امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

«عمادالدوله» بنای محبوب شهر تکیه های مینیاتوری

#1
یکی از ویژگی های منحصر به فرد استان کرمانشاه که شاید کمتر به آن پرداخته شده باشد مساجد و تکایای زیبایی است که از سالیان دور مأمنی برای روح های بی قرار بوده اند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«عمادالدوله» بنای محبوب شهر تکیه های مینیاتوری 1

موضوعی که می توان به واسطه آن کرمانشاه را شهر مساجد و تکایای مینیاتوری عنوان کرد. این بنا ها به واقع  هنر را در برابر چشمان هر بیننده ای با دین پیوند می زند. یکی از این روایت های هنری از دین از زبان بنایی بی نظیر به نام مسجد عمادالدوله است که در بازار تاریخی کرمانشاه واقع شده و می توان آن را با اشتیاق به نظاره نشست. مسجدی که علاوه بر معماری بی نظیر و پیشینه تاریخی، به دلیل گرفتن دروازه ای از بارگاه ملکوتی امیرالمومنین علی (ع) در آغوش خود از احترام ویژه ای میان مردم کرمانشاه مخصوصا اهالی بازار قدیمی شهر برخوردار است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«عمادالدوله» بنای محبوب شهر تکیه های مینیاتوری 1

مسجد عمادالدوله یادگاری از معماری قاجاریه

مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: مسجد عمادالدوله یکی از بناهای به یادگار مانده از معماری دوران قاجاریه در کرمانشاه است.

علی فعله گری اظهار داشت: این مسجد ۱۵۰ سال پیش توسط یکی از مرزداران و والیان منطقه به نام امام قلی میرزا عمادالدوله بنا نهاده شده و به داشتن چهار ایوان و حجره های زیاد معروف است. شبستان این مسجد با ستون های متعدد خود نیز دیدنی و چشم نواز است.

وی گفت: ایوان شرقی این مسجد در واقع همان ورودی اصلی این مسجد است که به بازار سنتی کرمانشاه (تاریکه بازار) باز می شود و از حرمت ویژه ای در میان مردم و مخصوصا کسبه برخوردار است.

فعله گری ادامه داد: بانی این مسجد هنگام ساخت آن یکی از درب های بارگاه علوی را برای کار گذاشتن در مدخل اصلی مسجد به کرمانشاه می آورد و البته به جای آن دری ارزشمند از نظر ساخت و پرداخت هنری را به آستان حضرت امیر (ع) هدیه می کند. این در امروز در میان مردم مخصوصا کسبه بازار زرگرها به "قاپی شاه نجف" مشهور است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«عمادالدوله» بنای محبوب شهر تکیه های مینیاتوری 1

قاپی شاه نجف گره گشایی می کند

بر روی کتیبه ای که در ایوان مسجد کار گذاشته اند شعری خود نمایی می کند که در آن نام پادشاه وقت قاجار (ناصرالدین شاه) و بانی مسجد دیده می شود.

یکی از کسبه های قدیمی بازار کرمانشاه به خبرنگار مهر می گوید: قاپی شاه نجف برای بسیاری از اهالی بازار کرامت ها داشته است. بسیاری از مواقع اهل بازار به نیت گره گشایی در کار ها در کنار قاپی شاه نجف و رو به حیاط مسجد دعا می کنند.

علی عطار می گوید: وجود این مسجد و این در نورانی نعمتی برای بازار کرمانشاه است و بازاریان معتقدند که برکتی به کسب و کار آنها داده است.

وی ادامه داد: مسجد درست در وسط بازار قرار دارد یعنی بازار کرمانشاه با طولی که دارد را اگر در نظر بگیریم ورودی قاپی شاه نجف درست در مرکز قرار می گیرد.

این زرگر بازار کرمانشاه گفت: قاپی شاه نجف درست به میدان بازار منتهی است. بزرگترین گنبدی که در بازار سرپوشیده وجود دارد به میدان بازار معروف است و دروازه ورودی مسجد عمادالدوله در همین جا واقع است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
«عمادالدوله» بنای محبوب شهر تکیه های مینیاتوری 1

وقف حجره ها برای سکونت طلاب

حجره های متعدد مسجد عمادالدوله برای سکونت طلاب و محصلان دینی وقف شده است و طلبه ها در آن سکنی می گزینند.

یکی از نکات قابل توجه در خصوص مسجد عمادالدوله مخارج این بنای کم نظیر است که توسط خود موقوفات مسجد تأمین می شود. حجره هایی در بازار و کاروانسرای عمادالدوله وجود دارند که همگی وقف هستند تا درآمدهای حاصل از آنها صرف مخارج مسجد شود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه در بخش دیگری از سخنان خود به خبرنگار مهر گفت: مسجد عمادالدوله یکی از ۱۳ مسجدی بود که در ساالهای اخیر با اعتبار ۲۵ میلیاردریالی برای این مساجد مرمت و بازسازی شد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: ممکن است کرمانشاه را با نمادها و برندهای جهانی و ملی مثل بیستون و طاقبستان بشناسند اما حقیقتا می توان کرمانشاه را شهر مساجد و تکایای تاریخی زیبا دانست.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مقاصد محبوب گردشگران در تالش کدامند؟
  معبد آناهیتا کرمانشاه دومین بنای سنگی ایران
  تکیه میدان قلعه کرمان
  زیباترین بنای تاریخی در لرستان (عکس)
  قلعه سیب بلندترین بنای خشتی ایران
  بنای تاریخی میل میلونه
  باشکوه‌ترین بنای روستای دزک
  بنای تاریخی شمس العماره
  بنای تاریخی معین التجار
  گزارش تصویری: بنای تاريخی قلعه اردشير در شهر كرمان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان