امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دانستنی های جالب در بارهی اختاپوس

#1
بیش از 100 گونه اختاپوس وجود دارد که بزرگترین اختاپوس، Giant octopus استبا نام علمی(Octopus dofleini)، که این نرم تن غول پیکر بیش از 7 متر طول دارد و وزن آن به 182 کیلوگرم می رسد و در آبهای سواحل British columbia وجود دارند. اما کوچکترین اختاپوس نوع کالیفرنیائی است که تنها 1 سانتی متر طول دارد.
اختاپوس های blue-rings-Hapalochlaena lunulatus با رنگ بسیار زیبا که کوچک اما بسیار سمی هستند بطوری که حداکثر به طول 200 میلیمتر و وزن 100 گرم می رسند که معمولا زرد رنگ با لکه های آبی هستند . در ژاپن تا استرالیا در صخره هایی با عمق کم آب وجود دارند. دو غده سمی برای ترشح سم در اختاپوس ها وجود دارد یکی برای فلج کردن طعمه خود مثل خرچنگ ها بعنوان غذا و دیگری خیلی سمی علیه شکارچی و دفاع از خود بکار می برند که برای انسان هم کشنده است.
پس این اختاپوس ها برای تغذیه از طعمه های خود، ابتدا آن را با سم خود فلج کرده و سپس آن را می بلعند و تنها اختاپوس های blue-rings(Hapalochlaena lunulatus) در استرالیا سم بسیار قوی برای کشتن یک انسان را دارند و در پاره ای از موارد بخاطر وجود سم تترودوتوکسین یاTTX سبب فلجی می گردند که پادزهر آن هنوز شناخته نشده است.


خصوصیت جالب اختاپوس ها همانطور که گفته شد وجود کیسه مرکب می باشد که دارای رنگدانه سیاه ملانین فشرده مانند جوهر می باشد که این خاصیت در بسیاری از اختاپوس ها وجود دارد اما تعداد کمی از اختاپوس ها مانند انواع موجود در اعماق زیاد این توانائی را از دست داده اند. این کیسه جوهر که در نزدیک راست روده قرار دارد با انقباض از کیسه خارج شده و روی دید شکارچی اثر گذاشته، سبب گیج شدن و اختلال دید شکارچی می گردد این جوهر شامل تیروزیناز است که سبب سوزش چشم های شکارچی شده و بطور موقت حس بویائی شکارچی را از کار می اندازد رنگ این جوهر البته قرمز است اما زمانی که بسیار غلیظ می شود تیره تر شده و قهوه ای و یا حتی سیاه می گردد زیرا قرمز در نور کم سیاه بنظر می رسد.
پس خاصیت دفاعی آنها همان پاشیدن جوهر سیاه در آب است که به اختاپوس فرصت فرار می دهد و دیگر وسیله دفاعی شان تغییر رنگ دادن پوست شان است به این ترتیب که با محیط اطراف خود همرنگ شده و خود را پنهان می کنند که این کار را با باز و بسته کردن بسته های رنگدانه ای موجود در پوست انجام می دهند.




اختاپوس ها

کلمه اختاپوس معنی هشت پا می دهد. اختاپوس ها حیواناتی گوشه گیر با هشت بازو هستند. آنها در کف اقیانوس زندگی می کنند. بیش از ۱۰۰ گونه مختلف از اختاپوس ها وجود دارند. اختاپوس غول پیکر (Giant octopus) بزرگ ترین اختاپوس است. طول بدن این جانور نرم تن بسیار عظیم, از نوک یک بازو تا نوک بازوی دیگرش ۲۳ پا یا هفت متر است و وزنش بیش از ۴۰۰ پوند یا ۱۸۲ کیلوگرم است. کوچکترین اختاپوس, اختاپوس کالیفرنیایی است که فقط ۸/۳ اینچ یا یک سانتی متر طول دارد.
▪ ساختمان بدن: اختاپوس بدنی نرم و هشت بازو دارد. هر بازو دو ردیف بادکش برای مک زدن دارد. اگر اختاپوس یک بازویش را از دست بدهد, در نهایت دوباره برایش بازوی دیگری رشد می کند. اختاپوس خون آبی رنگ دارد. اختاپوس یک چشم در هر طرف سرش دارد و دید بسیار خوبی هم دارد. اختاپوس نمی تواند بشنود.
▪ تغذیه: اختاپوس ها خرچنگ های کوچک و گوش ماهی ها, به علاوه بعضی از حلزون ها, ماهی, لاک پشت ها, سخت پوستان (مثل میگوها) و اختاپوس های دیگر را می خورند. آنها با بازوهایشان طعمه را می گیرند, سپس آن را به وسیله گزیدن با دهانه لوله سفت شان, فلج کردن شکار با یک سم عصبی می کشند و بعد طعمه را آرام فرو می دهند. اختاپوس ها اکثراً در شب شکار می کنند. فقط اختاپوس های حلقه-آبی سمی دارند که آن قدر قوی است که یک نفر را می کشد.
▪ محفاظت: اختاپوس ها در غارها, فضاهای زیر سنگ ها, شکاف های روی کف دریا یا سوراخ هایی که زیر صخره های بزرگ حفر می کنند, زندگی می کنند. اختاپوس ها سنگ ها را کپه می کنند تا مقابل غارهای آنها سدی درست کند. غار از آنها در مقابل درندگان (مثل مارماهی ها) حفاظت می کند و مکانی را برای تخم گذاری فراهم می کند و مراقب آنهاست (یک اختاپوس مادر در طول یک تا دو ماه کامل چیزی نمی خورد و از تخم هایش مراقبت می کند). برای فرار از دست درندگان, اختاپوس ها می توانند جوهر سیاهی را به داخل آب فواره کنند, این به اختاپوس اجازه فرار می دهد. وسیله دفاعی دیگری که اختاپوس ها دارند, ایجاد تغییر در رنگ پوستشان است به نحوی که با زمینه مخلوط شود. اختاپوس با فوران آب به خارج از بدنش شنا می کند که به نوعی نیروی محرکه ای است که با فشار به بیرون کار می کند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ☚آیا میدانید و دانستنی های خود را در اینجا قرار دهید☛
  دانستنی های جالب و ترسناک درباره ی مرگ
  دانستنی‌های جالب درباره رنگ چشم فندقی
  چند دانستنی دیوانه کننده
Star دانستنی های جالب*-*
  دانستنی عجیب و غریب
  دانستنی علمی
  دانستنی جالب انسان
Lightbulb دانستنی هایی جالب و شگفت انگیز درمورد برج ایفل !
  دانستنی های جالب درباره عدد 7

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان