امتیاز موضوع:
  • 4 رأی - میانگین امتیازات: 4.25
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

#32
در این شماره از خواندنی ها با مجموعه داستانی از کاترین منسفیلد، اثر کمتر شناخته شده از داستایفسکی، کتاب درباره ی زندگی و آثار بهرام بیضایی و... آشنا شوید.

گاردن پارتی

  • کاترین منسفیلد
  • ترجمه ی نرگس انتخابی
  • نشر ماهی
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

کاترین منسفیلد یکی از برجسته ترین نویسندگان انگلیسی زبان و استاد داستان کوتاه است. با این که قالب داستان کوتاه در سال های آغازین سده ی بیستم اعتبار چندانی در سنت ادبی انگلیسی نداشت و نویسندگان هم عصر منسفیلد مانند جیمز جویس، ویرجینیا وولف و دی اچ لارنس شهرت خود را مدیون رمان نویسی هستند، کاترین منسفیلد تنها نویسنده ی این دوران است که عمر کوتاه خود را صرق داستن کوتاه کرد و موجب تحول این نوع ادبی شد.

او شگردهای بدیعی در داستان هایش به کار می برد: شروع بی مقدمه و ناگهانی داستان و پایان باز آن، بی آن که نتیجه گیری ای از داستان شده باشد؛ کم کردن اهمیت پیرنگ و پرداختن به جزئیات؛ تمرکز بر دنیای درونی شخصیت ها به جای حوادث بیرونی؛ و در آمیختن فضای داستان با احساسات به طوری که پس از خواندن داستن حال و هوای احساسی آن بیش از هر چیز دیگری در ذهن خواننده رسوب می کند.

کاترین منسفیلد بزرگ ترین نماینده ی داستان کوتاه است که انگلستان تا کنون به جهان عرضه داشته. اگر او تنها ده سال بیش تر زنده می ماند، نامش در تاریخ ادبیات در کنار جرج الیوت و شارلوت برونته قرار می گرفت.




سرزمین مرد سرخپوست قانون مرد سفیدپوست

  • ویلکومب واشبرن
  • ترجمه ی هنگامه قاضیانی
  • نشر ثالث
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

روابط قانونی حاکم بر روابط سرخپوست و سفیدپوست ریشه ی خود را از فرضیات دولت های اروپایی مسیحی که قاره ی امریکا را فتح کردند، می گیرد. حاکمان تازه وارد و تازه نفس به سرعت سایه ی اقتدار خود را بر سرخپوستان گستراندند و برای اجرای مقاصد خود به هر اصول غیر انسانی متوسل شدند. بخش نخست این کتاب  به چگونگی نحوه ی اجرای این عقاید و فرضیات می پردازد. در بخش دوم تکامل استعمار سرخپوستان توسط دولت انگلیس و  پس از انقلاب امریکا و دیدگاه های دولت های اروپایی نسبت به جایگاه ملت سرخپوست، شرح داده می شود. در بخش سه و چهار کتاب، جایگاه سرخپوستان در کنار قانون اساسی ایالات متحده امریکا مورد بحث قرار گرفته است.




ناشناس

  • فیودور داستایفسکی
  • ترجمه ی حمیدرضا آتش بر آب و پریسا شهریاری
  • انتشارات هرمس
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

ناشناس در دوران انگیختگی اجتماعی نوشته شد این انگیختگی در ادبیات روسی علاقه به عمق زندگی دهقانی روسیه را بیشتر کرد. تصویر انتقادآمیز زندگی دهقانی در روسیه ی  بیش از اصلاحات که به همت برخی نویسندگان نظیر پسیمسکی، آستروفسکی و شیدرین ارائه شد. نیز با فراگیر شدن سنت گوگول درپیونداست.علت رو آوردن داستایفسکی  به موضوع زندگی دهقانی، هم موج کلی موجود در ادبیات بود.

داستایفسکی همیشه حضور خدایی قهار را حس می کند و  همیشه عذاب و امتحان او  را ، چون مقرب تر است و عاشق تر، در خارزاری پرلهیب آتش افکنده می شود. با این حال، هیچ زمان  بر ضد تقدیر  خود قیام  نمی کند. هیچ زمان عاصی نمی شود. گویی همیشه دستی قدسی را در پس همه ماجرا می بیند، حس می کند و معنای زندگی  تقدیر فاجعه ناک  خود را در می یابد.




غریبه بزرگ (زندگی و آثار بهرام بیضایی)

  • محمد عبدی
  • نشرثالث
  • چاپ اول:94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

بهرام بیضایی نمونه ی کامل سینماگری است مؤلف که آثار و اندیشه هایش حول محور خاصی می گردد. او فیلم  به فیلم به مایه های ثابتی می پردازد که جملگی دغدغه های راستینش هستند. از  این به راحتی می توان ارتباط ویژه ای بین فیلم های او جستجو کرد. هر شخصیت در فیلم ، به شکلی  در فیلم دیگر تکرار می شود و به نوعی ادامه می یابد. در نتیجه فیلم های بیضایی ضمن این که هر یک به خودی خود کامل هستند، ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و در مجموع  شمایی کلی از دنیای هنرمند سرسخت با جهانی کاملاً ویژه ترسیم کنند که فقط و فقط مختص به خود اوست و به دلیل بی نهایت خاص بودن این دنیا و دروغین و ظاهری بودن آن قابل تقلید نیستند.

شخصیت های اصلی دنیای بیضایی متفاوت هستند. آن ها با هر نوع محافظه کاری، زدوبند و سازشکاری بیگانه اند و اغلب یک وتنها در مقابل پلیدی ها می ایستند. این روحیه ی شخصیت های اصلی بیضایی دقیقاً برگرفته از زندگی و افکار خود اوست.




یکشنبه/ زندگی خوب (دو نمایش نامه)

  • میشل دویچ
  • ترجمه ی زیبا خادم حقیقت
  • نشر بیدگل
  • چاپ اول: 94
خوآندنی هـا بـا فلشخور (: !

میشل دویچ دنیا را به کلام می آورد. همه چیز در کلام است و در نقطه گذاری، در سادگی ظاهری جملات. او مانند بینای هوشیار به ریزه کاری های زندگی می نگرد. ما در نزد او نیرویی کشف می کنیم که قادر به فروریختن دیوارها و نمایان کردن راه های جدید است. پرندگان دیگر از بزرگراه هایی که کودکان گمشده میشل دویچ روزهای یکشنبه به پیک نیک می روند و به ماشین هایی که در افق محو می شوند می نگرند، نمی خوانند، زوج های گمنام جذابیت و فریبندگی پیش پا افتاده، رقت انگیز و در عین حال واقعی دارند.

میشل دویچ متولد 1948 در استراسبورگ شاعر و نمایش نامه نویس و کارگردان فرانسوی و یکی از سردمداران  «تئاتر زندگی روزمره» در دهه ی هفتاد است که تحت تأثیر آثار فوکو، بارت و لکان و بحث قدرت بیان، از نوشتار به عنوان وسیله ای برای نمایش زندگی هر روزه ی مردمان معمولی ای که پیش از این جایی در صحنه ی تئاتر نداشتند استفاده می کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط # αпGεʟ ، ωøŁƒ ، -Demoniac- ، an idiot


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

پیام‌های داخل این موضوع
RE: خوآندنی هـا بـا فلشخور (: ! - eɴιɢмαтιc - 29-01-2016، 13:28

موضوعات مرتبط با این موضوع...
Rainbow نیم بیتی | کافه شعر فلشخور

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان