امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خانه ها هم می فهمند

#1
با ظهور هوش مصنوعی، دری جدید روی تکنولوژی باز شده است؛ دری که از آن راه حل‌ها، خلاقیت‌ها و ابداعات فراوانی وارد دنیای ما شده است. در این مطلب قصد داریم به نقش و کاربردهایی که هوش مصنوعی می‌تواند در خانه‌ها داشته باشد، بپردازیم.

حتماً شما هم به این باور رسیده‌اید که هیچ جا خانه خود آدم نمی‌شود، خانه انسان جزئی از سرمایه او و همچنین دربردارنده خاطرات تلخ و شیرین است. حال فرض کنید خانه‌تان شما را بشناسد، احساس شما را درک کند، رفاه و امنیت بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد. اگر من چنین خانه‌ای داشته باشم، هیچ وقت از آن خارج نمی‌شوم!
در گذشته کمتر به امنیت، رفاه و مخصوصاً میزان انرژی مصرفی خانه‌ها توجه می‌شد، ولی امروزه
این موارد جزو معماری خانه‌ها محسوب می‌شود. هوش مصنوعی هم در این زمینه‌ها قابلیت‌های
بی شماری را برای ارتقای امنیت، افزایش رفاه و بهینه سازی مصرف انرژی دارد. در ادامه به بررسی موارد ذکر شده می‌پردازیم.
هوش مصنوعی و امنیت
شاید خانه یا مجتمع مسکونی شما با امکانات امنیتی مانند دوربین‌های مدار بسته و آژیرهای خطر تجهیز شده باشد؛ هر چند این موارد برای بالا بردن امنیت محل سکونت لازم به نظر می‌رسد ولی بهره مندی از یک سیستم امنیتی هوشمند، قابلیت‌های فراوانی را در اختیارتان قرار می‌دهد. مواردی که می‌تواند امنیت یک خانه را تهدید کند بسیار هستند از جمله آتش سوزی و سرقت، که راه حل‌های هوشمندی برای پیشگیری و مواجهه با این موارد وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:
آتش سوزی
بیشتر آتش سوزی‌ها هنگامی اتفاق می‌افتد که ساکنان در خانه نیستند و وقتی بر می‌گردند با صحنه آتش سوزی مواجه می‌شوند. در این مواقع خسارت‌های ناشی از آتش سوزی کمتر قابل جبران هستند؛ اما با تجهیز خانه‌ها به سیستم‌های هوشمند، می‌توان آتش را در نطفه خاموش کرد.
کارکرد این سیستم‌ها غالباً به این صورت است که چند حسگر حساس به دود و حرارت در خانه نصب می‌شود، هنگامی که غلظت دود بیش از حد مجاز باشد یا حرارت موضعی افزایش پیدا کند، سیستم فعال می‌شود: به صدا در آوردن آلارم، تماس با آتش نشانی، تماس با صاحب خانه توسط تلفن یا پیام کوتاه یا فعال ساختن آبپاش‌های موجود در ساختمان.
سرقت
وقتی شما از خانه‌تان بیرون می‌روید در را قفل می‌کنید، شاید هم محتاط‌تر هستید و از چند قفل استفاده می‌کنید؛ ولی اگر باز هم صفحه حوادث را ورق بزنید می‌بینید، باز کردن قفل‌ها برای سارقان چندان هم کار پیچیده‌ای نیست. با وجود تکنولوژی‌های جدید که از راه حل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند کافی است شما کلید در را بچرخانید و به مسافرت‌های طولانی بروید ؛ زیرا تنها با همین کار نگهبان هوشمند خانه شما بیدار می‌شود و حواسش به همه چیز هست. اگر دری یا پنجره‌ای باز شود یا تغییری ایجاد شود، شما و پلیس از آن مطلع خواهید شد. این سیستم هوشمند بیشتر با نام خانه امن شناخته می‌شود. در این سیستم همه موارد امنیتی خانه در نظر گرفته می‌شود و برای هر ورودی، حسگرهایی در نظر گرفته می‌شود. همچنین دوربین‌ها تمام خانه را تحت نظر دارند و کوچک‌ترین حرکتی عکس‌العمل تعریف شده‌ای را در پی خواهد داشت.
هوش مصنوعی و رفاه
راحتی یکی از مهم‌ترین فاکتورها برای هر خانه به شمار می‌رود. اکثر مردم برای ایجاد محیطی آرام
و راحت هزینه‌های زیادی صرف می‌کنند. در این بخش مواردی را که باعث افزایش راحتی در خانه است ذکر می‌کنیم:
سیستم نور
برای انجام هر کاری به نور مناسب نیاز داریم که مقدار آن بستگی به نوع آن کار دارد. برای مثال نوری که هنگام تماشای تلویزیون لازم است برای مطالعه کافی نیست. در این خصوص سیستم هوشمند تنظیم نور می‌تواند این موارد را تشخیص دهد و نور مناسب را با توجه به نیاز صاحب خانه انتخاب کند.
نگهداری از کودکان و سالمندان
اگر خانه هوشمند بداند شما در خانه کودک خردسال دارید، او را تحت نظر خواهد گرفت و اگر دست به کار خطرناکی بزند شما را مطلع خواهد کرد. برای مثال اگر کودک به سمت پله‌ها برود، شما از طریق آلارم مطلع می‌شوید.
کنترل از راه دور
یکی دیگر از امکاناتی که می‌توان در یک خانه هوشمند از آن بهره برد، کنترل از راه دور است.
صاحب خانه می‌تواند از طریق اینترنت یا تلفن همراه وضعیت خانه خود را مشاهده کند یا دستورهایی را برای اجرا صادر کند. به طور مثال وقتی از محل کار خود خارج می‌شوید یک پیام کوتاه به خانه می‌دهید و از او می‌خواهید زیر کتری را روشن کند یا هوای خانه را مطبوع کند.
هوش مصنوعی و بهینه سازی مصرف انرژی
اسراف بیش از حد منابع انرژی در خانه‌های قدیمی که اصول و قواعد مشخصی در ساخت آن‌ها رعایت نشده از بزرگ‌ترین عیوب آن‌هاست. حتی خانه‌هایی هم که این اصول را رعایت می‌کنند ولی هوشمند نیستند، می‌توانند تا حدی انرژی‌ها را هدر دهند. وقتی کسی در خانه نیست دلیلی ندارد سیستم تهویه یا چراغ‌ها روشن باشد. ما به علت بی دقتی یا فراموشی ممکن است باعث هدر رفتن انرژی شویم؛ ولی وقتی خانه ما این موارد را بفهمد صرفه جویی پیشه می‌کند! با یک مثال ساده نحوه عملکرد سیستم هوشمند در قسمت صرفه جویی برق در قسمت روشنایی را ذکر می‌کنیم:
فرض کنید قرار است به محض ورود شما به اتاق در صورت نا کافی بودن نور (کافی یا نا کافی بودن  نور به وسیله عنصری به نام فتوسل قابل تشخیص است)، لامپ‌ها روشن شود و پس از خروج خاموش. برای این کار به دو جفت سنسور در در ورودی اتاق نیاز داریم. سنسورها مطابق شکل <<sensors p11—334>>  قرار می‌گیرند، هنگام ورود ابتدا سنسور شماره یک فعال می‌شود و بعد سنسور شماره دو، این نشان می‌دهد که کسی وارد اتاق شده است پس چراغ روشن می‌شود. هنگام خروج اول سنسور دو فعال می‌شود سپس سنسور یک، در این صورت سیستم تشخیص می‌دهد شخص از اتاق خارج شده است پس چراغ خاموش می‌شود. اگر چند نفر وارد یا خارج شوند سیستم از حافظه استفاده می‌کند. این یک مثال ساده بود که با حذف عملکرد انسان  که می‌تواند همراه با خطا باشد  در مصرف برق صرفه جویی می‌شود. همچنین دانستن این که مورد استفاده هر مکان از خانه چیست مهم است؛ مثلاً برای فعال شدن سیستم تهویه نیز می‌توان از این روش استفاده کرد.
یادگیری خانه
در تمام مراحل ذکر شده سیستم‌های هوشمند قادر به یادگیری هستند و می‌توانند ساکنان خود را شگفت زده کنند؛ برای مثال بعد از مدتی الگوی رفت و آمد شما تشخیص داده می‌شود و اعمال لازم قبل از ورود شما به خانه انجام خواهد گرفت؛ البته در این صورت بهتر است اگر می‌خواهید سرزده به جای دیگری بروید، به خانه خبر دهید!
پاسخ
 سپاس شده توسط سارا بهرامپور
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  فنگ شویی چیست و قوانین فنگ شویی در خانه
  رود خانه سبز ((: +عکس
  خانه زباله‌ای ساخته‌ شد
  چرا خانه اسکیموها ذوب نمی شود؟
  با سقف عرشه فولادی خانه ای زیبا داشته باشید.
  آیا می دانید تمیز و مرتب کردن خانه چه فوایدی دارد؟
  میزی که خانه را گرم می‌کند
  برای جلوگیری از آتش گرفتن خانه باید نکاتی را رعایت کرد .
  تیروئید را در خانه بدون دارو درمان کنید
  کامپیوتری که آزادانه در خانه حرکت می کند +عکس

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان