امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

گلایه‌های تهیه‌کنندگان از نحوه‌ی خرید آثار سینمایی توسط تلویزیون

#1
گلایه‌های تهیه‌کنندگان از نحوه‌ی خرید آثار سینمایی توسط تلویزیون 1

در روز‌های اخیر، برخی تهیه‌کنندگان با سابقه سینما درباره «خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون» با ایسنا صحبت کرده‌اند. نکته جالب توجه در این میان، گله مشترک همه آن‌ها از خرید اندک، حق رایت پایین و همچنین ممیزی چندگانه فیلم‌های در نهاد‌های مختلف (مانند وزارت ارشاد، تلویزیون، حوزه هنری و ...) بوده است.

باباییان: تلویزیون فیلم‌ها را با قیمت‌های دو سال قبل می‌خرد

داریوش بابائیان درباره وضعیت خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون به خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: جلسات مختلفی با تلویزیون برگزار شده و آنها هم مایل هستند که فیلم‌های بیشتری از سینما را خریداری کنند اما در این میان چند مشکل از جمله کمبود بودجه و خرید فیلم‌ها از دو سال قبل وجود دارد.

این تهیه‌کننده سینما تصریح کرد: تلویزیون بیشتر سعی می‌کند فیلم‌های طنز را خریداری کند چون تلویزیون خود فیلم‌های 90 دقیقه‌ای که معمولا قصه‌های مذهبی و اجتماعی دارد را تولید می‌کند. به همین دلیل اکثر فیلم‌هایی که ترجیح می‌دهد خریداری کند فیلم‌های طنز هستند، مگر آنکه یک فیلم نگاه خاصی داشته باشد یا جوایزی گرفته باشد.

بابائیان افزود: این نکته را باید یادآور شوم که اکنون مدت زیادی است که تلویزیون فیلم‌های سینمای ایران را به تعداد کافی خریداری نمی‌کند و اگر هم فیلمی می‌خرد براساس قیمت‌های دو سال قبل است در حالی که در این دوسال، هزینه‌های تولید یک فیلم سینمایی افزایش چشم‌گیری داشته است.

این تهیه‌کننده سینما با بیان اینکه جلسات متعددی برای خرید فیلم‌های سینمایی با تلویزیون گذاشته شده است‌، اظهار کرد:کانون پخش‌کنندگان سعی کرده جلسات متعددی را با مسئولان تامین برنامه تلویزیون بگذارد و آن دوستان هم به خرید بیشتر فیلم‌های سینمایی راغب هستند اما اکنون به دلیل کمبود بودجه چنین امکانی ندارند. در این میان، حتی فیلم‌های خریده‌اند اما هنوز رقم قرارداد را به صورت کامل پرداخت نکرده‌اند.

داریوش بابائیان در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: به نظرم باید مسئولان وزارت ارشاد،‌ کانون پخش‌کنندگان و تلویزیون با آقای ضرغامی جلساتی بگذارند تا نظر ایشان را برای بالا بردن تعداد و رقم خرید فیلم‌های سینمایی جلب کنند.

ساداتیان: دو سوم آثار پخش‌شده در تلویزیون باید ایرانی باشد اما اکنون اینطور نیست

سیدجمال ساداتیان هم معتقد است که «در حال حاضر بهترین شرایط وجود دارد که تلویزیون بتواند با خرید فیلم‌های سینمایی ایرانی مخاطبان زیادی را به خود جذب کند.»

ساداتیان در گفت‌وگویی با ایسنا درباره وضعیت خرید فیلم‌های سینمایی از سوی تلویزیون بیان کرد: من پس از «به رنگ ارغوان» تاکنون معامله‌ای با تلویزیون نداشته‌ام اما به طور عام می‌بینم که همه تهیه‌کنندگان حرفه‌ای سینما در صدد فروش آثارشان به تلویزیون هستند.

وی ادامه داد: طبق قانونی که در کشور وجود دارد‌، دو سوم از آثاری که از تلویزیون پخش می‌شود باید آثار ایرانی و یک سوم آن خارجی باشد‌؛ چه در حوزه سریال و چه در حوزه فیلم اما ظاهرا اکنون وضعیت برعکس شده است و بیشتر آثار پخش شده از تلویزیون خارجی هستند.

این تهیه‌کننده سینما با یادآوری شرایط امروز سینما و تلویزیون ایران، گفت: با توجه به اینکه امروز تولیدات تلویزیون نسبت به گذشته کمتر شده است، دوستان می‌توانند تولیدات خوب سینمایی را به بهترین شکل خریداری کرده و از این طریق مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند چرا که بسیاری از فیلم‌های سینمای ایران قابلیت جذب مخاطب خوبی دارند.

سیدجمال ساداتیان در پایان سخنانش گفت: به جای آنکه شبکه‌های خارجی با بدترین شکل ممکن فیلم‌های تهیه‌کنندگان سینمای ایران را نمایش دهند، چه بهتر که رسانه‌ی ملی در این عرصه پرقدرت‌تر حاضر شده و از این طریق هم مخاطبان خود را افزایش دهد و هم از قاچاق فیلم‌ها جلوگیری کند.

حکمت: خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون بیشتر بر اساس رابطه است

منیژه حکمت گفت: از کارهای تولیدی ما تلویزیون فقط «ورود آقایان ممنوع» را خرید که برای آن هم قیمت بسیار پایینی پرداخت کرد. در شرایطی که «ورود آقایان ممنوع» موقعیت بسیار خوبی در سینما به دست آورد اما تلویزیون مبلغ کمی بابت آن پرداخت کرد و متاسفانه هیچ کدام از کارهای دیگر ما را نخریدند و علت آن را هم نمی‌دانم.

وی افزود: خرید فیلم‌های ایرانی توسط تلویزیون بیشتر مبتنی بر رابطه است و سیاست‌های خاص خودش را هم دارد. مثل تمام اتفاقاتی که امروز در سینما می‌افتد و روابط به جای ضوابط حکم‌فرما است و این روزگار سینما است.

حکمت ادامه داد: مانند روسای صنوف‌مان که تا رانت و امکانی به وجود می‌آورند تمام صنف‌شان را رها می‌کنند و به دنبال منافع شخصی و حساب بانکی‌ خودشان می‌روند بنابراین متاسفانه سینمای مستقل قربانی شرایط روز است.

منیژه حکمت خاطرنشان کرد: اهالی مستقل سینما باید اعتراض‌شان را به این شرایط نابرابر اعلام کنند.

اسماعیلی: نمایش فیلم‌های سینمای ایران از تلویزیون باعث کاهش مخاطب شبکه‌های فارسی‌زبان ماهواره می‌شود

حبیب اسماعیلی هم درباره خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون به ایسنا گفت: خرید فیلم‌ها توسط تلویزیون هم موجب جذب مخاطب بیشتر توسط آن می‌شود‌، هم به سینما و تهیه‌کنندگان خصوصی‌اش کمک می‌کند و هم باعث می‌شود تلاش شبکه‌های ماهواره‌ای برای جذب مخاطب از این طریق ناکام بماند.

مدیرعامل موسسه پخش رسانه فیلمسازان در ادامه بیان کرد: تا قبل از دهه 80 تلویزیون فیلم‌های سینمای ایران را به خوبی خریداری می‌کرد. اما پس از آن با بالا رفتن قیمت‌های فیلمسازی و به تبع آن افزایش هزینه خرید رایت فیلم‌های سینمایی تلویزیون به این فکر افتاد که خود ساخت تله فیلم‌هایی را پیگیری کند و همین امر سبب شد تا خرید فیلم‌های ایرانی توسط تلویزیون کاهش پیدا کند.

وی با بیان اینکه اکنون تلویزیون فیلم‌های سینمای ایران را نسبت به گذشته خیلی کمتر خریداری می‌کند‌، اظهار کرد: اگرچه اکنون تلویزیون نسبت به گذشته فیلم‌های سینمایی کمتری را خریداری می‌کند اما می‌بینیم که همین تعداد اندک هم در نظرسنجی‌های صدا و سیما به عنوان پر استقبال‌ترین آثاری هستند که از تلویزیون نمایش داده می‌شوند.

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به این نکته که شبکه‌های ماهواره‌ای خود را از طریق فیلم‌های ایرانی تقویت می‌کنند اظهار کرد: وقتی تلویزیون فیلم‌های سینمایی ایران را نمی‌خرد همین امر عاملی برای شبکه‌های ماهواره‌ای می‌شود چرا که این شبکه‌ها بلافاصله پس از ورود به شبکه نمایش خانگی اقدام به پخش قاچاقی فیلم می‌کنند و از این طریق مخاطبانی را پای گیرنده‌های خود می‌نشانند.

مدیر پخش رسانه فیلمسازان خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون از چند وجه مهم است. اولا که تلویزیون از این طریق به سینمای ایران کمک کرده و فیلمسازان خصوصی را تقویت می‌کند. نکته دوم این است که نمایش فیلم‌های ایرانی در تلویزیون نشان داده است که باعث جذب مخاطب زیادی می‌شود و این امر به تلویزیون هم کمک می‌کند اما نکته سوم که شاید از نکات قبل مهم‌تر باشد این است که این کار می‌تواند موجب شود که تعداد زیادی از مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای از دیدن آن شبکه‌ها منصرف شوند.

حبیب اسماعیلی در عین حال بیان کرد: البته اینجا باید از آقای ضرغامی (ریاست صدا و سیما)، برای حمایت از برخی فیلم‌های سینمایی در اختصاص آنونس تلویزیونی تشکر بسیاری کنم، ایشان برای آنونس‌های «یکی می‌خواهد باهات حرف بزنه» کمک زیادی کرده است.

اصغری:تلویزیون فرهنگ غربی را پسندیده می‌کند

ابراهیم اصغری هم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا درباره خرید فیلم‌های سینمای ایران توسط تلویزیون گفت: در مجموع با توجه به شرایط پخشی که صدا و سیما دارد، آنچه که مشخص به نظر می‌رسد این است که نمایش فیلم‌های سینمایی خارجی در تلویزیون ما چندین برابر فیلم‌های ایرانی است.

وی ادامه داد: از آنجا که فیلم‌های خارجی با فرهنگ خاص خود ساخته می‌شوند، پخش‌شان در ایران باعث برخی از مشکلات فرهنگی برای جامعه ما می‌شود؛ خصوصا آنکه پخش اینگونه فیلم‌ها سوء تفاهم‌هایی را برای نسل جوان ایجاد می‌کند.

اصغری درباره این سوء تفاهم‌ها توضیح داد: تصور کنید که تلویزیون بخواهد یک فیلم خارجی غربی را نمایش دهد که این روزها نمونه‌های زیادی از آن را شاهد هستیم. تلویزیون سعی می‌کند با معیارهای فرهنگی کشور و ضوابط موجود مشکلات پوششی‌، اخلاقی‌، گفتاری‌ و ... فیلم را حل کرده و یک فیلم شسته و رفته و مطابق با فرهنگ اسلامی کشور تحویل مخاطب دهد.

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در عین حال یادآور شد: از سوی دیگر در سال‌های گذشته ما مدام فرهنگ غربی را نکوهش و در مقابلش فرهنگ ایرانی اسلامی را ترویج کرده‌ایم. حال شما تصور کنید از یک سو به یک جوان، بد بودن فرهنگ غربی را یادآور می‌شویم و از سوی دیگر فیلم‌هایی را در تلویزیون به او نشان می‌دهیم که به دلیل اصطلاحات انجام شده نه تنها هیچ نشانی از فرهنگ بد غربی ندارند بلکه اتفاقا فرهنگ غرب را یک فرهنگ متمدن‌، خوب‌ با اخلاق‌، انسانی و ... نشان می‌دهد!

تهیه‌کننده «شورشیرین» افزود: معتقدم این تضادی که به خصوص برای نسل جوان خارج نرفته ایجاد می‌شود‌، بزرگترین معضلی است که تلویزیون با نشان دادن فیلم‌های خارجی ایجاد می‌کند. در واقع خلاصه سخنم این است که تلویزیون در فیلم‌های خارجی فرهنگ غربی را پسندیده می‌کند و تحویل نسل جوان می‌دهد! و این امر اثری تخریبی فرهنگی زیادی در جامعه دارد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه نمایش فیلم‌های سینمای ایران در تلویزیون می‌تواند تا حد زیادی این تخریب و تضاد را کاهش دهد،‌ گفت: فیلم‌های سینمای ایران با توجه به معیارهای وزارت ارشاد و براساس فرهنگ ایرانی و اسلامی ساخته می‌شوند و سازندگان فیلم‌ها بسیاری از خطوط قرمز‌ و فاکتورهای مهم برای نظام را رعایت می‌کنند. نمایش بیشتر این فیلم‌ها در تلویزیون که با ضوابط خاص کشور ساخته شده‌اند می‌توانند حداقل امکان رقابت این فیلم‌های ایرانی را با فیلم‌های سینمایی خارجی فراهم کنند. ضمن آنکه نمایش فیلم‌های سینمایی ایرانی نیاز تلویزیون به نمایش فیلم‌های سینمایی خارجی را هم کاهش می‌دهد.

این تهیه‌کننده سینما با اشاره به مزیت‌های دیگر خرید آثار سینمایی ایرانی توسط تلویزیون گفت: خرید این تولیدات علاوه بر کمکی که به فرهنگ کشور می‌کند‌، این خصوصیت را هم دارد که اینگونه از تهیه‌کننده خصوصی و تولیدات سینمای ایران حمایت کرده و تهیه کنندگان بیشتر به سمت تولیدات ارزشی و ملی ترغیب می‌کند. همچنین نمی‌توان از کنار این نکته که فیلم‌های سینمای ایران می‌توانند مخاطب بسیار زیادی را به سمت شبکه‌های تلویزیونی سرازیر کنند به راحتی گذشت.

سعدی: نباید هر کس برای خودش ممیزی کند

سعید سعدی درباره خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون گفت: به نظرم باید سیاستی تدوین شود که اگر فیلمی در داخل کشور ساخته شد و توانست پروانه نمایش وزارت ارشاد را بگیرد بتواند به راحتی توسط تلویزیون هم خریداری شود. من به شخصه در این مدت در چندین مورد با تلویزیون تعاملاتی را داشته‌ام و فیلم‌هایی که توانستیم ممیزی تلویزیون را در آنها رعایت کنیم را فروخته‌ایم اما فیلمی مانند «در میان ابرها»ی روح الله حجازی را هنوز نتوانسته‌ایم به تلویزیون بفروشیم و با مشکلاتی مواجه هستیم.

این تهیه‌کنندخ درباره وضعیت ممیزی‌های مختلف در سینما و تلویزیون اظهار کرد: در هر صورت معتقدم باید سیاستی در حوزه نظارت بر فیلم‌های سینمایی تدوین شود که فیلمی اگر در داخل ساخت شد و پروانه نمایش گرفت تلویزیون هم به راحتی آن را بخرد و نمایش دهد. چرا که خرید فیلم‌ها توسط تلویزیون باعث رونق اقتصاد سینما می‌شود.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: اکنون ما با معضل تعاریف مختلف از ممیزی‌ها بر فیلم‌ها روبرو هستیم که مشکلاتی را برای تهیه‌کنندگان به وجود آورده و بسیاری از تهیه‌کنندگان هستند که برخی از فیلم‌هایشان پشت درهای صدا و سیما باقی مانده است.

سعید سعدی در پایان سخنانش درباره فروش حق رایت تلویزیونی فیلم‌هایی که خودش تهیه کنندگی آنها را برعهده داشته بیان کرد: در میان فیلم‌های اخیر تاکنون حق پخش تلویزیونی «اینجا بدون من‌»، «کیفر» و «آلزایمر» را به صدا و سیما واگذار کرده‌ایم. اما «در میان ابرها» و «تردید» با مسائلی روبرو بود که نهایتا رایت عمومی، «تردید» را به بنیاد سینمایی فارابی فروختیم اما رایت تلویزیونی «در میان ابرها» هنوز هم وضعیت مشخصی ندارد.

شایسته: قیمت رایت‌های کنونی تلویزیون برای سال‌ها قبل است

مرتضی شایسته با اشاره به شرایط اخیر خرید فیلم‌های ایرانی توسط صداوسیما گفت: لیست فیلم‌هایمان را اخیرا به همراه چند درخواست به تلویزیون ارائه کرده‌ایم. اولا اینکه می‌خواهیم کارها را بخرند‌، دوم قیمت‌ها را اضافه کنند چرا که قیمت‌های کنونی متعلق به حدود 10 سال قبل است و باید افزایش چشم‌گیری پیدا کند.

وی افزود: پیشنهاد ما برای کف 150 میلیون تومان است و برای تمدیدی‌ها بین 40 تا 50 میلیون تومان است که رقم سقف می‌تواند بالاتر باشد.

شایسته با بیان اینکه زمان حق استفاده نیز باید کمتر‌ شود اظهار کرد: در حال حاضر بین پنج تا 10 سال است‌ که ما درخواست سه تا پنج سال را داریم. همچنین نمی‌دانیم شبکه‌های مختلفی چون «شما‌»، «نمایش‌» و «آی فیلم» جزو شبکه‌هایی هستند که به واسطه قراردادی که ما با تلویزیون می‌بندیم، می‌توانند فیلم‌ها را پخش کنند یا نه؟! به هرحال ضابطه‌ای مبنی بر تعداد شبکه‌ها برای پخش وجود ندارد.

وی افزود: ما و کسانی که کارهایشان را می‌فروشند به این موارد اعتراض داریم و گفته‌ایم این پخش‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای و استانی اتفاق نیفتد.

رئیس کانون پخش‌کنندگان با بیان اینکه تعداد پخش فیلم‌ها به تبع افزایش شبکه‌ها بسیار زیاد شده است،‌ گفت: در گذشته شبکه‌ها به صورت انفرادی فیلم را می‌خریدند که در حال حاضر جلوی آن را گرفته‌اند. با یک بار خرید می‌بینیم که در چهل پنجاه جا پخش می‌شود و هر روز شاهد نمایش آن در شبکه‌های مختلف هستیم. البته در قراردادمان باید شبکه‌های غیرفارسی زبان هم دیده شود که عملکرد آنها مورد اعتراض ما است.

وی ادامه داد: از آقای ضرغامی می‌خواهیم به این موضوع رسیدگی کنند و جلسه‌ای بگذارند تا دو طرف به تفاهم برسند.

شایسته درباره صحبت‌های اخیر رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر عدم خرید بعضی از آثار به خاطر محتوای آنها به ایسنا گفت: هر فیلمی که ساخته می‌شود و پروانه نمایش از وزارت ارشاد می‌گیرد قابل نمایش است و تلویزیون هم نباید ممیزی جدیدی بگذارد و آنها را رد کند، ملاک اصلی باید همان پروانه وزارت ارشاد باشد.

این تهیه کننده درباره آثاری که از «هدایت فیلم» برای پخش از تلویزیون عرضه شده است‌، گفت: در گذشته فیلم‌هایی مانند «کنعان»‌، «افعی» و «محاکمه» را ارایه کردیم که خریدند و در حال حاضر هم حدود 10 فیلم مانند «بوتیک» و «بوی کافور عطر یاس» و... را ارائه داده‌ایم.

نشاط: تلویزیون به یک عده محدود کار می‌دهد و از یک عده خاص هم فیلم می‌خرد

محمد نشاط درباره خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون ابراز عقیده کرد: تلویزیون همان طور که برای ساخت فیلم‌ها و سریال‌هایش به معدودی از تهیه‌کنندگان کار می‌دهد، همان طور هم فیلم‌های افراد خاصی را خریداری می‌کند.

این تهیه‌کننده سینما درباره شیوه خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون بیان کرد: چگونه می‌شود تلویزیون فیلمی که زمان اکرانش معترضانی داشته و حتی یک عده‌ای شیشه سینماها را برای نمایش آن شکسته‌اند را می‌خرد اما در مقابل برخی فیلم‌های سالم تهیه‌کنندگان خصوصی مانند «هدف اصلی» مرا خریداری نمی‌کند.

وی با بیان اینکه حداقل 20 سال است که تولید محصولات تلویزیون در اختیار چند تهیه‌کننده خاص است اظهار کرد: حداقل 20 سال است که تولید محصولات مختلف تلویزیونی در اختیار پنج شش تهیه‌کننده خاص است که در شبکه‌های مختلف می‌گردند و دایم فیلم، سریال و برنامه می‌سازند. جالب است جوانی را می‌شناسم که سنش از سابقه کاری سینمایی من کمتر است اما همین فرد 50 فیلم و برنامه در حال تولید دارد و 50 برنامه را هم در دست تدارک! همین است که او دیگر دلش نمی‌سوزد که کیفیت یک اثر چگونه خواهد شد.

این تهیه‌کننده سینما همچنین با انتقاد از توجه به افراد و نه طرح‌ها در تلویزیون تصریح کرد: با توجه به تجربیات چند ساله‌ام معتقدم در تلویزیون طرح‌ها تصویب نمی‌شوند بلکه افراد تصویب می‌شوند! من طرحی داشتم که در تلویزیون رد شد اما همان طرح را فرد دیگری به تلویزیون برد و آن را تصویب کردند. همچنین شما اگر ارتباطی با تلویزیون نداشته باشید حتی نمی‌توانید به دیدن مدیران آن سازمان بروید. به عنوان مثال من از سال 87 در انتظار دیدار آقای ضرغامی هستم! و بیش از 200 بار به دفترشان زنگ زده‌ام. مگر می‌شود ایشان که معاون سینمایی بوده‌اند من را نشناسند؟

وی با تاکید بر اینکه اکثر خرید فیلم‌ها در تلویزیون بر اساس روابط است، عنوان کرد: آیا واقعا تولیدات سینمای ایران همین چند فیلمی است که توسط تلویزیون خریداری شده است؟ اصلا باید پرسید منبع خرید یا بازبینی فیلم‌ها چه افرادی هستند؟

محمد نشاط در پایان سخنانش با اشاره به موضوع اولیه این گفت‌وگو درباره خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون تاکید کرد: فیلم خریدن در تلویزیون تابع ضوابط خاصی نیست بلکه تابع روابط است.

سرتیپی:خرید فیلم با قیمت‌های پایین جفا در حق سینمای ایران است

علی سرتیپی هم درباره خرید فیلم‌های سینمایی توسط تلویزیون گفت: از تلویزیون انتظار داریم برای تولیدات سینمایی که بسیار گرانتر از تولیدات تلویزیونی ساخته می‌شود، قیمت بالاتری بپردازد. تلویزیون خودش تولید دارد و می‌داند هزینه تله‌فیلم‌ها چقدر بالا رفته است و همین فیلم‌ها که با زیر 100 میلیون ساخته می‌شد الان به چه قیمتی رسیده است.

وی افزود: پرداخت این قیمت‌های پایین، جفا در حق سینمای ایران است. چرا که ما حق فروش فیلم‌هایمان را در جاهای دیگر نداریم و انحصاری باید به تلویزیون بفروشیم و اینجا هم قیمت‌ها بسیار پایین است.

این تهیه‌کننده ادامه داد: این رقم‌ها در مقابل بودجه صدا و سیما چیزی نیست. در حالیکه خرید خوب، ضمن اینکه نقدینگی وارد سینمای ایران می‌کند باعث دلگرمی سینماگران هم می‌شود.

وی درباره آخرین فیلمی که به تلویزیون فروخته است، به ایسنا گفت: «اخلاقتو خوب کن» بود که زیر 80 میلیون تومان فروخته شد. البته اگر قرار باشد بالاتر از 80 میلیون باشد باید خود آقای ضرغامی دستور بدهند. قیمت پایه بین 50 تا 60 میلیون تومان است رقمی که سال‌هاست مانده است.

علیخانی: هزینه‌های چند برابر شده اما قیمت خرید رایت تفاوتی نکرده است

عبدالله علیخانی هم به خبرنگار ایسنا گفت: مبلغی که تلویزیون برای خرید فیلم‌های ایرانی پرداخت می‌کند، مناسب هزینه‌های صورت گرفته تولیدات دو سال اخیر نیست. فروش تولیداتی که در گذشته داشتیم در مقابل رقمی که تلویزیون پرداخت می‌کرد به صرفه بود چرا که آن موقع هزینه‌ها به شدت پایین‌تر از الان بود و آثار حداقل با 150 میلیون تومان ساخته می‌شد.

وی در عین حال یادآور شد: هزینه تولید در حال حاضر به 700 تا 800 میلیون تومان رسیده اما رقم خرید توسط تلویزیون بالا نرفته و این اصلا مقرون به صرفه نیست.

علیخانی با اشاره به فیلم‌هایی که به تلویزیون فروخته است، اظهار کرد: یک ماه پیش «شارلاتان» و «زن‌ها فرشته‌اند» را فروختیم که به نسبت قیمت تمام شده خوب بود اما از تولیدات جدیدمان چیزی از ما نخواستند. «دختر شاه پریون»، «دردسر بزرگ»، «سلام بر عشق» و «آقای هفت رنگ» از تولیدات دو سال اخیرمان هستند که تنها «آقای هفت رنگ» را خریدند.

این تهیه‌کننده تاکید کرد: تلویزیون باید تجدید نظری در خرید آثار سینمایی حداقل فیلم‌هایی که در دو سال اخیر تولید شده‌اند، داشته باشد.

عرب (6 ماه قبل): ضرغامی دستور افزایش قیمت رایت فیلم‌های سینمایی را داده است

اما تمام این سخنان و انتقادات از سوی تهیه‌کنندگان سینما، در حالی مطرح شد که محمدرضا عرب تهیه‌کننده و کارگردان حدود 6 ماه قبل در گفت‌وگویی با ایسنا «از دستور مساعد رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر افزایش قیمت رایت فیلم‌های سینمایی» خبر داده بود.

این کارگردان در این باره بیان کرده بود: بعد از افتتاحیه جشنواره فیلم‌های ویدئویی، مذاکره‌ای با آقای ضرغامی مبنی بر خرید رایت فیلم‌های سینمایی داشتم که ایشان به آقای اسلامی مهر رئیس سیما فیلم که آنجا حاضر بودند دستور برپایی جلسه‌ای را دادند. این جلسه با رئیس سیمافیلم برگزار شد و قرار شد جزئیات جلسه به نظر آقای ضرغامی برسد و امیدواریم قولی که ایشان مبنی بر کم شدن مسیر طولانی نمایش آثار سینمایی در تلویزیون و همچنین افزایش قیمت آن داده‌اند عملی شود.

عرب ادامه داد: تا به حال فیلم‌های سینمایی زیر 75 میلیون تومان خریداری می‌شد که بالای این مبلغ باید با دستور خود آقای ضرغامی انجام شود و با مسائلی که مطرح شد گفتیم حداقل به فیلم سینمایی به شکل یک تله فیلم که با هزینه صد میلیون ساخته می‌شود نگاه شود و قیمت آثار سینمایی حداقل تا صد میلیون تومان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به مسیر طولانی خرید آثار سینمایی برای تلویزیون گفت: اساسا فیلم بعد از اکران و عرضه در نمایش خانگی‌، شبکه‌یی آن را می‌پسندد و از تامین برنامه کل می‌خواهد آن را بخواند که این پروسه بسیار طولانی است.

این کارگردان ادامه داد: به طور مثال فیلم خود من «ندارها» توسط مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک سیما درخواست خرید شده اما تا کنون اتفاقی نیافتاده و با آقای فرجی مدیر شبکه که طرح موضوع کردم ایشان دستورات جدیدی را دادند که باز هم اتفاقی نیفتاد.

وی افزود: ما 40 درصد از هزینه‌های فیلم را از اکران در می آوریم و حدود 30 درصد از نمایش خانگی و برای تلویزیون حداقل باید 20 درصد در نظر بگیریم که امیدوارم با مساعدت آقای ضرغامی این حداقل صد میلیون تومان قطعی شود و این قولی که دادند برای همه سینماگران فراهم شود.

کارگردان «ندارها» به ایسنا گفت: هرچی از آثار سینمای ملی در رسانه ملی حضور داشته باشد، فرهنگ‌سازی بهتری انجام می‌شود.

ضرغامی:‌ عدم خرید فیلم‌های سینمایی از ارشاد به محتوای آن برمی‌گردد / صدا و سیما ممیزی خودش را دارد

اما در میان گفت‌وگو‌های ایسنا با تهیه‌کنندگان سینما و انتقادات آن‌ها به تلویزیون، عزت‌الله ضرغامی رییس سازمان صدا و سیما بخشی از انتقادات را متوجه خود تهیه‌کنندگان و محتوا و ممیزی فیلم‌های‌شان دانست و به تازگی گفت: عدم خرید فیلم‌های سینمایی ربطی به تعامل دستگا‌ه‌های‌ رسمی کشور ندارد؛ رابطه‌ی سازمان صدا و سیما با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رابطه‌ی خوب و همراه با همکاری و تعامل است که در حوزه‌های مختلفی دیده می‌شود. اینکه تعدادی از فیلم‌های تولید شده در سینمای کشور امکان پخش از شبکه سراسری را پیدا نمی‌کنند به محتوای خود این فیلم‌ها برمی‌گردد.

او ادامه داد: سازمان صدا و سیما برای پخش هرگونه اثری به ویژه فیلم‌های سینمایی ضوابط و سیاست‌های خودش را دارد. این فیلم‌ها به دلیل اینکه با سیاست‌های صدا و سیما همخوانی ندارند، پخش آنها از طرف شبکه‌های ما امکان‌پذیر نیست.

ضرغامی با تاکید بر اینکه ممیزی سازمان سینمایی برای اکران فیلم در سینماها، جدای از ممیزی سازمان صدا و سیما برای پخش این آثار از شبکه‌های سراسری است، درباره‌ی اکران برخی فیلم‌های سینمایی در سالن‌های سینما گفت: اکران برخی از فیلم‌ها در سالن‌های سینما با توجه به وضعیت خاص و مخاطبانی که دارند، شاید مشکلات کمتری داشته باشد اما پخش آن‌ها از شبکه‌های سراسری با توجه به حساسیت‌های دینی، اخلاقی، قومی و سیاسی حساسیت‌های خودش را دارد که لازم است دقت بیشتری به آن شود؛ بنابراین در اینجا از همه‌ی فیلمسازان تقاضا می‌کنم ضوابط سازمان صدا و سیما را که بسیار منطقی و با محتوای فرهنگی است، رعایت کنند تا بعد از اکران در سالن‌های سینما اثرشان توسط صداوسیما خریداری شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط frozen✘girl
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Thumbsdown کتک زدن و شکستن دست خبرنگار توسط حراست دانشگاه +تصویر
  کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی توسط فالگیران سایبری..♡
  نحوه حضور دانش آموزان مدارس غیردولتی اعلام شده است!
  نحوه بازگشایی مدارس چگونه خواهد بود؟
Heart تحریم ۸ شرکت فعال در زمینه آهن و فولاد توسط وزارت خزانه‌داری آمریکا
  تولید نانو پوشش ضد ویروس کرونا توسط محققان دانشگاه اراک
  چرا از خرید آنلاین می ترسید؟
  "ویروس کرونا توسط یک انسان به بازار حیوانات ووهان منتقل شده است"
  تکه تکه شدن این زن توسط یک کروکدیل غول پیکر (عکس)
Heart معافیت عراق برای خرید برق از ایران ۱۲۰ روز تمدید شد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان