امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

اسلام هراسی؛ صورت نوین نژاد پرستی

#1
در یادداشت حاضر نویسنده به پدیده رایج و مذموم اسلام هراسی در اروپا و غرب اشاره دارد و می کوشد با اشاره به نمود های آن در جوامع غربی بر ضرورت باز اندیشی و چاره جویی برای آن تاکید کند.

به باور لوئیس آربور، مشاور ارشد سازمان ملل درباره حقوق بشر تعصب و خشک مغزی و پیشداوری علیه مسلمانان در اروپا در حال افزایش است. آربور از همه دولت ها خواسته است تا اقدامی ضدنژاد پرستی نوین علیه اجتماعات مسلمان انجام دهند. سخنان آربور مبتنی بر پژوهش های اخیرش در سنگال است.

اسلام هراسی (Islamophobia) به معنای هراس پنهان از اسلام و مسلمانان، بیانگر طیف وسیعی از اعمال نژادپرستانه و عدم تساهل علیه افراد و جماعات مسلمان در اروپاست. فعالیت های اسلام هراسی، به طرق گوناگون صورت می گیرند.

برخی کاملا آشکار و برخی پنهان اند. این رفتار ها همچنان درجات گوناگونی دارند. گاهی این رفتار ها به صورت حمله های لفظی و فیزیکی علیه مسلمانان صورت می گیرد، در دیگر موارد، مساجد، مراکز اسلامی و مکان های متعلق به مسلمانان مورد حمله و تهاجم قرار می گیرند. همچنین گاهی به نماد ها و چهره های برجسته دین اسلام استهزا و اهانت می شود.

گاهی برنامه های منفی درباره اسلام و مسلمانان در بحث های تلویزیونی، سخنرانی های سیاسی و جشن های مذهبی پخش می شود. بسیاری از این برنامه ها اگر در مورد یهودی ها، سیاهان یا دیگر گروه ها و اقشار ممنوع است و پخش آنها با اعتراض مواجه می شود اما در مورد مسلمانان آزادانه رفتار می کنند. سیاستمداران طرفدار و هوادار اسلام مورد باز خواست قرار می گیرند. در ژانویه سال ۲۰۰۴ یک روزنامه نگار اروپایی چنین نوشته بود: «اعراب مردم ما را با سلاح های شیمیایی و بیولوژیک تهدید می کنند. آنها با عملیات انتحاری مردم غربی و آمریکایی را می کشند. ایشان می کوشند که ما را ترور کنند و زندگی مان را نابود سازند».

مضحک آنجاست که این روزنامه نگار فکر می کرد ایرانیان عرب هستند و ایران یک کشور عربی است. این نمونه برجسته ای برای جهل و تعصب است.

اسلام هراسی در هر شکلی خطاست و با هر استدلال که با آن مواجه شویم، حس اسلام هراسی باید مورد پرسش و نقد قرار گیرد. کاربرد اصطلاح اسلام هراسی در دهه ۱۹۸۰ آغاز شد. در سال ۱۹۹۷ گزارشی با نام «اسلام هراسی؛ چالشی در سراسر آمریکا» توسط جک استراو نوشته شد. در این گزارش اسلام هراسی به عنوان «هراس، نفرت و خصومت علیه اسلام و مسلمانان، از سوی نگاه هایی بسته که مبتنی بر ویژگی ها و خصلت های منفی است»، معرفی شده بود. این گزارش همچنین اسلام هراسی را مبتنی بر چشم اندازی دانسته است که از مسلمانان نفرت دارد و گستره وسیعی از علوم سیاسی و مهاجرت تا مراکز علمی و تجاری را در بر می گیرد.

این اصطلاح تا به امروز به صور گوناگونی رایج بوده است. مهمترین گزارش پس از حمله های ۱۱ سپتامبر که توسط مرکز اروپایی در مورد نژاد پرستی نوشته شد، عنوانش چنین بود: «گزارش مختصر درباره اسلام هراسی در اروپا پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱» این گزارش حاوی رفتار های فراوان نژاد پرستانه و ضد انسانی در ۱۵ کشور اتحادیه اروپا بود گزارش نشانگر آن بود که جوامع اسلامی و دیگر گروه های بی دفاع بعد از ۱۱ سپتامبر هدف گسترش خصومت بوده اند.

همچنین رفتار هایی جهت هدایت علایق در راستای مخالفت با فرهنگ اسلامی صورت می گیرد.

اسلام هراسی صورتی از نژاد پرستی است و باید توسط همه انسان های آگاه، حکومت ها و سازمان های بین المللی مورد مخالفت قرار گیرد. برای آگاه شدن از این موضوع باید بیشتر تحقیق کنیم تا به گستره مطلب پی بریم: در کنفرانس اسلامی قصد آن است که گزارشی درباره این امر ارائه شود. این گزارش بعدا در سطح بین المللی منتشر خواهد شد و حتما بحث های عمیقی در خواهد گرفت. در هر صورت، اگر این امر در مورد یهودیان در اروپا و آفریقایی – آمریکایی ها در آمریکا نباید صورت گیرد، در مورد هیچ گروه دیگری هم شایسته نیست. به همین دلیل است که باید با اسلام هراسی مقابله کنیم.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مراسم قربانی کردن در شیطان پرستی و کشتن دختران باکره+عکس
Star __کتابی جنجالی درباره واپسین روزهای زندگی پیامبر اسلام
  معجزات اسلام!
  از نظر اسلام قتل انسان بی گناه چه جایگاه و مجازاتی دارد ؟
Lightbulb @آيا حكم مرتد از اسلام كشتن است ؟
  فلسفه حجاب زن‏ان در اسلام چیست؟
  اهمیت صله رحم و آثار مادی ومعنوی آن در آموزه های دین اسلام
  برده داری در قرآن و اسلام
  نژاد پیامبر اسلام چه بوده است؟
  چرا بدن مطهر پیامبر اسلام (ص) بعد از سه روز دفن شد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان