امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اگر به کم خونی، باد قلنج و یبوست دچار هستید از این میوه معجزه گر غافل نشوید

#1
اگر به کم خونی، باد قلنج و یبوست دچار هستید از این میوه معجزه گر غافل نشوید 1


خوردن انجير، انسدادها را نرم مي‌کند و براى بادهاى قولنج، سودمند است.
انجیر میوه ای مقوی و شیرین است که در قرآن به آن قسم خورده شده است. نام عربی آن " تین " و نام انگلیسی آن " "FIG"می باشد. درخت انجیر بومی آسیای غربی و كشورهای مدیترانه است و از آنجا به عربستان، سوریه و فلسطین اشغالی برده شده است. انجیر درختی است با برگ های زرد و پنجه ای و به رنگ سبز خاكستری كه بلندی آن تا شش متر می رسد و به دلیل عدم مقاومت در مقابل سرمای شدید، در مناطق معتدله و گرمسیر كشت می شود. درخت انجیر معمولا از سال چهارم شروع به میوه دادن می كند و تا سن بیست سالگی میوه می دهد.
ارزش غذایی انجیر
انجیر، قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد. همچنین منبع خوبی از پتاسیم ، منیزیم  ، کلسیم  ، فسفر  و ویتامین های C  , B , A  است. انجیر منبع غنی فیبر غذایی می باشد. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد. انجیر منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم ، کلسیم ، فسفر و ویتامین های C , B , A است.
 
سایر خواص غذایی انجیر عبارتند از :
1- از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی ، کم سدیم ، پرفیبر ، کاهش وزن ، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد.
2- انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است.
3- 40 گرم انجیر تازه یا یک چهارم لیوان از خرد شده ی آن، معادل یک واحد میوه است.
4- 5/1 عد انجیر خشک معادل یک واحد میوه یا 15 گرم کربوهیدرات است که کربوهیدرات آن از گلوکز و فروکتوز تشکیل شده است.
5- انجیر، فیبر غذایی بالایی دارد و هر واحد آن 20 درصد نیاز روزانه را تأمین می کند که بیش از هر نوع میوه تازه یا خشک می باشد.
6- انجیر بیش از سایر میوه ها املاح دارد. 40 گرم انجیر تازه دارای 244 میلی گرم پتاسیم ( 7 درصد نیاز روزانه ) ، 53 میلی گرم کلسیم ( 6 درصد نیاز روزانه ) و 2/1 میلی گرم آهن ( 6 درصد نیاز روزانه ) می باشد.
 
محمد علي زارعيان  درباره خواص انجير اظهار داشت: انجير تازه از ميوه‌هايي است که حکما آن را بسيار به غذاي مطلق نزديک دانسته‌اند و اين به اين مفهوم است که از خوردن آن خون خوب با کيفيت معتدل پديد مي‌آيد. به گفته وي اين ميوه از مواردي است که مي‌توان از آن در درمان انواع يبوست استفاده کرد و از عوارض جانبي مسهل‌ها مثل ناسازگاري مزاجي، وابستگي، تحريک شديد روده، گشادي کولون، دل پيچه و استفراغ در امان بود همچنين يکي از ويژگي‌هاي مثبت اين ميوه نداشتن منع مصرف در دوران باداري يا شيردهي و قابل استفاده بودن براي تمام سنين است.
دبير انجمن تحقيقات طب سنتي ادامه داد: انجير تازه براي رفع انواع يبوست سودمند است، به ويژه اگر بيمار علاوه بر يبوست دچار کم خوني باشد يا در دوره نقاهت بيماري به سر ببرد يا قصد اصلاح وزن داشته باشد.
زارعيان عنوان کرد: توضيح اينکه فرد لاغر مبتلا به يبوست، بايد تعدادي انجير را به عنوان يک ميان وعده اضافه به غذاي اصلي اضافه کند و فرد چاق دچار يبوست بايد انجير را به عنوان يک وعده غذا ترجيحاً صبحانه مصرف کند. در فصولي که انجير تازه در دسترس نيست، مي توان از انجير خشک خيسانده در آب يا گلاب يا پخته شده در شير بهره برد. وي افزود: در مورد انجير اين نکته نيز گفتني است که ميل دهنده مواد زائد به سمت پوست است يعني باعث دفع آنها از طريق پوست مي‌شود. اين ويژگي از دو جهت قابل توجه است يکي اينکه افراد دچار بثورات پوستي شديد(جوش) ممکن است با خوردن آن دچار تشديد بثورات شوند و ديگر اينکه يکي از بهترين گزينه‌هاي درماني براي افراد دچار سوء مزاج بلغمي است چرا که از نظر عده‌اي از حکما بهترين مسير براي دفع سموم بلغمي مسير پوستي است.
دبير انجمن تحقيقات طب سنتي ايران اضافه کرد: حکما براي انجير خاصيت نضج و اسهال مواد بلغمي يعني آماده سازي آنها براي دفع و نيز دفع آنها قائل شده‌اند. به عبارتي انجير يکي از بهترين گزينه ها براي افراد چاق غيرگوشتي به ويژه خانم‌هاي چاق است. زارعيان گفت: در روايت مختلف نيز در مورد انجير منافعي ذکر کرده اند از جمله ذکر کرده‌اند افزايش دهنده قواي جنسي، موثر در درمان بواسير و نِقرِس و سردىِ مزاج و بوي بد دهان است همچنين ذکر شده که خوردن انجير، انسدادها را نرم مي‌کند و براى بادهاى قولنج، سودمند است. جالب اينکه در روايات متذکر شده‌ است که در روز، از آن فراوان بخوريد و در شب در خوردن آن زياده روي نکنيد.
اگر به کم خونی، باد قلنج و یبوست دچار هستید از این میوه معجزه گر غافل نشوید 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان