب رسمی کشور قرار داد و مذهب بیشتر ساکنان ایران و برخی از مناطق تحت کنترل اطراف را از مذهب سنی به شیعه تغییر داد. مذهب شیعه برای ایرانیان وسیله ای شد تا خود را از بقیه جهان اسلام به ویژه از عثمانی های سنی مذهب متمایز کنند. برای این که تداوم مذهب شیعه به عنوان مذهب رسمی تضمین شود، پادشاهان صفوی معمولاً از روحانیت شیعه حمایت می کردند.
966-1008 شمسی (1629-1587 میلادی)-دوره پادشاهی شاه عباس کبیر نقطه اوج سلسله صفویه بود. او ارتشی منظم پی ریزی کرد و عثمانی ها را شکست داد. در سال 977 شمسی (1598 میلادی)، او اصفهان را پایتختش کرد. او حامی هنرها بخصوص هنر معماری بود و اصفهان را با تعدادی از بهترین بناهای اسلامی جهان زینت داد. شاه عباس شماری مسجد، مدرسه، پل و یک بازار اصلی ساخت. در طول دوره پادشاهی او، صنعتگران و هنرمندان ایرانی در به وجود آوردن ابریشم های عالی، لباس ها، فلزکاری، مینیاتور، فرش بافی، خوشنویسی و چینی آلات پیشرفت زیادی کردند
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مهم ترین وقایع مربوط به عصر صفویه تا قاجار 1
شاه عباس بزرگ
880-1101 شمسی (1722-1501 میلادی)-دو رقیب مسلمان معاصر سلسله صفویه، یعنی عثمانی ها در آناتولی (در ترکیه امروزی) و موگال ها در هند، برای هنرها و ادبیاتشان به شعرا و هنرمندان ایرانی وابسته بودند. زبان فارسی، زبان منتخب و برگزیده در دربارهای این دو کشور بود. شاهد این مدعا این است که متن اشعار و نقاشی های مینیاتور آنها منحصراً به زبان فارسی نوشته می شد. نفوذ زبان فارسی به ویژه در هند مشهودتر بود. جایی که زبان فارسی در آن، زبان اداری و فرهنگی محسوب می شد. این نفوذ تا زمانی که هند مستعمره انگلیس شد، ادامه یافت. معمار اصلی تاج محل یک ایرانی به نام «استاد اسد» بود و سبک معماری این بنا به میزان قابل توجهی تحت تأثیر طرح های ایرانی قرار دارد.
1101 شمسی (1722 میلادی)- محمد خان، یک رییس ایل افغان و یک خراجگزار صفویه ها به ایران حمله کرد و اصفهان را بدون مقاومتی تسخیر کرد. به این ترتیب به حکومت سلسله صفویه پایان داد.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مهم ترین وقایع مربوط به عصر صفویه تا قاجار 1
نادرشاه افشار
1108-1126 شمسی (1747-1729 میلادی)- نادرشاه، یک افسر تحت امر صفویه ها، توانست افغان ها را از ایران بیرون کند و دوباره کشور را متحد کند. او یک استراتژیست نظامی برجسته بود که عثمانی ها، روس ها، هندی ها و ایل های محلی را شکست داد. او در یورشی که در زمان موگال ها به هند انجام داد، دو تا از بزرگ ترین الماس های جهان یعنی دریای نور (حالا در ایران است) و کوه نور (در حال حاضر بخشی از جواهرات سلطنتی بریتانیا است) را به چنگ آورد. سرانجام نادر شاه به طور فزاینده ای دچار پارانویید شد و به وسیله نگهبانانش به قتل رسید. بعد از مرگش، ماشین نظامی عظیمش از هم پاشید.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
مهم ترین وقایع مربوط به عصر صفویه تا قاجار 1
کریم خان زند
1126-1158 شمسی (1779-1747 میلادی)-کریم خان زند کنترل بخش های جنوبی و مرکزی ایران را در دست گرفت. او حاکم دلسوزی بود که از پذیرفتن عنوان پادشاهی خودداری کرد و خود را وکیل الرعایا (نماینده مردم) نامید. او به طور گسترده ای با ایل رقیبش، قاجار، درگیر شد. بعد از مرگ کریم خان در سال1158 شمسی (1779 میلادی)، دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
آقا محمد خان قاجار به تدریج زندیه ها را مغلوب کرد و سلسله قاجار را پایه گذاری کرد.
مهم ترین وقایع مربوط به عصر صفویه تا قاجار 1


پاسخ
 سپاس شده توسط دانیال1999
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تاریخ اندونزی و وقایع آن
  تاریخ آلاسکا و وقایع آن
  تاریخ ازبکستان و وقایع آن
  تاریخ پرتغال و وقایع آن
  تاریخ اسپانیا و وقایع آن
  تاریخ نامیبیا و وقایع آن
  تاریخ لیبی و وقایع آن
Photo تاریخ خاورمیانه و وقایع آن
  استقلال برزیل و وقایع آن
  »تاریخ پاکستان و وقایع آن«

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان