امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

40 هزار متر از بقایای ساسانیان با خاک یکسان می‌شود؟

#1
خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میرا‌ث‌فرهنگی ـ‌ گفته می‌‎شود مجوز ساخت 40 هزار متر مربع واحد مسکونی در عرصه جندی‌شاپور توسط مدیر میرا‌ث‌فرهنگی دزفول داده‌ شد. امضاء و موافقت مجوز ساخت وساز در این محوطه، قوانین اساسنامه میراث‌فرهنگی را به زیر سوال می‌برد.
 
به‌گزارش CHN، شهر ساسانی جندی‌شاپور در سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت و عرصه آن نیز در سال 89 به تصویب رسید. با این‌حال گویا قرار نیست این محوطه از دست ساخت‌وسازها و تهدیدات بی‌امان جان سالم به‌در برد.
 
«مجتبی‌گهستونی» فعال‌میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در این‌رابطه به CHN می‌گوید: «7 هکتار از محوطه 1000 هکتاری جندی‌شاپور باغ و تحت‌مالکیت شخصی به‌نام ( غ.د ) است. این فرد با رایزنی‌هایی که با شورای روستا و بخشداری منطقه کرده درصدد ساخت 40 هزار متر (4 هکتار) واحد مسکونی از آن 7 هکتار است.» 
 40 هزار متر از بقایای ساسانیان با خاک یکسان می‌شود؟ 1
این فعال‌میراث‌فرهنگی معتقد است، ساخت 40 هزار متر واحد مسکونی درست روی عرصه محوطه تاریخی جندی‌شاپور واقع شده و نکته قابل توجه این است که مدیر میراث‌فرهنگی دزفول غیرباستانی بودن این محوطه را تایید و با مجوز ساخت و ساز  موافقت کرده است. آقای (غ.د) توانسته مجوز تغییر کاربری بگیرد و مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک اعلام کرده، غیرباستانی بودن 7 هکتار از زمین‌ وی که روی عرصه جندی‌شاپور است محرز شده و می‌تواند حداکثر 6 متر و با ارتفاع 2 متر  با استفاده از مصالح بومی ساخت و ساز کند.»
 
این‌درحالی‌است، محوطه تاریخی جندی‌شاپور در سال 1310 ثبت ملی و سال 1389 عرصه آن به تصویب رسیده‌است. حال فعالان میراث‌فرهنگی معترض این اتفاق هستند. به‌گفته آن‌ها چگونه است که  هنوز یک سال از تصویب عرصه نمی‌گذرد که مدیر میراث‌فرهنگی دزفول در نامه‌ای به مالک غیرباستانی بودن بخشی از محوطه را اعلام می‌کند.
40 هزار متر از بقایای ساسانیان با خاک یکسان می‌شود؟ 1
گهستونی همچنین به اختلاف‌نظر باستان‌شناسانی که محوطه را بررسی کردند اشاره می‌کند. وی می‌‎گوید، شنیده‌ها حاکی از آن است ‌که دونفر از باستان‌شناسان، غیرباستانی بودن این بخش از محوطه را تایید نکرده‌اند. به گفته گهستونی  وقتی عرصه مشخص و باغ روی عرصه واقع شده، بر چه مستنداتی گفته می‌شود این محوطه غیرباستانی است؟
40 هزار متر از بقایای ساسانیان با خاک یکسان می‌شود؟ 1

سال 89 مسعود علویان‌صدر معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌ای به استاندار خوزستان به بند دوازدهم از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث اشاره و اعلام کرد؛ آنجایی‌که نقشه محدوده حریم و ضوابط حفاظتی و معماری مربوط به آثار تاریخی محوطه جندی‌شاپور و آرامگاه یعقوب لیث واقع شده هر گونه دخل و تصرف در محدوده حریم جرم محسوب شده و مجازات دارد. این نامه به 14 اداره و نهاد دولتی ابلاغ شده است.
 
باتوجه به اینکه ضوابط محدوده عرصه عیان و حریم شهر باستانی جندی‌شاپور مشخص شده، هرگونه تغییر کاربری، توسعه ساختمان در وضع موجود مطلقا ممنوع شده است. حتی در تبدیل راه‌های خاکی به آسفالته در درون عرصه شهر باستانی جندی شاپور ممنوع اعلام شده و حفر هر گونه چاه آب و کانال جدید به منظور توسعه و گسترش و نصب هر گونه دکل و تیرهای برق مطلقا ممنوع است.
40 هزار متر از بقایای ساسانیان با خاک یکسان می‌شود؟ 1
جندی شاپور در تاریخ  24/6/1310 به شماره 46 درفهرست آثار ملی به‌ثبت رسید. این‌درحالی‌است که  آرامگاه یعقوب لیث در کنار آن واقع شده و این اثر تاریخی هم در سال 1378 به شماره 2550 درفهرست آثار ملی قرار گرفته است.
پاسخ
 سپاس شده توسط Ranger*
آگهی
#2
حالا اگه اونجا متعلق به زمان جنگ بود هیچ وقت خونه نمیسواختن حالا که مال ساسانیانه اهمیتی نمیدن که نابود شه

خداوندا دستهایم خالی است ودلم غرق در آرزوها-یا به قدرت بیکرانت دستانم را توانا گردان یا دلم را از آرزوهای دست نیافتنی خال کن

 ((کوروش بزرگ))Heart
پاسخ
 سپاس شده توسط Black_Man


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ساسانیان و موسیقی
  بقایای امپراتوری روم باستان در مراکش + تصاویر
  ارتش ایران در زمان ساسانیان
  دلایل سقوط ساسانیان
  نبرد سپاه ساسانیان با اعراب
  پایتخت های ایران باستان.از آغاز تا ساسانیان
  زنان در دوره ساسانیان... .. .
  زندگینامه خسرو پرویز، شاه معروف ساسانیان...!!!!!!!!
  مختصری راجع به طبقات اجتماعی و مناصب در دوره ساسانیان
  هنر ساسانیان+تصاویر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان