امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سال نويسندگان مرده

#1
نگاهي به اتفاقات ادبي سال 2009


اگر 2008، سال نويسندگان جوان بود که با درو کردن انبوه جوايز ادبي نشان دادند تجربه و اندوخته خوبي براي نوشتن دارند، سال 2009سال نويسندگاني بود که گرچه سال‌ها از درگذشتشان مي‌گذشت، باز با انتشار آثاري جديد در راس اخبار قرار گرفتند.

32سال پس از درگذشت ولاديمير ناباکوف نويسنده مشهور روس، سرانجام پسر او ديميتري که حالا ديگر 80ساله شده، تصميم گرفت تا خواست پدرش را ناديده بگيرد و دست‌نوشته‌هاي رمان ناتمام پدرش را منتشر کند، اما اين تنها اتفاق مهم سال 2009نبود، از اين دست اتفاقات در سال گذشته زياد رخ داد.

روبرتو بولانو نويسنده شيليايي که در سال 2004در 51سالگي درگذشت، در سال 2009کشف شد. با ترجمه رمان 912صفحه‌اي و تحسين شده «2666» به زبان انگليسي، خوانندگان انگليسي‌زبان ارزش اين اثر را دريافتند و با نقدهاي مثبت بسياري که در نشريات به آن اختصاص يافت، سرانجام انجمن منتقدان کتاب آمريکا، يکي از مهم‌ترين جوايز سال اين کشور را به آن اهدا کرد و «2666» به عنوان بهترين اثر داستاني سال معرفي شد.



داستان‌هاي جديد وونه‌گات

مجموعه 14داستان کوتاه کورت وونه‌گات که تاکنون منتشر نشده، به صورت داستان و در قالب کتاب الکترونيکي منتشر شد. علاوه بر اين، اين مجموعه در قالب يک جلد کتاب با عنوان «به جوجو نگاه کن» به بازار آمد. کورت وونه‌گات در آوريل 2007در 84سالگي درگذشت.


استقبال از يک کتاب آشپزي 48ساله

اما فقط کتاب‌هاي داستاني نبودند که مورد توجه قرار گرفتند. يکي از شگفتي‌هاي سال قطعا يک کتاب آشپزي فرانسوي بود که 48سال پس از انتشارش در فهرست پرفروش‌هاي آمريکا جاي گرفت و باعث شگفتي شد. «استادي در هنر آشپزي فرانسوي» اثر جوليا چايلد که نخستين بار سال 1961انتشار يافت، ناگهان چنان محبوب شد که در راس فهرست کتاب‌هاي پرفروش نيويورک تايمز جاي گرفت.

همه شوق و شوري که براي خريد اين کتاب فوران کرد، از نمايش فيلم «جولي و جوليا» ناشي ‌شد. اين فيلم که اواسط سال بر پرده سينماهاي جهان به نمايش درآمد، با بازي درخشان مريل استريپ در نقش اين خانم آشپز مسن، همه را به تقلا انداخت که اين کتاب را بخرند و بخوانند.

کتاب 752صفحه‌اي استادي در هنر آشپزي فرانسوي، يک مجموعه آشپزي تمام‌عيار است که برخلاف غذاهاي بهداشتي امروز براي پختن آنها از کره، چربي، گوشت نمک سود شده و ديگر مخلفات لذيذ اما مضر براي سلامت استفاده مي‌شود.

خانم چايلد سال 2004در 91سالگي درگذشت، اما همواره تاکيد داشت که خوردن کره براي سلامت ضرر ندارد.


قصه گمشده مارک تواين چاپ شد
مارک تواين

مجموعه‌اي از داستان‌هاي مارک تواين، نويسنده مشهور ماجراهاي «تام ساير» و «هکلبري فين» 99سال پس از درگذشت او، در بهار 2009منتشر شد. مارک تواين سال 1865از برادرش خواسته بود تا نگذارد اين اثر منتشر شود. او نوشته بود: «بهتر است اينها را توي اجاق بيندازي چون نمي‌خواهم اثر به درد نخوري از من باقي بماند.» با اين حال در نود و نهمين سالگرد درگذشت او اين مجموعه منتشر ‌شد.

فقط نويسندگان مرده نبودند که سال 2009دوباره مورد توجه قرار گرفتند، نويسندگان شاخص هم طي اين سال آثار جديدي روانه بازار کردند روزنامه‌نگار و طنز‌نويس مشهور آمريکايي با نام ساموئل لنگهورن کلمنس در سال 1835در فلوريداي آمريکا به دنيا آمد و سال 1910درگذشت. «شاهزاده و گدا» و «زندگي در ساحل رودخانه مي سي سي پي» از ديگر آثار جهاني اوست.
او نوشته بود: «بهتر است اينها را توي اجاق بيندازي چون نمي‌خواهم اثر به درد نخوري از من باقي بماند.» با اين حال در نود و نهمين سالگرد درگذشت او اين مجموعه منتشر ‌شد.
دزدان دريايي مايکل کرايتون هم آمدند

در حالي که چند ماه از درگذشت مايکل کرايتون، نويسنده مشهور رمان «پارک ژوراسيک» مي‌گذشت، اعلام شد 2رمان جديد او منتشر مي‌شود. يکي از اين رمان‌ها که سال پيش و قبل از درگذشت او کامل شده بود با نام «عرض‌هاي جغرافيايي پنهان» اواخر سال منتشر شد. اين رمان که يک داستان ماجراجويانه در جاماييکاي سال 1665است، بلافاصله پس از انتشار سر از فهرست پرفروش‌ها درآورد. کتاب دوم او که قرار است اواخر سال 2010منتشر ‌شود، يک اثر جنايي بر مبناي امکانات تکنولوژيکي است که به اعتقاد ناشر جنبه‌هاي فراتري از علوم جديد و فناوري را عيان مي‌کند.

از آثار مايکل کرايتون که ابتدا پزشک بود و بعد به نويسندگي و فيلمسازي روي آورد، بيش از 150ميليون نسخه به فروش رسيده است. او سال پيش در 66سالگي بر اثر سرطان درگذشت.



درخشش دوباره نويسنده‌هاي سرشناس

فقط نويسندگان مرده نبودند که سال 2009دوباره مورد توجه قرار گرفتند، نويسندگان زنده هم طي اين سال آثار جديدي روانه بازار کردند.

دن براون در تحليل همه روزنامه‌ها و نشريه‌ها به عنوان موفق‌ترين نويسنده سال 2009شناخته شد. او 6سال پس از انتشار «کد داوينچي»، اين بار با «نماد گمشده» بازگشت. او در اين اثر به دنبال يافتن اسرار فراماسونرها در واشنگتن بود. او با اين کتاب حتي از رولينگ هم جلو زد و با فروش بيش از يک ميليون جلد کتاب در يک روز رکورد شکست.

با اين حال سال 2009سال انتشار آثاري از نويسندگان مشهور هم بود. سالي که جويس کرول اوتس بانوي ادبيات آمريکا، با يک رمان تيره و خلاقانه در فضاي نيويورک با عنوان «پرنده کوچک بهشت» بازگشت. پل آستر، ديگر نويسنده مشهور آمريکايي هم اين بار با «نامرئي» ‌آمد. اين کتاب که اواخر آبان در آمريکا منتشر شد به فاصله کمي در ايران هم با عنوان «ناپيدا» به بازار آمد.

رمان جديد فيليپ راث، نويسنده 76ساله آمريکايي با عنوان «فرومايه» هم مثل ديگر کارهاي اخير او به شخصيتي ميانسال اختصاص دارد و درباره بازيگري است که در جواني هنرمندي مشهور بود، اما در 60سالگي استعداد، اعتماد به نفس و قدرت افسونگري خود را از دست مي‌دهد و همه‌چيز برايش پايان يافته به نظر مي‌رسد.املي نوتومب نويسنده مشهور بلژيکي هم «گردش زمستاني» را منتشر‌‌کرد.
ساراماگو

در اين اثر املي نوتومب خوانندگان خود را سوار هواپيمايي مي‌کند که در راه ربوده شده و به سمت شهري خيالي تغيير مسير مي‌دهد. «اريک امانوئل اشميت» نويسنده و فيلسوف فرانسوي هم با نوشتن هفتمين رمانش «سومويي که نمي‌توانست چاق شود» توجه خوانندگان فرانسوي را به خود جلب کرد و به فهرست پرفروش‌ها راه يافت. هنوز ترجمه انگليسي اين اثر منتشر نشده است. اين کتاب درباره کشتي سنتي سومو در ژاپن است.

دکتروف نويسنده مشهور اثري چون «رگتايم» هم با رمان «هومر و لنگلي» بازگشت. اين رمان برمبناي زندگي واقعي 2برادر به همين نام نوشته شده که به اختلال شديد وسواسي مبتلا بودند و هر نوع چيز دورريختني‌ را جمع مي‌کردند.

ايزابل آلنده هم رمان جديدش با عنوان «جزيره‌اي در زير دريا» را در اسپانيا رونمايي کرد و ژوزه ساراماگو با انتشار رماني به نام «قابيل» بار ديگر در صدر اخبار ادبي قرار گرفت.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان