امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

یک فرهنگ، اشتباه خود را چگونه تصحیح می کند؟

#1
 
یک فرهنگ، اشتباه خود را چگونه تصحیح می کند؟


یک فرهنگ، اشتباه خود را چگونه تصحیح می کند؟ 1
در روستاهای اینجا داستانهای زیادی سر زبانهاست ، داستان دختری که علیرغم میل خانواده اش ازدواج می کند و می رود، برادران و عم وپی اش می گردند و پیدایش می کنند . او را بر می گردانند؛ او می داند که باید برگردد و به تقاص کارش برسد، آن هم به دست عزیزترینهایش، این تقدیری است که از آن گریزی نیست،

در روستاهای اینجا داستانهای زیادی سر زبانهاست ، داستان دختری که علیرغم میل خانواده اش ازدواج می کند و می رود، برداران و عمودیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[1] ، پی اش می گردند و پیدایش می کنند . او را بر می گردانند؛ او می داند که باید برگردد و به تقاص کارش برسد، آن هم به دست عزیزترینهایش، این تقدیری است که از آن گریزی نیست، اما شیرین و عجیب آن است که در این سرزمین که ناموس معنایی بسیار وسیع و غریب دارد، عشق نیز همچنان ریشه می دواند و شاخ و برگ می گیرد ، به رغم زده شدن تنه­ی آن.
دخترک را بازپس می آورند و پیاله ای سم به او می خورانند، دختر اما آن را بالامی آورد و سم اثر نمی کند، خانواده ، برای بار دوم به او سم تعارف می کنند و دختر آن را سر می کشد و داستان دوباره تکرار می شود، معلوم می شود باید چاره ای دیگر بیاندیشند، روزی که دخترک بر بالای بام می رود تا رختها را بر روی بند رخت پهن کند به پایین پرتاب می شود تا پرونده­ی این بی ناموسی بسته شود .
از نظر دورکیم(1387)، گسستن پیوند همبستگی  اجتماعی، جرم محسوب می گردد ،پس دخترک در یک معنا مجرم است چرا که جرم چیزی نیست جز کرداری که وجدان جمعی آن را ممنوع می داند(آرون،1384: 368) بنابراین کیفر او باعث ارضای وجدان جمعی می شود(همان: 369) و مجازات گناهکاری چون او غرامتی است که به احساسات همگان داده می شود(همان).غرامتی به"وجدان جمعی" که عبارت است ازمجموعه احساسات و باور های مشترکی که در بین حد وسط  اعضای یک جامعه وجود دارد(همان:364 ).
 در جوامعی که همبستگی مکانیکی حاکم است ،به دلیل شباهت و همانندی افراد، وجدان جمعی حداقلی از آزادی را برای کنشگران اجتماعی به وجود می آورد، چرا که به زعم دورکیم ،آگاهی یافتن از فردیت نتیجه جریان توسعه تاریخی است(همان: 362)و در نتیجه نظام حقوقی چنین جامعه ای مبتنی بر تنبیه و کیفر است.
 (آرون،1384 :368) هرچقدر وجدان جمعی، گسترده تر نیرومند تر و خصوصیت یافته تر باشد تعداد کردارهایی که جرم تلقی می شوند بیشتر است .( آرون،1384: 368)در حقوق تنبیهی مجازات منعکس کنده احساسات جریحه دار شده است و مجازات تهاجمی است دربرابر عملی که کل جامعه را تهدید میکند ولزومی ندارد که با جرم تناسبی داشته باشد.
.........
داستانهای دیگر نیز کم نیست داستان دختری که خون پاشیده شده اش بر روی دیوار اتاق بعد از گذشت مدتهای مدید به بینندگان هشدار می دهد که یک فرهنگ برای دوام و بقای ارزشها و هنجارهای خود تا کجاها می تواند  پیش رود.
  اینجا تناسب جرم با مجازات مطرح نیست و هم بستگی و انسجام اجتماعی به تشفی جامعه نظر دارد؛ جامعه ای مردانه که نظم حاکم بر آن چنین پدیده ای را چندان غریب نمی یابد که مردی به صرف شنیدن جمله ای از رفیق خود درباره خواهرش_ دیروز خواهرت را با فلان مرد دیدم_،  به خانه رود و برای نمایش تعصب و غیرت خود، بدون هیچ پرسشی دیوار را به خون خواهر خود رنگین  کند . مهم نیست که اصل مساله اتفاق افتاده یا نه؛ مهم نیست رفیق او چه قصدی داشته؛ مهم وجود داشتن و نشان دادن حمیت ، مردانگی و تعصب است .
تصویر حاضر آرامگاه یکی از این دخترانی است که پس از مرگش ، دریافته اند که به ناحق کشته شده است(اگر بتوان به حق کسی را کشت) ، اما فرهنگ توان تصحیح خود را دارد :  با تبدیل دختر بی ناموس دیروز به قدیس آسمانی امروز . آرامگاه این دختر اکنون مکانی است که افراد از آن حاجت می گیرند و به آن دخیل می بندند، گودال کنار مزار او برای آن است که زایرین برای حاجت روا شدن، از خاک تربتش بر دارند، شاید این فرشته گون شدن او ، مرهم کوچکی باشد بر زخم مادری که گاه و بیگاه بر مزار دخترش می آید و نوروز را نیز با او جشن می گیرد(با کمی دقت می توان بشقاب سبزه عید را بر مزار او دید) دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[2]
منابع
آرون، ریمون،1384 ،مراحل اساسی سیر اندیشه در جامعه شناسی، ترجمه باقر پرهام، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی
دورکیم، امیل،1387، تقسیم کار اجتماعی، ترجمه باقر پرهام،تهران: نشر مرکز
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
[/url]1-"عمو" در فرهنگ عرب نقش اجتماعی بسیار مهمی است ، به تبع آن پسر عمو و دختر عمو نیز.           
[url=#_ftnref2] 2-تصویر و داستانها مربوط به یکی از روستاهای استان خوزستان است، داستانها به نقل از مردم محلی است، تصویر نیز از یکی از آرامگاههای همین روستا برداشته شده است   
پاسخ
 سپاس شده توسط Nυмв ، کسی پشت سرم اب نریخت
آگهی
#2
عنوانو خودت تغییر نده



بعدشم این مربوط به اجتماعیه
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#3
(15-04-2015، 13:55)✘ցմεεղ✘ نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
عنوانو خودت تغییر نده



بعدشم این مربوط به اجتماعیه
من عنوانو تغیر ندادم!:
شما راست میگی ._.
پاسخ
#4
کاملا مشخصه تغییر داده نشده!
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#5
شما هرجوری دوست دارین فکر کنین«
اَما مَن تغیری ندادم... |:
پاسخ
#6
اسپم نده! دارم راهنماییت میکنم ولی مث این که....
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
آگهی
#7
ممنون از راهنماییتون ولی فکر کنم شما اول اسپم رو شروع کردین
و منم برای دفاع از خودم جواب دادم
پاسخ
#8
اینایی که من دادم اسپم نبود و به گفته ی فرین جان که گفتن

1.موضوعاتو بررسی کنم
2.راهنماییت کنم:|..................................................!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!​!
..

 [ ᴇvɪʟ ]
사람들의 수용을 위해 사는 경우, 거절로 죽을거야 

..
پاسخ
#9
ممنون ولی من بهـ راهنمایی احتیاج ندارم
پاسخ
#10
سپاس و دیگر هیچ Angel
پاسخ
 سپاس شده توسط ʜɪᴅᴅᴇɴ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Wink چگونه شیک باشیم
  5 مرحله بلوغ زودرس در فرهنگ ها
  وقتی از فرهنگ و تمدن صحبت میکنیم، دقیقا از چه چیزی حرف میزنیم؟
  تدریس کتاب طنز در دانشگاه: چگونه یک روشنفکر شویم!
  زن بودن اشتباه بزرگیست که هرروز مجبوری به انجامش!البته استثناهم هست!
  از فرهنگ و مهندسی فرهنگی تا تحولات فرهنگی و جهانی شدن
  فرهنگ شهرنشینی یکباره درست نمی شود
  درباره نظریه های فرهنگ عامه
  فرهنگ عامه و منازعه ایدئولوژیک
  فرهنگ مردم هفتادر

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان