امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

'مدرسه' تنها بازمانده خانه های خشتی و چوبی روستاهای آذربایجان شرقی

#1
'مدرسه' تنها بازمانده خانه های خشتی و چوبی روستاهای آذربایجان شرقی 1


تهران-وقتی وارد روستاهای به خاك نشسته آذربایجان شرقی می شوی، یك ساختمان در میان خروارها خشت و چوب خودنمایی می كند، ساختمانی كه اكنون به پایگاه امدادی برای روستاییان تبدیل شده است، ساختمانی به نام 'مدرسه'.
'مدرسه' تنها بازمانده خانه های خشتی و چوبی روستاهای آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا،مقاومت ساختمان های مدارس در زلزله 6.2 ریشتری آذربایجان شرقی در میان خانه های مخروبه روستا به خوبی تضاد میان ساخت و سازهای قدیمی و جدید را به تصویر می كشاند.

روستای 'گورده درق' از روستاهای توابع اهر جایی است كه دیگر شباهتی به یك روستا ندارد و تمام ساختمان های خشتی و چوبی آن در هم فرو رفته و اثری از آن باقی نمانده است اما آن چه در میان آواری از خشت و چوب خود نمایی می كند، ساختمانی یك طبقه است كه درمیان آوارها قد علم كرده و ایستایی و مقاوم بودن خود را با زبان بی زبانی فریاد می زند.

دبستان شهید 'هادی گوره درق' نمونه ای است كه در برابر زلزله 6.2 ریشتری شمال غرب كشور همچنان پابرجا دیده می شود.

یكی از اهالی روستای گوره درق می گوید: به دلیل خشت و چوبی بودن خانه ها در اثر زمین لرزه ،پنج نفر در این روستا جان باختند.

وی اضافه می كند: اگر خانه هایمان مثل مدرسه روستا مقاوم بود دچار خسارت جانی و مالی نمی شدیم.

'آزاد سعادتی' مدیر آموزش و پرورش شهرستان اهر نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه اجتماعی ایرنا می گوید: از 258 مدرسه شهرستان اهر 10 درصد مدارس دچار آسیب جزیی شدند.

وی ادامه می دهد: از 64 مدرسه شهر اهر نیز شش مدرسه آسیب جدی دیده اند كه البته این مدارس براساس شناسنامه فنی مدارس در لیست تخریب و بازسازی قرار داشته است.

سعادتی تصریح می كند: البته این آسیب ها به گونه ای نیست كه مدارس تخریب شده باشند بلكه در ستونها و سقف تا حدودی ترك ایجاد شده كه این آسیب ها تا مهر ماه ترمیم می شود.

'دامن آباد' روستایی دیگر از توابع اهر به شمار می آید كه تنها دبستان دو كلاسه آن از گزند زمین لرزه در امان مانده ، حتی كوچكترین آسیب جزیی به آن وارد نشده است در حالی كه تقریبا تمام خانه های منطقه تخریب شده است.

در نقطه ای دیگر، دبیرستان شبانه روزی دخترانه زهرا واقع در شهرستان اهر اگر چه دچار آسیب شده به طوری كه گچ دیوارها فروریخته و دیوار برخی از خوابگاه های مدرسه شكاف های عمیقی برداشته است اما 'علی آذرنژاد' مدیر كل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان آذربایجان شرقی خاطر نشان می كند كه این خسارت قابل جبران است و پس از تعمیرات لازم ،مدرسه تا مهر ماه بازگشایی می شود.

به گفته 'مرتضی رئیسی' معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ،دبیرستان های نمونه دولتی 'دانش' و شهید 'مطهری' شهرستان اهر كه دارای بیش از 30 سال قدمت است آسیب جدی ندیده و برای فعالیت دانش آموزان قابل استفاده می باشد.

دبیرستان دخترانه 'بوعلی' واقع در این شهرستان نیز پیش از وقوع زلزله اخیر مقاوم سازی شده بود كه بعد از وقوع زلزله كوچكترین آسیبی به آن وارد نشده است.

به گفته معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش، 30 درصد ساخت و ساز جدید مدارس در مقام سازی مدارس صرف می شود.

مدارس روستاهای 'اورنگ'، 'باجه باج' و 'ده قلیان' نیز همچنان استوار است، مدرسه 15 خرداد روستای اورنگ به صورت موقت برای فعالیت های امدادی استفاده می شود و به مدرسه پیش ساخته روستای 'باجه باج' نیز هیچ گونه آسیبی وارد نشده است در حالی كه تمام خانه های این روستا ویران شده و 30 نفر تلفات جانی داشته است.

مدرسه 'ده قلیان' نیز توسط اهالی سلماس آذربایجان شرقی تبدیل به پایگاه امداد و توزیع مواد غذایی به اهالی روستا شده است.

اهالی سلماس تمام مواد غذایی موردنیاز روستای 'ده قلیان'را در مدرسه مستقر كرده و به صورت خودجوش به پخت غذا در مدرسه پرداخته و غذای آماده را بین اهالی روستا توزیع می كنند.

مشاهدات از فضاهای آموزشی روستاهای زلزله زده نشاندهنده این است كه مدارس این مناطق به دلیل رعایت اصول استاندارد ساخت و ساز دچار آسیب و تخریب نشده و فقط برخی از مدارس آسیب جزیی دیده اند كه این آسیب ها نیز تا مهر ماه ترمیم می شوند.

'علی آذرنژاد' مدیركل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می گوید:‌ برای بازسازی این مدارس، 30 میلیارد تومان اعتبار برآورد شده است.

وی در عین حال می افزاید:برخی از این مدارس پیش تر در لیست مدارس تخریبی قرار گرفته و به بازسازی و مقاوم سازی نیاز دارند.

'مرتضی رئیسی' معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس كشور نیز می گوید:در زلزله اخیر استان آذربایجان شرقی، 40 درصد مدارس این مناطق بین دو تا 10 درصد آسیب دیده است.

وی می افزاید: از بین 713 مدرسه در مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی، 40 درصد این مدارس بین دو تا 10 درصد آسیب دیده است.

زمین لرزه ای به بزرگی 2/6 در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) روز شنبه بیست و یكم مردادماه جاری شهرهای هریس، ورزقان و اهر در استان آذربایجان شرقی را لرزاند كه منجر به كشته و زخمی شدن شماری از هموطنان شد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Magical Girl ، яê¥нαñê ، L.A.78
آگهی
#2
ConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfusedConfused
بیچاره ها
ایشاالله زودی سروسامون بگیرنBlushAngel
پاسخ
 سپاس شده توسط امیررضا*


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خواب راحت و دیدنی این مرد تنها روی یک طناب! + عکس
Earth توجه توجه!(اخبار درمورد درگیری آذری ها با کردها و کشته شدن چهارنغر)!!!!آذربایجان غربی
Shocked نامه عجیب سارق اموال به صاحب خانه!
  دعوت دختران به خانه های خالی
Heart مخالفت ارمنستان و آذربایجان با آتش‌بس
Heart کویت، تنها کشور عرب حوزه خلیج فارس که عادی‌سازی را رد می‌کند
  خطر موج جدید کرونا با بازگشایی قهوه‌خانه‌ها
  استان سمنان در 12 روز اخیر تنها یک فوتی داشته است
  بازگشت روح این پسر جوان به خانه اش (عکس)
  دادگستری آذربایجان‌شرقی با سالن‌های مُد خانگی برخورد می‌کند !

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان