امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پروفسور رضا: مولوی بزرگترین سمبل ادب فارسی در تاریخ است

#1
پروفسور فضل‌الله رضا پس از دریافت لوح عضویت افتخاری فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در جمع شورای علمی این فرهنگستان از مولوی به عنوان بزرگترین الگو و سمبل ادب فارسی در تاریخ و جهان یاد کرد.
 
به گزارش خبرگزاری مهر، روز دوشنبه (۴ آذر) پروفسور فضل‌الله رضا که هفته پیش و پس از سال‌ها اقامت از کانادا به کشورمان بازگشت، در مراسمی که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی و در جلسه رسمی شورای ملی این فرهنگستان که به ریاست غلامعلی حدادعادل برگزار شد، به عنوان اولین عضو افتخاری فرهنگستان هنر و ادب فارسی انتخاب و لوح مربوطه از طرف حدادعادل به وی اهدا شد.
 
در این مراسم، پروفسور فضل‌الله رضا در سخنانی با اظهار خشنودی از حضور در فرهنگستان زبان و ادب فارسی از مولوی به عنوان بزرگترین الگو و سمبل ادب فارسی در تاریخ و جهان یاد کرد.
 
وی همچنین با نقل خاطره‌ای یادآور شد: ۶۰ سال پیش زمانی که من عازم آمریکا بودم، نوربرت وینر یکی از دانشمندان علوم ریاضی در دوران معاصر ما از من برای صرف نهار در دانشگاه ام‌‌آی‌‌تی دعوت کرد. بیشتر سخن وی درباره خیام بود و می‌خواست بداند که یک جوان تازه‌وارد از زادگاه خیام آیا می‌تواند برخی نکات مبهم فرهنگی این سرزمین را روشن کند یا نه؟
 
رضا اضافه کرد: من در این جلسه به او گفتم که بزرگترین ایرانی از میان شاهان، امیران و فضلا که توانسته است پرچم معنوی ایران اسلامی را در جهان برافراشته نگاه دارد، مولانا است.
 
نماینده اسبق ایران در یونسکو سپس به نقل خاطره دیگری پرداخت و گفت: سال ۱۹۷۱ یا ۱۹۷۲ بود که مجمع عمومی یونسکو قرار بود در مقر آن برگزار شود. از هر کشوری هم وزرای آموزش و پرورش و یا وزرای علوم و یا رؤسای نهادهای فرهنگی حضور پیدا می‌کردند. در آن زمان هیاتی هم از ایران به مجمع آمدند و طبق روال من باید به صورت رسمی از آن‌ها پذیرایی می‌کردم.
 
وی ادامه داد: زمانی که این هیات به آنجا آمد، دستگاه‌های فکس و تلفن و تلگراف ما که تا آن زمان کار نمی‌کرد، به یکباره شلوغ شد و من از این بابت که نتوانستم به صورت شایسته در خدمت هیات فرهنگی کشورم باشم، دلگیر و دلتنگ شدم و از آن کناره گرفتم.
 
پروفسور رضا پس از آنکه غلامعلی حداد عادل برای وی که اکنون ۹۹ سال عمر دارد، آرزوی طول عمر کرد، گفت: امیدوارم این دعای شما برای هوای تهران هم اجابت شود و ما بتوانیم نفس راحت‌تری بکشیم!
 
وی همچنین به آشنایی خود با زنده‌یاد غلامحسین رهنما اشاره کرد و گفت: مرحوم رهنما یک دانشمند خودساخته بود که هم در ایران و هم در خارج از ایران تحصیلات مکتبی داشت. یادم می‌آید که او در منزلش کوره‌ای داشت که در آن کارهای هنری خلق می‌کرد. او زبان عربی و زبان ریاضی را هم می‌دانست و معلوماتش در ریاضیات و نجوم از هر کسی که آن زمان شهرتی داشت، بیشتر بود.
 
رئیس اسبق دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف سخنانش را با قرائت این بیت از خود که می‌گوید «ما نه از مهر وطن بیگانه‌ایم/ رانده بیداد صاحب‌خانه‌ایم» که سال‌ها پیش و زمانی که از آمریکا به کشور بازگشته بود آن را سروده بود و همچنین بیتی از حافظ با این مطلع که «اینکه پیرانه سرم صحبت یوسف بنواخت» به پایان برد.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی کتاب های تاریخ
Science بزرگترین معما‌های تاریخ که هیچ گاه حل نخواهند شد.
  برگی از تاریخ فلشخور
  دوست داشتی در تاریخ چه اتفاقی هرگز روی نمی داد ؟؟؟؟؟؟؟؟
  " تاریخ چیست "
Book ☽تاثیرگذار های تاریخ☾اسحاق نیوتون Isaac Newton
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ ابن رسته
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ابن حوقل
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ استرابون
Book تاریخ دموکراسی در ایران باستان✔

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان