امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

میزان کسری دلاری‌ نفتی‌ در بودجه۹۳

#1
Heart 
قیمت جهانی نفت در حالی روز به روز ارزان تر می‌شود که با توجه به شکاف بشکه‌ای ۲۰ دلاری قیمت فعلی نفت ایران و قیمت نفت بودجه سال جاری، پیش بینی می‌شود تا پایان اسفند ماه میزان کسری بودجه دولت تدبیر و امید از مرز ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار عبور کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، سقوط آزاد قیمت طلای سیاه در بازارهای جهانی ادامه دارد به طوری که متوسط قیمت هر بشکه برنت دریای شمال هفته جاری به محدوده ۸۲ دلار رسید و بهای سبد نفتی اوپک و نفت شیرین وست تگزاس آمریکا به کمتر از ۸۰ دلار در هر بشکه کاهش یافت.

همزمان با کاهش قیمت جهانی نفت، درآمدهای نفتی ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک هم سقوط آزاد داشته است به طوری که حسن روحانی رئیس جمهوری اخیرا از کاهش ۳۰ درصدی درآمدهای نفتی کشور خبر داده است.

کاهش قیمت نفت خام در بازار جهانی زنگ خطر کسری بودجه دولت تدبیر و امید در سال جاری را هم به همراه داشته است با این وجود مسئولان اقتصادی دولت هر گونه کسرب ودجه در سال جاری را رد می کنند.

بر اساس آمارهای رسمی منتشر شده توسط وزارت نفت متوسط قیمت سبد نفت خام سبک و سنگین صادراتی ایران تا اواسط آبان ماه سال جاری حدود ۱۰۲ دلار در هر بشکه بوده است.

با این وجود ادامه روند کاهش بهای نفت در بازار جهانی و به تبع آن قیمت نفت خام صادراتی ایران در بازارهای مختلف، کاهش تدریجی متوسط قیمت فروش نفت از ابتدای سال جاری تاکنون را به همراه داشته است.

مطابق با ظآمارهای ارائه شده توسط شرکت ملی نفت ایران در شرایط فعلی به طور متوسط روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت خام از ایران صادر می شود که با احتساب گنجانده شدن قیمت نفت ۱۰۰ دلاری در بودجه سال جاری، باید به طور میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون دلار درآمد نفتی به خزانه کشور واریز شود.

این در حالی است که متوسط قیمت فروش نفت ایران در طول پنج ماه گذشته تاکنون حدود ۲۵ درصد کاهش یافته است به عبارت دیگر هم اکنون روزانه حدود ۱۸ تا ۲۰ میلیون دلار به دلیل کاهش قیمت نفت، این کالای استراتژیک زیر قیمت گنجانده شده در قانون بودجه توسط دولت در بازار به فروش می رسد.

از سوی دیگر با توجه به زمان ۱۳۵ روزه باقی مانده تا پایان سال جاری و در صورت تثبیت قیمت نفت در محدوده بشکه ای ۸۰ دلار در مجموع بیش از دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کسری به بودجه دولت تدبیر و امید تحمیل خواهد شد.

زور ایران به اعراب اوپک نمی رسد

به گزارش مهر، آژیر قرمز کاهش قیمت نفت و به تبع آن کسر بودجه در سال جاری در حالی از چند هفته گذشته در راهروهای ساختمان پاستور و به ویژه معاونت برنامه ریزی نهاد ریاست جمهوری شنیده می شود که منتقدان دیپلماسی انرژی دولت و به ویژه وزارت نفت را این روزها زیر سوال برده اند.

سید مسعود میرکاظمی رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس و وزیر اسبق نفت این روزها به عنوان مهمترین منتقد وزارت نفت خواستار ارائه پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده اوپک توسط ایران است و خواستار استفاده از ابزار دیپلماسی انرژی توسط دولت تدبیر و امید و به ویژه وزارت نفت برای مدیریت قیمت نفت در بازار است.

با این وجود وزارت نفت که در طول چند ماه گذشته حتی کرسی معاونت امور بین‌الملل خود را به دلیل کوچ معاون سابق این مدیریت به آلمان خالی می بیند تاکنون هیچ گونه واکنش رسمی و غیر رسمی برای همگرایی در بین اعضای اوپک به منظور انجام اقدامی به منظور متوقف ساختن روند کاهشی قیمت نفت را انجام نداده است.

یکی از اعضای ارشد کابینه دولت تدبیر و امید در گفتگو با مهر با بیان اینکه اگر ایران پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده اوپک را ارائه کند کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با آن مخالفت می‌کنند، گفت: بر این اساس ارائه پیشنهاد برگزاری نشست فوق العاده اوپک توسط ایران هیچ گونه نتیجه ای به همراه ندارد.

خداحافظی با نفت ۱۰۰ دلاری

در همین حال رسانه های بین المللی با اشاره به این که اثرات کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران با تاخیر ۵ ماهه ظاهر می شود گزارش داده اند: اگر قیمت نفت در حد ۸۰ دلار باقی بماند، ایران باید اصلاحات اقتصادی را به منظور کاهش وابستگی به نفت در دستور کار قرار دهد.

از سوی دیگر مقامات وزارت نفت و شرکت میل نفت ایران بر خلاف سال گذشته دیگر بر روی نفت خام های گران قیمت بشکه ای ۱۰۰ و حتی ۹۰ دلاری برای بودجه سال ۹۴ دولت دیگر حساب باز نمی کنند.

منصور معظمی معاون برنامه ریزی وزارت نفت با تاکید بر اینکه به دنبال تعیین یک قیمت منطقی در قالب لایحه قانون بودجه سال آینده دولت هستیم، گفته است: دولت سال آینده بر روی نفت ۱۰۰ و یا ۹۰ دلاری حساب باز نمی‌کند.

در همین حال سید محسن قمصری مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران با ارائه پیشنهادی به دولت خواستار گنجانده شدن قیمت نفت بشکه ای ۷۰ تا ۷۵ دلاری در قالب لایحه قانون بودجه سال ۱۳۹۴ شده است.
میزان کسری دلاری‌ نفتی‌ در بودجه۹۳ 1
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مجلس نمایندگان آمریکا در آستانه تصویب بسته حمایتی ۳ تریلیون دلاری درباره کرونا
  میزان ورودی گردشگر خارجی در سال ۲۰۲۰ به صفر خواهد رسید !
Heart پوتین کمترین میزان محبوبیت مردمی را تجربه می‌کند
  اختراع سی دلاری ضد اختلال خواب
Heart تصمیم 450 میلیارد دلاری سنا برای کرونا
  تصویب طرح نیم تریلیون دلاری برای جبران خسارات کووید 19 در کنگره آمریکا
Heart تارنمای بلومبرگ: میزان تست‌های کرونا در آمریکا برای بازگشایی اقتصاد کافی نیست
Heart جریمه ۸۶ میلیون دلاری بانک کره‌ای به خاطر مراودات مالی با ایران
  کارشناس انرژی افزایش قیمت نفت،ثبات در بازار نفتی را منوط به پایان پیماری کرونا دانست
  بسته 2 تریلیون دلاری کرونا/ آمریکا این همه پول را از کجا می‌آورد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان