امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

برده‌داری چگونه از امریکا رفت؟

#1


برده‌داری چگونه از امریکا رفت؟ 1

اندک زمانی بعد،آرکانزاس،کارولینای شمالی،ویرجینیا وتنسی نیز به ایالتهای شورشی پیوستند و تعداد ایالتهای تجزیه طلب به 11 ایالت رسید. در این کشمکش، یازده ایالت جنوبی به ایالتهای بردهمشهور شده بودند، چرا که در این مناطق پرده برداری هنوز رواج داشت و برعکس ایالتهای شمالی ممنوع نشده بود. ایالتهای جنوبی بلافاصله ریچموند را پایتخت خود قرار داده و جفرسن دیویس را به ریاست جمهوری برگزیدند.

پس از آن كه آبراهام لینْكُلْن، به عنوان شانزدهمین رئیس جمهور ایالات متحده برگزیده شد، به دلیل آن كه وی بردگی را ننگ جامعه امریكایى خوانده بود، هفت ایالت از ایالات جنوبی امریكا كه برده‏داری در آنها رواج داشت اعلام كردند كه ریاست جمهوری او را به رسمیت نمی‏شناسد.
 این ایالات هم‏چنین قبل از این كه لینكُلْن در ماه مارس 1861م دوره ریاست جمهوری خود را آغاز كند، جدایى خود را از حكومت مركزی اعلام داشته و اتحادیه جدیدی از ایالات جنوبی تشكیل دادند. لینكُلن در نطق افتتاحیه خود در مقام ریاست جمهوری، برای بازگرداندن ایالات جنوبی به قلمرو حكومت مركزی، تعهد صریحی درباره الغاء بردگی نكرد، ولی با صراحت و قاطعیت گفت كه جدایى هیچ یك از ایالات را تحمل نخواهد كرد و تأكید نمود كه قانون اساسی امریكا به هیچ یك از ایالات اجازه نداده است كه خودسرانه و به طور یك طرفه تعهدات خود را زیر پا بگذارندو از اتحادیه خارج شوند. نطق لینكُلن نه فقط موجب بازگشت ایالات هفت گانه به قلمرو حكومت مركزی نشد، بلكه چهار ایالت برده‏دار دیگر نیز جدایى خود را از حكومت مركزی اعلام داشتند.
در حقیقت پیروزی شمالی ها برای همیشه فکر اعلان استقلال را از ایالت های آمریکایی گرفت و به مرور نظرات 22 ایالت صنعتی نظامی شمال را به کل ایالت های آمریکا (اتازونی) تحمیل کرد
 لینكُلْن اعلام داشت كه در صورت لزوم، برای حفظ وحدت و تمامیت ارضی كشور، به قوه قهریه متوسل خواهد شد و برای این كه نشان بدهد در این تصمیم خود جدی است در دوازدهم آوریل 1861م، به نیروهای فدرال دستور حمله به برخی استحكامات نظامی جنوبی‏ها را صادر كرد كه بدین ترتیب، جنگ‏های داخلی امریكا معروف به جنگ‏های انفصال آغاز شد. در این میان علی‏رغم پیشروی و پیروزی  شمالی‏ها، نواحی جنوبی دست از مقاومت برنداشتند و برای جنگ با حكومت مركزی، به  تجهیز قوا پرداختند. با ادامه جنگ، پیشروی نیروهای شمالی به طرف ایالات جنوب از اواخر سال 1862م آغاز گردید و لینكلن نیز در اول ژانویه 1863م، اعلامیه معروف آزادی بردگان را درسراسر امریكا صادر كرد. صدور این اعلامیه باعث شورش بردگان در ایالات جنوبی علیه صاحبانشان شد و جنگ را وارد مرحله جدیدی نمود. جنگ‏های داخلی امریكا در طول سال‏های 1863 و 1864م ادامه یافت و در اواخر سال 1864م كه شكست جنوبی‏ها قطعی به نظر می‏رسید، لینكُلن برای دومین بار به ریاست جمهوری امریكا انتخاب گردید.
پایان جنگ های انفصال آمریکا
146 سال پیش در روز 9 آوریل سال 1865 میلادی نبرد آپوماتوكس میان ارتش ایالات شمال وارتش كنفدراسیون جنوب به جنگ های انفصال آمریكا خاتمه داد. ژنرال اولیس سیمپسون گرانت ، ژنرال ارتش شمال 6 روز قبل از این تاریخ شهر ریچموند، پایتخت كنفدراسیون جنوب را تصرف كرده بود.
در خاتمه نبرد آپوما توكس ژنرال رابرت ادوارد لی فرمانده ارتش جنوب با 26 هزار سربازی كه برایش باقی مانده بود ، تسلیم ژنرال گرانت می شود و بقیه نیروهای جنوبی نیز یك ماه بعد به نوبه خود تسلیم می شوند.
در خاتمه نبرد آپوما توكس ژنرال رابرت ادوارد لی فرمانده ارتش جنوب با 26 هزار سربازی كه برایش باقی مانده بود ، تسلیم ژنرال گرانت می شود و بقیه نیروهای جنوبی نیز یك ماه بعد به نوبه خود تسلیم می شوند
این شكست قطعی جنوبی ها پس یك جنگ بی رحمانه چهارساله بود كه طرفین متخاصم نزدیك به 4 میلیون سرباز را بسیج می كنند.
برده‌داری چگونه از امریکا رفت؟ 1

در جریان جنگ انفصال 359 هزار از نیروهای جنوب و 258 هزار نفر از نیروهای شمال به قتل می رسند كه باید به این تعداد چند صد هزار غیرنظامی نیز كه كشته شدند را افزود.
به این ترتیب ، در روز 9 آوریل سال 1865 میلادی با پیروزی نیروهای شمال در نبرد آپوماتوكس جنگ های انفصال یا جنگ داخلی آمریكا خاتمه می یابد.
نتیجه جنگ های انفصال
جنگ های انفصال آخرین فرصت جهان برای رهایی از شر قوی ترین نیروی اقتصادی نظامی تاریخ بود! قدرتی که در 1776 ایجاد شد و در سال های 1787 و 1803 به مساحتی معادل نیمی از آمریکای کنونی رسید و در نیمه قرن نوزدهم با عقب راندن مکزیک و خرید آلاسکا موقعیت خود را به عنوان سومین کشور وسیع دنیا تثبیت کرد. تنها جنگ های انفصال توانست روند پر شتاب رشد این کشور را کند کند اگرچه این روند هرگز متوقف نشد.
می توان تصور کرد اگر ایالت های جنوبی موفق به دفع حملات شمالی ها می شدند و می توانستند استقلال یابند، و این کشور پرچم کنونی آمریکا 50 ستاره به نشانه 50 ایالت نداشت، این کشور هرگز به قدرت فعلی نمی رسید. در حقیقت پیروزی شمالی ها برای همیشه فکر اعلان استقلال را از ایالت های آمریکایی گرفت و به مرور نظرات 22 ایالت صنعتی نظامی شمال را به کل ایالت های آمریکا (اتازونی) تحمیل کرد.
حال آنکه ایالت های جنوبی اگر چه از روش های ساده استثماری نظیر برده داری و فئودالی استفاده می کردند اما هرگز شاتهای مشابه ایالت های شمالی را برای ورود به سیاست های جهانی نداشتند. می توان به طور قطع حکم داد که اگرجنگ های انفصال به سود جنوب تمام می شد روند تاریخ شکلی دیگر می یافت و سیل سرباز و سلاح آمریکایی جریان دو جنگ جهان را تغییر نمی داد.
برده‌داری چگونه از امریکا رفت؟ 1


پاسخ
 سپاس شده توسط دانیال1999
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دوران تیموریان در ایران چگونه سپری شد؟
  شکل‌گیری افغانستان چگونه بود؟
  امپراتوری آشور چیست و چگونه تشکیل شد؟
  برده داری
  امپراتوری روم غربی:چگونه تشکیل این بخش از دنیا.
  عکس ها وکاریکاتور ها وپوستر های ضد امریکا, اسرائیل وانگلیس
  هلوکاست ارمنی چگونه اتفاق افتاد
  (تصاویر) یکشنبه خونین در امریکا
  تصاویر/ داستان مهمترین عکس تاریخ امریکا
  زنان حرمسرای قاجار چگونه انتخاب می شدند؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان