نظرسنجی: ایا ایران از روی هواپیمای بدون سرنشین امریکا خواهد ساخت؟
بله
خیر
[نمایش نتایج]
زمان بسته شدن نظرسنجی: 22-03-5881623
 
امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اطلاعاتی درمورد هواپیمایی بدون سرنشین ایران

#1
یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" توسط نیروهای مسلح ایران ساقط و با اندک خسارتی در اختیار ایران قرار گرفت.


یک مقام آگاه نظامی در گفتگو با خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، با اعلام این خبر گفت:‌ با کنترل مناسب فضای کشور و تسلط اطلاعاتی نیروهای مسلح، واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی موفق شدند با اقدامات عملیاتی خود یک فروند هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته جاسوسی آمریکایی از نوع "RQ170" را که به طور محدود به مناطق مرزی شرق کشور تجاوز کرده بود، کشف و از کنترل متجاوزین خارج ساخته و آن را با اندک خسارتی سرنگون کرده و در اختیار بگیرند . این مقام نظامی تاکید کرد: نظر به وقوع تجاوز آشکار مرزی، اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بر علیه پرنده‌های متجاوز، به مرزهای کشور محدود نخواهد ماند

نگرشی به سیاست های دفاعی - نظامی آمریکا

اون هايي که با سياست هاي دفاعي - نظامي آمريکايي ها آشنايي دارند يا تحقيقاتي در اين زمينه به عمل آورده اند به اين مسئله واقف اند که آمريکا براي تبليغات تسليحات نظامي خود { حتي غلو شده } اهميت بسزايي قائل است . و بي محابا سري ترين ادوات و تجهيزات نظامي اش ( انواع هواپيماهاي جنگنده مدرن ، سيستم هاي راداري ، توپ و تانک و غيره ) به همراه پايگاه هاي هوايي مهم و استراتژيک اش را به نمايش عموم مي گذارد ! آن ها همچنين با تلفيق انواع طرح هاي علمي - تخيلي ( ژول ورني ! ) و بهره گيري از انواع امکانات بصري و تروکاژهاي سينمايي سعي مي کنند در مخاطبان جهاني خويش ( دوست چه دشمن ) قدرت بلامنازع يا به تعبير خودشون ( ابر قدرتي و آقايي ) يانکي ها را تثبيت کنند . دليل اين ادعايم سريال هاي پرفروش هاليوودي مثل ( مرد شش ميليوون دلاري ) است که پيش از انقلاب از تلويزيون ايران پخش مي شد . و حتمآ قديمي ها يادشون است که در هر قسمت سري ترين پايگاه هاي اتمي آمريکا به همراه محرمانه ترين طرح ها و پروژه ها سري ارتش به تصوير کشيده مي شد ! جالب اين که سال ها بعد همان طرح هاي تخيلي تحقق يافته و در خدمت قواي نظامي اش قرار مي گرفت ! دانشجويان نظامي کشور هاي مختلف از جمله ايرانياني که از سوي ارتش شاهنشاهي براي طي دوره هاي آموزشي به پايگاه هاي نظامي امريکا اعزام مي شدند ، اولين نکته اي که تعجب آن ها را بر مي انگيخت ، در ديد عموم قرار گرفتن سري ترين هواپيماهاي استراتژيک و فوق مدرن ارتش بود ! و همه آحاد مردم از غير نظامي گرفته با پرسنل پايگاه آزادانه تا چند قدمي هواپيماها مي توانستند تردد نموده و حتي عکس يادگاري بگيرند !

آن چه مسلم است يانکي ها از اين اعمال و روش ها اهداف نظامي خويش رو دنبال مي کردند . ( که همانا ديکته کردن قدرت و توان نظامي آمريکا مي باشد ) و هرگز نبايد به حساب بي احتياطي و ناداني آن ها گذاشت ! ضمن اين که آن ها بودجه هاي هنگفتي را هم صرف " تبليغات غير مستقيم " دفاع نظامي خويش مي کنند . رد پاي اين تبليغات را مي شود در نشريات و کتاب هاي فراواني که به چاپ مي رسد دنبال کرد که با ظرافت هاي خاصي مخاطب را جلب اهداف تعين شده مي کند که فعلآ موضوع بحث نيست . در عرف ادبيات نظامي ، به اين گونه روش ها " تبليغات باز يا نا محدود " مي گويند . که نگرشي هوشمندانه در القاي قدرت کاذب آن ها دارد ! اما برخلاف آمريکايي ها خيلي از کشور ها از جمله ايران ( چه پيش از انقلاب و چه اکنون ) در ارائه توان دفاعي - نظامي خود از سياست " چراغ خاموش " که در حقيقت نوعي پنهان کاري هوشمند است ، بهره مي برند . در اين روش اگر چه اصطلاحآ چراغ خاموش ناميده شده است ، اما پنهان کاري مطلق نيست ! زيرا فرماندهان با کفايت ارتش بر حسب ضرورت هاي بين المللي و مرعوب ساختن دشمنان هر دفعه بخشي از تجهيزات و توانمندي هاي خويش را به نمايش مي گذارد . به عنوان مثال .. رو نمايي از موشک هاي مدرن ، هواپيماهاي جنگي در قالب مناسبت هاي ويژه را مي توان نام برد . و هر گاه هم که لازم باشد حضور مقتدرانه اش را در عرصه هاي بين المللي به ثابت مي کند . عبور از تنگه سوئز ، مقابله با دزدان دريايي سومالي و رکورد شکني حضور در زير آب و .. تنها بخشي از اين ضرورت هاست .

و اما .. پنهان کاري آمريکايي ها !

همان طور که همگي مستحضر هستيد و با مثال هاي کوتاهي که عرض شد ، سياست آمريکايي ها در معرفي و عرضه انواع و اقسام تجهيزات نظامي بر همگان آشکار است . و اين سياست از قديم تا امروز اجرا مي شود . آن ها حتي سري ترين آزمايشات اتمي خويش را در حضور اربابان جرايد و رسانه ها به صورت شفاف اجرا مي کنند .. البته منتقدان و کارشناسان امور نظامي هم آزادانه تمام نقاط ضعف دفاعي پنتاگون را بيان مي کنند . ( که اين هم در راستاي همان سياست هاي تعريف شده است ) اما اين ها همه يک روي سکه است ! طرف ديگر سکه ، يا در حقيقت پشت پرده سياست وزارت دفاع آمريکا ( پنتاگون ) حاکي از هزارتوي پيچيده و پر رمز و رازي است که تنها افراد خاصي دسترسي به بخشي از اطلاعات محرمانه دارند ! پر واضح است مهم ترين پروژه هاي بين المللي و توليد و بهره برداري از سري ترين تسليحات مدرن نظامي در اتاق هاي فکر اين بخش طراحي ، سفارش ، توليد و آزمايش مي شوند . جالب تر اين که تنها در موارد خاصي با صلاحديد سياسيون و فرماندهان رده بالا اطلاع رساني مي شود ! بنابر اين با کمي تفکر و تعمق در مي يابيم تمام آن ژست هاي تبليغاتي و در ديد همگان قرار دادن تسليحات مدرن نظامي و اختصاص هزينه هاي هنگفت فقط و فقط براي سرپوش گذاشتن بر روي طرح ها و پروژه هاي فوق سري پنتاگون ، و ماليات دهندگان ساده امريکايي است تا دلخوش به دست اوردهاي دفاعي کشور دموکراتيک خويش باشند ! و به جهانيان هم ابر قدرت بودن خود رو ثابت کنند !

فلسفه نام گذاري هواپيما ها ..

همان گونه که مي دانيد در فرهنگ لغات آمريکايي سه ضمير وجود دارد . ( He و She ) براي جانداران مذکر و مونث و ( It ) براي اجسام . اما نظاميان آمريکايي بر اساس يک سنت قديمي ( که احتمالآ ريشه در تعبيرات روانشناسي دارد ) در محاوره هاي معمول خود از ضمير جانداران براي هواپيماها و کشتي ها و .. استفاده مي کنند ! و عادت دارند ضمير مونث ( She ) را براي هواپيما ها به کار برند ! البته اين امر مختص نظاميان آمريکايي نيست ، بلکه در خطوط هواپيمايي غير نظامي هم گاهي اوقات از واژگان و اصطلاحات مخصوص دوشيزگان و بانوان استفاده مي شود ! اگه يادتون باشه نام هواپيماي شرکت پان امريکن که بر اثر خرابکاري در حوالي " لاکربي " سقوط کرد ، لقب آن را ( Clipper Maid Of The Seas ) به معني " دوشیزه خدمتکار تندپای دریاها " گذاشته بودند ! البته اين امر نزد ما ايراني ها هم مرسوم است مثل خورشيد خانم و .. اما گاهي اوقات شرکت هاي سازنده هواپيمايي ( به ويژه در صنايع نظامي ) نام هايي را بر اساس ساختار طراحي يا شباهت انتزاعي يا .. براي هواپيما هاي توليدي خود انتخاب مي کنند . مانند : تام کت براي اف - ۱۴ ( گربه نر ) ، هورنت براي اف - ۱۸ ( زنبور گاوي ) و هرکولس براي سي - ۱۳۰ ها ( هرکول ) و .. گاهي هم نام گذاري ها با هدف ارعاب و ترساندن دشمنان انتخاب مي شوند . مانند همين هواپيماي بدون سرنشين آمريکايي ( Beast of Kandahar ) که موضوع بحث اين پست است با لقب " جانور قندهار " نام برده شده است ! فراموش نکنيد اين لقب را خود نظاميان به اين هواپيماها داده اند . و دليل انتخاب اين نام کاملآ مشخص است ! اما جالبه بدونيد اسم و لقبي که خود کارخانه سازنده ( لاکهید مارتین ) براي اين مدل هواپيما برگزيده است ( RQ-170 Sentinel ) نام دارد که اصطلاحآ به معني هواپيماي " ديده بان ، قراول ، سرباز محافظ و يا کشيک " است !

اين مبحث را با اشاره به نام هاي کاربردي هواپيماهاي نظامي پايان مي برم . در عرف نظامي " حرف اول " هر هواپيمايي معرف نوع ماموريت اش است . به عنوان مثال هر هواپيمايي که با نام ( F ) ناميده شود ، مثل : اف ۴ ، اف۵ ، اف ۸۶ ، اف ۱۴ و .. به معني هواپيماي ( Fighter ) يا همون جنگنده است . و به اين ترتيب حرف ( B ) به معني بمب افکن ( bomber ) مثل : ب ۵۲ ، بي ۲ و .. و حرف ( C ) به معني حمل و نقل ( cargo ) مثل : سي - ۱۳۰ ، سي - ۱۴۱ ، سي - ۵ و غيره .. و حرف ( T ) به مفهوم آموزشي ( Training ) است . مثل : تي ۳۸ و تي ۳۷ و غيره .. اما نکته قابل توجه در هواپيماي مورد بحث ما ( شماره گذاری RQ-170 از لحاظ حروف صحیح ولی از لحاظ عددی ، خارج از ترتیب است که نشان دهنده تلاش برای جلوگیری از حدس زدن در مورد وجود برنامه است . از لحاظ فنی ، حروف (RQ) اشاره به هواپیمای بدون سرنشین غیرمسلح دارد ؛ در حالی که حروف (MQ) به معنای هواپیمای بدون سرنشین مسلح است ! ) بنابر اين چندان دور از ذهن نيست که از همان ابتدا فلسفه توليد و به کارگيري اين مدل هواپيماهاي " بدون سرنشين " در پروسه مخفي کاري و به کلي سري پنتاگون کليد خورده است .



آشنایی با هواپیمای بدون سرنشین RQ-170 Sentinel

در راستاي نام گذاري هواپيماها گاهي اتفاق مي افتد که کارخانه هاي سازنده نام هايي براي شعبات خود بر مي گزينند که در خور شخصيت خود و يا توليدات شون است ! مثلآ همين کارخانه لاکهيد مارتين براي طراحي و توليد هواپيماهاي بدون سرنشين ( RQ-170 ) شعبه اي مجزا به نام ( Skunk Works ) تهيه کرده است که مضمون لقبش خيلي خنده دار و با معني است ! در اغلب پارک ها و صحرا هاي آمريکا حيواني شبيه به راسو با جثه اي بزرگ تر زندگي مي کند که آن را " اسکانک " ( Skunk ) مي نامند . اين جانور به محض احساس خطر ، ماده اي بسيار متعفن و بد بويي را از بدنش خارج مي کند که هيچ جانداري تاب تحمل آن بو را ندارد . جالبه بدونيد اگه غفلتآ بر روي انساني بپاشد ، اثر متعفن آن با هيچ ماده شيمايي برطرف نمي شود ! و حتي موجب شوک و بي هوشي انسان ها مي شود ! با اين حساب در مي يابيم اصطلاح " اسکانگ ورکس " براي شعبه سازنده اين نوع هواپيما ها به معني ( کاري از راسوهاي متعفن آمريکايي ) يا { کار گروه انسان هاي بدرفتار و مردم فريب } انتخاب شده است ..!! در خبر هاي مربوط به اين هواپيما آمده است .. " هواپيماي Sentinel از آشیانه هواپیماهای بدون سرنشین Predator و Reaper استفاده می کند . " که لقب هواپيماي ( Reaper ) به مفهوم " ماشين درو يا دروگر " است . که به احتمال قريب به يقين مراد درو نمودن و کشتن انسان هاي بي گناه است ! و لقب هواپيماي (Predator ) به معني " درنده و يغماگر " مي باشد ! که واقعيت اشکاري از نوع ماموريت هاي ان هاست !

ساختار اين هواپيما ها بر اساس کنترل از راه دور است که به وسيله امواج الکترونيکي هدايت مي شود . هواپيماي بدون سرنشيني که توسط دلاور مردان پدافند ارتش ايران به زير کشيده شده متعلق به گردان ۳۰ اکتشافي مرکز آزمايشات پروازي پايگاه تون اوپه ( Tonopah ) واقع در شمال غربي ايالت نودا مي باشد . گفتني است اين مدل هواپيما ها که عمومآ رادار گريز هستند به هيچ عنوان قابليت حمل بمب را ندارند و صرفآ در عمليات هاي پشتیبانی اکتشافی،نظارتی ،جاسوسی یگانهای رزمی در افغانستان و ايضآ همسايگاني چون ايران برای جمع آوی اطلاعات مفید در مورد آزمایشات موشکی،هسته ای،دورسنجی و جاسوسی الکترونیک مورد بهره برداري قرار مي گرفته است . در باره ساير مشخصات فني هواپيماي فوق به اندازه کافي در ساير سايت ها و خبرگزاري ها به ان پرداخته شده است که ضرورتي براي تکرار مجدد ندارد !

خبر غرور آفريني از دلاور مردان ارنش

روز سيزدهم آذر ماه خبر غرور آفريني دلاور مردان پدافند ارتش ايران بار ديگر عنوان تيتر نخست بعضي خبرگزاري هاي داخلي و خارجي شد . خبري که در لحظه انتشار در فضاي سوگواري سالار شهيدان و تعطيلي رسانه ها داخلي رنگ باخت ! اما انعکاس عمل متهورانه غيور مردان ارتش ايران مثل بمب در مجامع بين المللي ترکيده و صدا داد . برخي از هموطنان اين خبر را " شايعه تبليغاتي رژيم " تعبير کرده و در سايت هاي فارسي زبان نسبت به آن واکنش منفي نشان دادند ! عده اي ديگر که همواره مبهوت تسليحات و تبليغات مدرن غرب قرار گرفته اند ، هرگز تحقق اين عمل پدافند ايران رو نپذيرفتند .. ! و يا سعي کردند با دليل و برهان به بقيه بقبولانند که اين اتفاق تنها ممکنه به دليل نقص فني بوجود آمده در هواپيماي بدون سرنشين امريکايي ها رخ داده باشد .. ! عده اي هم به وجد اومده و با بيان احساسات خود اقدام دلاور مردان پدافند ايران را تحسين کرده و ان را عميقآ ستودند . تعدادي هم پا را فرا تر گذاشته و عمليات سرنگوني هواپيماي فوق را معجزه سالار شهيدان قلمداد کردند .. اما همچنان خيل عظيمي به صحت ادعاي رژيم جمهوري اسلامي شک و ترديد داشتند .. !

تآئید مقامات آمریکایی

یک مقام وزارت دفاع آمریکا٬ پنتاگون٬ در گفت‌وگو با “واشنگتن‌پست” احتمال سقوط هواپیمای رادارگریز آمریکایی در خاک ایران را تایید کرد٬ اما سخنان برخی از نظامیان ایرانی درباره تاثیر حملات سایبری در سرنگونی آن را «مهمل» خواند به گزارش دویچه‌وله، روز یک‌شنبه (۴ دسامبر/۱۳ آذر) برخی از خبرگزاری‌های ایرانی، به‌ویژه خبرگزاری فارس٬ که به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نزدیک است٬ از «سرنگونی» یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی خبر دادند که در حال گشت‌زنی با هدف جاسوسی و شناسایی٬ حریم هوایی ایران در نزدیکی ‌مرزهای شرقی را نقض کرده و هدف حمله «واحدهای جنگ الکترونیکی و پدافند هوایی» جمهوری اسلامی قرار گرفته است .پیش‌تر٬ نیروهای ناتو در افغانستان ناپدید شدن این هواپیمای بدون سرنشین را که به گفته خبرگزاری فارس از نوع RQ-170 بوده٬ تایید کرده بودند. رسانه‌های دولتی در ایران٬ هنوز عکسی از این هواپیما منتشر نکرده‌اند.به گزارش واشنگتن‌پست٬ تکنولوژی جاسوسی به‌کار رفته در هواپیماهای RQ-170 همانی است که در بمب‌افکن‌های یو.اس.بی۲ و نیز جت جنگنده F-35 به کار رفته است. طراحی و پیاده‌سازی این تکنولوژی٬ یکی از گران‌بهاترین پروژه‌های تسلیحاتی در تاریخ پنتاگون بود. این هواپیماها از ابزارهای کلیدی جاسوسی آمریکا در خاورمیانه و آسیای مرکزی‌اند. این هواپیماها از تکنولوژی ماهواره‌ای رمزگذاری‌شده بهره می‌گیرند و همین مساله نفوذ به آن را غیرممکن می‌سازد.

یک مقام آگاه نظامی ایران که بدون افشای هویت واقعی خود با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده٬ عصر دیروز یکشنبه (۴ دسامبر) هشدار داد که «اقدامات عملیاتی و الکترونیکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران علیه پرنده‌های متجاوز٬ به مرزهای کشور محدود نخواهد ماند.» هواپیماهای تجسسی و رادارگریز RQ-170 برای نفوذ به سیستم دفاع هوایی نیروهای دشمن طراحی شده‌اند. یکی از آنها در شناسایی مکان دقیق اختفای اسامه بن‌لادن در پاکستان٬ نقشی کلیدی ایفا کرده بود.یک منبع نظامی در آمریکا نیز بدون افشای هویت واقعی٬ در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت «در اختیار گرفتن این هواپیما٬ به‌طور بالقوه اطلاعات نظامی و امنیتی ارزشمندی را درباره شیوه‌های جاسوسی آمریکا در اختیار نیروهای ایرانی قرار می‌دهد» اما هم‌چنان درباره صحت و سقم خبرهایی که منبع اصلی آن رسانه‌های وابسته به نظامیان و دولت ایران‌اند٬ تردیدهای جدی وجود دارد.

واکنش آمریکایی ها

اون هایی که با مردم آمريکا معاشرت و نشست و برخاست کرده اند به خوبي آگاهند که مردم اين کشور در بيان عقايد خود خيلي راحت و آزادند ! و بدون جانبداري و به اصطلاح " خود سانسوري " سخن و عقيده خود را بدون تعارف هر جا لازم باشد مطرح مي کنند . جالبه بدونيد به محض اين که خبر سرنگوني يکي از هواپيماهاي بدون سرنشين کشورشون را بوسيله ايران شنيدند ، نه تنها انجام اين گونه عمليات ها را توسط ايراني ها ناممکن ندانستند ، بلکه تلويحآ اعلام کردند .. که ايراني ها به سبب استعداد و هوشي که دارند خيلي راحت به همه تکنولوژي هاي علمي دست يافته اند . ( نظرات مردم آمریکا ) و ساعاتي بعد شبکه هاي تلويزيوني ( فیلم و خبر در آمریکا ) هم اين اقدام ارتش ايران رو تائيد و نسبت به چگونگي آن تحليل کردند ! براي نمونه دو لينک براي نمونه درج کردم .

به اين خبر افتخار مي کنيم ..

به عنوان يک ايراني عاشق وطن بدون هيچ گونه تعلق خاطري به ملاحظات سياسي ، اين عمل مقتدرانه غيور مردان پدافند ارتش ايران را صميمانه تحسين و به ان قلبآ افتخار مي کنم . براي من هيچ فرقي ندارد که هواپيما به خاطر نقص فني سرنگون شده ، يا خودش راهش رو گم کرده و در شرق کشور عزيزم سقوط کرده ، يا برادران غيرتمند پدافند اون رو زده اند يا بواسطه کنترل امواج توسط فرماندهان ايراني به زمين کشيده شده است .. از اين که بار ديگر اقتدار ارتش عزيز و شرافتمند کشورم نقل محافل بين المللي و کارشناسان خبره نظامي شده است ، به ان مي بالم . از اين که با هر توجيهي به يکي از سري ترين هواپيماهاي ابر قدرت جهان دسترسي پيدا کرده ايم ، شاد و خرسندم . من مي دانم خيلي از هموطنان ما قدرت ارتش ايران و تجهيزات و نوع اوري هاي آن را قبول ندارند . ضمن احترام به عقايد همه اون عزيزاني که تحت تآثير ابهت تجهيزات نظامي غرب قرار گرفته اند اعلام مي کنم .. متخصصان غيرتمند ارتش ايران به فن آوري هاي جديدي دست يافته است که بر حسب سياست هايي که در بالا اشاره شد ، براي مردم آشکار نشده است . اما يقين داشته باشيد دشمنان ما اگر ذره اي به توان دفاعي دلاور مردان ارتش ايران شک داشتند از مدت ها قبل به خاک مقدس ما تعرض مي کردند . ما حتي اگه از نظر تسليحات نظامي در مقايسه با غرب ضعيف باشيم به پشتوانه وطن پرستان واقعي تا زنده هستيم اجازه هيچ گونه تعرضي را به خاک ميهن عزيزمان نمي دهيم .. آمريکايي ها به خوبي واقف اند همان گونه که در زمان حضور ناو هاي بسيار مدرنشان در خليج هميشه فارس به گفته دوست بسيار عزيز و فرهيخته ام " ابراهيم حاتمي کيا " رزمندگان ايراني با قايق هاي کوچک خود شبانه بر بدنه ناو هاي آن ها يادگاري نوشته و عکس مي انداختند ، امروزه مي توانند در يک چشم بر هم زدن ضربه کاري وارد نمايند .. و اين واقعيتي است که اون ها درک کرده اند .. آرزو مي کنم هرگز در ايران جنگي رخ ندهد . و اين امر تنها با همدلي و اتحاد امکان پذير است .. دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی درمورد هواپیمایی بدون سرنشین ایران 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی درمورد هواپیمایی بدون سرنشین ایران 1 دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
اطلاعاتی درمورد هواپیمایی بدون سرنشین ایران 1
من خلبان می شوم
پاسخ
 سپاس شده توسط ѕтяong
آگهی
#2
همه میدانند که خیلی از کشور ها طرف ایران هستند از جمله کشور های چین روسیه عراق سوریه لبنان و........ از همه مهم تر آن کشور هایی که مسلمان هستند طرف ایران هستند.
اختلاف زن و مرد در اين است كه مردان هميشه آينده را مي نگرنند وزنان گذشته را بخاطر مي آورند.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تعداد تانک های ایران چقدر است؟ بهترین تانک ایران کدام است؟
  -عکس هایی از هواپیمای بدون سرنشین X-47B-
  ایروتکنیکا ای‌سی-۱۴|بالگرد پنج سرنشین اسپانیایی
  نداجا چگونه امنیت کاروان‌های تجاری ایران را تامین می‌کند؟ / پیوند ایران، چین و روسیه
  معرفی هواپیمای تک سرنشین یک موتوره ساب ۳۷ ویگن
  توپ بدون لگد ام۴۰
  توپ بدون لگد|اختراع و فواید
  کمک های نظامی اسرائیل به ایران در جنگ ایران و عراق
  تانک های بدون سرنشین TT-26 ، گردان های ارواح ارتش سرخ
  AvantGuard خودروي رزمي بدون سرنشين ساخت رژيم اسراييل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان