امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

پیگیری بورسیه‌ها توسط وزارت‌اطلاعات

#1
Heart 
سرپرست وزارت علوم گفت: وزارت اطلاعات درباره افرادی که اسامی بورسیه‌ها را منتشر کردند در حال پیگیری است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش از ظهر امروز در نشست‌خبری به سوالات خبرنگاران درباره موضوع بورسیه‌های دولت سابق و دیگر مسائل وزارت علوم پاسخ داد.

وی در آغاز سخنان خود با اشاره به مسئولیتش به عنوان سرپرست در وزارت علوم، گفت: حدود ۲ ماه و یک هفته است که بنده در وزارت علوم مسئولیت دارم و مجموعه‌ای از اقدامات در این وزارتخانه انجام شده که می‌توان در این نشست با تشریح این اقدامات و پاسخ به آنها به افکارعمومی درباره فعالیت وزارت علوم پاسخ دهم.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به اولین سوال درباره اینکه آیا با توجه به اینکه سرپرست دانشگاه تهران به عنوان وزیر علوم پیشنهاد شده است سرپرستی برای این دانشگاه معرفی نمی‌کنید گفت: طبعا باید اول تکلیف دکتر نیلی احمدآبادی درباره وضعیت وزارت علوم و رای اعتماد مجلس مشخص شود که ظاهرا چهارشنبه این هفته رای اعتماد انجام می‌شود که انشاءالله رای خوبی را از مجلس اخذ کنند که اگر اینگونه شود طبعا خودشان باید درباره ریاست دانشگاه تهران تصمیم بگیرند.

نجفی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما چه اقداماتی باید صورت بگیرد که ماجرای بورسیه‌های غیرقانونی تکرار نشود و وزارت علوم در این خصوص چه برنامه‌ای دارد تصریح کرد: اصلی‌ترین کار برای جلوگیری از این مسئله عمل به قانون است اینکه هم آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها به شکل قانونی تصویب شود و هم اینکه اجرای آن را به شکل قانونی انجام دهند. اینکه افرادی باید بورس شوند دارای چه شرایطی باشند و آزمون بورسیه‌ها بررسی شود.

وی ادامه داد: اگر این ۳ موضوع را مورد پیگیری قرار دهیم قطعا اتفاقاتی عجیب رخ نخواهد داد امسال هم برای اعزام به خارج در آزمون دکترا متقاضیان شرکت کردند و تقاضا دادند که از این بین ۱۱۵ نفر انتخاب شدند که همه آنها بلااستثنا دارای رتبه‌های یک تا ۴ کنکور هستند و در رشته‌های اولویت‌دار کشور از نظر نقشه جامع کشور تحصیل خواهند کرد اگر این رخ دهد دیگر شاهد اتفاقات گذشته نخواهیم بود.

سرپرست وزارت علوم با انتقاد از این مسئله که در سال‌های قبل رشته‌هایی بورس خارج شده‌اند که نه تنها اولویت کشور نبوده‌اند بلکه به شکل طنز دیده می‌شدند یادآور شد: در رشته‌هایی مانند فقه و اصول، نهج‌البلاغه یا زبان فارسی بورس دهیم شبیه طنز است که البته این نمونه‌ها بعدا تبدیل به داخل شده‌اند و در واقع آزمون دکترا را دور زده‌اند.

نجفی با بیان اینکه ادعا می‌شود که آزمون از این افراد گرفته نشده اما این افراد در مصاحبه‌های علمی شرکت کرده‌اند ادامه داد: اگر این مسئله را ما هم بپذیریم از نظر دستگاه نظارتی و دیوان محاسبات این مسئله مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد هر چند آقایان ادعا می‌کنند مسابقات علمی را جایگزین آزمون کرده‌اند و نمونه‌ای داریم که ۳ نفر از اساتیدی که قرار بوده است از شخص متقاضی مصاحبه بگیرد هر ۳ اعلام کرده‌اند که این فرد صلاحیت ندارد و یا به دو افراد معرفی شده است که هر دوی آنها اعلام کرده‌اند که این فرد صلاحیت ندارد اما شخص بورس شده است. بنابراین اگر به قانون برگردیم و ضوابط را ملاک قرار دهیم مسلما اتفاقاتی از این دست رخ نخواهد داد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چرا به دانشگاه‌های غیر انتفاعی برای تکمیل ظرفیت اجازه داده نشده است و تصمیم وزارت علوم نهایتا در این زمینه چیست اظهار داشت: با نمایندگان و اعضای اتحادیه‌‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی جلسه داشتیم و به نتیجه رسیدیم که هر کمکی بتوانیم به این دانشگاه‌ها به شرط پایمال نشدن نظام آموزشی انجام دهیم دریغ نکنیم.

سرپرست وزارت علوم گفت: پرونده نیم‌سال تحصیلی ۹۲ و ۹۳ از نظر وزارت علوم بسته شده است و البته ما درباره پردیس‌های خودگردان دولتی نیز این مسئله را اعلام کردیم.

نجفی تصریح کرد: خطری که در مورد دانشگاه‌های غیرانتفاعی است این است که اگر تکمیل ظرفیت اعلام کنیم از شهرستان‌ها به تهران جایابی می‌شوند و چیزی عاید دانشگاه‌های غیرانتفاعی نمی‌شود و فقط برخی موسسات وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.

وی افزود: امسال به تعداد کافی دکترا و ارشد در پردیس‌های خودگردان دولتی آزاد و غیرانتفاعی گرفته‌ایم و برای نیم سال بعدی بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

سرپرست وزارت علوم در ادامه در پاسخ به سوال دیگری درباره بورسیه‌های سال‌های گذشته و اینکه چه برخوردی با منتشرکنندگان اسامی ۳ هزار بورسیه و پیگیری آن صورت خواهد گرفت، گفت: داستان بورسیه‌ها متاسفانه مقداری پیچیده و سیاسی شد و البته برخوردی که هم با اطلاعیه وزارت علوم شد بیشتر سیاسی بود تا منطقی و آکادمیک. وزارت علوم کامل و شفاف توضیح داده است ولی نمی‌دانم برخوردهای سیاسی از چه جهت است؟

نجفی با بیان اینکه ورود به مسئله بورسیه‌ها از طریق دستگاه‌های نظارتی بود و حتی وزارت علوم این مسئله را اعلام نکرد ادامه داد: دستگاه‌های نظارتی به وزیر وقت نامه نوشتند که چند مسئله را در این زمینه بررسی کنید. لذا وزارت علوم اعلام کرد که در ارتباط با موضوع بورسیه در ۸ سال گذشته و ۴ سال دولت دهم تخلفاتی بوده است که باید بررسی شود و هیچ مسئولی از وزارت علوم هم نگفته است که ۳ هزار و۷۰۰ تخلف در بورسیه‌ها وجود دارد. گفته‌اند بیش از ۳ هزار نفر از بورس استفاده کرده‌اند که بخشی از آنها تخلف محسوب شده است. بنابراین هیچ جایی نام افراد اعلام نشده است و هیچ شخصی توسط وزارت علوم نامش مطرح نشده است. البته ما لیست بلندبالایی داریم از کسانی که از مسئولان وقت وزارت علوم ارتباط داشته‌ و بورس گرفته‌اند ولیست دیگری هم داریم که از افرادی که ارتباطی با مسئولان نداشته‌اند اما بورس گرفته‌اند ولی کلا اسامی را اعلام نمی‌کنیم پس وزارت علوم بابت چه مسئله‌ای باید عذرخواهی کند؟

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های ما حداقل ۸۴۰ نفر شرایط استفاده از بورس را نداشته‌اند اما امروز در حالیکه بدون آزمون بورس شده‌اند از طریق هزینه‌های دولت بورس شده‌اند که کسی که بورس شده است در واقع بدون آزمون و شرکت در رقابت علمی وارد مرحله دکترا شده‌اند این در حالیست که امسال برای هر صندلی دکترا ۲۰ متقاضی وجود داشته است و این افراد از ۳ امتیاز استفاده کرده‌اند.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه برخی اعلام می‌کنند که فقط ۳۶ نفر لغو بورس شده‌اند و بورس آنها اشکال داشته است گفت: ۳۶ نفر در فرم‌های تقاضای خود مطالب نادرست وارد کرده‌اند. به عنوان مثال دارای معدل ۱۱ بوده‌اند اما آن را ۱۴.۵ قید کرده‌اند و یا نمونه‌ای با گذراندن ۲۰۰ واحد کارشناسی در بورسیه قبول شده است. ما در این زمینه ۳۶ نفر را کلا اخراج کرده‌ایم و ۸۴۰ نفر را که می‌توانستیم به دلیل نداشتن شرایط بورس اخراج کنیم گفتیم به دلیل اینکه حدود ۳ سال از تحصیلشان طی شده است و ظرفیتی از دانشگاه‌ها نیز گرفته شده است اجازه دارند ادامه تحصیل دهند به شرط اینکه هزینه را برگردانند و هزینه تحصیلشان را خودشان پرداخت کنند.

نجفی خاطر نشان کرد: امسال بیش از ۲۰ هزار نفر از دارندگان دکترا در فراخوان جذب شرکت کردند و این افراد هم می‌توانند بعد از دریافت مدرک این کار را کنند.

وی با اشاره به اینکه این نقد بر خود وزارت علوم از جهت تسامح و تساهل بود گفت: معتقدیم تمام این افراد خودشان در تخلف دخیل نبوده‌اند و بر این اساس این تصمیم و تسامح و تساهل درباره این افراد اتخاذ شد.

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چرا وزارت علوم تمامی این ۸۴۰ نفر را از تحصیل محروم نکرد گفت: باید در این خصوص ۳ دستورالعمل را تفکیک کنیم یکی دستورالعمل و ایراداتی که از نظر قانونی وارد بود مثل مسئله آزمون که نادیده گرفته شد و بندی که در دستورالعمل‌ها از سال ۸۵ به بعد اضافه شد که طی آن کسانی که دارای سوابق فرهنگی و برخی سوابق دیگر هستند می‌توانند از بورس به شرط معرفی از برخی مراکز استفاده کنند و عده‌ای با استفاده از این بند از طرف افراد یا ارگان‌هایی برای بورس معرفی شدند و از این فرصت استفاده کردند بنابراین در بخشی از کار ایراد به آیین‌نامه است و کسانی که این آیین‌نامه را تصویب کرده‌اند باید جوابگو باشند. ما این مسائل را پیگیری می‌کنیم چون عدالت آموزشی برای ایجاد فرصت‌های برابر از بین رفته است.

وی افزود: بحث دوم مسئله بررسی پرونده‌هاست به عنوان مثال مصاحبه علمی مورد توجه بوده است ولی با وجود اینکه برخی از افراد صلاحیت‌ها را نداشته‌اند و تایید شده‌اند در حالیکه حتی شرایط سنی را هم نداشته‌اند. افرادی که زیر برگه‌های این افراد را امضا کرده‌اند باید پاسخ بدهند که چرا با وجود مغایرت این مسئله را تایید کرده‌اند؟
پیگیری بورسیه‌ها توسط وزارت‌اطلاعات 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Thumbsdown کتک زدن و شکستن دست خبرنگار توسط حراست دانشگاه +تصویر
Subarrow انجام تحقیقات در رابطه با ارائه اطلاعات از سوی کری به ظریف
  کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی توسط فالگیران سایبری..♡
Heart مسکو: اطلاعات موثق داریم که شماری جنگجو از سوریه به قره باغ انتقال یافته اند
Heart «صباح الاحمد»، از 40 سال حضور در وزارت خارجه کویت تا میانجیگری در منطقه
Heart تحریم ۸ شرکت فعال در زمینه آهن و فولاد توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا
Heart سفیر افغانستان در وزارت خارجه حاضر شد
  تولید نانو پوشش ضد ویروس کرونا توسط محققان دانشگاه اراک
  پیگیری اهدای عضو از مرگ "قلبی"
  "ویروس کرونا توسط یک انسان به بازار حیوانات ووهان منتقل شده است"

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان