امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تجدید حیات امپراتوری روم

#1
مپراتوری روم که در قرن سوم میلادی دچار مطائب و سختی های فراوان شده بود ، توانست طی 20 سال حکومتِ دیوکلتیانوس (284-305 میلادی ) خود را ترمیم و تجدید کرد و دوباره با قدرت سربرآورد. این دوره را ، که تا اوایل قرن 5 میلادی به طول انجامید ، عصر متاخر امپراتوری می نامند. با پایان این دوره ، امپراتوری روم مورد هجوم بربرها واقع شد و سرانجام در 476 میلادی از میان رفت.
دیوکلتیانوس اصلاحات عمده ای در کشور اجرا کرد. او دربار روم را به شیوه ی دربار ساسانی آراست ، خود را از دیگران پنهان نگه داشت تا به قتل نرسد ؛ هنگام مراسم رسمی باید دستان او را می بوسیدند و اعمال پر آب و تابی را انجام می دادند. دیوکلتیانوس همچنین جاسوسان ویژه ای را در گوشه و کنار کشور به کار گمارد و قدرت مطلقه ی امپراتور را به معنای واقعی افزایش داد.
او برای اداره ی آسان تر این امپراتوری وسیع در سال 286 میلادی ، سربازی از طبقه پایین به نام ماکسیمیانوس را ، که به تازگی به مقام مهمی در ارتش رسیده بود ، به لقب آگوستوس مقتخر ساخته و عملاً وی را شریک خود در اداره ی امپراتوری کرد. از آن پس ، دیوکتیانوس در شهر نیکومدیا واقع در آسیای صغیر به فرمانرواییِ بخش شرقی امپراتوری پرداخت و اداره ی قسمت غربی را به ماکسیمیانوس سپرد.
در سال 293 میلادی آن دو به تقسیم بیش تر قدرت امپراتوری دست زدند. هم دیوکلتیانوس و هم ماکسیمیانوس ، قیصرهایی را برای خود تعیین کردند : گالِریوس و کُنستانتیوس. حکومت این چهار تن به نام تتراکی شهرت یافت. اگرچه هنوز نیز دیوکلتیانوس فرد ارشد در میان این جمع بود.
تجدید حیات امپراتوری روم 1
ماکسیمیانوس
این افراد تغییرات مهمی در سیستم حکومتی اتخاذ کردند و واحدهای سیاری برای ارتش ایجاد کردند که وظیفه ی آنها جلوگیری سریع از ورود نیروهای بربر به داخل خاک امپراتوری بود. در اقتصاد نیز روش سرشماری برای آگاهی از تعداد زمین ها و ارزش آنها انجام شد و گام های مهمی برداشته شد اما برخی از سیاست های اشتباه دولت ، وضع اقتصادی را بدتر کرد و باعث نارضایتی عمومی در میان مردم شد.
برای مثال ، یکی از سیاست های کنستانتیوس ایجاد قانونی برای به ارث رسیدن مشاغل از پدر به فرزند بود که باعث شد کشاورزان وابسته به زمین شوند ؛ یعنی ، چیزی که باعث عقب ماندگی اروپا در قرون وسطی گردید.
تجدید حیات امپراتوری روم 1تجدید حیات امپراتوری روم 1
                                گالریوس                                               کنستانتیوس
در این زمان ، روم توانست دوباره نظم و امنیت پیشین را بازیابد اما این امر بسیار زودگذر بود. روم به سوی انحطاط اقتصادی آرام پیش می رفت و نتایج آن سرانجام در قرن بعدی گریبان آن را گرفت.
منبع : این مقاله برگرفته از کتاب روم باستان اثر آلبرماله می باشد.
لطفاً دیدگاه های ارزشمند خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
موفق باشید.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان