امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

قیام كلنل محمدتقی خان پسیان

#1
نهم مهر ۱۳۰۰ سالروز شهادت كلنل محمدتقی پسیان است . در تابستان سال 1300 كلنل محمدتقی خان پسیان با تصرف ادارات دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان‌، قیام خود علیه دولت قوام‌السلطنه را در دوران حاكمیت رضاخان آغاز كرد.
این رویداد، 5 سال پس از كودتای رضاخان و 2 ماه پس از سقوط كابینه كودتا سیدضیأالدین طباطبائی و آغاز كار دولت قوام السلطنه صورت گرفت‌. به هنگام كودتای سید ضیاء، قوام‌السلطنه والی خراسان بود و كلنل پسیان فرماندهی ژاندارمری این استان را برعهده داشت‌. پس از كودتا، خبر رسید كه قوام درصدد انجام اقداماتی علیه سید ضیاء است‌. سید ضیاء نیز مخفیانه به پسیان دستور داد تا او را دستگیر و روانه تهران كند. كلنل پسیان كه از ماهیت نخست وزیر كودتا مطلع نبود و از طرفی قوام را عنصری ضدمردمی می‌شناخت، دستور دولت را اطاعت كرده و 13 فروردین 1300 قوام و عده‌ای از مسئولان شهر را دستگیر و تحت الحفظ روانه تهران كرد. دوماه پس از این واقعه، كابینه سه ماهه سیدضیأ سقوط كرد و قوام كه در زندان بود آزاد و مأمور تشكیل كابینه شد.
چون خبر نخست وزیری قوام انتشار یافت، كلنل پسیان به طور ضمنی از اطاعت وی سرپیچی كرد
چون خبر نخست وزیری قوام انتشار یافت، كلنل پسیان به طور ضمنی از اطاعت وی سرپیچی كرد. قوام السلطنه ضمن دریافت كمك از رضاخان و فرستادن نیروی نظامی به خراسان، صمصام السلطنه بختیاری را به حكومت خراسان منصوب كرد. صمصام پیش از حركت به خراسان تلاش كرد تا مشكل پسیان را از راه مذاكره حل كند. وی به پسیان اطلاع داد كه با هدف مذاكره با او عازم خراسان است‌. پسیان نیز به وی پاسخ داد تنها در صورتی كه بدون نیروی بختیاری رهسپار خراسان شود، حكومت او را در این استان خواهد پذیرفت‌. صمصام كه از حل مشكل پسیان با روش‌های سیاسی و گفتگو نا امید شده بود، به قوام اطلاع داد كه با وجود پسیان در رأس قوای نظامی ژاندارمری استان خراسان، قادر به حكومت بر این استان نخواهد بود.
كلنل محمدتقی خان پسیان
5 مرداد 1300، با كمك نیروهای خود، تمامی مراكز اداری، دولتی، نظامی و انتظامی استان خراسان را به تصرف درآورد. قوام السلطنه نیز درصدد سركوب پسیان برآمد و قزاقهای مسلح را به سوی خراسان روانه كرد. علاوه بر نیروی قزاق‌، قوام كه پیش از این خود حاكم خراسان بود و روابط صمیمانه‌ای با خوانین این خطه داشت‌، به آنان دستور مقابله با پسیان داد.
سردار معزخان بجنوردی به كمك خوانین شیروان موفق به بسیج كردهای قوچان علیه پسیان شد. پسیان نیز برای دفع این شورش، به قوچان آمد و با نیروی اندك خود در جعفرآباد قوچان با شورشیان مواجه شد. در جنگی كه روی داد، عده‌ای از ژاندارمها متواری شدند و كلنل نیز ناگزیر با حداقل نیروی باقی مانده به مقاومت پرداخت‌. سرانجام مابقی افراد نیز كشته شدند. كلنل به تنهایی به مقاومت ادامه داد تا این كه به محاصره افتاد و با اصابت چند تیر زخمی شد. در حالی كه وی آخرین لحظات زندگی می‌گذرانید، در نهم مهر 1300 ، توسط چند نفر سرش از بدن جدا شد.
قیام كلنل محمدتقی خان پسیان 1


پاسخ
 سپاس شده توسط ( lιεβ )
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  حزب توده و قیام سی تیر
  چگونگی قیام پانزده خرداد
  مقدس نمایان و قیام 15خرداد
  تصاویری از حواشی و متن قیام ملی 30 تیر
  نقش پدربزرگ آیت الله خامنه‌ای در قیام مسجد گوهرشاد
  مصدق، با سرمایه ملی فراهم‌آمده از قیام سی تیر چه کرد
  قیام میرزا کوچک خان،اسلامی بود؟
  3 درس قیام 29 بهمن از دیدگاه رهبری
  انتفاضه شعبانیه ( تنها قیام ملی بر ضد صدام حسین که به شدت سرکوب شد )
  قیام محمد تقی خان پسیان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان