امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

فناوری جدید سامسونگ برای افزایش ظرفیت باتری‌های لیتیومی

#1
 پژوهشگران بخش تحقیق و توسعه شرکت سامسونگ در تاریخ 25 ژوئن 2015 (4 تیر 1394) از فناوری جدیدی خبر دادند که ظرفیت باتری‌های لیتیومی مورد استفاده در محصولات این شرکت را دو برابر خواهد کرد.
طی دهه‌ اخیر ظرفیت باتری‌ گوشی‌های هوشمند افزایش محسوسی یافته اما به دلیل محدودیت‌های موجود در مواد به کار رفته و نیز فناوری‌های موجود، حجم و اندازه این باتری‌ها نیز به طور نسبی بیشتر شده است. از این رو، در بازار امروز اسمارت‌فون‌ها نیاز به ارتقای ظرفیت باتری‌ها در کنار کاهش اندازه و فضای اشغال‌شده توسط آنها احساس می‌شود؛ چرا که سبک‌تر و باریک‌تر شدن گوشی‌ها نیز از جمله مزیت‌های رقابتی محصولات محسوب می‌شود. برای پاسخ به این نیاز، محققان استفاده از مواد جدیدی را در دستور کار قرار داده‌اند.
باتری‌های لیتیومی امروزی -- که در دهه نود میلادی توسط کمپانی سونی ایجاد و تجاری شدند -- بیشتر در جهت افزایش ظرفیت و نه طول عمر یا چگالی توسعه یافته‌اند. امری که به ویژگی‌ها و محدودیت‌‌های ماده مورد استفاده در آنها وابسته است. اما این ارتقای ظرفیت در بهترین حالت صرفا دو برابرِ ظرفیت نخستین باتری‌های تجاری از این نوع بوده است. حال پژوهشگران سامسونگ موفق شده‌اند با قرار دادن پوششی قوی و رسانا از گرافین روی سطح سیلیکون، نوعی لایه‌ محافظ در اطراف آن ایجاد کنند و در نتیجه به ماده کاتدی با چگالی و ماندگاری بالا دست یابند.
در حال حاضر، تولید باتری‌هایی با ظرفیت بالا عمدتا در ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود. به طور مشخص، تحقیقات روی سیلیکون به عنوان ماده‌ای جایگزین برای افزایش حجم باتری‌ها متمرکز است، چرا که این ماده در مقایسه با گرافیت‌های فعلی که در ماده کاتدی به کار می‌رود 10 برابر ظرفیت بیشتری دارد. البته هنوز مسائلی در ارتباط با کاهش طول عمر باتری در اثر شارژ و تخلیه شارژ (discharge) مکرر آن وجود دارد.
بر اساس مقاله ای که در این خصوص منتشر شده است، سیلیکون به سبب داشتن ظرفیت وزنی منحصربفرد به عنوان ماده‌ای فعال برای نسل بعدی باتری‌های لیتیومی، توجه پژوهشگران را جلب کرده است. اما تغییر زیاد حجم سیلیکون طی فرایندهای شارژ و تخلیه شارژ، رقابت‌پذیری آن را در چگالی انرژی حجمی و طول عمر چرخه تضعیف می‌کند. این فناوری به سلول امکان می‌دهد هنگام جفت شدن با کاتدی از جنس اکسید لیتیوم کبالت، در چرخه اول و دویستم به چگالی حجمی انرژی معادل 972 و 700 وات ساعت بر لیتر برسد که به ترتیب 1.5 تا 1.8 بار بیشتر از باتری‌های تجاری لیتیومی موجود در بازار است و در نتیجه با استفاده از این فناوری می‌‌توان در حجمی مشخص، ظرفیتی بیشتر از باتری را به دست آورد.


فناوری جدید سامسونگ برای افزایش ظرفیت باتری‌های لیتیومی 1


اما مسأله عمده این نوع فناوری‌ها آن است که به دلیل طی شدن تعداد بیشتری چرخه‌ی شارژ و خالی شدن، طول عمر باتری‌ کاهش پیدا می‌کند . حال محققان کمپانی سامسونگ بر این باور هستند که در این پیشنهاد جدید خود با استفاده از ساختار چند لایه‌ای عملکرد، چرخه‌ شارژ و طول عمر بهتری ایجاد خواهد شد.
سامسونگ که در حال تلاش برای بهبود ظرفیت باتری‌ها به منظور پیشی گرفتن از دیگر رقبا در زمینه گوشی‌های هوشمند است انتظار دارد با کمک این فناوری جدید بتواند تغییر چشمگیری در زمینه تجهیزات موبایلی و نیز در صنعت خودروهای الکترونیکی به وجود آورد. هر چند فعالان حوزه صنعت بر این باورند که تجاری شدن این فناوری به دو تا سه سال زمان نیاز دارد.
پاسخ
 سپاس شده توسط Tᴀᴍᴏʀᴀ Pɪᴇʀᴄᴇ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قوی‌ترین گلکسی سامسونگ ۸ اردیبهشت رونمایی می‌شود
  پنج دلیل برای نخریدن گلکسی ای ۵۱ سامسونگ
  گوشی ریلمی C25 با باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی معرفی شد
  سری ویوو ایکس ۶۰ از فناوری پیکسل شیفت بهره خواهند برد
  اوپو A54 با باتری ۵ هزار میلی آمپر ساعتی و پردازنده هلیو P35 معرفی شد
  گوشی گلکسی F02s سامسونگ همان گلکسی A02s خواهد بود
  معرفی Realme C21 با پردازنده Helio G35 و باتری 5,000mAh
  گوشی ریلمی C21 با دوربین سه‌گانه و باتری غول پیکر معرفی شد
  گلکسی Xcover 5 سامسونگ معرفی شد
  اپلیکیشن Health سامسونگ دیگر از گوشی‌های هوشمند قدیمی پشتیبانی نخواهد کرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان