امتیاز موضوع:
  • 2 رأی - میانگین امتیازات: 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عزاداری چرا وچگونه؟

#1
آینده‎سازی، معرفت‎یابی و انحراف‎زدایی از آثار عزاداری است

شاید هیچ عمل مستحبی به اندازه اقامه عزا بر حضرت سیدالشهدا (علیه‎السلام) مورد تأکید پیشوایان دینی ما نبوده است. تأکید و تشویقی که نسبت به بزرگ‎داشت قیام عاشورا و یادآوری حوادث کربلا صورت گرفته است، هم از نظر کمیت و شمار توصیه‎‎ها و هم از نظر کیفیت و مفاد وعده‎ها، شگفت‎انگیز است. گذشته از سیره عملی پیامبر و امامان معصوم، در ذکر مصائب امام حسین (علیه‎السلام) و گذشته از آن‎که حتی انبیای پیشین نیز ذاکر و عزادار این حادثه بی‎نظیر تاریخی بوده‎اند، احادیث و روایات پرشماری در این‎باره به دست ما رسیده است که بی‎تردید از مرز تواتر فراتر رفته و در مجموع شکی در اصالت سند و صحت اسناد آن‎ها باقی نمانده و نمی‎ماند.
از نظر دلالت و محتوای این‎روایات نیز کمتر توصیه‎ای را می‎توان یافت که تا این اندازه مورد تحسین و مستوجب پاداش تلقی شده باشد. برای نمونه به احادیث متعدد و معتبری باید اشاره کرد که تعیین پاداش ریزش اشک به یاد امام حسین (علیه‎السلام) را تنها بر خدا می‎داند و البته تأکید می‎کند که خداوند به کمتر از بهشت راضی نخواهد شد. همچنین روایاتی که می‎گوید هرکس شعری درباره حسین (علیه‎السلام) بسراید و گریه کند، بهشت بر او واجب می‎شود؛ همان‎گونه که اگر شعری بگوید و بگریاند یا تباکی كند، بهشت جایگاه وی خواهد بود.
حتی در روایتی از امام صادق (علیه‎السلام) نقل شده است که «برای هر کاری (اندازه‎ای از) پاداش است مگر اشک ریختن بر ما» که پاداش آن اندازه ندارد و همان حضرت فرمود: «در روز قیامت زیارت‎کنندگان حسین (علیه‎السلام) برتری خاصی بر دیگران دارند و آن این است که ۴۰ سال قبل از همه مردم و در حالی‎که آنان هنوز گرفتار حساب هستند، به بهشت وارد می‎شوند.»

فلسفه عزاداری و حکمت
لزوم آن
اینک جای پرسش است که این همه تأکید و آن همه وعده پاداش به چه دلیل است؟ چگونه می‎توان گریه (بکاء) یا حتی گریه‎نمایی (تباکی) بر امام حسین (علیه‎السلام) را موجب دخول قطعی در بهشت دانست و حال آن‎که افزون بر احادیث فراوان، حتی آیاتی از قرآن کریم نیز به صراحت دلالت بر آن دارند که ورود به بهشت پیچیده در سختی‎‎ها و دشواری‎‎ها است. قرآن با شگفتی از مدعیان می‎پرسد:
«آیا پنداشته‎اید که داخل بهشت می‎شوید، در حالی‎که هنوز سرگذشت آن‎ها که پیش از شما بودند به‎سراغ شما نیامده است؟ به آن‎ها سختی و زیان رسید و به تزلزل افتادند تا آن‎جا که پیامبر و مؤمنان همراهش گفتند: یاری خدا کی می‎رسد؟» از نظر قرآن «بهشت منزلگاه کسانی است که (همواره) از جایگاه خدای خویش بیمناکند و خود را از هوس‎‎های نفس باز می‎دارند»
چگونه می‎توان پذیرفت که کسانی با یک عمر جهاد و ایثار تضمین برای ورود در بهشت نداشته باشند، اما بهشت برای آنان که بکاء یا تباکی در مصیبت سالار شهیدان (علیه‎السلام) داشته باشند، ضمانت شده است؟ به راستی چرا زیارت آن حضرت را موجب ریزش همه گناهان، معادل عمره، معادل حج، برابر حج و عمره و حتی ۲۰، ۸۰ و یا ۱۰۰ حج مقبول دانسته‎اند.
این پرسشی است که ما را به بحث در مورد فلسفه قیام عاشورا و آثار یادآوری و بزرگ‎داشت آن حادثه بزرگ می‎کشاند.

بایسته‎‎های عزاداری و آسیب‎‎های آن
بی‎تردید پاداش‎‎های بی‎نظیری که برای عزاداری حسین (علیه‎السلام) وعده داده شده بی‎دلیل نیست؛ بلکه ناشی و حاکی از آثار و برکات بی‎مانند آن است؛ خصوصا با توجه به تأکید‎‎هایی که بر تکرار، علنی و جمعی بودن این‎گونه مراسم شده است؛ حتی اگر هزینه‎‎های جانی هم در پی‎داشته باشد. اینک باید دید آن آثار و برکات چیست و به چه دلیل عزاداری این همه ارزش دارد؟ پاسخ به این پرسش آسیب‎شناسی عزاداری را هم برای ما ممکن می‎سازد.
در یک جمع‎بندی ساده می‎توان با استفاده از منابع و متون دینی در این زمینه گفت:
اولا عزاداری، درسی برای چگونه زیستن است و نه صرفا برگذشته گریستن. عزاداری نگاه به گذشته است برای پیمودن راه آینده.
ثانیا عزاداری مبتنی بر معرفت و به نوبه خود مولد معرفت‎‎های جدید است.
و ثالثا احیای «امر» است؛ امر خدا، پیامبران و امامان. وقتی عزم بر ساختن آینده آرمانی پیدا شد و معرفت نیز وجود داشت، آن‎چه اینان خواسته‎اند محقق می‎شود و همین است راز عظمت عاشورا و بزرگداشت آن.
اما اگر یاد عاشورا بخواهد ما را در گذشته نگه دارد و با توقف در احساسات و عواطف از تعقل و تدبر باز دارد و به‎جای «احیای امر»، انزوا و «ایکال امر»؛ را بر ما تحمیل کند، آیا شایسته این‎همه توصیه و مستوجب آن‎همه پاداش خواهد بود؟! چنین برداشتی ظلم دیگری است که گاهی بر آن حادثه بزرگ رفته است. به تعبیر استاد حکیمی: «در عاشورا دو ظلم واقع شده است: یکی بر حضرت امام حسین (علیه‎السلام) و خاندان پیامبر اکرم (صلی‎الله‎علیه‎وآله‎وسلم) و دیگری بر خود عاشورا» و بنابراین «باز باید عاشورایی برای عاشورا گرفت... . و اکنون ما مسلمانانیم و دو تجدید نظر ضروری:
الف) تجدید نظر در شناخت عاشورا،
ب) تجدیدنظر در چگونگی بهره‎وری از عاشورا...»

اول) شناخت آینده از طریق نگاه به گذشته
تشکیل مجالس ذکر مصائب عاشورا برای کسب آگاهی است از آن‎چه اتفاق افتاده تا آموزش‎‎های لازم را جهت تعیین سرنوشت خود در آینده فرابگیریم و چنین است که عاشورا در بردارنده «درس‎‎ها و عبرت‎ها» می‎شود. عبرت از ماده عبور است؛ عبور از گذشته به‎سوی آینده. بنابراین گریه بر سیدالشهداء (علیه‎السلام)، بازگشت به گذشته و موجب خمودی و رکود نیست، حرکت از گذشته است برای ساختن جامعه‎ای آرمانی و موردپسند آن حضرت. عزاداری پاس‎داشت گذشته است و بازساخت آینده و از این‎رو «بزرگ‎داشت و بازسازی این واقعه و به‎خاطر آوردنش موجب می‎گردد تا بتوانیم از برکات آن در جامعه امروز نیز بهره گیریم. همان‎طور که اصل آن حادثه تأثیر شگرفی در جامعه آن روز داشته، خاطره و بازسازی آن نیز می‎تواند آثاری متناسب با‎ آن داشته باشد.»
اولین اثر زیارت امام حسین (علیه‎السلام) و یاد عاشورا باید همین باشد که در زندگی آینده خود، مانند او باشیم و چنین است که در زیارت عاشورا پس از یادآوری سنگینی مصائب آن حضرت، با او چنین پیمان می‎بندیم که «ای ابا‎عبدالله! من تا قیامت آنان که شما را دوست دارند، دوست می‎دارم و با آنان که به جنگ شما در آیند می‎جنگم» و سپس از خدا درخواست می‎کنیم«اینک که به‎واسطه آشنایی با او ما را بزرگ کرده است، توفیق خون‎خواهی او را نیز به ما عنایت فرماید. « و باز هم در پایان آرزو می‎کنیم که «خداوند در دنیا و آخرت ما را با آن حضرت قرار دهد و گام‎‎های ما را در راه ایشان ثابت و استوار بدارد.»
همه این‎‎ها نشان از هدف اصلی عاشورا و یادکرد آن دارند و این‎که مقصود اصلی حیات و ممات حسین‎وار است.

دوم) ابتنای بر معرفت و تولید علم
اگر هدف از عزاداری، الگوگیری برای آینده و فراگرفتن درس چگونه زیستن است، بدون تردید باید مبتنی بر معرفت و شناخت دقیق گذشته باشد. عزاداری آن‎گاه انسان و جامعه را می‎سازد که تنها ناشی از تحریک عواطف و احساسات نباشد و عزادار بداند که حسین (علیه‎السلام) که بود، چه می‎گفت، با او چه کردند و او چه واکنشی نشان داد؟ طبیعی است که چنین معرفتی از گذشته، معرفت جدیدی نسبت به آینده تولید می‎کند و عزادار واقعی می‎تواند حسین زمان خود و دوستان و دشمنانش را بشناسد و دریابد که باید چگونه رفتار کند. این همان چیزی است که امام برای آن قیام کرد و اگر حاصل شود، کمترین پاداش آن بهشت است؛ همان که در روایات آمده بود!
بر همین اساس گروه پرشماری از روایات، پاداش‎‎های وعده داده شده برای عزاداری را مقید به آن کرده‎اند که زایر آن حضرت «معرفت به حق او» داشته باشد. عالم جلیل القدر شیعی، ابن قولویه قمی، حداقل ۱۷ روایت با چنین قیدی را جمع‎آوری کرده و اعتبار کتاب او نیز بی‎نیاز از توضیح است.
جالب این‎که گریه هم که موضوع بسیاری از روایات و ثواب‎‎های عزاداری است، بدون شناخت (حداقل اجمالی) حاصل ناشدنی است و به همین دلیل دارای ارزش بسیار است. حتی آن‎گونه که گفته‎اند تباکی و گریه‎نمایی بر حضرت نیز بدون شناخت ممکن نخواهد بود. مرحوم عبدالرزاق مقرم در کتاب ارزشمندی که پیرامون این حادثه نوشته است، می‎گوید: «ائمه هدی (علیهم‌السلام) خواسته‎اند تا مجالس عزاداری برای همیشه پایدار و باقی بمانند، زیرا می‎دانستند که تا یاد این مصیبت باقی است و مردم به یاد آن هستند، دین هم باقی خواهد بود و از این‎رو به لازمه ذکر مصیبت که همان گریه باشد اکتفا نکرده و حتی بر تباکی هم تشویق نموده‎اند. تباکی آن است که آدمی خود را به شکل گریه‎کنندگان درآورد؛ بدون آن‎که اشک از چشمانش خارج شود و معلوم است که تباکی تنها در صورتی ممکن است که شخص از درون ناراحت و متأثر است ولی اشک او جاری نمی‎شود. بنابراین تأثر درونی از آن‎چه بر محبوب وارد شده و در نتیجه نفرت از عاملان آن در این‎جا هم وجود دارد.»
او پس از بررسی مفاد روایات و نقل این جمله از شیخ محمد عبده در تفسیر المنار (ج ۸، ص ۳۰۱) که «التباکی تکلفُ البکاءِ لاعن ریاءِ»، نتیجه می‎گیرد که «باکی و متباکی در سوزش قلب و تأثر نفس مشترک هستند و لذا در اثر آن یعنی نفرت و برائت از عاملان آن هم مشترکند.»
بر همین اساس، مقرم آنان که تباکی را تظاهر و ریا می‎دانند محکوم به عدم دریافت حقیقت کلام امامان می‎کند.

سوم) احیای دین و اصلاح جامعه
یکی از مهم‎ترین ثمرات عزاداری که اتفاقا در صورت اجتماع و گروهی بودن آن بهتر حاصل می‎شود، اقامه دین و «احیای امر» است؛ این تعبیر تأمل برانگیزی است که در روایات نیز بر آن تأکید شده است. برای نمونه امام صادق (علیه‎السلام) از فضیل بن یسار پرسیدند که آیا با یکدیگر می‎نشینید و گفت‎وگو می‎کنید یا نه؟ وقتی فضیل پاسخ مثبت داد، امام فرمودند: «بدانید که من این‎گونه مجالس را دوست دارم. پس امر ما را احیا کنید؛ زیرا هرکس در مجلسی بنشیند که در آن امر ما زنده می‎شود، قلب او در روزی که قلب‎‎ها می‎میرند، نخواهد مُرد.»
تجربه نشان داده است که «با تشویق مردم به زیارت و گریه و تمایل دل‎‎ها به‎سوی آنان، پایه‎‎های کفر فرو می‎ریزد، شعله‎‎های آن فرو می‎نشیند و اساس ظلم متزلزل می‎گردد... زیارت موجب ترغیب زائر به پیمودن راه آنان و ترک اموری می‎شود که موجب دوری از آنان است» و این همان چیزی است که از ما خواسته‎اند؛ یعنی احیای امر. مخالفت و ممانعت همیشگی حکام جور با زیارت امام حسین (علیه‎السلام) و نیز مجالس عزاداری آن حضرت به همین سبب بوده است.
هنگامی‎که می‎بینیم آن حضرت علت اصلی قیام خود را اقامه حق و ابطال باطل دانسته، حرکت خود را در جهت اصلاح جامعه مسلمانان می‎نامد و در این راه حاضر به آن‎گونه فداکاری‎‎ها می‎شود، چگونه می‎توان پیرو حسین (علیه‎السلام) بود و در مقابل ستم و ستمگران ساکت بود؛ چه رسد به همکاری؛ چگونه می‎توان یا حسین (علیه‎السلام) گفت و در برابر بدعت سکوت اختیار کرد؟!
این آموزه‎‎ها در گفتار‎ها و رفتار‎های آن حضرت به‎صورت‎های مختلف تجلی یافته است. برای نمونه امام (علیه‎السلام)، به‎هنگام خروج از مدینه ضمن نامه‎ای به برادرش محمدبن حنفیه می‎نویسد: «من از روی خودخواهی و یا برای خوشگذرانی و نه برای فساد و ستمگری از این شهر خارج نمی‎شوم، بلکه هدف من از این سفر اصلاح در میان امت جدم است، می‎خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم و همانند پیامبر و پدرم عمل كنم»
امام به‎هنگام پایان سخنرانی در صحرای منَی می‎فرماید: «خداوندا! تو خود می‎دانی که آن‎چه انجام می‎دهیم نه برای کسب قدرت است و نه برای رسیدن به امکانات بی‎ارزش دنیوی؛ قیام ما برای آن است که پرچم ارزش‎های دینی برافراشته شود و سرزمین‎‎های تو آباد گردد، امنیت بندگان مظلوم فراهم آید و دستورات و احکام تو اجرا شود
دوسال وهشت ماهه که کنارهمیم Heart
پاسخ
 سپاس شده توسط ps3000 ، FARID.SHOMPET ، SABER ، AmItiSe ، ИĪИĴΛ ИĪƓĤƬ☛
آگهی
#2
واقعا مراسم غمه زنی و چاقو زنی چرت و الوده به ګناه هست. ادم هایی که این جوری عزاداری میکنن واقعا از ناحیه موخ تعطیل هستن.
اگر اینجا قدیمی هستی و دوست داری یک گفتگو عجیب 
درباره گذشته و حال داشته باشی، راه‌های ارتباطی رو گذاشتم پروفایل!











پاسخ
 سپاس شده توسط خانوم گل ، AmItiSe ، Black_Man
#3
(21-01-2012، 9:28)F A R I D نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
واقعا مراسم  غمه زنی و چاقو زنی چرت و الوده به ګناه هست. ادم هایی که این جوری عزاداری میکنن واقعا از ناحیه موخ تعطیل هستن.
شما اگه از این کارا بدت میاد نباید به کسایی که این کارارو میکنند بی احترامی کنید....

تو خودت خیلی این حرفو به من گفتی: (به عقاید دیگران بی احترامی نکن)
عزاداری چرا وچگونه؟ 1
پاسخ
#4
(11-02-2015، 22:02)مملی2013 نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
(21-01-2012، 9:28)F A R I D نوشته است: دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 
واقعا مراسم  غمه زنی و چاقو زنی چرت و الوده به ګناه هست. ادم هایی که این جوری عزاداری میکنن واقعا از ناحیه موخ تعطیل هستن.
شما اگه از این کارا بدت میاد نباید به کسایی که این کارارو میکنند بی احترامی کنید....

تو خودت خیلی این حرفو به من گفتی: (به عقاید دیگران بی احترامی نکن)

من میگم تو راست میگی
نباید توهین کرد
ولی کاری که منطق پشتش نباشه
بی عقلی نیست
اگه بی عقلی نیست
منطق پشت قمه زنی چیه؟
شیعیان امامم لذت ببرن
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عزاداری چرا وچگونه؟ 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
عزاداری چرا وچگونه؟ 1


پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Smile پناهیان: مجلس عزاداری باعث نشاط می‌شود
  آیا استفاده از آلات موسیقی مانند دف و چنگ در عزاداری ها صحیح است؟
  برخی احکام عزاداری
Heart چند پرسش و پاسخ در باب عزاداری امام حسین (ع)
  رابطه ی بین عزاداری ها و دختران بد حجاب چه می تواند باشد؟
  این مداحان را به عزاداری حسینی راه ندهید
  چرا هزینه عزاداری را صرف ازدواج جوانان نکنند؟
  عزاداری محرم و صفر، میراث معنوی ماندگار ایرانیان
  عزاداری با طبل چینی
Photo عکس های عزاداری امام حسین در قاجار+توضیحات

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان