امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

نوروز 1394

#11
معرفی مقاصد گردشگری خوب دنیا با هزینه مناسب




مقاصد گردشگری معرفی شده در این مطلب، از میان شهرهای مختلف دنیا انتخاب شده اند زیرا هزینه سفر به آنها تقریبا پایین است. این شهرها را بر اساس قیمت خطوط هوایی، داشتن هتل های نوساز، پیشرفت فرهنگ شهری، واحد پول و … به عنوان شهرهای زیبای دنیا که هزینه سفر کمی دارند، انتخاب کرده ایم. برخی از این مکان ها، همچون ایرلند شمالی به دلیل داشتن جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و جدید بیشتر برای ما جالب بودند. برخی دیگر نیز همچون Loire Valley فرانسه نسبت به سال های گذشته هزینه های سفر کمتری دارند.
آنتالیا، ترکیه
برای ما ایرانی ها و اروپای شرقی ها، آنتالیا مکان شناخته شده ای برای سفر و تفریح است. اما چرا باید در سال 2013 میلادی به این شهر ساحلی زیبا سفر کنیم؟ زیرا قیمت های متوسط هتل های این شهر حدود 25 درصد نسبت به سال گذشته افت داشته است. در سال 2011 میلادی، این شهر سومین شهر گردشگری جهان بود که بیشترین بازدیدکننده را به خود اختصاص داده است. این شهر ترکیبی از شهر ساحلی، کلان شهر و شهر تاریخی است.






نوروز 1394 2





جالب است بدانید، با اینکه بیشتر گردشگران این شهر را ثروتمندان اروپایی تشکیل می دهند و هتل های گران قیمتی همچون ریکسوس سانگیت با دومین اسپای بزرگ دنیا نیز در این شهر قرار دارد، اما هتل های 5 ستاره ساحل این شهر، ارزان هستند و از شبی یکصد دلار شروع می شوند.  افراد ماجراجو شاید دوست داشته باشند از آثار تاریخی موجود در این شهر نیز دیدن کنند. یکی از این مکان ها، کاتالهویوک موند است که یکی از قدیمی ترین سازه های عصر نوسنگی است و از 7500 سال قبل از میلاد مسیح تا 5700 سال قبل از میلاد مسیح وجود داشته است.
چه زمانی به آنتالیا سفر کنیم: بهترین زمان سفر به این شهر، از اواخر شهریور تا اوایل آبان یا اواسط اردیبهشت تا اوایل تیرماه است. این شهر زمستان های خیلی سردی ندارد.

تورنتو
تورنتو شهر زیبایی است. پایتخت فرهنگی، تفریحی و اقتصادی کشور کانادا فقط ساختمان های بلند ندارد، بلکه ساختمان های نیویورکی همچون هتل های تامپسون و ترامپ نیز راهشان را به این شهر باز کرده اند. اما چیزی که این شهر را به یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری دنیا در سال 2013 میلادی تبدیل کرده است، این است که در نیمه دوم سال 2012، قیمت هتل های این شهر همچون دیگر نقاط جهان افزایش پیدا نکرد.
همچون هر شهر دیگر آمریکای شمالی، تورنتو نیز مناطق فرهنگی بیشماری همچون موزه، تئاترهای بزرگ، گالری های هنری و فروشگاه های متنوع دارد. اما از آنجا که این شهر بندری در کنار رودخانه اونتاریو قرار دارد، تفریحات ارزان قیمتی همچون پیاده روی، دوچرخه سواری و قایق سواری – مخصوصا در اطراف جزایر تورنتو -  دارد.






نوروز 1394 2



از آنجا که این شهر مهاجرین بسیاری دارد و نیمی از جمعیت آن را نژادهای مختلف دنیا تشکیل داده اند، تنوع غذایی در این شهر بسیار زیاد است. علاوه بر محله چینی ها، ایتالیای کوچک و هند کوچک، محله های دیگری همچون محله کره ای ها، پرتغال و جامائیکای کوچک نیز در این شهر وجود دارند. بعلاوه آنها، لهستانی ها، ژاپنی ها و یونانی های زیادی را نیز می توان در تورنتو پیدا کرد.
برای گردش در این شهر به اتومبیل نیاز ندارید زیرا تورنتو سومین سیستم حمل و نقل بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است و برای همه نقاط شهر وسایل نقلیه عمومی متعدد وجود دارد.
چه زمانی به تورنتو سفر کنیم: بیشتر گردشگران در گرمای تابستان به این شهر سفر می کنند به همین دلیل قیمت هتل ها و بلیط هواپیما در این فصل گران است. اگر می خواهید با هزینه کمتری به تورنتو سفر کنید، بهتر است در پاییز یا اواخر زمستان تا اوایل بهار به این شهر سفر کنید.

Loire Valley، فرانسه
با اینکه سفر به کشور فرانسه به هیچ عنوان ارزان نیست، اما در سال 2012، قیمت های اعلام شده برای هتل های شهر Loire Valley نشان داد که قیمت ها حدود 19 درصد کاهش داشته اند. نام این شهر زیبا در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. بهترین مسیر برای سفر به این شهر، کرایه ماشین در پاریس و 240 کیلومتر رانندگی به سمت جنوب است تا به امتداد شهر Loire Valley برسید.




نوروز 1394 2



وقتی به این شهر می رسید، تمایل دارید میان تاکستان های زیبای آن رانندگی کنید. در این شهر، صدها مسافرخانه روستایی کوچک و هتل های شیک بزرگ وجود دارد که قیمت آنها از شبی 70 دلار غاز می شود.
چه زمانی به Loire Valley سفر کنیم: ماه های تیر و مرداد این شهر بسیار شلوغ است. بنابراین، بهتر است در فصل های بهار و پاییز به آنجا سفر کنید. هوا در اوایل پاییز هنوز گرم است.

پالم اسپرینگز، کالیفرنیا
پالم اسپرینگز برای درختان نخل و استخرهای خود مشهور است. این شهر در سال 2013 میلادی یکی از نقاط گردشگری ارزان در دنیا به شمار می رود زیرا قیمت هواپیما و هتل های آن 6 درصد نسبت به سال های گذشته کاهش داشته است. این شهر برای گردشگران از سراسر جهان فرش قرمزی پهن کرده و فضای زیادی برای افرادی که به دنبال حمام آفتاب هستند، اختصاص داده است. از سال 2008 میلادی تاکنون حدود 1600 هتل جدید به این شهر اضافه شده است. مسوولین این شهر به منظور افزایش در آمد شهر، برنامه های طولانی مدت برای جذب بیشتر گردشگر دارند.




نوروز 1394 2



چه زمانی به پالم اسپرینگز سفر کنیم: فصل های زمستان و اوایل بهار به دلیل داشتن دمای مناسب هوا، گردشگران بیشماری به این شهر سفر می کنند. بیشتر مردم در ماه ژانویه که جشنواره بین المللی فیلم  پالم اسپرینگز نیز برگزار می شود و همچنین ماه آوریل به این شهر سفر می کنند. بنابراین برای کرایه ارزان تر هتل ها و دوری از ازدحام جمعیت، بهتر است در فصل پاییز به این مکان سفر کنید.
کو فی فی، تایلند
شاید نام Ko Phi Phi چندان برایتان آشنا نباشد اما این شهر ساحلی با دریای آبی، شن های طلایی و مناظر دیدنی، بخشی از بهشت دیدنی تایلند است. این شهر زمانی بیشتر شهرت پیدا کرد که فیلم «ساحل» در آن ساخته و پخش شد. این مجمع الجزیره از دو جزیره اصلی  تشکیل شده است. کو فی فی تا پیش از تسونامی سال 2004 میلادی، در حال پیشرفت به عنوان یک شهر گردشگری بود.




نوروز 1394 2



8 سال بعد، با بازسازی های مداوم و تلاش های سخت دولت، این شهر به عنوان یکی از مکان های گردشگری شیک دنیا شناخته می شود. این شهر به دلیل حجم انبوه مسافرانی که سالانه به آنجا سفر می کنند و همچنین هتل های جدید و چشمه های آب گرم، کمی از استانداردهای تایلند گران تر است. اما امسال، قیمت هتل ها حدود 27 درصد کاهش داشته اند و در مقایسه با افزایش 13 درصدی قیمت های پوکت، بسیار قابل توجه است.
چه زمانی به کو فی فی سفر کنیم: فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

نَشویل،  تنسی (جنوب شرقی ایالت متحده)
نشویل بعد از شهر ممفیس، بزرگ ترین شهر ایالت تنسی آمریکا است. این شهر خانه «گرند اول آپری» – جایی که مشاهیر موسیقی کانتری هرساله در آنجا کنسرت برگزار می کنند – است. بر اساس نیاز این شهر، یکهزار اتاق در 5 هتل جدید در حال ساخت است.  البته نشویل فقط در بخش معماری در حال رشد نیست. این شهر همچنین برای مرغ های تند و گوشت هایش مشهور است. سرآشپزهای مشهور، نشویل را به یکی از مشهورترین شهرها در زمینه آشپزی تبدیل کرده اند. این شهر در فهرست بهترین رستوران های آمریکایی قرار دارد.




نوروز 1394 2



چه زمانی به نشویل سفر کنیم: علاوه بر رستوران های عالی و معماری دوست داشتنی، این شهر همچنین مرکز موسیقی کانتری نیز هست. از 6 تا 9 ژوئن این شهر میزبان جشنواره موسیقی CMA خواهد بود و ستاره های مشهور موسیقی کانتری همچون کری آندروود، برد پیزلی، میراندا لمبرت و راسکال فلاتز در آنجا حضور خواهند داشت.
ایرلند شمالی
ایرلند شمالی هیچگاه در فهرست شهرهای ارزان قیمت برای سفر قرار نداشته است. اما در سال جاری میلادی، دومین شهر بزرگ این کشور، Derry/Londonderry که نخستین شهر فرهنگی انگلستان نیز به شمار می رود، بهترین مقصد گردشگری ارزان به این کشور شده است. این شهر حدود 25 میلیون دلار برای برنامه های فرهنگی خود در سال جاری هزینه خواهد کرد تا گردشگری بیشتری را از سراسر جهان به سمت خود جذب کند.




نوروز 1394 2



این برنامه ها شامل، ارکستر سمفونی لندن، رویال باله و نمایش های سم شپارد هستند. میدان ابرینگتون دوباره در سال 2012 میلادی به عنوان مکان عمومی روباز برای برگزاری کنسرت ها و جشنواره ها بازگشایی شد.
چه زمانی به ایرلند شمالی سفر کنیم: اواخر ماه فروردین بهترین زمان برای سفر به ایرلند شمالی است. در 18 مارس امسال در سالن ارکستر سمفونی لندن در این کشور، جان ویلیامز برنامه خواهد داشت.

اسلواکی
پس از تقسیم جمهوری چک و اسلواکی در سال 1993، این دو کشور اهداف متفاوتی از هم را در پیش گرفتند. جمهوری چک، به مکانی اصلی برای تجمع کوهنوردها تبدیل شد و در مقابل، اسلواکی، به صورت یک جواهر مخفی باقی ماند. اما در جشن 20 سالگی استقلال این کشور، با سرعت رشد اقتصادی زیاد در اتحاد اروپا، اسلواکی به واقعیت خود نزدیک شد. در سال های اخیر، در مرکز این کشور – براتیسلاوا – هتل های 5 ستاره لوکسی ساخته شد. با همه اینها این شهر همچنان جزو شهرهای ارزان برای سفر است. این شهر اروپایی، یکی از 10 شهر بسیار زیبای دنیا با قیمت بسیار ارزان است.




نوروز 1394 2



 البته سال 2013 بهترین زمان برای سفر به دومین شهر بزرگ اسلواکی یعنی کوشیک است. این شهر در مشارکت با مارسی، پایتخت فرهنگی اروپا شناخته شده است. پیشینه این شهر به قرن 12 میلادی بر می گردد. در اسلواکی، کلیساهای جامع بزرگ گوتیک سنت الیزابت قرار دارد. سربازخانه قدیمی قرن 19 این شهر به کالتورپارک تبدیل شده است. این مرکز، شامل سالن تئاتر، رقص، نمایش برای ترویج این هنرها است.
چه زمانی به اسلواکی سفر کنیم: در سال 2013 نباید بازدید از پایتخت فرهنگ اروپا را از دست بدهید. در تاریخ 5 اکتبر امسال، White Night در این کشور برگزار خواهد شد. این مراسم در سال 2002 میلادی برای نخستین بار در پاریس برگزار شد و هر ساله در شهرهای مختلف اروپا بر گزار می شود. این مراسم شامل اجرای نمایش های موزیکال خیابانی و تئاتر خیابانی است که در خیابان های کوشیک برگزار خواهد شد.

جزیره بوراکای، فیلیپین
هرساله تعداد گردشگران در سراسر جهان، از آسیای شرقی گرفته تا آمریکا در حال افزایش است. یکی از زیباترین مکان هایی که حتما پیش از مرگ باید از آن دیدن کنید، جزیره بوراکای با شن های سفید در فیلیپین است. قیمت هتل های این شهر بسیار مناسب است. در این شهر بیش از 300 استراحتگاه و هتل جدید ساخته شده است که می توان از میان آنها انتخاب کرد. سال گذشته این جزیره حدود 900 هزار گردشگر را از سراسر دنیا به سمت خود جذب کرد. فاصله این شهر از مانیلا با هواپیما فقط یک ساعت است. دریای فیروزه ای و شن های سفید از جاذبه های اصلی بوراکای هستند.




نوروز 1394 2



چه زمانی به جزیره بوراکای سفر کنیم: اگر دوست دارید در ازدحام جمعیت گردشگران به این شهر سفر کنید، از دی تا خرداد بهترین زمان است. از آنجا که در این شهر باران زیاد می بارد، بهتر است در نیمه دوم سال به آنجا سفر نکنید زیرا احتمال طوفان های فصلی وجود دارد.
باهاما
باهاما یکی از شهرهایی است که برای سفر در سال 2013 هزینه های کمی برای شما رقم خواهد زد و جاذبه های متنوعی نیز دارد. باهاما بیش از سه هزار جزیره کوچک و بزرگ دارد و در شمال کوبا در اقیانوس اطلس واقع شده است. بر اساس گزارش تراولوسیتی، هزینه سفر به این شهر امسال  4 درصد کاهش یافته است این در حالیست که تعداد گردشگران آن 8 درصد افزایش یافته اند.




نوروز 1394 2





از جاذبه های آن می توان به پارک های ملی، غارهای زیر آب و زندگی زیبای شبانه در فروشگاه ها یا کافه ها اشاره کرد. قیمت های هتل در این شهر حدود 2/5 درصد کاهش یافته است. بنابراین، یکی از نقاط گردشگری زیبا و ارزان در سال 2013، باهاما است.
چه زمانی به باهاما سفر کنیم: فصل های بارندگی در ماه های می تا اکتبر بهترین زمان برای سفر به این شهر است.

ا
اگر در این فصل و برای تعطیلات نوروز قصد سفر دارید، شاید انتخاب شما یکی از کشورهای پیشنهادی ما باشد. می دانیم، سفر به این کشور ها آسان و به این ارزانی ها نیست!

1. هاوایی
هاوایی، از محبوبترین و بهترین مقصدهای کریسمس است، جایی است که تنها نشستن و تماشا کردن طبیعت زیبایش رضایت خاطرتان را جلب خواهد کرد. نیویورک، با بهترین هتل ها، غذاهایی بی نظیر، و طبیعت شگفت انگیزش، از بهترین مکان ها برای گذراندن تعطیلات کریسمس است. اگر شانس سفر به هاوایی را پیدا کردید، برای تبریک کریسمس جمله «Mele Kalikimaka» را بخاطر بسپارید!

نوروز 1394 2

 2. نیویورک سیتی
نظرتان در مورد اسکی روی یخ و خواندن «سرود کریسمس» در «راکفلر سنتر» منهتن چیست؟ این یک شانس بزرگ است که تنها در نیویورک می توانید داشته باشید. سری به «الیس آیلند» بزنید و مجسمه آزادی را تماشا کنید. سپس در سالن های باشکوه کتابخانه عمومی نیویورک (که از شاهکارهای معماری است) قدم بزنید. برای شام کریسمس انتخاب از بین 1000 نوع رستوران حقیقتا کار دشواری است. کالسکه سواری در «سنترال پارک» در نیمه های شب فراموش نکنید!

نوروز 1394 2

 3. پراگ، جمهوری چک
در 25 دسامبر هر ماه میدان «اولد تاون» در مرکز پراگ شور و هیجان خاص خود را دارد. فروشگاه های باز و انواع سرگرمی ها و چشم اندازها این شهر را بسیار زنده و جذاب کرده است. پراگ به طور کلی، از بهترین مقصدهای سفر در اروپای شرقی در طول سال است. اما در ماه دسامبر حقیقتا دیدنی تر است.

نوروز 1394 2

  4. پاریس، فرانسه
شهر نورانی پاریس در ماه دسامبر حتی پر نور تر از همیشه می شود. بعد از ظهرتان را در خیابان اعیان نشین «شانزه لیزه» (زیباترین خیابان جهان) قدم بزنید و حتی اگر قصد خرید ندارید، ویترین مغازه ها را تماشا کنید. اگر به سرگرمی های خانوادگی علاقه مندید، «دیزنی لند پاریس» را به شما توصیه می کنیم.  از موزه با عظمت «لوور»، با آنهمه چراغانی های کریسمس دیدن کنید.

نوروز 1394 2

  5. سِبو، فیلیپین
شاید در هیچ جای دنیا مانند فیلیپین مراسم کریسمس را بجا نیاورند. این جشن در فیلیپین، از اوایل سپتامبر آغاز می شود و تا اوایل ژانویه به طول می انجامد. در طول مدت تعطیلات، غذا و خانواده دو عنصر جدایی ناپذیرند. اگر دوست و یا خویشاوندی در فیلیپین دارید که در این ایام شما را به آنجا دعوت می کند، از این شانس استقبال کنید تا گرم ترین و لذیذ ترین کریسمس عمرتان را تجربه کنید.

نوروز 1394 2

 6.  سیدنی، استرالیا
در فصل کریسمس کنسرت های بسیاری در مرکز سرگرمی های سیدنی « Sydney Entertainment Centre » برگزار می شود. یکی دیگر از کارهایی که بسیار توصیه می شود، قدم زدن در صبح زود و عبور از «پل بندرگاه سیدنی» است. علاوه بر آن، سفر دریایی شبانگاه و دیدن کردن از مناظر دیدنی، و شام خوردن بر فراز این شهر حقیقتا لذت بخش است.

نوروز 1394 2

  7.  هِلسینکی، فنلاند
هِلسینکی یکی از پایخت هایی است که به اندازه شایستگی اش، در دنیا شناخته شده نیست. در خیابان Aleksanterinkatu, (در مرکز این شهر) دنیای قصه های پریان در ما زنده می شود.  با آواز کریسمس و دیگر کنسرت ها، و بخصوص جشن سال نو در میدان «سنا» با تمام وجود روح کریسمس را می توان حس کرد.
پاسخ
 سپاس شده توسط spent † ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖
آگهی
#12
سحر فونتتو یکم درشت کن ..
_


اگر ساکن تهران هستید یا حتی اگر در شهرهای مجاور تهران زندگی می کنید، سفر به قلعه تاریخی الموت می تواند حکم یک سفر هیجان انگیز را برای شما داشته باشد. جایی که فاصله زیادی با تهران ندارد و اگر حوصله داشته باشید، می توانید یک روزه به آنجا سفر کنی اما قلعه الموت کجاست و چرا ما سفر به آنجا را به شما پیشنهاد می دهیم؟ 

برای بازدید از قلعه الموت باید به قزوین بروید و از آنجا 70-80 کیلومتر در جاده الموت رانندگی کنید. احتمالا تصور می کنید این جاده چندان زیبا نباشد و حوصله شما در مسیر سر برود، اما باید بدانید که این جاده مناظر زیبایی دارد. طبیعت بکر این جاده که با پوشش گیاهی زیبا آراسته شده، هر مسافری را به شوق می آورد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


اگر توریست وار در این جاده رانندگی کنید، بین 1 تا 2 ساعت طول می کشد تا به قلعه الموت برسید. یادتان باشد برای رسیدن به قلعه الموت یک مسیر کوهنوردی نسبتا سنگین دارید که از 400 پله سنگی تشکیل شده. به همین دلیل بهتر است کفش مناسب کوهنوردی همراهتان باشد. قلعه الموت روی یک صخره عظیم در ارتفاع 2100 متری قرار دارد که از روی آن می توانید منظره زیبایی از 10  کیلومتر روبروی صخره را تماشا کنید. 


در روستای الموت اقامتگاه هایی برای اقامت شبانه ساخته شده، اما اگر دوست دارید که یک شب را در این منطقه خوش آب و هوا بگذرانید باید به شما توصیه کنیم که به سوی دریاچه اوان بروید. دریاچه ای در فاصله 20 کیلومتری از قلعه الموت که یکی از زیباترین مناظر طبیعی استان قزوین محسوب می شود. به علت ارتفاع بالای دریاچه، آب و هوای دریاچه در زمستان و پاییز سرد است. در زمستان، سطح دریاچه یخ می بندد و می توان در آن اسکیت سواری کرد. در فصل تابستان، آب دریاچه برای شنا مناسب است و علاوه بر این قایق های پدالی در فصول معتدل و گرم، پذیرای گردشگران خواهدبود. 



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

برای رفتن به دریاچه اوان می توان از تورهای گردشگری دوروزه استفاده کرد. علاوه بر این، اگر گروه کوچکی بودید می توانید با کرایه تاکسی یا مینی بوس در شهر قزوین از طبیعت الموت و اوان لذت ببرید. برای رفتن به دریاچه، حتما لباس گرم با خودتان ببرید و وعده غذایی همراه داشته باشید. کنار دریاچه سرویس های بهداشتی و محل هایی برای چادرزدن و فضایی برای پارک اتومبیل هم پیش بینی شده تا دغدغه کمتری برای گردشگران وجود داشته باشد. البته در حومه دریاچه روستایی است که می توانید با قیمت خوب منازل روستایی را برای اقامت شبانه اجاره کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖ ، Navisa.
#13
10پیشنهاد به گردشگران اصفهان



نوروز فرا رسید و اصفهان بار دیگر میزبان اتومبیلهایی است که پلاکهایش خبر از حضور فرزندان سراسر ایران در دیار نصف جهان می دهد. بار و بندیل را بسته اند و راهی شهر موزه اصفهان شده اند. شاید سوال مشترک همه آنها وقتی پای به اصفهان می گذارند، به انتخابهایشان برای بازدید از جاذبه های اصفهان برگردد، یا وقتی قصد دارند برای صرف غذا و یا بازی از اقامتگاهشان خارج شوند. ایمنا می خواهد کمی کار این مسافران را با پیشنهادهایش راحت کند.

شهر اصفهان با دارا بودن صدها اثر تاریخی و طبیعی و طبیعت بکر خود، همه ساله پذیرای مسافران نوروزی است؛ مسافرانی که خیلی از آنها، بیشتر از ما اصفهانی‌ها مکان‌های دیدنی شهر را می‌شناسند اما خیلیشان هم به دنبال زیباترین مکان‌های گردشگری شهر اصفهان هستند تا نوروز ۹۲ را بهتر از هر سال در اصفهان تاریخی بگذرانند. 

برخی دوست دارند به محله های اصفهان سر بزنند و بافت شهری و قدیمی اصفهان را از نزدیک ببینند. برخی علاقه مند به داشتن شبهای به یادماندنی در رستورانها یا اماکن تفریحی اصفهان هستند یا به صرف بریان اصفهان پای به این دیار می گذارند، مثل احسان علیخانی که شب سال تحویل در برنامه «دو نیمه سیب» گفت: « می ارزد آدم حتی برای خوردن یک بریان به اصفهان برود و بازگردد» و تعدادی هم ذوق زاینده رود و قدم زدن در کنار آن را دارند که البته بایستی در مقابل آنها سری به نشانه افسوس تکان داد! 

نوروز 1394 2


در زیر پیشنهادهای ایمنا برای آنهایی که شاید کمتر از بقیه با مکان‌های تاریخی و طبیعی شهر اصفهان آشنایی دارند، مرور می کنیم. 

۱. نقش جهان، شکوه نصف جهان
 
کمتر ایرانی پیدا می شود که حداقل یک بار در طول زندگی‌اش میدان نقش‌جهان اصفهان را ندیده باشد؛ میدانی که هر طرفش را نگاه کنی، زیباترین هاست؛ از مسجد امام و شیخ لطف‌الله گرفته تا عالی‌قاپو و سردر قیصریه تا رستوران‌های زیبای اطراف میدان نقش‌جهان. به آن اضافه کنید مغازه‌ها و بازار سرپوشیده اطراف میدان را تا بتوانید یک روز فوق‌العاده را در میدان نقش‌جهان بگذرانید. 

این میدان امام(ره) و بازارهای اطراف به خصوص برای خانمها که عاشق خرید هستند می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد هر چند که می تواند برای آقایان که معمولاً از خرید فراری هستند یک انتخاب توام با تردید تلقی شود! 


نوروز 1394 2


میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزء نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید. 

اگر دوست دارید برای دوستان و آشنایانتان صنایع دستی اصفهان را به عنوان سوغات ببرید، دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده ‌است که عموما جایگاه عرضهٔ صنایع دستی اصفهان هستند، بهترین مکان به شمار می‌روند. 

در اطراف میدان امام(ره) اغذیه فروشی، آبمیوه فروشی و اغذیه های مخصوص اصفهان نظیر بریان و «فرنی و شیره» نیز به خصوص در خیابان حافظ می تواند نظر شما را جلب کند. 


نوروز 1394 2


راستی اگر به میدان نقش‌جهان رفتید، درشکه‌سواری دور میدان را هم از دست ندهید، می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد. 

۲. پیک نیک در صفه
 
هر مسافری که از جنوب اصفهان وارد شهر می‌شود ابتدا چشمش به کوه صفه می افتد. کوهی که برای خود ما اصفهانی‌ها هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است و توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید یک روز فوق‌العاده را در فضای بکر اصفهان داشته باشید، دیدن آن را از دست ندهید. 

صعود به قله و یک صبحانه دبش در حاشیه کوه می تواند روزی متفاوت و خاطره انگیز را برای شما رقم بزند. 


نوروز 1394 2


ضمناً فراموش نکنید که تله‌کابین، بولینگ و بیلیارد و رستوران‌های دامنه این کوه هم، وسوسه انگیز است. 

پیک نیک در کوه صفحه می تواند یک انتخاب فوق العاده باشد هر چند که جاذبه های جدید ورزشی و تفریحی هم می تواند شیرینی پیک نیک را دو چندان سازد. 

اگر علاقه مند به کارتینگ و پینت بال و از این دست بازیها هستید می تواند در نزدیکی کوه صفحه از مجموعه تفریحی شهدای ارتش استفاده کنید، واقع در سه راه حکیم نظامی. 

۳. هشت بهشت در باغی دلگشا
 
یک درب آن در خیابان چهارباغ و درب دیگرش در ورودی پارک هشت بهشت قرار گرفته و سبک معماری این بنا به شیوه اصفهانی است.

 این کاخ زیبا با معماری منحصر به فرد خود و مقرنس‌های زیبا و ورودی‌های آن آنقدر قابل توجه است که آندره گدار باستان‌شناس و ایران‌شناس در این زمینه می‌گوید:«... کاخ هشت‌بهشت با تالاری که از هر سو باز است و با چهار عمارت کلاه‌فرنگی در چهار گوشهٔ خود هنوز هم ترکیب اصلی و مختصری از لطف و ملاحت روزگاران گذشته را حفظ کرده‌است.» 


نوروز 1394 2
[font]
اگر دوست دارید با زیبایی‌های ساخت دست بشر بیشتر آشنا شوید، سری به این کاخ بزنید که اصفهانی‌ها در آن پذیرای شما هستند، مطمئنا وقتی به این باغ سر بزنید خودتان نمی‌خواهید از هشت بهشت بیرون بیایید.[/font]


۴. منارجنبان دیگر نمی جنبد ولی هنوز هم دیدنی است 
در گذشته منارجنبان از شهر جدا و در دهکده‌ای به نام «کارلادان» قرار داشت ولی امروزه این بنا جزو اصفهان به شمار می‌رود و در نزدیکی محلی به نام نصرآباد قرار گرفته است. 

این ساختمان با کاشی‌های لاجوردی رنگ به شکل ستاره چهارپر و اشکال دیگری به شکل کثیرالاضلاع فیروزه‌ای رنگ زینت یافته و نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید. 


نوروز 1394 2


البته دلیل این مسئله هنوز برای دانشمندان مورد سئوال واقع شده اما مطمئنا اگر شما دوست دارید بدانید منارجنبان اصفهان چگونه تکان می‌خورد، سری به این مکان بزنید. البته اگر توانستید اجازه تکان دادن منارجنبان را بگیرید، خود ما را هم خبر کنید، چون از چند ماه قبل تکان داد منارجنبان ممنوع شد. 

۵. آتشگاه و کبابی به یادماندنی
 
در امتداد مسیر خیابانی که در آن منارجنبان واقع است کوه زیبا و یادگار دوران کهن آتشگاه قرار دارد. 

آتشگاه اصفهان یا کوه آتشگاه از بناهای تاریخی اصفهان است. این مجموعه دارای پیشینه تاریخیِ کهنی است و در زمانهای گونه گونی از آن بهره برده‌اند؛ این کوه در غرب اصفهان و ۸ کیلومتری مرکز شهر در خیابان آتشگاه قرار گرفته و در نزدیکی رودخانه زاینده رود، بر روی کوهی قرار دارد. از بلندای این تپه، تا کیلومترها از هر چهار سوی اصلی را می‌توان به خوبی مشاهده کرد. 


نوروز 1394 2


این بنا قدیمی ترین بنای اصفهان با سابقه بیش از ۷۰۰۰ سال قدمت بوده و اگر خواستید یک نصفه روز را بیرون اصفهان بگذرانید، حتما سری به این منظره زیبا بزنید. 

اگر علاقه مند به غذای غیر فست فودی هستید، می توانید به اکثر رستورانهای سنتی حاشیه کوه آتشگاه اعتماد کنید و یک ظهر به یادماندنی با یک کباب، جوجه کباب یا از این دست غذاها را امتحان کنید. البته فست فود هم هست ولی در آن منطقه قدرت رستورانهای سنتی به فست فود های حاشیه ای می چربد. 

۶. چهلستون، کاخی با شکوه 

باغ چهلستون بالغ بر ۶۷۰۰۰ متر مربع مساحت دارد؛ تالار آینه، تالار ۱۸ ستون، دو اتاق بزرگ شمالی و جنوبی تالار آینه، ایوانهای طرفین سالن پادشاهی و حوض بزرگ مقابل تالار با تمام تزیینات نقاشی و آئینه کاری و کاشی کاری دیوارها و سقفها از قسمت‌های دیدنی این باغ به شمار می‌رود. 

مطمئنا دیدن این باغ که به یکی از نمادهای اصفهان مشهور است، علاوه بر روشنایی روز، در تاریکی شب و زیر نور ماه هم برای علاقمندان زیباست. 


نوروز 1394 2


جایی که اگر از زاویه‌ای خاص به آن نگاه کنی، ۲۰ ستون بیشتر نمی‌بینی اما وقتی با زاویه‌ای مناسب و از پشت حوض آن به عمارت بنگری، ۴۰ ستون را به چشم خواهی دید. 
سقف باشکوه نقاشی تالار ۱۸ ستون و سقف آئینه کاری تالار آئینه گرفته تا شیرهای سنگی چهارگوشه حوض مرکزی تالار آن برای همه جذاب است. 

اگرچه این باغ به دلیل انعکاس تصویر ۲۰ ستون آن به این نام نامگذاری شده اما برخی می‌گویند که علت نامگذاری چهلستون بازتاب در استخر مقابل نبوده بلکه تخریب ۲۰ ستون از ۴۰ ستون در اثر آتش سوزی بوده که آثارش را در بخش سقف در سمت چپ عمارت در جلوی وردی قابل ملاحظه است. 

سعی کنید سری به چهلستون بزنید و فرمانروایی شاه عباس صفوی را در این کاخ تجسم کنید. 

۸. باغ پرندگان، پیشنهاد وِیژه برای بچه ها
 
جنگل ناژوان از مناطق خوش آب و هوای حاشیه زایند‌ه‌رود به شمار می‌رود که تا پیش از بسته شدن آب زاینده‌رود، آب و هوای خوب آن نوید یک روز فوق‌العاده را به اصفهانی‌ها می‌داد. 


نوروز 1394 2


هرچند که هنوز هم از مناطق خوش آب و هوای اصفهان به شمار می‌رود و بدون شک اگر به دنبال یک ظهر آرام همراه با جوجه کباب و غذای کبابی در طبیعتی زیبا هستید، سر زدن به ناژوان به شما توصیه می‌شود. 


نوروز 1394 2


باغ پرندگان در امتداد مسیر ناژوان به خصوص برای بچه هایی که از دیدن پرنده های رنگ و وارنگ ذوق می کنند، یک روز خوب را رقم خواهد زد. 

۹. محله رمانتیک جلفا
 
محله ارمنی‌های اصفهان که بیش از آنکه به بافت زیبای آن شهرت داشته باشد، با کافی‌شاپ‌هایش مورد توجه قرار گرفته است. 


نوروز 1394 2


جلفا پنج كوچه بزرگ دارد كه امتداد آنها از مشرق به مغرب است. بازاری خوب با چند حمام و دو كاروانسرا و یك میدان و یازده كلیسا دارد. 

داشتن یک شب رمانتیک و خاص برای زوج های مسافر و بازدید از کوچه پس کوچه هایی که هنوز جزو انتخابهای شهرگردی خود اصفهانی ها هم هست بی نظیر خواهد بود. 

حالا موقع توصیه به دوست داران فست فود و کافی شاپ است. در خیابانهای اطراف جلفا می توانید یک انتخاب خود برای یک شام و شب متفاوت داشته باشید. 

۱۰. زایندرود... 

آنقدر زیبا و دوست‌داشتنی است که هر کس به اصفهان سفر کند، دلش نمی‌آید چند ساعت را در کنار این رودخانه و پل های زیبای آن نگذراند، جایی که تا پیش از بسته شدن آب از زاینده‌رود، تا پاسی از شب پذیرای مهمانانی بود که از گوشه و کنار ایران به اصفهان سر می‌زدند و حالا هم با وجود غمی که از نبود آب در آن موج می‌زند، روزانه جمعیت عظیمی را به چشم خود می‌بیند. 


نوروز 1394 2


سی‌وسه پل اصفهان در کنار پل خواجو، مارنان، پل شهرستان و ده‌ها پل دیگر زاینده‌رود اصفهان از آثار تاریخی زیبای مرکز شهر به شمار می‌رود. 

اگر دلتان هوای زاینده‌رود کرده، می‌توانید حداقل کنار بستر خشک آن یک چایی بنوشید و به خیل ما اصفهانی ها بپیوندید که سال خود را با حسرت خشکی زاینده رود آغاز کردیم! 


نوروز 1394 2


شاید بپرسید چرا آخرین پیشنهاد ما تماشای پلها و زاینده رود خشک بود، پاسخ ما به شما این است: شاید به این خاطر که دوست نداریم دلتان را اینجا کنار زاینده رود جای بگذارید و با خاطره ای تلخ اصفهان را وداع گویید چرا که ما اصفهانی های میهمان نواز دوست نداریم با خاطره ای بد از شهرمان ره سپار خانه شوید. 

پی نوشت: البته مواردی که به آنها اشاره شد همه جاذبه های گردشگری شهر اصفهان نیست. مسجد باشکوه جامع و بازارهای اطراف، حمام علیقلی آقا و چندین و چند اثر دیدنی دیگر هم در اصفهان وجود دارد که دیدن آنها شور انگیز خواهد بود.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
PISHY
نوروز 1394 2


نوروز 1394 2


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
*.*
پاسخ
 سپاس شده توسط Faust ، ❀இℬℯѕ✟♚ℊⅈℛℒஇ❀ ، ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖ ، Navisa.
#14
سحر ادغام کردی اینارو یا ما هم میتونیم بزاریم؟._.*
پاسخ
 سپاس شده توسط Navisa.
#15
مسجد جامع میان ده

مسجد جامع معروف به ميان ده اين مسجد از گذشته هاي دور و كلا” از زماني كه مسلمانان ايران را فتح كردند ، در زمان سلسله ي صفوي بنا شده و سبك اين زمان را به خوبي نشان مي دهد اين بنا به طور كامل از گل و آجر ساخته شده است . كاشي كاري نيست ولي در ايواني بزرگ آياتي از قرآن مجيد كه به خط كوفي بسيار زيبا نوشته شده به چشم مي خورد . سقف ايوان ها و شبستان مسجد كاملا” هلالي شكل است و در سر در ورودي آن روي سنگ بزرگي اشعاري مبني بر زمان ساخت بنا حك شده است.
در كتاب طرايق الحقايق نويسنده معصوم عليشاه از اين مسجد ياد نموده است ودر سال 1030بنا شده است.
در جایی دیگر آمده است :
مسجد جامع ميان ده در خيابان حسينيه و محله ميانده شهر بشرويه واقع است. سبك معماري اين مسجد شبيه به سبك سلجوقي است و نشانه هايي از معماري دوره‌ي صفويه نيز در آن ديده مي‌شود. اين سازه در 1030 هجري قمري ساخته شده است. ورودي اين مسجد در مقابل مدرسه‌علميه است. اين مسجد تك ايواني است و تنها ايوان آن در سمت جنوب قرار دارد و محرابي بر ديواره‌ انتهايي آن تعبيه شده است. سقف ايوان از دو تويزه يكي در اسپر ايوان و ديگري در وسط ايوان كه دو گنبد عرقچين را بر فراز خود دارد تشكيل شده است. در اطراف حياط مركزي 12 ستون آجري با طاق بندي‌هاي جناغي وجود دارد و رواقهايي با سقف هايي گنبدي را تشكيل داده اند. در ضلع شمالي و پشت رواق شمالي شبستاني وجود دارد و كل مسجد در حدود 850 متر مربع مساحت دارد. آنچه به اين مسجد زيبايي بخشيده است كاربنديهاي تردستانه‌ي آجري و گچي است.

نوروز 1394 2


آرامگاه کوروش بزرگ، مهم ترین اثر مجموعه ی پاسارگاد؛ که در دوره ای به « مشهد مادر مقدس » شهرت داشت، از سال ۱۸۲۰ به بعد به عنوان آرامگاه کوروش، شناسایی شد. بنای آرامگاه، میان باغ های سلطنتی قرار داشت و از سنگ های عظیم که درازای بعضی از آنها به هفت متر می‌رسد، بنا شده است.
کوروش در 529 پیش از میلاد در آرامگاه خود در پاسارگاد دفن شد . اسکندر هنگام عبور از ایران ، بر سر مزار کوروش رفت و دید که دَرِ آرامگاه را باز کرده اموالش را غارت کرده اند. وی برآشفت و عامل آن را که شخصی به نام پولیماک بود، کشت و چون کتیبه ها را که به خط ایرانی از قول کوروش بر سنگ حک کرده بودند خواند، دستور داد تا متن یونانی آن را نیز در زیر متن ایرانی حک کنند .
آریستوبولوس به عنوان شاهد عینی توصیفی از آرامگاه دارد که آریّان رومی آن را نقل کرده است و همین روایت است که باعث تشخیص آرامگاه کوروش شده است . به دلیل اهمیت درجه اول این روایت عین آن را می آوریم : «در پارس ، آرامگاه کوروش در میان بوستان شاهی واقع بود. در همه جانب این بنا باغی پُر از درختان گوناگون درست کرده بودند که توسط نهرهایی سیراب می شد و از انبوه سبزه پُر بود. خود بنا از دو قسمت تشکیل می شد. قسمت زیرین را با تخته سنگهای مکعبی تراشیده به صورت (سکّویی ) مکعبی برآورده بودند. بالای آن اطاقی ساخته شده بود که از سنگ بود و سقفی نیکو داشت و درِ آن چنان کوچک بود که مردی میانه اندام بسختی می توانست به درون آن وارد شود. در آن اطاق تابوتی زرین گذارده بودند که کالبد کوروش در آن نهفته شده بود، و کَتی (تختی ، نیم تختی ) کنار تابوت نهاده بودند که پایه هایش از زر ناب بود و روکشی از پارچة بافت بابل داشت و زیر آن قالیهایی انداخته بودند، سرخ رنگ . بر فراز این نیم تخت هم یک پیراهن و دیگر جامه های بافت بابل گذاشته بودند. شلوارهای مادی ] = شلوار چرمین با زیورهای رنگارنگ و جامه های ارغوانی رنگ آنجاگذارده بودند (بعضی از آنها به رنگهای دیگر هم بود) و نیز شمشیرهایی و گوشوارهای زرین گوهرنشان هم بود ] کونتوس کورتیوس سپری و کمانی سکایی را هم افزوده است و استرابو از پیاله های گرانبهایی که در آنجا دیده بوده اند، یاد می کند . یک میز نیز در میانة اطاق بود. تابوتی که کالبد کوروش را نگه داشته بود، درحد میانی این نیم تخت جای داشت . ساختمان کوچکی در نزدیکی آرامگاه و در میانة باغ ساخته بودند. این ساختمان برای مغانی بود که آرامگاه کوروش را نگهبانی می کردند و این شغل را از زمان کمبوجیه ، پسر کوروش ، پشت به پشت در خاندان خود نگه می داشتند. از کیسة شاهی هر روز یک گوسفند به علاوة مقدار معینی آرد و باده به این موبدان داده می شد و نیز هر ماه یک اسپ نزدشان می فرستادند تا برای کوروش قربانی کنند. آرامگاه کتیبه ای داشت با خط فارسی ] = پارسی باستان [ ، که بر روی آن چنین نگاشته شده بود: «ای مرد! من کوروشم ، پسر کمبوجیه ، که شاهنشاهی پارسی را بنیان گذارد و شاه آسیا بود. پس بر این بنای یادبود من رشک مبر»
آرامگاه از تخته سنگهای آهکی سفید مایل به زردی ساخته شده است و دو قسمت دارد: سکّوی سنگی توپُر با شش پله ، و اتاقی با سقف شیب دار بر فراز پلة ششم . مقدار زمینی که زیر این بناست ، 156 مترمربع (12*13 متر) است . ارتفاع بنای سنگی آرامگاه 11 متر است . پلة اول 170 سانتیمتر بلندی دارد و پله های دوم و سوم هر کدام یک متر، و سه پلة دیگر هر کدام 55 سانتیمتر. پهنای هر پله حدود نیم متر است . اتاق 5ر3 متر طول و 10ر2 متر ارتفاع دارد. در سمت مغرب این اتاق ، دری سنگی به ابعاد یک متر در 3ر1 متر وجود داشته است .
درون دو تخته سنگ بزرگی که سقف آرامگاه را می سازد تهی است ، و این امر برخی را به این تصور انداخته است که شاید قبر اصلی کوروش و زنش در همین حفرة درون سقف بوده است (سامی ، 1375 ش ، ص 45ـ47؛ نیز رجوع کنید به فرصت شیرازی ، ص 229). آرامگاه کوروش در ایران تنها یک نمونة تقریباً مشابه دارد و آن «گوردختر» در بُزپَر (بزپار) در صد کیلومتری جنوب غربی کازرون است که از دورة آخر هخامنشی است و احتمالاً آرامگاه کوروش جوان ، پسر داریوش دوم ، بوده است ( رجوع کنید به شهبازی ، 1350 ش ، ص 92ـ99؛ ایرانیکا ، ذیل r” ¦ “Bozpa ). در دورة اتابکانِ فارس (مظفریان ) پیرامون آرامگاه ، مسجدی ساخته بودند و در دیوار جنوب غربیِ اتاقِ آرامگاه ، محرابی کَنده و آیاتی از سورة فتح به خط ثلث نقر کرده بودند .
راه شاهی در دورة هخامنشی از شمال به جلگة مرغاب وارد می شده و از روی رودخانة پلوار می گذشته و از کنار آرامگاه به تنگ بلاغی می رسیده است.

نوروز 1394 2

نوروز 1394 2


نوروز 1394 2


نوروز 1394 2

نوروز 1394 2
قلعه قهقهه در بخش ارشق، ما بین روستای گنچویه و قره آغاج کلان از توابه مشگین‌شهر در استان اردبیل قرار دارد و از آثار دوره صفویه به حساب می‌آید
این دژ به دلیل اینکه محل زندانی شدن افراد سیاسی مهمی، مانند شاهزادگان صفوی در زمان گذشته بوده‌است در تاریخ شهرت بسیاری دارد.
در زمان جنگ‌های ایرانی و عثمانی خزاین شاهان صفوی در این قلعه نگهداری و حفاظت می‌شده است و اهمیت آن از اواخر دوره صفویه بتدریج کمتر شده و در دوره قاجاریه به یکباره متروکه شده است.
این قلعه در تپه سنگی به ارتفاع تقریبی ۱۰۰۰ هزار متر از زمین‌های اطراف قرار داشته و اطراف آن را با حصار مستحکم و غیر قابل نفوذ احداث نموده‌اند که با گذشت سالیان دراز هم اکنون نیز ورود به آن تقریباً غیر ممکن بوده و فقط در شرایط جوی مناسب امکان‌پذیر است.
قلعه قهقهه در منطقه قره داغ و با ارتفاع تقریبی 2500 متر از سطح دریا، دیوارهای بلند طبیعی و در میان صخره‌ها واقع شده است و دور تا دور قلعه پرتگاه خطرناک و عمودی شکلی وجود دارد.
طبق تحقیقات باستان شناسی به عمل آمده استقرار در این قلعه به دوران قبل از اسلام می‌رسد. در زمان بابک و صفویه از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و سال‌ها به‌ عنوان خزانه سلطنتی و مهم‌ترین زندان مورد استفاده قرار گرفته است.
این قلعه تبعیدگاه مجرمان سیاسی و به عنوان زندانی مهم در عصر صفویان مورد استفاده قرار می‌گرفته است. از نظر لغوی قهقهه به معنای آواز بلند در خنده‌ و نیز به معنای آواز کبک می‌باشد.
قهقهه‌، احتمالا نام برخی از مکان‌های دیگری نیز بوده است‌، چنان ‌که دهی از دهستان میان ولایت حومه شهر مشهد نیز به همین نام است.
در کتاب تاریخ گیلان‌ اثر ملاعبداللّ فومنی گیلانی‌، از این قلعه به‌عنوان قلعه ماران ‌یاد شده است‌. این قلعه را کهن‌دژ (قلعه قدیمی) نیز گفته‌اند.
قلعه قهقهه‌ همچون سایر قلاع ایران‌، دارای خصوصیات و ویژگی‌هایی است که از بسیاری جنبه‌ها چون قرار گرفتن بر ارتفاع کوهی بلند، مصالح به کار برده شده در ساخت‌قلعه و مانند آن‌، مشابهت زیادی با قلعه‌های دیگر دارد.
راه ورودی این قلعه از ضلع شمالی آن می‌باشد که به عنوان یک قلعه نظامی مطرح بوده است. قلعه قهقهه از 3 حصار متداخل و حصارها بر تعیین حدود قلعه جهت تشکیل دیواره‌های سنگی کوه تعبیه شده است. هر حصار دارای دروازه است و حصار اصلی آن دارای 4 برج بوده و دروازه آن دو برج 5 ضلعی با طاق هلالی بعد از دروازه راهروی درازی به اتاق هلالی دارد.
مصالح ساختمانی آن عبارتند از سنگ‌های رسوبی به رنگ‌های کرم و آجری با ملاط گچ و آهک‌.
زندان قلعه فضایی است در بدنه بالایی کوه که 3 قسمت آن به پرتگاه و به‌ سوی دره ای 80 متری است. قلعه دارای 5 استخر است و دیده بانی 8 ضلعی در شمال غرب با برج 8 ضلعی دارد.
قلعه قهقهه در سال 1381 توسط سازمان میراث فرهنگی با شماره 6192 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
نوروز 1394 2

نوروز 1394 2

مدرسه علیا
نام بانی این مدرسه میر علی بیک است که در اواخر دوره صفویه آن را بنا کرده و تا پیش از زلزله مورد استفاده طلاب بوده است. معماری این مدرسه در نوع خود کم نظیر و نمای ورودی آن بسیار زیبا می باشد. پشت ایوان ورودی ، هشتی واقع شده که در ضلع شرقی هشتی مدرس ( محل تدریس ) به شکل هشت ضلعی و پوشش گنبدی و در ضلع غربی آن ، مسجد ( نمازخانه ) با تزئینات زیبای مقرنس واقع شده است . ورودي حیاط مدرسه در اضلاع شمال شرقی و شمال غربی هشتی می باشد و در مرکز حیاط ، گودال باغچه ای هشت ضلعی قرار دارد . مدرسه دارای چهار ایوان ، و در سه ضلع آن حجره های طلاب ساخته شده اند.

نوروز 1394 2

نوروز 1394 2
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
ƊЄƤƦЄƧƧЄƊ

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2
پاسخ
 سپاس شده توسط ✖ƇRAzƳ ƤRιƝƇƐSѕ✖ ، Navisa.
#16
(26-03-2015، 13:04)*مهرناز*♥ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
سحر ادغام کردی اینارو یا ما هم میتونیم بزاریم؟._.*

ادغام کردم که موضوعات مرتبط کنار هم باشن.
همه میتونن موضوعات مربوط به تایپیک های نوروزی رو در این موضوع بزنن
پاسخ
 سپاس شده توسط Faust
آگهی
#17
میدان نقش جهان - اصفهان

میدان نقش جهان میدان مرکزی شهر اصفهان است که در مجموعه تاریخی نقش جهان قرار دارد. بناهای تاریخی موجود در میدان نقش جهان شامل عالی‌قاپو، مسجد امام (شاه)، مسجد شیخ لطف‌الله و سردر قیصریه است. علاوه بر این بناها دویست حجره دو طبقه پیرامون میدان واقع شده‌است که عموما جایگاه عرضه صنایع دستی اصفهان می‌باشند. میدان نقش جهان در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۱۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در اردیبهشت ۱۳۵۸ جزو نخستین آثار ایرانی بود که به‌عنوان میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت جهانی رسید.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


مسجد جامع عباسی

این مسجد، مهم‌ترین مسجدی است که از دوره صفویان در ایران برجای مانده‌است. ارتفاع گنبد این مسجد ۵۲ متر، ارتفاع مناره‌های اصلی ۴۸ متر و ارتفاع مناره‌های ورودی ۴۲ متر است. از ویژگی‌های این مسجد کاشیکاری بسیار زیبا و هنرمندانه، رابطه معماری و بصری مسجد و مناره‌های چهارگانه آن با میدان، نابرابری محور میدان با قبله و تصحیح آن در دهلیزهای ورودی و بازتاب صدا در زیر گنبد مسجد است. 

سر در قیصریه

سردر قیصریه بنایی در ورودی اصلی بازار بزرگ اصفهان است. این بنا در گذشته نه‌چندان دور دارای سه طبقه بود و اکنون دارای دو طبقه ‌است. طبقه سوم آن که تخریب شده، نقاره‌خانه را تشکیل می‌داده‌است که در آن با صدای موسیقی، اوقات روز را اعلام می‌کرده‌اند. این سر در به بازار بزرگ اصفهان باز می‌شود و در گذشته راه اصلی بازار اصفهان بوده‌است. 

تالار موسیقی عالی‌قاپو

کاخ عالی‌قاپو در ضلع غربی میدان در ۶ طبقه و به زیربنای حدود ۱۸۰۰ مترمربع، احداث شده‌است. ارتفاع نهایی این کاخ از سطح میدان ۳۴ متر بوده و در هر طبقه تزئینات هنری خاص خود را دارد. از خصوصیات بارز این بنا وجود خاصیت واکنش صوت و صدا در محل ورودی، تالار پذیرایی بسیار زیبا، تالار اصلی موسیقی و ۵۳ اتاق به منظور استفاده جهت اتاق نشیمن، اتاق جلسه، دولت‌خانه و محل استقرار سفرا و میهمانان است. سازه بنا برپایه دیوارهای باربر و تیرها و ستون‌های چوبی استوار است.

مسجد شیخ لطف‌الله

مسجد شیخ لطف‌الله یکی از بناهای پیرامونی میدان است که به عنوان مسجد اختصاصی شاه عباس بکار می‌رفته است. کاشی کاری فعلی پوشش بیرونی آن مربوط به سال ۱۳۱۵ شمسی است. گنبد این بنا ۳۲ متر ارتفاع داشته و ساخت آن ۱۷ سال به طول انجامیده‌است. تفاوت این بنا با سایر مساجد دوره صفوی این است که مسجد شیخ لطف‌الله دارای صحن نیست و مناره نیز ندارد. 




غار علیصدر - همدان



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


غار علی‌صدر تنها غار تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علیصدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان است. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودراهنگ در استان همدان واقع شده‌است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آب ها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علی‌صدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان است.

آنچه غار علی‌صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانال های آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به‌راحتی می‌توان در آن طی مسیر کرده و با قایق‌های معمولی از درون آنها گذشت. 




کوه دماوند - دماوند

کوه دماوند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است. این کوه در قسمت مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر و از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران و در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد که به هنگام صاف و آفتابی‌بودن هوا، از شهرهای تهران، ورامین و قم و همچنین کرانه‌های دریای خزر قابل رؤیت است.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


کوه دماوند در سی‌ام تیرماه سال ۱۳۸۷ به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملّی ایران ثبت شد. همچنین کوه دماوند از سال ۱۳۸۱ به عنوان «اثر طبیعی ملّی» در شمار مناطق چهارگانهٔ ارزشمند از نظر حفاظت محیط زیست قرار گرفته‌است.

این قلّه در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۶۲ کیلومتری غرب آمل و ۲۶ کیلومتری شمال شهر دماوند واقع شده‌است.دماوند یک آتشفشان خفته‌ است که امکان فعال شدن مجدد آن وجود دارد. 




آبشار شوی



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


آبشار شوی با ارتفاع 85 متر، یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین آبشارهای ایران در رشته‌ کوه‌های زاگرس واقع است. چون چندین ساعت تا رسیدن به محل آبشار پیاده‌روی لازم است و این مسیر در میانه روز هوای گرمی ‌دارد بنابراین بهترین زمان برای رفتن به شوی، از اواخر اسفندماه به خصوص در ایام عید تا اواخر اردیبهشت ماه است ضمن اینکه در این موقع از سال این منطقه بسیار سرسبز و زیباست. در مسیر پیاده‌روی رسیدن به آبشار شوی، بعد از عبور از دره سرتنگ دزفول، سه آبشار کوچک‌تر با ارتفاع‌هایی بین ۵ تا ۲۰ متر، قبل از رسیدن به آن قرار دارند. 




آتشکده آذربرزین‌مهر - خراسان رضوی

آتشکده آذربرزین‌مهر یکی از سه آتشکده بزرگ دوره ساسانیان و آتشکده دهقانان ‌است و در شهر نیشابور خراسان قرار دارد. این آتشکده در ارتفاع ۲۰۶۱ متری از سطح دریا و در کوهستان ریوند بین شاهرود، سبزوار و در حوالی روستای فشتنق قرار دارد.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


در کنار این آتشکده گیاهی به نام ریواس وجود دارد که طبق مدارک و شواهد موجود در دوره آریایی‌ها (هزاره اول تا سوم قبل از میلاد) از این گیاه نوشیدنی به نام هَومَه درست می‌شد و در مراسم دینی و مذهبی آریایی‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفت.




سراب گاماسیاب - همدان

سراب گاماسیاب همدان رودخانه جادویی است که در نزدیکی شهر نهاوند از میان سنگ ها بیرون آمده است. شاید با شنیدن نام «سراب» به یاد کویر، عطش و بی آبی بیفتید اما این سراب سراب دیگری است؛ پر آب ترین چشمه ایران که در 20 کیلومتری شهر نهاوند در فاصله تقریبی 400 کیلومتر از تهران قرار گرفته است. 



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


فاصله سراب گاماسیاب از نهاوند نیز 20 کیلومتر است. سراب گاماسیاب بزرگ ترین چشمه ایران است. این چشمه به قدری بزرگ است که نام چشمه برای آن کوچک است چرا که با شنیدن نام چشمه، حفره کوچکی در کوه در ذهن تداعی می شود اما میزان آبدهی این چشمه به قدری زیاد است که در بدو ورود خود به سطح زمین رودخانه ای عظیم پدید می آورد. در هر دقیقه چیزی در حدود 60 تانکر 5000 لیتری آب از این چشمه خارج می شود.

شنا کردن در این دریاچه ممنوع است. کنار دریاچه و در میان جنگل های گامسیاب مکان مناسبی برای برپایی چادر و اقامت است.




پارک ملی سالوک

پارک ملی سالوک با مساحتی حدود ۸ هزار و ۲۳۱ هکتار، در شمال غربی اسفراین در استان خراسان شمالی واقع شده است. این پارک علاوه بر ویژگی خاص اکوسیستمی، محل سکونت اقوام گذشته است و وجود قلعه تاریخی سالوک و غارهای تاریخی چون غار رختیان، غار پلنگ تخته نی، غار پیش قلعه، حایز اهمیت است. 



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


پوشش گیاهی و درختی شامل تاغ،‌ چوبک، درمنه، زالزالک، زرشک، زیره، شیرخشت، گز، گون، گوجه وحشی، گیاه کما، کلاغک، کلاه میرحسن، نسترن وحشی، انواع لاله ها، درخت آلوچه وحشی، افرا، انجیر، گردو، گلابی، گونه جانوری شامل آهو، پازن، پلنگ ایرانی، تشی، خرگوش، روباه، شغال، سمور سنگی، سنجاب، قوچ و میش، گراز، گرگ، گربه پالاس، گورکن، کفتار، کل و بز، کفچه مار، مار آتشی، افعی و گونه پرندگان شامل باقرقره، بحری، تیهو، جغد، چکاوک، سسک، سهره، سارگپه، کبک، کبک دری، کوکو و کوکر می شوند.




دریاچه عباس آباد - مازندران

«عباس آباد» نام دریاچه ای زیبا در نزدیکی شهر بهشهر است. این دریاچه در میان جنگل های انبوه مازندران یکی از  دیدنی ترین مناظر  ایران را می سازد. علاوه بر زیبایی، قدمت این دریاچه مصنوعی و سازه های اطراف آن که مربوط به دوره صفویان است بر اهمیت این مجموعه افزوده است.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


جهت دسترسی به این دریاچه در ابتدای جاده بهشهر-گلوگاه در سمت راست وارد جاده عباس آباد شده و با طی مسافت تقریبی  6 کیلومتر از میان جاده پر پیچ و خم عباس آباد و عبور از روستای علی تپه (یا التپه)به دریاچه عباس آباد می رسید. مسیر این دریاچه یکی از مسیر های زیبای جنگلی در  ایران است که از میان جنگل های انبوه و میان درختان سبز و سر به فلک کشیده می گذرد.

این دریاچه در فاصله تقریبی 60 کیلومتر از شهر ساری ، 110 کیلومتر از «سد سلیمان تنگه»  و 120 کیلومتر از «دریاچه میانشه» قرار گرفته است. این مجموعه شامل دریاچه مصنوعی، دو برج آجری بلند، عمارت میان دریاچه و سازه های دیگری است که به دستور شاه عباس اول ساخته شده است. برج های آجری که در فاصله کمی از دریاچه ساخته شده اند 190 متر با هم فاصله دارند.

در میان  دریاچه، عمارتی مربعی شکل وجود دارد که هنگامی که آب دریاچه بالا باشد در زیرآب مدفون و با کم شدن آب دریاچه به تدریج نمایان می شود. گفته می شود که این بنا به وسیله پلی به خارج دریاچه مربوط می شده است اما اکنون اثری از آن نیست.




پارک جنگلی باراجین - قزوین

پارک جنگلی باراجین یا پارک جنگلی فدک در منطقه باراجین شهر قزوین واقع شده است. این بوستان با مساحت ۱۵۰۰ هکتار بزرگ ترین پارک جنگلی کشور محسوب می شود. قله مردمی، رودخانه ارنزک، دسترسی آسان و اشراف به شهر قزوین را می توان از ویژگی های بوستان باراجین دانست.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


از امکانات این بوستان می توان به زمین چمن، پیست های دوچرخه سواری و موتورسواری، سینمای تابستانه، شهربازی درفک، آب نماهای مختلف و کمپینگ ارزان قیمت برای مسافران اشاره کرد.

یکی از مهم ترین پروژه های در دست اقدام در این بوستان، پروژه دهکده حیات طبیعت است؛ این مجموعه که در زمینی بالغ بر ۷۰ هزار متر مربع در حال احداث است یک مرکز با کاربری آموزشی، تحقیقاتی و گردشگری است و از امکاناتی نظیر مزرعه گاومیش ها، حیوانات اهلی ،سوله گوزن ها، کبوترخانه، باغ خزندگان، سالن تاکسیدرمی، آمفی تئاتر، برکه و آبشار، آکواریوم، خانه روستایی، پارکینگ، سالن پذیرایی و فروشگاه بر خوردار است.




جزیره قشم

قِشم بزرگ‌ترین جزیره‌ خلیج فارس و بزرگ‌ترین جزیره غیر مستقل دنیا است. قشم در اطراف خود نیز جزیره های دیگری دارد که از جمله آنها می توان به جزیره هنگام، هرمز و لارک اشاره کرد. طبیعت بکر و ساحل زلال این جزایر مورد توجه گردشگران است. در این میان آنها، جزیره هنگام به دلیل نزدیکی به جزیره قشم و زیستگاه دلفین ها، آهو ها (جبیرها) و تنها پارک کروکودیل ایران بیشتر از بقیه گردشگر جذب می کند.



دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2


در اطراف قشم جزیره های کوچکی نیز وجود دارند که با ساحل فاصله کمی دارند و هنگام  جزر و مد به ساحل جزیره می پیوندند و دوباره جدا می شوند. به همین دلیل به آنها جزایر ناز می گویند. به این دلیل که گویی در پیوستن به جزیره ناز می کنند !

گنبد نمکی نمکدان


کوه نمکی - کوه نمکدان - در قسمت جنوب غربی جزیره، ویژگی عمده مجموعه کوهستانی غربی را تشکیل می‌دهد. این کوه که به شکل مخروط است تا ارتفاع ۳۹۷ متر (قلهٔ کوه نمکدان) می‌رسد. ساختار نمکی این کوه از انباشته شدن صخره‌های آذرین با رسوبات تشکیل شده‌است. کوه گنبد نمکی، با بقایای معادن نمک باستانی و چشمه‌های آب شور، به خودی خود یک ”اثر تاریخی طبیعی دیدنی" با امکانات آموزشی و تفریحی را به وجود آورده‌است.

دره ستارگان


روستای برکه خلف در فاصله پنج کیلومتری از ساحل جنوبی جزیره قرار گرفته‌است. در شمال این روستا دره ستارگان قرار دارد. اهالی منطقه به این روستا استاله کفته می‌گویند. اما، نام دره ستاره‌ها برای این پدیده کم‌نظیر زمین‌شناسی جاافتاده‌است.

دژهای پرتغالی در قشم


آثار دژ پرتقالی ها در شهر قشم و دژهای دیگری در خاور لافت، موسوم به دژهای نادری - که با توپ های بزرگ آن روزگار مجهز بوده است -، در قشم دیده می شود . این دژ، وظیفه پشتیبانی قلعه هرمز را بر عهده داشته که شامل تامین آب شیرین برای قلعه پرتقالی هرمز بوده است. بنای این قلعه در ۱۶۲۱ میلادی باعث شد شاه عباس بزرگ اقدام به جنگ بر ضد پرتقالی ها و اخراج آنان از سواحل خلیج فارس نماید.


تخت جمشید - شیراز

تخت جمشید در دوران زمامداری داریوش بزرگ، خشایارشا و اردشیر اول بنا شده‌است و به مدت حدود ۵۰ سال، مرکزی برای برگزاری مراسم آیینی و جشن‌ها به ویژه نوروز بوده‌است. در نخستین روز سال نو گروه‌های زیادی از کشورهای گوناگون به نمایندگی از ساتراپی‌ها یا استانداری‌ها با پیشکش‌هایی متنوع در تخت جمشید جمع می‌شدند و هدایای خود را به شاه پیشکش می‌کردند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

بنیانگذار تخت جمشید داریوش بود. این مکان در سال ۱۹۷۹ میلادی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در تخت جمشید شاهد انواع کاخ‌ها و ساختمان‌ها هستیم که در ادامه آنها را معرفی کرده ایم. 

•    کاخ آپادانا

کاخ آپادانا از قدیمی‌ترین کاخ‌های تخت جمشید است. این کاخ که به فرمان داریوش بنا شده‌است، برای برگزاری جشن‌های نوروزی و پذیرش نمایندگان کشورهای وابسته به حضور پادشاه استفاده می‌شده‌است. این کاخ توسط پلکانی در قسمت جنوب غربی آن به «کاخ تچرا» یا «کاخ آینه» ارتباط می‌یابد. کاخ آپادانا از ۷۲ ستون تشکیل شده‌است که در حال حاضر ۱۴ ستون آن پابرجاست ته ستونهای ایوان کاخ گرد ولی ته ستون های داخل کاخ مربع شکل است.

•    کاخ تچر

تچر یا تچرا به معنای خانه زمستانی است. این کاخ نیز به فرمان داریوش کبیر بنا شده و کاخ اختصاصی وی بوده‌است. روی کتیبه‌ای آمده: «من داریوش این تچر را ساختم.» این کاخ یک موزه خط به شمار می‌رود از پارسی باستان گرفته در این کاخ کتیبه وجود دارد تا خطوط پهلوی بالای ستون‌ها از نمای جلویی‌های مصری استفاده شده‌است.

قسمت اصلی کاخ توسط داریوش بزرگ و ایوان و پلکان سنگی جنوبی توسط خشایارشا و پلکان سنگی غربی توسط اردشیر دوم بنا شده‌است.

•    کاخ هدیش

این کاخ که کاخ خصوصی خشایارشا بوده‌است در مرتفع‌ترین قسمت صفه تخت جمشید قرار دارد. این کاخ از طریق دو مجموعه پلکان به کاخ ملکه ارتباط دارد.

احتمال می‌رود آتش‌سوزی از این مکان شروع شده باشد به خاطر نفرتی که آتنی‌ها از خشایارشا داشتند به خاطر به آتش کشیده شدن آتن به دست وی. رنگ زرد سنگ‌ها نشان دهنده تمام شدن آب درون سنگ‌ها به خاطر حرارت است. اینجا مکان کوچکی بوده 6×6 ستون قرار داشته‌است. به خاطر ویرانی شدید اطلاعات زیادی در مورد این کاخ در دسترس نیست خیلی‌ها از اینجا به عنوان کاخ مرموز نام برده‌اند.

هدیش به معنای جای بلند است و چون خشایارشا نام زن دوم او هدیش بوده‌است نام کاخ خود را هدیش می‌گذارد این کاخ در جنوبی‌ترین قسمت صفه قرار دارد و قسمت‌های زیادی از کف از خود کوه‌است.

•    کاخ ملکه

این کاخ توسط خشایارشا ساخته شده‌است و به نسبت سایر بناها در ارتفاع پایین‌تری قرار گرفته‌است. بخشی از این کاخ در سال ۱۹۳۱ توسط شرق‌شناس مشهور، پروفسور ارنست امیل هرتزفلد، خاکبرداری و از نو تجدیدبنا شد و امروزه به عنوان موزه و ادارهٔ مرکزی تأسیسات تخت جمشید مورد استفاده قرار گرفته‌است.

•    کاخ «ه»

کاخ «ه» یا کاخ «اچ» یکی از کاخ‌های تخت جمشید است که در جنوب‌غربی تخت‌گاه و در غرب کاخ هدیش قرار گرفته‌است. پلکان منقوشی که از دو جانب به این کاخ راهبر است، اکنون حالتی نیمه ویران دارد. پلکان اصلی به گواهی قطعه مکتوبی که از آن به جای مانده، به بنایی تعلق دارد که خشایارشا آغاز و اردشیر یکم آن را تمام کرده‌است.

•    کاخ سه‌در

کاخ سه‌در، تالار شورا، دروازه شاهان، سه‌دروازه، سه دری یا کاخ مرکزی، در مرکز کوشک شاهی تخت‌جمشید قرار دارد. این کاخ توسط سه درگاه و چند راهرو به کاخ‌های دیگر راه می‌یابد و از این جهت آن را کاخ مرکزی و یا سه دری نیز می‌خوانند. چون بر پلکان‌های این کاخ، نجیب‌زادگان پارسی را نقش کرده‌اند که به حالتی دوستانه و غیر رسمی، برای ملاقات فرمانروا می‌روند و نیز به سبب نوع کاربری و موقعیت کاخ، گاهی آن را تالار شورا نیز نامیده‌اند. 

•    کاخ صدستون

وسعت این کاخ در حدود ۴۶۰۰۰ فوت مربع (حدود ۴۳۰۰ متر مربع) است و سقف آن به‌وسیلهٔ صد ستون که هر کدام ۱۴ متر ارتفاع داشته‌اند، بالا نگه داشته می‌شده‌است.

•    کاخ شورا

به این مکان کاخ شورا یا تالار مرکزی می‌گویند. احتمالا شاه در اینجا با بزرگان به بحث و مشورت می‌پرداخته‌است. با توجه به نقوش حجاری شده، از یکی از دروازه‌ها شاه وارد می‌شده و از دو دروازه دیگر خارج می‌شده‌است. به این دلیل به این جا کاخ شورا می‌گویند که در اینجا دو سرستون انسان وجود داشته که جاهای دیگری نیست و سر انسان سمبل تفکر است.

•    آرامگاه‌های شاهنشاهان

در فاصله ۶ و نیم کیلومتری از تخت جمشید نقش رستم قرار دارد. در نقش رستم آرامگاهای شاهنشاهانی مانند داریوش، خشایارشا، اردشیر یکم و داریوش دوم واقع است. آرامگاه پنجمی هم هست که نیمه کاره باقی‌مانده و احتمالا متعلق به داریوش سوم است.

•    ساختمان خزانه شاهنشاهی

این مجموعه مشتمل بر یک تالار ۹۹ ستونی، یک تالار صد ستونی، تعدادی سالن، اتاق و دو حیاط خلوت است. خزانه به فرمان داریوش بنا شد و خشایارشا در آن اصلاحاتی به عمل آورده‌است. اکثر ظروف، مجسمه‌ها و به خصوص هشت لوح سنگی معروف خشایارشا از این محل به دست آمده‌است. 



تخت سلیمان - آذربایجان غربی


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

تخت سلیمان (آتشکده آذرگشنسب) نام محوطه تاریخی بزرگی، در نزدیکی تَکاب و روستای تخت سلیمان  در استان آذربایجان غربی و ۴۵ کیلومتری شمال شرقی این شهر است. تخت سلیمان بزرگ ترین مرکز آموزشی، مذهبی، اجتماعی و عبادتگاه ایرانیان در قبل از اسلام به شمار می‌رفت اما در سال ۶۲۴ میلادی و در حمله هراکلیوس، امپراطور رومیان به ایران تخریب شد. آبا قاخان برادر زاده هلاکو خان که به دین اسلام گرویده بود روی ویرانه‌های تخت سلیمان مسجدی بنا کرد که آن نیز بعدها ویران شد و تنها کاشی‌هایی با نقوش و خط برجسته از آن به جا مانده است که در حال حاضر در موزه رضا عباسی نگهداری می‌شود.



آبشار کندر - البرز


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

آبشار کندر یکی از زیبایی های کشور ایران است که در نزدیکی شهر کرج قرار دارد. آبشار کندر در شمال شرقی شهر کرج در استان البرز واقع شده است. 

آبشار از جاده قابل رویت است و با راهپیمایی کوتاهی می توانید به زیر آبشار برسید. چنانچه بخواهید به بالادست آبشار هم برسید باید مسیر کوتاهی را کوهپیمایی کنید.در کل رسیدن به این آبشار خیلی سخت نیست. 

منطقه کندر طبیعت زیبایی دارد،کوه های زیبایی از رشته کوه های البرز در این منطقه کنار هم قرار گرفته اند،گونه های گیاهی هم هر جا که خبری از آب باشد خودی نشان می دهند.



جزیره لاوان


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

جزیرهٔ لاوان از شمال خاوری به مقام و از خاور به جزیره شیدور (شتور) منتهی می‌شود و در ۲۸ کیلومتری غربی ساحل نخیلوه در آبهای خلیج فارس واقع شده است.

جزیره لاوان از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان لنگه استان هرمزگان می‌باشد. طول این جزیره ۲۵ و عرض آن ۴/۵ الی ۷ کیلومتر است از سمت باختر رو به خاور کشیده شده است. این جزیره پس از جزایر قشم و کیش بزرگ‌ترین جزیره ایران در آبهای خلیج فارس می‌باشد، فاصله این جزیره تا بندر لنگه ۱۴۷ کیلومتر (۹۱ مایل) است. جزیره لاوان دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان است.

اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید فعالیت دارند، ولی شغل اساسی مردم جزیره ماهی گیری است.



پارک جنگلی شورآب - خرم‌آباد


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

پارک جنگلی شورآب یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. این پارک طبیعی در کیلومتر ۲۵ جاده خرم‌آباد به پلدختر واقع شده است و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق و دیگر امکانات رفاهی است. پارک جنگلی شورآب به دلیل وجود درختان انبوه بلوط و آب هوای معتدل هر سال در فصل بهار گردشگران بسیاری را خود جذب می کند. 



بَم - کرمان

بَم یکی از شهرهای مهم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. این شهر دومین شهر استان کرمان به لحاظ مساحت بعد از کلان‌شهرکرمان است. شهر بم تنها شهر ثبت شده ایران در میراث جهانی یونسکو است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

بم در بخش مرکزی شهرستان بم قرار دارد. ارگ بم در گوشه شمال شرقی و چسبیده به شهر و در مجاورت جاده ابریشم قرار دارد و بنا به روایات متعدد، مربوط به دوران اشکانی یا هخامنشی است. تا اواخر دوره قاجار، ارگ بم همچنان مسکونی بوده‌است. ارگ بم در تاریخ ۱ فروردین ۱۳۴۵ به شماره ۵۱۹ در فهرست آثار ملی و شهر بم با عنوان بم و منظر فرهنگی آن در ژوئن ۲۰۰۴ در فهرست آثار میراث جهانی به ثبت رسیده‌اند. 

ارگ بم بزرگ ترین بنای خشتی جهان بود که از لحاظ عظمت و زیبایی با دیوار چین مقایسه می‌شد اما متأسفانه در زلزله دی ماه سال۱۳۸۲ این بنای بی نظیر آسیب جدی دید و هنوز با گذشت چند سال از وعده‌های مسوولین همچنان این بنا به همان شکل مانده‌است. 



کوه آتشفشانی تفتان -  زاهدان


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

تَفتان نام تنها آتشفشان فعال در سراسر ایران است. این کوه آتشفشانی در جنوب شرقی زاهدان و شمال غربی خاش با ارتفاع چهار هزار و 110متر از سطح دریا قرار دارد. پیکره اصلی آن شامل دو کوه است که به وسیله بخش زین مانند و باریکی به هم متصل شده اند. گدازه تفتان مساحتی معادل هزار و 300 کیلومتر مربع را پوشانده و لایه های خاکستر در این آتشفشان کم است.



غار هوتو و غار کمربند - مازندران

هوتو، نام غاری است در نزدیکی بهشهر و در روستای تروجن که قدمت تاریخی دارد و آثار باستانی مهمی درباره زندگی انسان‌های اولیه در آن پیدا شده‌است. این غار و غار کمربند، به لحاظ کشف اسکلت انسان با قدمت هفتادوپنج هزار سال معروفیت جهانی دارد. اهمیت غار و آثار کشف شده در آن تا به اندازه ای است که در برخی موارد از این غار به معدن طلای انسان شناسان یاد شده است. 


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

طبق کاوش‌های خارجیان در غاز هوتو بهشهر سنگ ریزه‌ها و اسکلت سه انسان کشف شد که 5 هزار الی 7 هزار سال قبل در این منطقه زندگی می‌کردند. در این گودال طبقاتی از عهد آهن تا نئولیتیک و در پایین آن آثار پالئو لیتیک دیده می‌شود. 
غار کمربند 

غار کمربند، در روستای تروجن، شهرستان بهشهر در استان مازندران ایران واقع است. این غار در همسایگی غار هوتو قرار دارد و در آن ابزارهای شکار و آثاری از دوران‌های پارینه‌سنگی و میان‌سنگی کشف شده‌است. 



کوه بزمان - سیستان و بلوچستان


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

کوه بزمان یا قله بزمان یکی از کوه‌های آتشفشانی ایران است که در منطقه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران واقع شده‌است. بزمان در 110 کیلومتری شمال غرب ایرانشهر و جنوب غربی قله تفتان واقع شده که ارتفاع آن از سطح دریا سه هزار و 503 متر است ولی نسبت به اراضی پیرامونی دو هزار و 100متر ارتفاع دارد. جریان بزرگ گدازه‌ از دامنه شرقی قله جریان یافته است. در دامنه شمالی نیز همین جریان گدازه، مخروطی با شیب تند و بسیار مشخص را شکل داده که از آن، جریان گدازه با عظمت خیلی زیاد بیرون آمده است.

در اطراف قله اصلی چندین مخروط کوچک دیده می شود که از گدازه تیره رنگ بازالتی تشکیل شده‌ است. بلندترین قله، مخروطی تازه ساز است که از قطعات بزرگ گدازه شکل یافته و قطر دهانه آن در حدود 500 متر است. به نظر می رسد که بزمان جدیدترین آتشفشان ایران باشد. مواد آتشفشانی آن منطقه ای را در حدود هزار و 400 کیلومتر مربع پوشش داده است.



آبشار نوژیان


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

آبشار نوژیان با ارتفاع 95 متر، یکی دیگر از مرتفع‌ترین آبشارهای ایران است که در استان لرستان واقع شده است. همچنين گردشگاه جنگلی نوژیان نيز بالای کوه تاف قرار دارد. در کوه تاف انواع گیاهان دارویی می‌رویند و دارای طبیعتی زیبا و دیدنی است. مردم و گردشگران زیادی برای تماشای این آبشار زیبا و برای جمع‌آوری گیاهان دارویی به این ناحیه می‌آیند. راه ارتباطی آن از طریق خرم‌آباد به گردنه نوژیان جاده آسفالته یا از راه‌آهن به ایستگاه کشور و از آن طرف هم با پای پیاده حدود دو ساعت پیاده‌روی به سمت آبشار است.



آتشکده آذرگشسب - آذربایجان‌غربی

آتشکده آذرگشسب از مشهورترین و بزرگ‌ترین آتشکده‌های فلات ایران است که در آذربایجان غربی در 49 کیلومتری شمال شرق شهر تکاب قرار دارد.

آذرگشنسب به معنی آتش اسب نر است و بر پایه افسانه‌های ایرانی دلیل نام گذاری این است که کیخسرو به هنگام گشودن بهمن دژ در نیم روز با تیرگی شبانه که دیوان با جادوی خود پدید آورده بودند، روبرو شد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

آنگاه آتشی بر یال اسب وی فرود آمد و جهان را دیگر باره روشن کرد و کیخسرو پس از پیروزی و گشودن بهمن دژ، به پاس این یاوری اهورایی، آتش فرود آمده را آنجا بنشاند و آن آتش و جایگاه به نام آتش اسب نر (گشسب یا گشنسب) نامیده شد.

آتشکده آذرگشسب در ضلع شمالی دریاچه قرار گرفته و دارای نمایی چهارطاقی است که درون آن محراب آتش قرار گرفته و راهروهای مخصوص مراسم عبادی اطرافش را فراگرفته‌اند. در سمت راست چهارطاقی دومین اتاق مهم این آتشکده قرار گرفته که در آن آتش را وقتی برای نیایش در معرض دید نبود، شعله‌ور حفظ می‌کردند.

در ضلع شمال غربی، ایوان بلند و شکوهمند ساسانی معروف به ایوان خسرو که از آجر قرمز و ملات ساروج ساخته شده قرار دارد که تنها دیوارهای باقی مانده هنوز به عنوان شاخص این مجموعه تلقی می‌شود.

بر بالای این تپه دریاچه‌ای با عمق بیش از 60 متر و قطر حدود 100 متر قرار دارد. آب دریاچه توسط چشمه‌ای جوشان در کف آن تامین می‌شود و مملو از آهک و فاقد هرگونه موجود زنده است.

آتشکده ایرانی آذرگشنسب در سال 1382 به عنوان چهارمین اثر باستانی کشور در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.



غار قلعه جوق - همدان

غار قلعه جوق واقع در استان همدان و در روستایی به نام قلعه جوق قرار دارد. زمان دقیق حفر و ایجاد این غار مشخص نیست ولی به احتمال قوی تاریخ ایجاد آن بنا به قبل از میلاد به دوره مادها یا پیش از آن می‌رسد و به عنوان پناهگاه شاهکان کوچک ایرانی آن دوره بوده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

دهانه ورودی غار در حدود بیست متر از سطح زمین ارتفاع دارد و در شیب قایم دیواره سنگی ایجاد شده است. در ابتدای ورود دهانه‌غار حدود دو متر قطر دارد که باید از سوراخ بالای دهانه وارد بخش اصلی غار شد.

حفره ورودی به قطر حدود نیم متر الی ۷۵ سانتی‌متر است به طوری که امکان خروج ۲ نفر از آن وجود ندارد. پس از عبور از این حفره وارد بخش اصلی غار می شویم که عبارت است از دالانی بزرگ که در دو طرف آن اتاق های کوچکی تعبیه شده است.



دریاچه مهارلو

این دریاچه در جنوب شرقى شیراز قرار گرفته و توسط سه رودخانه نوبه‌اى خشک، حمزه و سروستان و همچنین روان آب هاى کوه‌هاى مجاور تغذیه مى‌شود.

وسعت این دریاچه در فصول مختلف متفاوت است و به میزان بارش های جوی سالانه بستگی دارد و تبخیر زیاد، رسوبات گچی سازند ساچون، دو گنبد نمکی واقع در شرق این دریاچه، باعث شوری آب آن شده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

آب دریاچه مهارلو از نوع کلرید سدیم، منیزیم، سولفات سدیم می باشد و به عنوان یکی از منابع مهم تامین نمک آبی در سطح استان و کشور محسوب می شود، به طوری که از نمک این دریاچه برای صنایع پتروشیمی استفاده می شود.

این دریاچه صحرائى است و به دریاى آزاد راهى ندارد. پهناى دریاچه 15-10 کیلومتر، طول آن 28 کیلومتر و وسعت آن 257 کیلومتر مربع است که از آن 54 درصد دریاچه فعلى، 22 درصد پوشش نمکى و 24 درصد پوشش گلى است. عمیق‌ترین نقطه آن در بهار کمتر از یک متر آب دارد و ارتفاع آن از سطح دریا 1460 متر است.


قلعه تاریخی شوش - خوزستان

قلعه تاریخی شوش، از آثار به جا مانده دوران قاجاریه است. این قلعه به قلعه اکروپل یا قلعه فرانسوی‌ها نیز شهرت دارد به دست هیئت باستان شناسی فرانسوی در سال ۱۸۹۷ میلادی روی بلندترین نقطه شهر شوش بنا شده است. جالب است بدانید این قلعه بسیار شبیه زندان باستیل فرانسه است اما از آجرهای به دست آمده از کاخ داریوش و تعدادی از آجرهای منقوش به خط میخی چغازنبیل به دست معماران دزفولی بنا شده است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

این قلعه بسیار زیبا و در کنار کاخ آکروپل ساخته شده است. پلان قلعه ذوزنقه شکل است که قاعده کوچک آن در سمت شمال واقع شده است. دور تا دور آن را راهرویی احاطه کرده و ردیف اتاق‌هایی به سمت حیاط، برگرد آن قرار گرفته‌اند.

تقسیم بندی کلی قلعه با دو حیاط و فضاهای پیرامون این حیاط شکل می‌گیرد. قلعه دارای سه ورودی است که یکی از آنها در حال حاضر مسدود است. بافت اصلی دیوارها از خشت است. از دیگر قسمت‌های قلعه شوش می‌توان به اتاقک شیشه‌ای موسوم به کلاه فرنگی و برج استوانه‌ای که در ضلع غربی قرار دارد و به عنوان کبوترخانه مورد استفاده قرار می‌گرفت و همچنین برجی دیگر که در وسط حیاط اول قرار دارد، اشاره کرد.

از دیگر تزئینات این قلعه نیز، نعل درگاه‌های قوسی و ایجاد نماهای تزئینی با آجر و همچنین نقاشی‌هایی به سبک تلفیقی اروپایی و شرقی و آجرهای کتیبه‌دار چشمگیرتر هستند.

قلعه تاریخی شوش در سال 1380 توسط سازمان میراث فرهنگی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.



برج رادکان - گلستان 

برج تاریخی رادکان در جنوب شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد و یکی از آثار تاریخی و دیدنی این استان با بیش از یک هزار سال قدمت است. 

این برج حدود 32 متر ارتفاع و 15 متر قطر از 2 قسمت گنبدی و بدنه تشکیل شده که گنبد آن به صورت مخروطی بلند و  کشیده و به صورت 2 پوسته‌ای است. این بنا در گذشته به عنوان راهنمای بازرگانان و مسافران مورد استفاده قرار می‌گرفت.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

مصالح بنا از آجر و نوعی گچ است که در نمای خارجی آن نیز در بین سرآجرها تزئینات گچی تورفته با انگشت دست وجود دارد.

ورودی هلالی شکل بنا در ضلع جنوبی است که در بالای سردر آن یک قاب مستطیل شکل با کتیبه‌ای به خط کوفی و تزئینات گچی و آجری وجود دارد که قسمتی از آن از بین رفته است. نمای داخلی بنای برج رادکان کردکوی نیز به صورت مدور و با گچ‌اندود شده است.

برج رادکان استان گلستان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



پارك جنگلی ماسوله (شهر ماسوله)

شهر ماسوله در فومن جلوه های خاص طبیعی دارد به طوری كه در گذشته از ماسوله به نام شهر صخره ها نام می بردند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

پارك جنگلی ماسوله 2041 هكتار وسعت دارد و قسمت اعظم آن كوهستانی و میانبند است. فاصله این پارک تا مركز استان 62 كیلومتر و تا فومن 35 كیلومتر است. منطقه فوق با توجه به ویژگی های تاریخی و ژئومورفولوژی و اقلیم خزری توام با كوهستانی یكی از مهم ترین سایت های ایرانگردی است. ویژگی های سنتی بناهای ماسوله به طرز زیبا و با اصول مهندسی سنتی و معماری خاص به سمت كوهپایه بنا شده است و چشم انداز آنها به صورت پلكانی از كوه به دره و وضعیت منحصر به فرد آن سالانه، پذیرای مشتاقان بی‌شماری است.



غار پَراو - کرمانشاه


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

غار پَراو یا غار پَرو (به معنی پر آب) نام غاری است در ارتفاع ۳۰۵۰ متری کوه پراو، در دوازده کیلومتری شمال‌شرق شهر کرمانشاه که در میان کوه طاق بستان و کوه بیستون و در جنوب منطقه‌ای به نام میدان پراو قرار دارد. این غار در ۳۰۰ متری پایین قله شیخ علیخان یا قله پراو قرار دارد. در زمان کشف این غار در بیش از ۴۰ سال پیش، بزرگ ترین غار عمودی دنیا بوده‌است و به همین دلیل لقب اورست غارهای جهان را به آن اطلاق کرده‌اند. این غار به عنوان دومین اثر طبیعی ملی کرمانشاه به ثبت رسیده است. 



کوه سهند - تبریز


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

سهند نام قله و رشته‌کوهی آتش‌فشانی در جنوب تبریز، شمال مراغه، شرق آذرشهر و غرب بستان‌آباد در مرکز استان آذربایجان شرقی است. این رشته‌کوه دارای ۱۷ قله با ارتفاع بیش از ۳۰۰۰ متر است که بلندترین آن‌ها (قوچ‌گلی داغی) ۳۷۰۷ متر بلندی دارد و مرتفع‌ترین نقطهٔ استان محسوب می‌شود. رشته‌کوه سهند به‌دلیل انبوهی گیاهان، چمن‌زارها، گلزارها و مراتع در آن به عروس کوه‌های ایران مشهور شده‌است. 



آتشکده کاریان - فارس

آتشکده کاریان در شهر فیروزآباد در 120 کیلومتری شیراز قرار دارد. این آتشکده در زمان اردشیر بابکان بنا شده و بعد از حمله تازیان آتش آن به عقداى یزد منتقل شده  و تا ۷۰۰ سال در آنجا از آن نگهدارى می‌شد. پس از آن به اردکان یزد جا به جا می‌شود و سال ۱۳۱۸ شمسی به آتشکده شهر یزد برده می‌شود که هنوز نیز کماکان در آن محل افروخته می‌باشد. مکان آن در شهر فیروز آباد یا در 120 کیلومتری جنوب شیراز است و کاخ بزرگ آن که توسط شاهنشاه اردشیر بابکان ساخته شده بود هم اکنون فرو ریخته است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه بوده که اضلاع جلویی آن در حدود ۵ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارند. در جلو این ضلع سکویی به ارتفاع 1.5 متر از سطح زمین واقع شده‌است. بر فراز این سکو در ارتفاع ۳متری روی دیواره حفره‌ای مثلثی شکل وجود دارد. مصالح به کار رفته در دیواره این آتشکده آجر و گل می‌باشد. روی صفهٔ آتشکده آثاری از راهرو و اتاق دیده می‌شود که به درون فرو ریخته‌است.

این آتشکده یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین آتشکده‌های زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم‌ترین آتش‌های سه گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می‌سوخته‌است.



پارك جنگلی بی بی یانلو - آستارا

پارك جنگلی بی بی یانلو به وسعت 1512 هكتار، جزو جنگل های هیركانی غربی است كه در ضلع جنوب غربی شهرستان آستارا واقع شده است و فاصله آن تا آستارا پنج كیلومتر می باشد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

این پارك جاذبه های طبیعی زیبا و خاصی دارد. علاوه بر تنوع گونه های جانوری، چندین دره با دامنه های پوشیده از جنگل و یال های نسبتا بلند و چندین قله دارد و چشم انداز منحصر به فرد و جالب توجه ای ایجاد كرده است.



آبشار کمردوغ


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

آبشار کمردوغ با ارتفاع ۱۰۰ متر قلعه رئیسی مرکز بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه قرار دارد. این آبشار زیبا و دیدنی که نزدیک به ۱۰۰ متر ارتفاع و بیش از ۶۰متر عرض دارد. برای رفتن به چاروسا باید جاده‌های پرپیچ و خم کوهستانی را از میان جنگل‌های بلوط در شمال شهر دهدشت به طول ۷۰ کیلومتر طی کرد.



پارک جنگلی مخمل‌کوه - شهر خرم‌آباد


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

پارک جنگلی مخمل‌کوه یکی از پارک های طبیعی اطراف شهر خرم‌آباد است. مساحت این پارک ۵۰۰ هکتار است، پارک جنگلی مخمل‌کوه در مسیر خرم‌آباد به الشتر و در کیلومتر ۱۵ این جاده واقع شده و دارای جاده دسترسی آسفالت، آلاچیق، و دیگر امکانات رفاهی است.



دریاچه نئور

دریاچه نئور در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی جاده اردبیل به خلخال و در دامنه رشته کوه باغرو واقع شده است. این دریاچه با وسعت بیش از ۲۲۰ هکتار، شامل دو دریاچه کوچک و بزرگ است که در فصل بهار این دو به هم پیوسته و دریاچه واحدی را تشکیل می دهند. عمق دریاچه در زمان پرآبی به 5.5 متر می رسد ولی در کل میانگین عمق آن سه متر است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

سرچشمه اصلی دریاچه نئور، چشمه های متعدد کف دریاچه و اطراف آن و نیز بارش های مناسب جوی است که باعث بوجود آمدن این دریاچه با آب شیرین شده است. این دریاچه از جمله زیستگاه پرندگان مهاجر عبوری و نیز ماهی قزل آلای رنگین کمان به شمار می آید. ماهی های دریاچه پیش از زمستان و یخ زدن دریاچه، صید و جمع‌آوری می شوند و پس از زمستان دوباره ماهی های کوچک پرورشی در نئور رها می شوند که همین صید ماهی، باعث برگزاری هرساله مسابقه ماهیگیری در این دریاچه می شود.

این دریاچه در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا و در یکی از دره‌های کوهسـتانی باغیرو قرار دارد.



غار یخ‌مراد -جاده چالوس

غار یخی به هر غار طبیعی گفته می‌شود که مقدار قابل توجهی یخ دایمی درون خود داشته باشد یا دست کم بخش یا بخش‌هایی از غار باید در تمام طول سال دمایی زیر صفر درجه سانتیگراد یا ۳۲ درجه فارنهایت داشته باشد و آب باید به منطقه زیر صفر غار جریان داشته باشد. 


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

غار یخ مراد در حوالی روستای آزادبر و روستای کهنه ده در منطقه گچسر و جاده چالوس نمونه ای از غار یخی در ایران است. فاصله این غار از تهران حدود ۶۵ کیلومتر است. دریچه ورودی این غار در ارتفاعات کوه‌های منطقه واقع شده‌است و مسیر غار عموما شیب‌دار و رو به پایین است که نهایتا با رسیدن به اعماق کوه، با چشمه‌های یخ زده در کف زمین و استالاکتیت های اسفنجی غار مواجه می‌شوید.

ارتفاع این غار از سطح دریا در حدود ۲۶۴۰ متر می‌باشد و دهانه آن سه متر پهنا و هشت متر ارتفاع دارد. در ماه های اسفند و فروردین، قندیل‌های بسیار زیبای غار در بهترین وضعیت به سر می‌برند. نکته قابل توجه این غار مطبق بودن آن می‌باشد که در میان غارهای ایران کمتر دیده می‌شود. در بخشی از غار چهار طبقه با اختلاف ارتفاع بیش از ۳۰ متر دیده می‌شوند.



دریاچه اُوان - قزوین

دریاچه اوان کجاست دریاچه اوان(ovan)  دریاچه طبیعی که در کنار روستای اوان و در استان قزوین قراردارد، چشم‌انداز این دریاچه بسیار بسیار زیباست و یکی از زیباترین مناطق ایران به شمار می رود.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

جهت دسترسی از تهران در مسیر اتوبان تهران-قزوین حرکت کنید و در انتهای اتوبان و چند کیلومتر قبل از قزوین ( 2 کیلومتر بعد از عوارضی قزوین ) مسیر فرعی سمت راست اتوبان که با تابلو «الموت» نشان داده شده است را ادامه دهید. برای طی مسیر می توانید از نقشه زیر کمک بگیرید. پس از طی مسافت تقریبی 40 کیلومتری به رجایی دشت می رسید، اگر قصد خرید وسایل یا خوراکی دارید باید از رجایی دشت خریداری کنید چون تا دریاچه دیگر جایی برای خرید وجود ندارد و فقط روستاهای اطراف دریاچه وسایل محدودی برای فروش دارند.


معبد آناهيتا؛ دومين بناي سنگي ايران

معبد آناهيتا دومين بناي سنگي ايران پس از تخت جمشيد است كه همواره مورد بازديد گردشگران داخلي و خارجي و باستان شناسان زيادي است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

معبد آناهیتا در مرکز شهر کنگاور در استان کرمانشاه بر سر راه همدان به کرمانشاه قرار دارد. این بنا بر روی تپه ای طبیعی با حداکثر ارتفاع سی و دو متر نسبت به سطح زمین های اطراف ساخته شده است.

برخی از مورخین این بنا را معبدی برای الهه آناهیتا دانسته اند. آناهیتا به معنای پاک و دور از آلودگی در اعتقاد ایرانیان باستان الهه آب، فرشته نگهبان چشمه‌ها و باران و همچنین نماد باروی، عشق و دوستی بوده است.

این اعتقاد از دوران پیش از زرتشت در ایران وجود داشته و در دوران‌های بعدی هم مورد توجه قرار گرفته است.

نقشه این بنا چهار ضلعی و هر ضلع آن به شکل صفه ای است که با لاشه سنگ و ملاط گچ ساخته شده اند و نمای بیرونی آنها به وسیله سنگ های بزرگ تراشیده شده، به صورت خشکه چین پوشش داده شده است.

در مواردی برای اتصال برخی از بلوک ها، از بست های آهنی و سربی استفاده شده است.

در قسمت جنوبی بنا، پلکان دو طرفه ای به درازای یک صد و پنجاه و چهار متر وجود دارد. هر دو تا پنج پله، در یک بلوک سنگی ایجاد شده است.

در حال حاضر تعداد سنگ پله ها در پلکان شرقی بیست و شش پله و در پلکان غربی بیست و یک پله است.

با توجه به ارتفاع دیوار که 8 و 2 دهم  متر از آن باقی مانده، به طور یقین تعداد پله ها بیشتر از این بوده است.

در بخش شمال شرقی بنا نیز دو ردیف موازی سنگ های تراشیده به کار رفته که نشان از ورودی به عرض دو متر در این بخش از بنا است.

در مرکز بنا، صفه ای با جهت شرقی – غربی ساخته شده که نود و سه متر درازا و 9 و 3 دهم  متر پهنا و بین سه تا پنج متر ارتفاع دارد.

بر روی صفه های چهارگانه این بنا به جز فاصله بین دو رشته پلکان جنوبی، یک ردیف ستون قرار گرفته ، این ستون ها کوتاه و قطور هستند.



تنگه واشی - تهران


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

تنگه واشی یکی از دلچسب‌ترین تفرجگاه های ایران است و در فاصله تقریبی 17 کیلومتری از شهر فیروزکوه قرار دارد. (فیروزکوه در فاصله 125 کیلومتری تهران است). این منطقه در استان  تهران و در نزدیکی مرز استان مازندران قرار گرفته است.

برای رسیدن به این محل، پس از خروج از شهر فیروزکوه و طی مسافت 2 کیلومتر به سمت تهران، راه آسفالت سمت راست جاده را به سمت تنگه طی می کنیم. تابلو تنگه ساواشی این راه فرعی را کاملا مشخص کرده است. پس از طی مسیر 10 کیلومتر به روستای «جلیزجند» خواهید رسید. (در میانه راه با یک دوراهی مواجه می شوید که راه سمت راست را ادامه دهید همچنین در ورودی روستا نیز با دوراهی دیگری مواجه می شوید که باز هم راه سمت راست را ادامه دهید.

پس از طی 4.5 کیلومتر بعد از روستا به انتهای مسیر ماشین رو  می رسید. در این محل می توانید اتومبیل خود را در پارکینگ بگذارید و پیاده روی را آغاز کنید. از این مکان با طی مسافت تقریبی 1 کیلومتر به ابتدای تنگه اول می رسید. از ابتدای تنگه اول تا آبشار انتهای راه، مسیری چشم نواز و زیبا را در سه بخش پیش و رو خواهید داشت.

•    بخش اول : مسیر تنگه اول تا ابتدای دشت ساواشی(حدود 250 متر)
•    بخش دوم:راهپیمایی دشت ساواشی(حدود 1700 متر)
•    بخش سوم:مسیر تنگه دوم تا رسیدن به آبشار(حدود 800 متر)


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

مسیر تنگه  اول شامل شکافی عمیق در میان کوه های سر به فلک کشیده است. صخره هایی که بعضا ارتفاع آنها به بیش از 100 متر می رسد و تنها راه عبور را به مسیر هموار و مسطح میان دو صخره منتهی می کند. ارتفاع صخره های اطراف مانع تابش نور آفتاب در اغلب اوقات روز می شود و مسیری خنک را برای شما به ارمغان می آورد و وقتی خنکای این تفرج بیش از پیش می شود که شما ناچارید اکثر مسیر تنگه را از میان آب گذر کنید.

پس از طی مسیر تنگه اول به دشت مسطح و زیبایی می رسید که با طی مسافت تقریبی دو هزار متر از میان این دشت زیبا و از کنار رودخانه به تنگه دوم می رسید. اگر مسیر تنگه دوم را طی کنید به آبشاری هرچند کم ارتفاع اما زیبا در انتهای مسیر می رسید. مسیر تنگه دوم به دلیل واقع شدن در دل کوه دارای چشمه های کوچک اما زیبایی است که از میان  کوه سرازیر می شود. ارتفاع آبشار حدود 15 متر است و در زیر آن برکه کوچکی از آب ایجاد شده است . تنگه دوم به تنگه «سا» معروف است.

آب این رودخانه از کوه دیلار در 18 کیلومتری شمال شهر فیروزکوه سرچشمه می گیرد و به طول 25 کیلومتر در منطقه ادامه دارد.

آبشار از روی صخره ای سرازیر می شود که فرورفتگی در آن قرار دارد که امکان رفتن به پشت آبشار و تجربه محصور شدن بین آبشار و صخره را برایتان میسر می کند. بهتر است برای عبور از تنگه ها از کفش راحت و ورزشی استفاده کنید و اگر پر شدن آب در کفش برایتان آزار دهنده است، می توانید از دمپایی های پلاستیکی که در روستای جلیزجند و در ابتدای مسیر پیاده روی توسط  افراد محلی فروخته می شود، استفاده کنید.

سعی کنید وسایل مختصر و مفیدی همراه خود به آبشار ببرید. پیشنهاد ما این است که صبح زود راهپیمایی را شروع کنید و تا ظهر به اتومبیل خود برگردید و نهار را در مناظر زیبای ابتدای مسیر بخورید تا زحمت حمل وسایل نهار را تا آبشار به خود ندهید. پشنهاد دیگر این است که افراد  سالمند و بچه ها را از مسیر تنگه ها عبور ندهید زیرا عبور از مسیر تنگه های برای این افراد مناسب نیست.

البته میتوانید با کرایه  اسب که توسط افراد محلی برای حمل مسافر به کار برده می شود استفاده کنید که بسته به زمان مراجعت شما و انصاف صاحبان اسب ها بین 10 الی 40 هزار تومان خواهد بود.



برج طغرل - تهران 


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری در استان تهران قرار دارد. این برج از آثار به جا مانده از دورهٔ سلجوقیان است و در سال 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.

برج طغرل بیش از  48 متر مربع مساحت و حدود 20 متر ارتفاع دارد. اسکلت آن خشتی و آجری به صورت استوانه‌ای است. این برج شبیه عقربه‌های ساعت است و می‌توان از روی تابش آفتاب روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد.

خشت به کار رفته در برج زاج و خاک و سفیده تخم مرغ است که بر استحکام آن می‌افزاید. از ویژگی‌های جالب و منحصر به فرد این برج، کاربرد آن به عنوان یک ساعت آفتابی است.

برج طغرل برای نخستین بار در سال ۱۳۰۱ شمسی مرمت و بازسازی شد و پس از آن لوحه‌ای مرمر بر سردر بنا نصب شد. بار دیگر در دهه 1370 خورشیدی مورد مرمت قرار گرفت. 



پارک جنگلی چالدره - شهر تنکابن


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

پارک جنگلی چالدره در استان مازندران در فاصله ۱۸ کیلومتری مسیر تنکابن واقع شده‌است. ارتفاع از سطح دریا این پارک ۴۰۰ متر می‌باشد. این پارک با ۹۴ هکتار وسعت در بین دو رود سه هزار و دو هزار و محل تقاطع این دو رود قرار دارد. پارک جنگلی چالدره جزو جنگل‌های جلگه‌ای محسوب می‌شود.



دریاچه کیو 

دریاچه کیو در شهر خرم آباد قرار دارد و یکی از منحصر به فردترین و زیباترین دریاچه‌های استان لرستان به شمار می‌آید. آب این دریاچه از چشمه‌ای که در زیر آن قرار دارد تامین می‌شود. مساحت دریاچه کیو 7 هکتار و عمق آن بین 3 تا 7 متر است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

کیو در گویش لری به معنی کبود رنگ و آبی است و علت نامگذاری آن آب زلال و عمق دریاچه‌است که به رنگ آبی و نیلی دیده می‌شود.

چون چشمه دریاچه کیو فصلی است دبی آن از صفر در هنگامی که خشک است تا حداکثر 3 مترمکعب در ثانیه می‌رسد و دبی آن بستگی به میزان آبدهی آن در حوزه دارد.



غار اسپهبد - مازندران


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

غار اسپهبد خورشید یا کرکیل دژ بر سر راه تهران به فیروزکوه در ناحیه دوآب شهرستان سواد کوه استان مازندران قرار دارد. 

قوس دهانه غار، یکی از عظیم‌ترین دهانه‌های غار طبیعی دنیا است. طول قوس طاق طبیعی و عظیم غار چهل متر و درون غار بصورت تالاری بیضی شکل به درازای ۷۵، عرض ۲۵ و ارتفاع ۱۵ متر است. در برابر غار دیواری با سنگ و ساروج چیده شده است و تا مدخل آن ادامه دارد. بنای این دیوار به دوره ساسانیان باز می‌گردد. در مقابل غار پرتگاه مهیبی قرار دارد که ورود به آن را بسیار مشکل می‌سازد. به دلیل وجود آب آشامیدنی در غار، در گذشته امکان مقاومت به مدت طولانی در آن وجود داشته‌است. 

داخل غار اتاق‌هایی وجود دارد که قدمت ساخت آن‌ها به دوره ساسانیان باز می‌گردد. این غار در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. 



آبشار تیرکن (هفت آبشار)، بابل 


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

آبشار تیرکن با ارتفاع 9 متر در استان مازندران، در روستای تیرکن، در مراتع کالبکوشت و بخش بابل‌کنار شهرستان بابل قرار دارد. این منطقه شامل 7 آبشار کوچک است که به آبشارهای تیرکن شهرت دارند. برای رسیدن به آبشار باید ابتدا به روستای تیرکن بروید که مسیر آسفالته دارد و از آنجا تا مجموعه آبشارها در حدود 2 ساعت پیاده روی در شیب ملایم دارد. آبشار اصلی که به آبشار تیرکن شهرت دارد حوضچه کوچکی ایجاد کرده است. مجموعه آبشار در مسیری به طول 3 کیلومتر در دل جنگل های درازکلا واقع شده اند. 



هجیج ـ اورامانات


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

اگر جاده پاوه تا هجیج را تا انتها بروید با مناظر بكر و بدیعی از رودخانه پرآب سیروان، آبشارها و چشمه‌های گوناگون روبه‌رو می‌شوید. عرض كم، ریزش هر از گاه كوه، شیب تند و طرح هندسی عجیب این جاده نیز هیجانی به یاد ماندنی را برای گردشگران رقم می‌زند. در برخی نقاط جاده، باغ‌های سرسبز و در نقاط مرتفع چند‌متر برف؛ تنوع آب و هوایی بی‌مانند این جاده هستند.



برج رادکان - خراسان رضوی 


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
نوروز 1394 2

برج رادکان در استان خراسان رضوی و در 80 کیلومتری مشهد در مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار دارد. 

ارتفاع این برج 35 متر، قطر داخلی‌اش 14 متر و قطر خارجی آن 20 متر است. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع 2.5 متری به شکل 12 ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت 36 ترک نیم ستونی ساخته شده است. برج رادکان دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالا در سال 607 قمری به پایان رسیده است.

تاریخ احداث برج رادکان را دو سال 600 یا سال 680 ذکر می کنند. به دلیل وجود بروج دوازده‌گانه برخی برای این برج کارکرد تقویم و ستاره‌شناسی نیز قایل‌اند. برج رادکان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده است. این برج اثر ریاضی دان، ستاره شناس و دانشمند بزرگ ایرانی، خواجه نصیرالدین توسی است.

پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  جاذبه های گردشگری عید نوروز 1393 دبی
  بوستان نوروز

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان