امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تیر کشیدن پشت لگن تا پاشنه پا، درد سیاتیک است

#1
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: دردهای تیرکشنده که از پشت لگن تا پاشنه پا احساس میشود درد سیاتیک است و بر اساس اینکه کدام قسمت از عصب را درگیر کرده باشد، کیفیت درد متفاوت است.

رحمتالله حافظی در گفتوگو با فارس، اظهار داشت: دردهای سیاتیک، دردهای تیرکشندهای است که در اندام تحتانی و پاها احساس میشود که ناشی از فشار روی عصب سیاتیک است.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: این فشار در ناحیه ریشههای عصب سیاتیک یعنی جایی که عصب از نخاع جدا میشود احساس میشود ؛ بدین ترتیب که این فشار از بین مهرههای کمری عبور کرده، فضای داخل لگن را طی میکند، از بین عضلات کف لگن خارج میشود و در ادامه از پشت ران به طرف پایین حرکت میکند.

وی افزود: در هر نقطهای از این مسیر اگر به هر علتی عصب تحت فشار قرار بگیرد دردهای سیاتیک احساس میشود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: فتق دیسک در ناحیه کمر میتواند روی ریشههای عصب فشار وارد کند، وجود تومور در داخل ناحیه لگن میتواند عصب را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین انقباض عضلات کف لگن نیز باعث فشار روی عصب میشود.

حافظی در ادامه به دردهای تیرکشنده که به پا منتهی میشوند و بیماران از آن به حالت برق گرفتگی از پشت لگن تا پاشنه پا اشاره میکنند یا میگویند که احساس فرو رفتن میله داغی در ناحیه پا را دارند اشاره کرد و افزود: حسب اینکه این فشار به چه میزان باشد و کدام قسمت از عصب یا ریشههای عصب را درگیر کرده باشد مسیر احساس درد و کیفیت درد میتواند متفاوت باشد.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: گاهی این درد در پشت ران تا زانو و گاهی هم تا پاشنه پا احساس میشود که البته از نظر حسی، اختلال حسی در پوست، پا را نیز به صورتهای مختلف بروز میدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران به احساس سوزن سوزن شدن در قسمتهایی از پا، احساس گرفتگی و بیحسی یا احساس سوزشی مثل ریختن آب جوش بر روی قسمتی از پا اشاره کرد و افزود: احساس یخ کردگی و سرما در بخشی از پا نیز از جمله علائمی است که حسب میزان فشار روی عصب توسط بیمار احساس میشود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی درمان این بیماری را برداشتن فشار از روی عصب دانست و افزود: معاینه توسط پزشک متخصص و انجام آزمایشهای پاراکلینیک مانند MRI یا آزمایش نوار عصب و عضله میتواند محل دقیق نقطهای که عصب تحت فشار قرار گرفته است را به پزشک نشان دهد تا درمان به صورت متمرکز بر روی آن نقطه انجام شود و فشار از روی عصب کاسته شود.

حافظی ادامه داد: در مواقعی که فشار روی عصب ریشه وجود دارد مثل مواقعی که فرد دچار فتق دیسک است در بیش از 80 درصد موارد، درمان بدون جراحی انجام میپذیرد و حسب میزان فشار، درمان میتواند از استراحت نسبی، انجام ورزشهای خاص در ناحیه کمر ، مصرف داروهای ضد التهاب خوراکی یا تزریقی، انجام فیزیوتراپی و نهایتاً بستری در بیمارستان برای درمانهای غیر جراحی صورت پذیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در مواقع نادر که بیمار مقاوم به درمان باشد یا علائمی که توسط پزشک دیده میشود علائم پیش رونده باشد بیمار باید به تیم جراحی معرفی میشود تا با جراحی، فشار از روی ناحیه ریشه عصب برداشته شود.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تصریح کرد: قطعاً این بیماران - چه گروهی که جراحی میشوند و چه بیمارانی که بدون جراحی درمان میشوند- باید مراقبتهایی را برای همیشه در ناحیه کمر داشته باشند.

وی افزود: این دسته از بیماران باید از انجام فعالیتهایی که همراه خم شدن به جلو است اجتناب کنند، همچنین از بلند کردن اشیای سنگین، بغل کردن اطفال، بلند کردن صندوق میوه، پالت آب معدنی و امثال آن اجتناب بورزند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: این افراد باید مواظب وزن خود باشند و از چاق شدن بپرهیزند، همچنین در موقع استراحت نیز بر روی شکم نخوابند و از تشکهایی که بیش از حد نرم محسوب میشوند همانند تشک ابری و فنری یا استفاده از تختهای فنری خودداری کنند.

متخصص طب فیزیکی و توانبخشی گفت: استفاده از ورزشهای تقویتکننده عضلات اطراف ستون فقرات و جلوی شکم به طور منظم باید در دستور کار روزانه این افراد باشد همچنین استفاده از ورزش آبی، استخر و شنا هم به این افراد توصیه میشود.
منبع:پارسینه
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  ترفند بیرون کشیدن خار کاکتوس از پوست و ...
  وضعیت تنفس و نفس کشیدن هنگام ورزش
  درد پاشنه پا : روش‌های موثر برای پیشگیری، تشخیص و درمان
  خار پاشنه پا چیست و چگونه درمان می شود؟
  درد کمر و سیاتیک را با مسکن های طبیعی تسکین دهید
  روش های مختلف کشیدن چربی شکم
  | گوش درد هنگام خمیازه کشیدن |
  چگونه التهاب پس از کشیدن دندان عقل را کاهش دهیم
Question چه چیزی موجب سیاتیک می شود؟
Smile درست نفس کشیدن را بیاموزیم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان