امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نقد بازی Hard Reset

#1
زمانی که گروهی از اعضای سابق استودیوهای People Can Fly ،CD Projekt Red و City Interactive کنار هم جمع می شوند و تصمیم به ساخت یک عنوان جدید می گیرند، نتیجه این می شود که بازیکنان با استودیویی به نام The Flying Wild Hog و بازی ای به نام Hard Reset روبرو می شوند. این عنوان از معدود بازی هایی است که به طور انحصاری برای PC عرضه شده و انصافاً هم خوب از آب درآمده است. Hard Reset از جمله عنوان هایی است که در سبک Cyberpunk ساخته شده است. سبکی علمی-تخیلی که در آن به تکنولوژی های فوق العاده پیشرفته و زندگی بد انسان ها اشاره می کند. بازی خیلی بی سر و صدا عرضه شد و عدم تبلیغات مناسب برای آن باعث شد که Hard Reset به بازی چندان شناخته شده ای تبدیل نشود.

داستان
همان طور که اشاره شد، بازی در سبک Cyberpunk است. تکنولوژی بسیار پیشرفته انسان ها باز هم کار دستشان داده و به تهدیدی برای آن ها تبدیل شده است. اساس این بازی از جنگ میان انسان ها و ماشین ها تشکیل شده است. سوژه ای که بارها و بارها در بازی های مختلف به آن پرداخته شده است. داستان Hard Reset در شهر Bezoar رخ می دهد. شهری خیالی و بسیار مدرن که فضای سرد، بی روح و غم زده آن حاکی از اتفاقات رخ داده در آن است. داستان بازی عمق چندانی ندارد و فقط یک انگیزه برای شروع وقایع رخ داده در بازی است و به شخصیت های بازی چندان پرداخته نمی شود. بازیکنان در مورد شخصیت های بازی اطلاعات کافی بدست نمی آورند و همین موضوع باعث شده که بازی سردرگم به نظر برسد. شخصیت اصلی بازی که CLN-16 نام دارد، یکی از مأموران سازمانی مرموز است که در هنگام گشتزنی در شهر با حمله ربات ها مواجه می شود و قتل عام عده ای بی گناه را از نزدیک مشاهده می کند.

او مأموریت پیدا می کند که به قسمت های مختلف برود و کارهای مختلفی انجام دهد. مأموریت هایی که به حمله ربات ها ارتباط زیادی دارند. در محیط بازی و در زمان پشت سر گذاشتن مراحل، هیچ گونه اطلاعاتی درباره روند داستانی به بازیکن داده نمی شود و میان پرده های بازی تماماً بار داستانی بازی را به دوش کشیده اند. میان پرده های بازی که به صورت کمیک طراحی شده اند، نکات مهم داستان را روایت می کنند و باعث شده که روند مرموز و نامشخص بازی معنی پیدا کند. مشکل اینجاست که زمان Load بازی در میان پرده ها بسیار کوتاه است و پس از مدتی می توانید آن ها را به دلخواه رد کنید. این کار باعث می شود که متوجه بخشی از داستان بازی نشوید و در حالیکه در طول گیم پلی هم اطلاعاتی به شما داده نمی شود، ممکن است یکی مرحله را بدون دانستن هدف به پایان برسانید. در کل همانطور که گفته شد، داستان نقطه قوت بازی به حساب نمی آید و بازیکنان با چالش خاصی روبرو نمی شوند.

گرافیک
تیم سازنده، این بازی را با موتور اختصاصی خودشان که Road Hog Engine نام دارد، ساخته اند. بازی گرافیک قابل ملاحظه ای دارد و در نمای کلی، بسیار خوب به نظر می رسد. البته هنوز در برابر عنوان های بزرگی مانند سری Crysis و سری Bad Company دارای ضعف هایی است، اما سازندگان توانسته اند در اولین کار خود بازی درخوری را از نظر گرافیک راهی بازار کنند. فضای بسیار خوبی در بازی خلق شده و مسئله جالب در طراحی محیط بازی این است که سازندگان کاملاً از فیلم Blade Runner با حضور هریسون فورد (Harrison Ford)، الگوبرداری (در واقع می توان گفت کپی برداری!) کرده اند. محیط های بازی شباهت زیادی به فیلم نام برده دارد و اگر آن فیلم را دیده باشید، فکر می کنید که این بازی از روی آن ساخته شده است.

محیط ها سرد و بی روح طراحی شده اند و به خوبی می توان ماشینی شدن دنیای انسان ها را در این بازی احساس کرد. فضای خلق شده شاید خیلی ها را به خودش جلب نکند و از طرفی ممکن است که بسیاری از بازیکنان به شدت از این فضا استقبال کنند. دقیقاً چیزی که در سری بازی های BioShock وجود دارد، در این بازی نیز دیده می شود. محیط های تاریک، دشمنانی که به یکباره به سمت شما حمله ور می شوند و شخصیتی که تنها باید با آن ها مبارزه کند! از دیگر قسمت های جالب توجه بازی، نورپردازی آن است. نورپردازی باعث شده که محیط بازی بسیار مرموز به نظر برسد. همچنین بازی از فیزیک بسیار خوبی نیز برخوردار است.
محیط همانند آن چیزی که در سری Bad Company دیدیم، تخریب نمی شود، اما همین میزان هم بسیار عالی از کار درآمده است. خودروها، دیوارها و سایر اشیائی که در بازی قرار دارند، امکان تخریب را دارند و با منفجر شدن به قطعات کوچکی تبدیل می شوند و محیط بازی را فرا می گیرند. حتی با برخورد به این قسمت های متلاشی شده هم می توان شاهد حرکت آن ها بود. انفجارها نیز تأثیر خوبی در بازی می گذارند. طراحی آتش به همراه نورپردازی باعث شده که شاهد صحنه های هیجان انگیزی از نابود شدن ربات ها باشید. البته باید به این موضوع هم اشاره کرد که ممکن است در برخی صحنه ها شش تا هفت انفجار مختلف بر اثر از بین رفتن دشمنان و یا… رخ بدهند.
در این حالت با افت فریم شدیدی در بازی مواجه خواهید بود. گلوله ها روی زمین و قسمت های مختلف تأثیرگذار هستند و بازیکنان می توانند شاهد اثر گلوله ها باشند، اما پس از مدتی جای برخورد گلوله از بین می رود. در برخی از مراحل، شاهد بارش باران هم هستیم که تأثیر خوبی روی دید می گذارد و قطرات آن روی دوربین دیده می شوند. موضوع اینجاست که باران به هیچ عنوان زمین را خیس نمی کند و در حالیکه باران در حال باریدن است، زمین خشک به نظر می رسد! متأسفانه شخصیت های بازی همیشه در قالب میان پردهای کمیک به نمایش درمی آیند و مدل سه بعدی ندارند. میان پردهای بازی نیز مانند اکثر بازی هایی که از تکنیک کمیک استفاده می کنند، است و چیز خاصی در آن ها دیده نمی شود.

موسیقی/صداگذاری
موسیقی نقش چندان پر رنگی در این بازی ایفا نمی کند. به طورکلی در فضای بازی، موسیقی خاصی شنیده نمی شود و تنها صدای محیط که از آژیر، صدای جرقه و … تشکیل شده به گوش می رسد. در زمان مبارزه ها موسیقی هیجان انگیزی در بازی پخش می شود، اما این موسیقی ها کاملاً در بین صدای انفجارها و افکت های صوتی بازی گم می شوند و اصلاً شنیده نمی شوند. بعد از مبارزه ها هم دوباره با محیطی ساکت روبرو خواهید شد. البته در برخی از قسمت های بازی موسیقی های پس زمینه جالبی برای بازی طراحی شده اند که باعث شده بازیکنان با فضای تاریک و موموز بازی ارتباط بهتری برقرار کنند. صداگذاری بازی آنچنان قوی نیست ولی تأثیرگذاری خوبی را به همراه دارد.

همان طور که گفته شد، میان پرده های بازی جایی هستند که می توان متوجه داستان بازی شد، اما دیالوگ های بسیار ساده و کلیشه ای که برای این قسمت در نظر گرفته شده، باعث شده که ما با عنوانی معمولی در این قسمت روبرو باشیم. همچنین میزان دیالوگ ها نیز بسیار کم است و تعداد اندکی از آن ها واقعاً جالب به نظر می رسند. در کنار این موضوع افکت های صوتی بازی خوب از کار درآمده اند. صدای انفجارها، تیراندازی سلاح های مختلف و صدای ربات ها که به خوبی شما را از وجودشان در محیط آگاه می کنند، بسیار خوب در بازی قرار گرفته است. البته همان طور که گفته شد، صدای انفجارها آنقدر زیاد است که باعث می شود موسیقی بازی به گوش نرسد.

گیم پلی
اگر به بازی هایی مانند Serious Sam ،Pain Killer و Bulletstorm علاقه دارید، حتماً از Hard Reset هم استقبال خواهید کرد. این عنوان دارای یک گیم پلی سریع و شلوغ است و در هر لحظه با دشمنان زیادی مبارزه خواهید کرد. HR یک اول-شخص ساده است و نکته خاصی در آن دیده نمی شود. نه صحنه سینمایی خاصی در آن طراحی شده و نه اتفاقات هیجان انگیزی در طول گیم پلی رخ می دهند. در هر مرحله باید به سمت هدفی مشخص شده حرکت کنید و خود را به آن برسانید. در بسیاری از موارد، راه شما با درهای دیجیتالی مسدود شده و برای باز کردن آن ها باید کنترل پنل آن را که در جای دیگری قرار دارد، پیدا کنید و در دیجیتالی را غیر فعال کنید.
روند اصلی بازی به همین صورتی که توضیح داده شد، سپری می شود و بازیکنان با چیز دیگری مواجه نمی شوند. سلاح های جالبی برای بازی طراحی شده که از قدرت بالایی برخوردار هستند و درمبارزه ها بسیار کارآمد خواهند بود. این امکان در بازی قرار گرفته که بازیکن بتواند سلاح ها و سایر تجهیزاتی که به همراه دارد را ارتقاء دهد. به همین دلیل دستگاه هایی در طول محیط بازی قرار گرفته اند که بازیکن با رفتن به سمت آن ها می تواند این کار را انجام دهد. سیستمی که شباهت زیادی به روند ارتقاء سلاح ها در بازی Dead Space دارد. در حالت کلی می توان به این موضوع اشاره کرد که Hard Reset یک عنوان Run and Gun خوب است. به همین دلیل نیز در طول بازی با Bossهای مختلفی هم روبرو خواهید شد.

مبارزه با ربات های بسیار بزرگ یکی از قسمت های هیجان انگیز بازی را به خودش اختصاص داده است. تنوع دشمنان چندان زیاد نیست و از بتدا تا انتهای بازی با مدل های محدودی روبرو خواهید شد. مبارزه با دشمنان نیز کار مشکلی نیست. آنقدر باید به آن ها تیراندازی کرد تا از بین بروند. در زمان مبارزه ها باید سریع باشید و نگذارید دشمنان بیش از اندازه به شما نزدیک شوند. برای نابود کردن آن ها می توانید از آیتم هایی که در محیط قرار دارند هم استفاده کنید. ایجاد انفجارهای بزرگ بسیار کارساز خواهند بود. در کل گیم پلی بازی بسیار ساده است و نوآوری خاصی در آن دیده نمی شود. روند بازی بسیار خطی است و از ابتدای بازی تا انتها فقط یک کار را باید انجام داد و آن هم تیراندازی و از بین بردن ربات ها است.

نتیجه گیری
بازی Hard Reset یک سرگرمی بسیار خوب به حساب می آید. داستان پیچیده ای وجود ندارد که بازیکنان درگیر آن شوند. گیم پلی بازی آسان است و بازیکنان به سرعت به آن عادت می کنند. از طرف دیگر همه چیز در بازی کاملاً مشخص است (بکشید تا کشته نشوید!). به هر حال این عنوان از آن دسته از بازی هایی است که تجربه کردن آن خالی از لطف نیست و ارزش بازی کردن را حتما دارد.

سیستم مورد نیاز بازی:

OS: Windows XP/Vista/7
Processor: 2.5 GHz Intel Pentium 4 / AMD Athlon 64
RAM: 2 GB
Graphics card: 512 MB NVIDIA GeForce 8800GS / ATI Radeon HD 3870 or better
Sound Card: DirectX Compatible
DirectX: DirectX 9.0c
Hard Drive: 4 GB free hard drive space
اینم چند تا عکس از بازی
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نقد بازی Hard Reset 1
سپاس فراوان ...
منبع : مجله بازی نما
پاسخ
 سپاس شده توسط SABER ، FARID.SHOMPET
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان