امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

محققان ایرانی باکتری جدیدی را شناسایی و ثبت کردند

#1
محققان ایرانی باکتری جدیدی را شناسایی و ثبت کردند 1
در راستای توسعه ذخایر میکروارگانیسم های بومی کشور، برای اولین بار در ایران یک جنس جدید اکتینومایستی با نام علمی Salininema proteolyticum توسط مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران شناسایی و ثبت شد.
به گزارش ایرنا دکتر سید ابوالحسن شاهزاده فاضلی رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در این زمینه به روند شناسایی و معرفی نمونه های جدید میکربی اشاره کرد و گفت : کشف انواع میکروارگانیسمهای جدید در این مرکز فرصتی را برای توسعه صنعت زیست فناوری ایجاد نموده است زیرا معرفی هر گونه، جنس و خانواده جدید امکان ژنتیکی و متابولیکی جدیدی را به ارمغان خواهد داشت.
وی افزود: ارگانیسم مذکور متعلق به راسته Actinobacterials و خانواده Glycomycetacea است که قبلا از این خانواده سه جنس Glycomyces Stackebrandtia و Haloglycomycesشناسایی و معرفی شده اند و جنس معرفی شده چهارمین جنس این خانواده به شمار می آید. همه اعضاء راسته مذکور رشته ای نیستند و تنها بر اساس ویژگی مهم محتوای G+C که در اینها بالاست در این راسته طبقه بندی شده اند. 
شاهزاده فاضلی ادامه داد:جنس جدید بر اساس جدا شدن از یک منطقه نمکی به نام میقان، تحمل پذیری نمک ( مبنای انتخاب نام جنس) و همچنین فعالیت پروتئولیتیکی اش ( مبنای انتخاب نام گونه)،Salininema proteolyticum نام گرفته است که به معنای رشته نمکی دارای فعالیت پروتئولیتیک است. 
وی افزود: با توجه به اهمیت اکتینومایستها درتولید فرآورده های زیستی و تعلق داشتن بیش از 70 درصد متابولیتهای تولید شده تجاری به آنها، معرفی این جنس و گونه جدید نیز میتواند مسیرهای جدیدی را به منظور اکتشاف فرآوردهای دارویی و صنعتی بازکند.
این جنس جدید دارای فعالیت پروتئولیتیکی خوبی است و در صورت تخلیص و تعیین ویژگی آنزیم های پروتئاز آن، به عنوان یک محصول ارزنده در صنایع تولید دترجنت، غذا و دارو و همچنین در مطالعات مولکولی کاربرد خواهد داشت. از آنجاییکه بسیاری از این سویه ها مولد ترکیبات آنتی بیوتیک نیز هستند برنامه ریزی جهت اکتشافات دارویی جهت تولید آنتی بیوتیکها و همچنین آنزیمهای درمانگر در دستور کار قرار خواهد گرفت. 
این سویه طی برنامه ریزی مدون مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی و تدوین طرح های جداسازی، شناسایی و ذخیره سازی میکروارگانیسم ها بومی کشور، از منطقه تالاب میقان جداسازی شد وهم اکنون در مرکز ملی ذخائر ژنتیکی و زیستی ایران با کد دسترسی IBRC-M 10908T نگهداری می شود
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  مدلینگ ایرانی مقیم کره جنوبی
  گونه‌ی جدیدی از اجداد انسان را کشف کردند
  زوجی با کاشت ۲ میلیون درخت “جنگل بارانی” ایجاد کردند
Exclamation آیا میدانستید مردان ایرانی زودتر از زنان می میرند!
  فیزیکدانان شرایط درون سیاهچاله را شبیه‌سازی کردند
  دانشمندان منشاء حیات در اعماق دریا را بازسازی کردند
  تنوعِ جانوری در زمین پدیدۀ جدیدی نیست!
  فیزیکدانان راز بزرگی دربارۀ اتم‌ها را حل کردند
  عصب‌شناسان شکل جدیدی از ارتباط عصبی را کشف کردند
  دانشمندان منشاء خودآگاهی را کشف کردند!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان