امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با هاوکر فیوری نخستین شکاری نیروی هوایی ایران

#1
این موتور در بمب افکن سبک هاوکرهارت بکارگرفته شده بود و طراحان هاوکر از عملکرد آن رضایت داشتند. در نتیجه هواپیمای جدیدی متولد که "هورنت" نام گرفت و در مارس 1929 اولین پرواز آزمایشی خود را انجام داد.
در سال 1930 وزارت هوانوردی به جنگنده جدید هاوکر علاقمند شد و 21 فروند از آنها را با نام جدید هاوکرفیوری سفارش داد. فیوری اولین جنگنده عملیاتی نیروی هوایی سلطنتی بود که می توانست در پرواز افقی از سرعت 320 کیلومتر بر ساعت فراتررود. فیوری در زمان خود جنگنده ای پیشتاز بود و هنگامی که وارد خدمت شد از بولداگ ،جنگنده اصلی و ستون فقرات دفاع هوایی بریتانیا، یک سروگردن بالاتر می ایستاد.این جنگنده سطوح فرمان حساسی داشت که مانور پذیری آن را به صورت معنی داری افزایش داده بود. فیوری-1 برای رهگیری سریع بمب افکنها طراحی شده بود و نرخ اوج گیری آن به 730 متر بر دقیقه می رسید. بعدها، در فیوری-2 موتور قوی تر و اصطلاحاتی درنظرگرفته شد که فیوری-2 را به سرعت بیشتر و نرخ اوج گیری بالاتری نائل ساخت. هاوکر در ساخت اسکلت فیوری به جای چوب از فولاد و آلومینیوم استفاده کرد و این ترکیب تا زمان جنگ جهانی دوم در سیمای تمامی تولیدات هاوکر تکرار شد. ترکیب اصلی بدنه این هواپیما بعدها در جنگنده معروف "هاریکن" تکرار شد و به نوعی می توان فیوری را نیای هاریکن به حساب آورد. فیوری یکی از بهترین هواپیماهای دوباله ای بود که نیروی هوایی سلطنتی در طول تاریخ خود بکارگرفته است.

تسلیحات

سلاح اصلی فیوری ،مانند دیگر جنگنده های آن دوران بریتانیا،  مسلسل ویکرز  بود.  مسلسلهای فیوری ،که از میان ملخ هواپیما شلیک می کردند، دارای نرخ آتش 450 تا 600 گلوله در دقیقه بوده و برد مؤثر آنها به 740 متر می رسید.
علاوه بر مسلسلها، فیوری به جایگاه هایی در زیر بال برای حمل بمبهای سبک مجهز شده بود.
 
آشنایی با هاوکر فیوری نخستین شکاری نیروی هوایی ایران 1
 
تاریخچه عملیاتی

در مجموع، 3 اسکادران فیوری-1 به نیروی هوایی سلنطنتی پیوستند اما در سال 1936 تعداد بیشتری فیوری-2 سفارش داده شدند و این هواپیماها تا زمان آغاز جنگ جهانی دوم در خدمت بودند. پس از آغازبه خدمت هاریکن، فیوری ها برای انجام مأموریتهای آموزشی کنارگذاشته شدند. نیروی هوایی اسپانیا تعدادی از جنگنده های فیوری را سفارش داده بود که در جنگهای داخلی توسط هر دو طرف درگیر بکارگرفته شدند. دیگر کاربر عمده فیوری نیروی هوایی یوگوسلاوی بود که جنگنده هایش نتوانستند در برابر شکاری های پیشرفته تر هیتلر عرض اندام کنند. بیشتر آنها در رزم هوایی یا بر روی زمین از بین رفتند و چند فروند باقیمانده نیز توسط ایتالیایی ها به غنیمت گرفته شدند.

کاربران
* نیروی هوایی نروژ
* نیروی هوایی شاهنشاهی ایران
* نیروی هوایی پرتغال
* نیروی هوایی افریقای جنوبی
* نیروی هوایی اسپانیا
* نیروی هوایی سلطنتی بریتانیا
* نیروی هوایی یوگسلاوی سابق
 

آشنایی با هاوکر فیوری نخستین شکاری نیروی هوایی ایران 1
 
اولین شکاری نیروی هوایی ایران

از میان 262 فروند فیوری تولید شده 22 فروند نیز نصیب نیروی هوایی ایران شد. از آن میان، 16 فروند به موتورهای ساخت "پرت اندویتنی" با ملخ 3 پره مجهز شده بودند که این هواپیماها در ژانویه 1933(1313ه.ش) به نیروی هوایی ایران تحویل داده شدند. 6 فروند باقی مانده به موتورهای قوی تر مرکوری  ،ساخت "بریستول"، با ملخ دوپره و توان 550 اسب بخار مجهز شدند و در سال بعد به ایران رسیدند.
جنگنده تک سرنشین فیوری سومین هواپیمای بریتانیایی و اولین شکاری نیروی هوایی ایران محسوب می شود. تا قبل از به خدمت گرفته شدن فیوری هواپیماهای نیروی هوایی ایران دونفره و چند منظوره بودند و اغلب برای عملیات شناسایی یا پشتیبانی از پیاده نظام بکارگرفته می شدند. چابکی و مشخصات پروازی عالی فیوری این امکان را به نیروی هوایی جوان ایران می داد تا اولین اسکاداران صیاد (شکاری) خود را تأسیس کند.
از اینکه نیروی هوایی ایران از این هواپیماها در نبردهای هوایی استفاده کرده باشد اطلاعاتی در دست نیست اما با توجه به تسلیم شدن ایران در برابر تجاوز متفقین در سال 1320 احتمال درگیری هوایی بین شکاری های ایران با هواپیماهای جدیدتر و مجهزتر شوروی و بریتانیا کم می باشد.
 

آشنایی با هاوکر فیوری نخستین شکاری نیروی هوایی ایران 1
 
هواپیماهای مشابه
 
Avia B-534 
Blériot-SPAD S.510 
Fiat CR.32 
Kawasaki Ki-10
 

آشنایی با هاوکر فیوری نخستین شکاری نیروی هوایی ایران 1

ویژگی های عمومی
نقش : جنگنده
تولید کننده : Hawker Aircraft
اولین پرواز:  25 مارس سال 1931
معرفی :  1931
بازنشسته : 1949 نیروی هوایی ایران
تعداد تولید شده : 275 فروند
خدمه : یک
طول : 8.15 متر
طول بال :  9.14 متر
ارتفاع : 3.10 متر
سطح بال : 23.2 متر مربع
وزن خالی : 1240 کیلوگرم
وزن بارگزاری شده: 1637 کیلوگرم
موتور  : 1 × رولز رویس Rolls-Royce Kestrel IV  دوازهده سیلندر و با توان 640 اسب بخار (477 کیلووات)
حداکثر سرعت : 360 کیلومتر / ساعت در 5030 متر
برد : 435 کیلومتر
سقف پرواز : 8990 متر
نرخ صعود : 2600 فوت / دقیقه

جنگ افزار

اسلحه : 2 × مسلسل Vickers Mk IV  و مقر نصب بمب سبک زیر بالها
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  |معرفی هواپیمای گشت دریایی هاوکر سیدلی نمرود|
  نیروی زمینی ارتش به فناوری‌های مهم در حوزه بالگردی دست یافته است
  وحدت نیروی دریایی ارتش و سپاه مایه افتخار نیروهای مسلح است
  تشییع پیکر خلبان شهید «بیک‌محمدی» در ستاد نیروی هوایی ارتش
  سرلشکر رشید از قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) بازدید کرد
  پیوستن اولین هاورکرافت بومی به ناوگان نیروی دریایی ارتش ایران
  مرکز عملیات مشترک پدافند هوایی شمالغرب کشور افتتاح شد
  جنگنده نسل ششم نیروی هوایی آمریکا سلاح جنگ سخت نامیده شد
  فوربس: نیروی هوایی آمریکا شکست برنامه اف-۳۵ را پذیرفته است

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان