امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مخلص ترین نیروهای انقلاب

#1
با شنیدن خبر شهادت رجایی و باهنر، مردم به خیابان ها ریختند و ایران در سوگ رئیس جمهور و نخست وزیر خود فرو رفت. با طلوع آفتاب روز نهم شهریور ماه سال 1360 مردم در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و با سردادن شعار«رجایی، رجایی! راهت ادامه دارد! » پیکر او و شهید باهنر را تا بهشت زهرا مشایعت کردند  


پس از اعلام عدم کفایت بنی‌صدر و عزل او از ریاست جمهوری و فرار مفتضحانه او، دشمنان انقلاب اسلامی تلاش خود را در براندازی حکومت اسلامی بیشتر کردند و با توسل به ترور و خشونت گسترده، سعی در از بین بردن مسۆولین وفادار نظام نمودند. بدین ترتیب پس از واقعه هفتم تیر که طی آن شهید بهشتی و 72تن از یاران انقلاب را به شهادت رساندند، اقدام به بمب‌گذاری در دفتر نخست وزیری نمودند و در این واقعه که در روز هشتم شهریور 1360 هجری شمسی اتفاق افتاد محمد علی رجایی رئیس جمهوری اسلامی ایران همراه با محمد جواد باهنر نخست وزیر به درجه رفیع شهادت نایل آمدند.
زندگینامه ی شهید رجایی
مخلص ترین نیروهای انقلاب 1
 
شهید محمد على رجایى ، در سال 1312 هجری قمری در شهرستان قزوین متولد شد، تحصیلات ابتدایى را تا اخذ گواهینامه ششم ابتداى در همین شهرستان به انجام رساند. در سه چهار سالگى از وجود داشتن نعمت پدر محروم شد و تحت تكفل مادر مهربان و منیع الطبع قرار گرفت . در سال 1327 به تهران مهاجرت كرد و سال بعد یعنى در 1328 وارد نیروهوایى شد. در مدت 5 سال خدمت در نیروى هوایى ، دوره متوسطه را با تحصیل شبانه گذراند، سپس در سال 1335 به دانشسراى عالى رفت و به سال 1338 دوره لیسانس خود را دررشته ریاضى به پایان برد و به سمت دبیر ریاضى به استخدام وزارت فرهنگ در آمد و به ترتیب در شهرستانهاى خوانسار، قزوین و تهران به تدریس ، اشتغال ورزید.
شهید رجائى در مدت تدریس ، همیشه آموزگارى دلسوز، پركار و شایسته بود و ضمن تدریس ، به فرا گرفتن علوم اسلامى و انجام فعالیتهاى سیاسى همت مى گماشت . در سال 1340 به عضویت نهضت آزادى در آمد كه منجر به دستگیرى وى (در اردیبهشت 1342) شد. پس ‍ آزادى از زندان با شهید باهنر به سازماندهى مجدد هیات موتلفه پرداخت.
شهید رجائى پس از پیروزى انقلاب اسلامى و در سال 1358، مسئولیت وزارت آموزش وپرورش را به عهده گرفت و در زمان وزارت خود موفق به دولتى كردن كلیه مدارس شد. سپس به عنوان نماینده مردم تهران در مجلس شوراى اسلامى انتخاب گردید و در تاریخ 18/5/1359 به عنوان اولین نخست وزیر جمهورى اسلامى ایران به مجلس معرفى و با راى قاطع به نخست وزیرى انتخاب شد.
پس از فاجعه انفجار هفتم تیر و حضور گسترده مردم در حمایت از امام و نظام جمهوری اسلامی‌، سازمان مجاهدین خلق در تداوم اقدامات تروریستی خود، ابتدا تلاش كرد امكان بمب‌گذاری در «بیت امام‌» را بیابد و بعد از ناكامی در این قصد شوم‌، رییس جمهور و نخست‌وزیر را هدف قرارداد
زندگینامه شهید باهنر
شهید حجت الاسلام دكتر محمد جواد باهنر، در سال 1312 در یك خانواده پیشه ور ساده در شهر كرمان به دنیا آمد و خواندن و نوشتن و قرائت قرآن را در مكتب آموخت و سپس به تحصیل علوم دینى در مدرسه معصومیه آن شهر پرداخت.
همزمان ، تحصیلات ابتدایى و متوسطه را نیز ادامه داد و پس از اخذ دیپلم در سال 1332 به قم رفت و سطوح عالى علوم اسلامى را در حوزه علمیه قم طى كرد. وى فقه را در محضر مرحوم آیت الله بروجردى ، فقه و اصول را در محضر امام خمینى (ره )و تفسیر و فلسفه را نزد علامه طباطبایى فراگرفت.
مخلص ترین نیروهای انقلاب 1
شهید باهنر سپس به تحصیلات دانشگاهى رو آورد و حدود سال 1337 موفق به اخذ لیسانس در رشته الهیات و بعد از آن موفق به اخذ فوق لیسانس در رشته علوم تربیتى و سپس دكتراى الهیات از دانشگاه تهران شد.
شهید باهنر ضمن تدریس و ایراد خطابه و برنامه ریزى ، دینى ، به تالیف كتب درسى اشتغال ورزید و حدود سى كتاب و جزوه تعلیمات دینى را براى تدریس (از دوره ابتدایى تا دانشسرا) تالیف كرد؛ وى همزمان ، فعالیتهاى اجتماعى خود را نیز ادامه داد و در تاسیس ((دفتر نشر و فرهنگ اسلامى )) كانون مدرسه رفاه نقش موثرى داشت.
شهید باهنر در سال 1341، همكارى خود را با نهضت اسلامى و سیاسى روحانیت به رهبرى امام خمینى(ره) آغاز كرد و در اسفند ماه 1342 پس از ایراد سخنرانى هایى در مساجد، ، ((الجواد)) و ((حسینیه ارشاد))، به مناسبت سالگرد حادثه
دستگیر شد و پس از آن متناوبا شش بار به زندانهاى كوتاه مدت محكوم شد و از سال 1350 ممنوع المنبر گردید و بالاجبار در جلساتى كه به عنوان كلاس درس ‍ برپا مى شد، سخنرانى و به بیان نقطه نظرات اسلامى ، انقلابى خود مى پرداخت.
وى در سال 1357 به فرمان امام (ره )و به همراه چندتن از یاران ، مامور تنظیم اعتصابات شد و در همان سال نیز با فرمان امام به عضویت شوراى انقلاب اسلامى در آمد.
چگونگی شهادت شهیدان رجایی و باهنر
مخلص ترین نیروهای انقلاب 1
 
پس از فاجعه انفجار هفتم تیر و حضور گسترده مردم در حمایت از امام و نظام جمهوری اسلامی‌، سازمان مجاهدین خلق در تداوم اقدامات تروریستی خود، ابتدا تلاش كرد امكان بمب‌گذاری در «بیت امام‌» را بیابد و بعد از ناكامی در این قصد شوم‌، رییس جمهور و نخست‌وزیر را هدف قرارداد.
در ساعت سه عصر، صدای انفجار مهیبی از ساختمان نخست وزیری برخاست. کارکنان به طرف محل انفجار دویدند. جمعیت زیادی از راه رسید. همه نگران رجایی و باهنر بودند.رجایی از چند روز قبل به فرمان حضرت امام خانواده اش را در یکی از واحدهای مسکونی نهاد ریاست جمهوری ساکن کرده بود تا دیگر مجبور به رفت وآمد به خانه اش نباشد. کمال، پسر سیزده ساله رجایی از دور شاهد شعله های آتش بود. او با حالی آشفته به مادرش تلفن کرد و ماجرا را با او در میان گذاشت تا همسر شهیدرجایی خودش را برساند. پیکرهای خونین و سوخته رجایی و باهنر را به بیمارستان منتقل کردند. شدت انفجار به حدی بود که ابتدا هیچ کس نتوانست کشته شدگان را شناسایی کند. جنازه ها را به بیمارستان انقلاب منتقل کرده و پیکر شهیدرجایی را در سردخانه قراردادند.
شهید رجائى در مدت تدریس ، همیشه آموزگارى دلسوز، پركار و شایسته بود و ضمن تدریس ، به فرا گرفتن علوم اسلامى و انجام فعالیتهاى سیاسى همت مى گماشت . در سال 1340 به عضویت نهضت آزادى در آمد كه منجر به دستگیرى وى (در اردیبهشت 1342) شد. پس ‍ آزادى از زندان با شهید باهنر به سازماندهى مجدد هیات موتلفه پرداخت
هیچ کس نمی دانست که این پیکر سوخته، بدن شهیدرجایی است. به فکر یکی از اطرافیان او رسید که از روی دندان ها می توان فهمید که پیکر سوخته، بدن شهیدرجایی است یا خیر؟ اما سوختگی آن چنان بود که دهان رجایی به سادگی باز نمی شد. لحظاتی بعد یکی از پزشکان از راه رسید و پس از شستن لب ها با آب اکسیژنه، دهان را باز کرد و دندان ها دیده شد، اما باز هم کسی او را نشناخت. همسر شهید رجایی به بیمارستان آمد و در سردخانه پیکر سوخته شهید رجایی را شناسایی کرد.
با شنیدن خبر شهادت رجایی و باهنر، مردم به خیابان ها ریختند و ایران در سوگ رئیس جمهور و نخست وزیر خود فرو رفت. با طلوع آفتاب روز نهم شهریور ماه سال 1360 مردم در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کرده و با سردادن شعار«رجایی، رجایی! راهت ادامه دارد! » پیکر او و شهید باهنر را تا بهشت زهرا مشایعت کردند .
به همین مناسبت هر سال، هشتمین روز شهریور، سنگفرش خیابان، گرمی خون بهترین فرزندان وطن را مرور می‏کند تا شاید روزگاری، مدعیان دروغین مبارزه با تروریسم، تصویر دژخیمانه خود را در خون‏های جاری بنگرند.
آری!باهنر و رجایی‏ها می‏روند تا فریاد بماند، تا رزوگاری فریادها به هم برآیند.
تاکنون، نام رجایی و باهنر را سال‏هاست وطن بر لبانش زمزمه می‏کند. مردانی که فرهنگ‏های لغت، در کنار معنی صداقت و سادگی و ایمان، باید نام آنان را انگاشت.
نامشان همیشه جاودان باد!
مخلص ترین نیروهای انقلاب 1


پاسخ
 سپاس شده توسط mahru
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  چهارشنبه سوری قبل از انقلاب
  عاقبت مشروب فروشی در انقلاب 57
  آسیب شناسی انقلاب اسلامی از دیدگاه امام خمینی«قدس سره»
  لاله هاي سرخ انقلاب
  علل و عوامل انقلاب اسلامى (1)
  چرا انقلاب؛ چرا سقوط شاه؟(2)
  چرا انقلاب؛ چرا سقوط شاه؟ (1)
  ظرفیت‌های تاریخی انقلاب اسلامی ایران در بیداری اسلامی(بررسی ده موج تاریخ معاصر
  نقش محرم در پیروزی انقلاب اسلامی
  بازخوانی كنفرانسی علیه انقلاب!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان