امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دعوتگر و کارِ سیاسی

#1
سیاست در اصل به معنای رعایت مصالح مردم و اقدام برای انجام کارهای آنان به گونه ای که سود آنان باشد. شرع گذار حکیم اطلاق واژه ی سیاست را به این معنا به کار برده است. در حدیث صحیح از ابوهریره (رض) روایت شده که پیامبر خدا (ص) فرمود: «کار بنی اسراییل را پیامبرانشان می چرخاندند. هرگاه پیامبری در می گذشت، پیامبری دیگر جای او را می گرفت.
همانا پیامبری پس از من نیست و پس از من خلیفه های بسیاری برای اداره ی کارهای مردم خواهند آمد. گفتند: به ما چه دستور می دهی؟ فرمود: «با بیعت اولی بچرخید.»
آنچه از حدیث فهمیده می شود این است که کار مردم را پس از پیامبر، خلفا در دست دارند.
در حدیثی اسماء دختر ابوبکر صدیق (رض) گوید: «زبیر با من ازدواج کرد در حالی که در روی زمین هیچ مال و ملکی نداشت؛ جز یک اسب. من به اسب او علف می دادم. توشه و خرجی او را کفاف می کردم و زندگی او را می چرخاندم.»
جابربن عبدالله (رض) روایت می کند که: مردی به نزد پیامبر خدا (ص) رفت و گفت: همانا کنیزی دارم که خدمتگزار ماست و کارهای ما را انجام می دهد و کارهای زندگی ما را می چرخاند. من با او نزدیکی می کنم در حالی که بدم می آید او آبستن شود. پیامبر (ص) فرمود: «اگر خواستی از او عزلت گزین[آب نطفه را در رحم او نریز] اما آنچه از فرزندان بر او مقدر شده به دنیا خواهد آورد...»
این معنا که شارع واژه ی سیاست را بر آن اطلاق کرده است، در فقه اسلامی به «سیاست شرعی» معروف است. مقید ساختن سیاست به شرعی اشاره بر این دارد که سیاست ها ی گوناگونی وجود دارند که بر پایه ی شرع استوار نیستند، بلکه بر خواهش ها ی نفسانی و حیله و فریب استوار هستند. سیاست به این معنا در شرع وجود ندارد. این مفهوم همان چیزی است که امروزه آن چه مردم با زبان ها یشان آن را می گردانند و می پراکنند بر آن صدق می کند: «دین از سیاست جداست؛ و دین هیچ ربطی به سیاست و سیاست هیچ ربطی به دین ندارد. » یعنی سیاستی که امروزه حکام آن را اجرا می کنند، به دور از دین است؛ زیرا هیچ عدالت و صداقت و مراعات مصلحت امت در آن نیست؛ هم چنین در دین سیاستی از این گونه وجود ندارد زیرا دین به مکر و فریب و ضرر رساندن به دیگران و ظلم کردن و پیروی از خواهش ها ی نفسانی دعوت نمی کند، بلکه به سوی سیاستی که به دور از همه ی آن بدی هاست، دعوت می کند.
بنابراین، سیاست در معنای نخست: اقدام برای انجام کارهایی به سود مردم، جزو دین است؛ چون پیامبران چنین کار نیکویی را انجام می دادند؛ پیامبران تبلیغ کنندگان دین و شریعت خدا بودند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان