امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟

#1
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟
بسیاری در مورد مذهب خرم سلطان با تردید صحبت می کنند و در این میان زمزمه های یهودی بودن روکسلانه جدی به نظر می رسد، و شایعه یهودی بودن سلطان سلیم دوم(جانشین سلطان سلیمان و فرزند خرم سلطان) و همچنین قطعیت یهودی بودن نوربانو سلطان(همسر سلیم دوم) بر قوت آن دامن می زند.
گروه گزارش ویژه مشرق؛‌ روزی که او را چون کنیزی به حرمسرای سلطان سلیمان اول(قانونی) آوردند اوضاع تغییر کرد. وی تمام توان خود را به کار بست تا خود را به مرکز قدرت یعنی دربار سلطان و کنار او برساند و برای افزایش نفوذ خود و انتقال قدرت به پسرش دست به هرکاری زد حتی قتل ولیعهد سلطان سلیمان؛ شاهزاده مصطفی.

«خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟ 1

سریال عصر با شکوه (حریم سلطان)
چند وقتی است، سریال «عصر باشکوه» یا «حریم سلطان» که یک سریال تاریخی ترک زبان است از شبکه های مختلف ماهواره پخش می شود و متأسفانه از محبوبیت زیادی در میان جوامع عرب و مسلمان برخوردار شده است. آمار نشان می دهد در حال حاضر بیش از دویست میلیون نفر در44 کشور جهان این سریال را تماشا می کنند. داستان اين سريال برگرفته از زندگي خصوصي و اجتماعي سلطان سليمان اول است كه در طول سنوات 1520تا 1566 میلادی پادشاه امپراتور عثمانی بوده است.
اين سريال علاوه بر نمايش وقايع دوران سلطنت سليمان(مشهورترین پادشاه عثمانی) رابطه عاشقانه وي با روکسلانه یا خرم سلطان كه توسط سربازان عثماني به بردگي گرفته شده و به حرمسراي سلطان راه یافته است را نمایش می دهد. محوریت فیلم شخصیت مرموز روکسلانه معروف به خرم سلطان است که به گفته بسیاری از مورّخین با تحریکات خصمانه او آماج تهاجم عثمانی ها از اروپا به سمت ایران و شیعیان منحرف شد و با زمینه سازی او بود که امپراتوری قدرتمند عثمانی در سراشیبی افول قرار گرفت. اما به نظر می رسد نیل به اهدافی از پیش تعیین شده باعث گردیدهتا شاهد تحریفاتی گسترده در تاریخ مدوّن عثمانی در طول سکانس های سریال باشیم به طوری که شدت تحریفات تاریخی در این سریال ترکیه‌ای سرانجام رجب طیب اردوغان نخست وزیر و سایر مقامات سیاسی و مذهبی ترکیه را نیز به واکنشی سخت وا داشت تا آنجا که اردوغان اعلام کرد که ما چنین اجدادی نداریم و وی از قوه قضائیه ترکیه خواستار حرکتی قانونی علیه عوامل این سریال شد. هرچند این واکنش ها غالبا به جهت سکانس هایی است که نشان می دهد دربار عثمانی درباری فاسد از جهت زن بارگی، بدمستی و شهوت رانی بوده است و منظور ما از تحریفات تحریف در نشان دادن وارونه شخصیت ها چه از نظر ظاهر و چه از نظر باطن است. به عنوان نمونه می توان به مظلوم نشان دادن روکسلانه یا خرم سلطان در برابر دیگر زنان حرم سرا در طول سریال اشاره نمود.
نوئل باربر در کتاب فرمانروایان شاخ زرین بدین نکته به خوبی اشاره می نماید:
«سلطان به مصاحبت او علاقه داشت و ساعت های متمادی را با او به بحث و گفتگو درباره امور دولتی می پرداخت و درباغ های سرسبز ... با او گردش می کند»3

«خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟ 1
صحنه ای از مجموعه حریم سلطان:
 سلطان به مصاحبت او علاقه داشت و ساعت های متمادی را با او به بحث و گفتگو
 درباره امور دولتی می پرداخت و درباغ های سرسبز ... با او گردش می کند
پاسخ
 سپاس شده توسط دیوونم میفهمی ؟ ، SOLDIER ، ~ CrAzY HuMaN ~ ، esiesi ، @فرینوش@ ، ☻JOKER☻ ، پوری ومپایر ، ✔✘ζoΘdY✘✔ ، °◦°یـه مـرد تـنـهـا°◦° ، _єяяσя_ ، ηἔ∂Δ ، دختر زیبا ، دختر شاعر ، ♥shaqayeq♥ ، حقوقدان انجمن ، سانا50 ، ❤R@TA❤ ، Shadow of Death ، i missing boy ، پسرک تنها ، نازلی=997664$%$%^4 ، ♣yas♣ ، •ДmịrHoSsiŋ• ، ali yekta ، ڪـــ❤ــیمیــ❤ــا ، Ֆℋ£¥∂α ، نیلوفر جوووووووووون ، ㄎムÐ Ǥノ尺レ ، GαяBagє Gιяℓ ، آرمان♥♥♥ ، Ƒαкє ѕмιƖє ، TurK WolF ، الیکا0 ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ḲℑℳℐÅ ، تیام مجیدی ، saye641 ، عذرا 79 ، صادق خطر ، ِ**@ًrُِّ@^ُ$** ، girl of chaos ، pendar77 ، ✘Nina✘ ، asa14 ، ըoφsիīkα ، shahram2
آگهی
#2
شاید زن خوبی به نظر نیاد اما مهربونه و به خیلیا هم کمک میکنه
من که از قدرتمند بودنش خیلی خوشم میاد
«خرم سلطان» کیست و نقش او در افول امپراتوری عثمانی چیست؟ 1 
پاسخ
 سپاس شده توسط ~ERFAN~
#3
حوصله ندارم بخونمش!!!
ولی سپاس رو دادمWinkWink
پاسخ
#4
خوب ترک یه فیلم ساختن ملت رو کلا بردن و رویا ! و تخیلات تاریخی !
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان