امتیاز موضوع:
  • 1 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

#تغذیه

#1
 بادنجان و این همه خاصیت ؟!

   #.. خیلی از ما عاشق بادنجان هستیم و نمی‌توانیم از غذاهایی مثل خورش بادنجان دست بكشیم. با این وجود در مورد سلامت بادنجان اما و اگر‌هایی وجود دارد. اگر آن را به صورت بخارپز یا كبابی مصرف كنید یكی از سالم‌ترین سبزیجات است كه به سلامت بدن و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف كمك می‌كند و در صورتی‌كه آن را در روغن فراوان سرخ كنید اصلا نمی‌توانید روی سلامت و مزایای مفیدش حساب كنید.


پس همین‌جا در مورد تغییر روش مصرف بادنجان تصمیم بگیرید. اگر دل‌تان می‌خواهد از خواص بی‌شمار بادنجان بهره‌مند شوید، روش پخت این سبزی سالم را تغییر دهید و درباره مزایای خوب آن بیشتر بدانید.

 بادنجان و سلامت قلب

فیبر، پتاسیم، ویتامین C، ویتامین‌های گروه E و سایر ریزمغذی‌هایی كه در بادنجان پیدا می‌شود همه و همه به سلامت قلب كمك می‌كند. به گفته متخصصان مجله كلینیك تغذیه آمریكا احتمال مرگ‌و‌میر ناشی از بیماری‌های قلبی در افرادی كه در رژیم غذایی‌شان مصرف مواد غذایی حاوی فلاوونوئید وجود دارد به مراتب كمتر است. از این رو محققان می‌گویند غذاهای حاوی فلاوونوئید را برای سلامت قلب در رژیم غذایی‌تان قرار دهید.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1

بادنجان با داشتن این تركیب مفید به شما كمك می‌كند قلب و عروق سالم‌تری داشته باشید. یكی دیگر از تركیبات مفید موجود در بادنجان آنتوسیانین است. در تحقیقی معلوم شد افرادی كه در هفته سه وعده میوه و سبزیجات حاوی آنتوسیانین مصرف می‌كنند، نسبت به بقیه با احتمال 34 درصد كمتر به بیماری قلبی مبتلا می‌شوند. علاوه بر این آنتوسیانین با كاهش فشار خون هم در ارتباط است و از این راه هم به سلامت قلب شما كمك می‌كند.

 كاهش كلسترول خون

ما ایرانی‌ها عادت داریم بادنجان را داخل ماهیتابه پرروغن سرخ كنیم و این ماده غذایی را با انواع و اقسام چربی‌های اشباع مضر به رژیم غذایی‌مان راه دهیم. در این صورت مصرف مداوم چنین غذایی نه‌تنها مفید نیست بلكه مضرات زیادی هم همراه دارد و می‌تواند سبب بالا رفتن چربی و كلسترول خون شود. تحقیقات محققان خارجی نشان می‌دهد اگر بادنجان به صورت سرخ نشده و به كمك سایر روش‌های طبخ مانند بخارپز یا كبابی مصرف شود می‌تواند سبب كاهش كلسترول خون شود.

در بادنجان مقدار قابل توجهی اسید كلروژنیك یافت می‌شود كه یك آنتی‌اكسیدان قوی برای از بین بردن رادیكال‌های آزاد به شمار می‌رود. این تركیب سبب كاهش كلسترول بد خون می‌شود و در بدن نقش یك آنتی‌بیوتیك و آنتی‌ویروس قوی را ایفا می‌كند. پس با روش صحیح طبخ بادنجان از این خاصیت آن بیشتر بهره‌مند شوید.

 تقویت حافظه

اگر می‌بینید این روزها تمركزتان كاهش یافته و حافظه‌تان ضعیف شده برای بهبود وضعیت مغز از بادنجان غافل نشوید چون در تقویت حافظه و بهبود عملكرد مغز تاثیرگذار است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد آنتوسیانین‌های موجود در بادنجان خون‌رسانی به مغز را تسهیل می‌كند. ضمن اینكه از بروز اختلالات مغزی ناشی از كهولت سن پیشگیری كرده و عملكرد حافظه را بهبود می‌بخشد.

 كاهش وزن و احساس سیری

یك خبر خوش برای افرادی كه اضافه وزن دارند این است كه می‌توانند از بادنجان برای كاهش وزن استفاده كنند؛ البته بادنجان بدون چربی و سرخ نشده. فیبر موجود در بادنجان یكی از عوامل مهم و تاثیرگذار در كنترل وزن است. درواقع نقش بادنجان این است كه سبب احساس سیری و كاهش اشتها شده و باعث می‌شود مدت زمان بیشتری احساس سیری کنید. در نتیجه كالری دریافتی بدن‌تان كاهش می‌یابد. نكته مهم دیگر این است كه بادنجان كالری كمی دارد و همین موضوع سبب می‌شود كه بتوانید به عنوان یك جزء اصلی در رژیم‌های كاهش وزن از آن استفاده كنید.

 نمك ندارد

در میان املاح معدنی تشكیل‌دهنده بادنجان تقریبا هیچ نمكی پیدا نمی‌شود. درواقع در هر فنجان بادنجان پخته شده فقط یك میلی‌گرم نمك وجود دارد كه مقدار بسیار ناچیزی است. افزایش نمك در رژیم غذایی سبب بالارفتن فشار خون و بروز مشكلات قلبی، سكته مغزی و بیماری‌های كلیوی می‌شود. به گفته متخصصان تغذیه، افراد بالغ نباید روزانه بیش از 2 هزار و 300 میلی گرم سدیم در رژیم غذایی‌شان داشته باشند.

پتاسیم موجود در بادنجان ماده معدنی دیگری است كه به كاهش فشار خون كمك می‌كند. در هر فنجان بادنجان 122 میلی‌گرم پتاسیم وجود دارد و البته مقدار مجاز مصرف روزانه پتاسیم 4هزار و 700 میلی‌گرم است.

رفع كم‌خونی

كمبود آهن خون مشكلی است كه می‌تواند سلامت عمومی بدن را به خطر بیندازد. بیماری كمبود آهن همان كم‌خونی است كه با علائمی مانند سردرد، خستگی، ضعف و افسردگی همراه می‌شود و حتی ممكن است عملكرد شناختی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین مصرف مواد غذایی آهن‌دار از این جهت اهمیت دارد و با كم‌خونی می‌جنگد.

در تركیبات بادنجان هم مقداری آهن وجود دارد. علاوه بر این در جدول تركیبات بادنجان مس هم به چشم می‌خورد كه این ماده معدنی مانند آهن برای ساخته شدن گلبول‌های قرمز ضروری است. بدون این دو ماده معدنی تعداد گلبول‌های قرمز خون كاهش می‌یابد و كم‌خونی ایجاد می‌شود. از این رو بادنجان پخته شده می‌تواند در پیشگیری از كم‌خونی هم نقش داشته باشد.

 هشدارهایی درباره مصرف بادنجان

درست كه سبزیجات مختلف برای سلامت ما مزایای زیادی به همراه دارند اما گاهی اوقات هم دردسرساز می‌شوند. این موضوع زمانی پیش می‌آید كه با مصرف معدودی از سبزیجات علائم آلرژی مانند كهیر پوستی، خارش و قرمز شدن پوست ایجاد می‌شود.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1

بادنجان هم در دسته مواد غذایی آلرژی‌زا قرار می‌گیرد و بعضی از افراد پس از مصرف آن با نشانه‌های آلرژی روبه‌رو می‌شوند. البته آلرژی به بادنجان به اندازه گوجه‌فرنگی و توت‌فرنگی رایج نیست اما به هر حال ممكن است برای بعضی‌ها پیش بیاید. از این رو اگر به بادنجان‌های خوشمزه آلرژی دارید چاره‌ای نیست كه در این مورد با پزشك‌تان مشورت كنید و برای رفع این مشكل چاره‌ای بیندیشید.

نكته دیگر در مورد مصرف بادنجان به نحوه پخت آن مربوط می‌شود. بسیاری از مردم به اشتباه روش سرخ كردن را انتخاب می‌كنند كه بدترین گزینه برای حفظ سلامت بادنجان‌هاست و می‌تواند خواص مفید بادنجان را نابود كند. علاوه بر این سرخ کردن سبب افزایش وزن شده و مصرف آن تهدیدی برای قلب شماست. از این رو با تغییر روش‌های طبخ رایج از خواص بادنجان بیشتر بهره‌مند شوید.

 یك سبد بادنجان سالم

هنگام خرید بادنجان آنهایی را انتخاب كنید كه بدنه سفتی دارند و نسبت به اندازه شان سنگین‌تر هستند. اگر می‌بینید لكه‌ای روی بادنجان‌ها وجود دارد یا رنگ و رو رفته به نظر می‌رسند، از خریدشان خودداری كنید. پوست بادنجان باید نرم و براق و بنفش پررنگ باشد.

بادنجان مزه تلخی دارد كه گاهی اوقات سبب می‌شود نتوانید آن را به شیوه سالمی طبخ كنید. برای از بین بردن تلخی بادنجان كافی است پوست بادنجان‌ها را بگیرید و آنها را به مدت نیم‌ساعت در آب‌نمك غوطه‌ور سازید.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، Jєιяαη ، чернаяЛуна ، pouria6 ، ( lιεβ )
آگهی
#2
 آهن بزن به بدن !

 

یكی از تفریحات  پرطرفدار ما ایرانی‌ها غذا خوردن است؛ حالا چه در منزل و محل كار و چه برای گذراندن یك روز پر خاطره با دوستان یا خانواده در تعطیلات. اما این لذت برای هركس با ذائقه متفاوتی كه دارد یك‌جور معنا می‌شود؛ برخی تفریح‌شان تست كردن غذای رستوران‌های لوكس شهر است و برخی دیگر دیزی و كباب‌خوری در دربند و كافه آذری را ترجیح می‌دهند. اما این جگر چیست كه دل و هوش به سمت خودش می کشاند. بخوانید و بخورید نوش جان!

 سر و كله جگر پیدا شد وقتی. . . .

اگر رد پیدا شدن سر و كله جگر و مخلفاتش را بگیرید به همان دوران پیدایش و كشف آتش می‌رسد؛ درست زمانی كه بشر برای زنده ماندن شروع به شكار كرد و با پختن قسمت‌های مختلف احشام به لذیذتر و از همه مهم‌تر ماندگار شدن گوشت‌شان رسید.

جگر، دل و قلوه هم از همان  خوردنی هایی بودند كه هزاران سال پیش بعد از ظهور شهرها و امپراتوری‌هایش از سفره شاهان و حاكمان شهر سردرآورند و تا مدت‌ها غذای محبوب اشراف و خان‌ها درآورند تا جایی كه خیلی از آنها برای پیروزی در جنگ‌های مهم خود و یاران‌شان، خوردن دل و جگر را برای افزایش زور و شجاعت توصیه می‌كردند یا بعد از شكار جگر حیوان را به معنی پیروزی سر نیزه بودند می‌زدند و بعد روی آتش كباب می‌كردند.


#تغذیه 1

 اما این خوراک با شكل گرفتن طبقه‌های مختلف جامعه به سفره عموم مردم به‌ویژه طبقه متوسط آمد تا آنها هم هرازگاهی دلی از عزا درآورند؛ البته در سال‌هایی كه هنوز كركره فست‌فودی‌های شهر بالا نرفته بود و خوراكی‌های جورواجور پشت ویترین مغازه‌ها جاخوش نكرده بود، تفریح مردم در عصر یك روز تعطیل، خوردن یك‌دست دل و جگر كبابی در منطقه‌ای خوش آب و هوا بود. اگرچه هنوز هم خیلی از این مغازه‌ها به شكل و شمایل گذشته سر جای خود باقی مانده‌اند.

 این خوراك سیاه و سفید

جگر از نوع سیاه: یك‌دست جگری كه از آن حرف می‌زنیم، قسمت‌های زیادی از جمله دل، قلوه، خوش گوشت، خوئك و... را در كنارش دارد اما این گوشت قرمز تیره به خودی خود در دو نوع اصلی سفید و سیاه عرضه می‌شود. جگر سیاه یا همان كبد  كه وظیفه سوخت و ساز و فعل و انفعالات دارویی، غذایی و شیمیایی دام را برعهده دارد منبع انباشته شده پروتئین، ویتامین و آهن و اسیدفولیك و منبعی غنی از ویتامین A و گروه‌های B است كه از طرفی میزان اسیدفولیك و روی موجود در آن برای بدن مفید است.


جگر از نوع سفید: قسمت سفید جگر یا همان ریه نوع دیگری از این گوشت است كه میزان آهن، پروتئین و ویتامین A موجود در آن به مراتب كمتر از جگر سیاه است اما از لحاظ میزان كلسترول از نوع سیاه آن چیزی كم ندارد. با این حال از این قسمت دام هم به عنوان منبع كافی پروتئین و آهن استفاده می‌شود.

حدود قیمت: یك دست جگر كامل بین 30 تا 40 هزار تومان

 پاتوق جگرخورها

این روزها در میدان‌های اصلی شهر تا دل‌تان بخواهد جگركی دیده می‌شود اما اینكه چقدر از طعم جگر مرغوب و پختن حرفه‌ای آن اطمینان داشته باشید به خودتان بستگی دارد. جگرخورهای حرفه‌ای همان‌هایی هستند كه حتی برای خوردن چند سیخ جگر هم به پاتوق‌های معروف آن می‌روند؛ مثلا همین میدان بهمن خودمان كه از قدیم پر بوده از جگركی‌های سنتی با میز و صندلی‌های تنگ و كوچك و مشتری در آنها موج می‌زد.

پس اگر جگر تازه و خوش‌طعم می‌خواهید در این میدان به جگركی‌های خوبی از جمله لوكس طلایی سری بزنید.  اما در مركز شهر هم این جگركی‌های خوب كم نیست؛ مثلا همین دل و جگر ایران كه در خیابان سمیه واقع شده و سال‌هاست جزء بهترین‌های تهران است یا برای شمال شهرنشین‌ها دل و جگر بسیار معروف «سلطان» در منطقه قلهك كه در فضایی كاملا رستورانی و شیك انواع كباب‌ها و دل و جگر را سرو می‌كند؛ البته در تجریش، دركه، دربند و فرحزاد تا دل‌تان بخواهد این بساط پهن و هر روز پر از مشتری است.

پخت و پز با جگر

همان‌طور كه هشدار داده شده باید جگر را كاملا بپزید تا از سالم بودن آن اطمینان حاصل شود چراكه تنها در این حالت تمام بیماری‌های آن از بین می‌رود. احتمالا شما هم با این مورد موافقید كه خوشمزه‌ترین و در عین حال سریع‌ترین روش پخت جگر حالت كبابی آن روی منقل و بانمك است. اما باز از آن‌جایی كه تنوع غذایی ما ایرانی‌ها بیداد می‌كند، جگر را به روش‌های دیگری از جمله جغوربغور یا به شكل خوراك هم می‌توانید تهیه كنید.

در نوعی از این روش جگر‌ها را با پیاز خرد شده تفت می‌دهند و با اضافه كردن گوجه‌های نگینی شده در حین تفت از آن خوراكی خوشمزه تهیه می‌كنند. در نوع دیگر هم می‌توانید دوطرف جگر‌ها را بعد از برش‌های بلند به شكل استیك در روغن سرخ و با اضافه كردن نمك و فلفل نوش جان كنید. اما بعد از نوع پخت كبابی آن جغوربغور محبوب‌ترین غذای قدیمی و سنتی ایرانی‌هاست كه در این روش باید پیاز‌ها را خرد و با زردچوبه سرخ كنید و سپس جگرها را به پیاز اضافه كنید و تا عوض شدن رنگ آن خوب تفت دهید. درضمن مقداری سیب‌زمینی را نگینی خرد و در روغن جدا سرخ كرده و بعد به جگرهای پخته اضافه كنید و در آخر با اضافه كردن رب و مخلوط كردن آن غذای‌تان را نوش جان كنید.


#تغذیه 1

خودتان قضاوت كنید

جگر؛  غذایی مفید یا مضر؟

جگر یكی از غذاهای مورد علاقه مردم ایران است. در كنار مزه بسیار مطلوب این غذا دغدغه‌های بسیار زیادی در مورد مضرات مصرف آن وجود دارد و سوالات زیادی در مورد خواص و تاثیرات آن بر سلامت مطرح می‌شود. با این وجود بهتر است در مورد جگر اطلاعات بیشتری داشته باشید و خودتان در مورد مصرف آن تصمیم بگیرید.

مناسب برای رفع كم‌خونی

از جمله موارد بسیار مهم در ارتباط با ارزش غذایی جگر غنی بودن آن از نظر بسیاری از ویتامین‌ها مانند ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A و D است. در كنار این تركیبات، جگر حاوی مقادیر قابل توجهی آهن و روی هم هست و در بسیاری از موارد در صورت ابتلا به كم‌خونی مصرف آن را به صورت متعادل توصیه می‌کنند.

نامناسب برای زنان باردار

مقدار ویتامین A موجود در جگر بسیار بالا بوده و مصرف آن در دوران بارداری می‌تواند منجر به افزایش تجمع این ماده در بدن مادر و حتی جنین شده و ناهنجاری‌های مادرزادی به‌دنبال داشته باشد. بالا بودن آهن این تركیب غذایی در كنار استفاده از آن در درمان كم‌خونی كه اكثرا در خانم‌ها قبل از سن یائسگی و دختران نوجوان دیده می‌شود، احتمال خطر انباشت آهن در مردان را به وجود می‌آورد؛ بنابراین در زمان استفاده از این غذا رعایت حدود اعتدال در پیشگیری از عوارض آن می‌تواند بسیار موثر باشد.

كلسترول بالا

مقدار كلسترول جگر سیاه تقریبا دوبرابر گوشت قرمز كم‌چرب است و 100گرم آن تقریبا یک‌و نیم برابر بیشتر از حد مجاز، كلسترول وارد بدن می‌كند. درواقع هر 100 گرم جگر، حدود 400 میلی‌گرم كلسترول دارد و هر فرد سالم و بالغ، مجاز به مصرف حدود 300 -250 میلی‌گرم كلسترول در طول روز است.
یك سیخ جگر كبابی حدود 80 کیلوكالری انرژی داشته و در 100 گرم جگر سرخ شده 330 کیلو كالری انرژی همراه مقدار بیشتری كلسترول نهفته است.

منبع تجمع سموم و مواد زائد

از جمله دغدغه‌های دیگر مصرف جگر این نكته است كه این ماده غذایی علاوه بر آنكه محل ذخیره انواع ریزمغذی‌هاست، محل تجمع و دفع مواد زائد، سموم شیمیایی، هورمونی و دارویی و همچنین منبع انواع میكروب‌ها، ویروس‌ها و باكتری‌های بدن دام است؛ به همین دلیل احتمال دارد برخی از این تركیبات در بافت چرب جگر سیاه و قلوه دام اندوخته شده و برای مصرف‌كننده مضر باشد؛ البته لازم به ذكر است که احتمال تجمع سموم در احشای دام‌های جوان‌تر كمتر است.


#تغذیه 1

پروتئین جگر سیاه مانند گوشت قرمز ولی آهن آن دو تا سه‌برابر بیشتر از آهن گوشت گاوست. درواقع آهن آن به‌قدری زیاد است كه مازاد آن می‌تواند در بافت كبد و كلیه تجمع و موجب اختلالات جدی در این دو عضو شود و به‌خصوص در بدن آقایان زمینه افزایش فرآیندهای مضر مانند واکنش های مخرب را فراهم كرده و به بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی منجر شود اما مصرف «متعادل» آن به خانم‌هایی كه از كم‌خونی ناشی از فقر آهن رنج می‌برند به‌ویژه طی دوران عادت ماهانه توصیه می‌شود.

لازم است بدانیم سموم، داروهای هورمونی و زواید موجود در جگر طی پخت از بین نمی‌رود اما انواع میكروب‌های بیماری‌زا و انگل‌ها در اثر حرارت نابود می‌شود. به همین دلیل جگر باید به خوبی پخته، سفت و بدون آب شود.

جگر را سرطان‌زا نكنید

در مجموع باید گفت جگر به عنوان یكی از غذاهای سنتی ما بهتر است به میزان «بسیار محدود» در طول سال مصرف شود، به نوع پخت آن توجه شده و از كبابی كردن آن به‌ویژه روی زغال به‌شدت پرهیز شود؛ چراكه چربی بالا و آهن زیاد در صورت تماس با زغال منجر به تولید مواد سرطانزا می‌شود که تهدیدی جدی برای سلامت است.

روش انتخاب جگر سالم

هنگام خرید جگر سیاه، رنگ و دانه‌های سفید روی آن را بررسی كنید. اگر آبسه یا كیست انگلی روی آن دیدید از اطراف آن را ببرید و دور بیندازید و از پاره شدن آن جلوگیری كنید و اگر تعداد این كیست‌ها زیاد بود، جگر غیرقابل مصرف است.  نكته بسیار كلیدی برای جلوگیری از بیماری‌های ناشی از مصرف جگر تهیه آن از كشتارگاه‌های مورد تایید وزارت بهداشت و عدم مصرف موارد مشكوك است.  در عین حال بهتر است وسط جگر را با چاقو برش داده و با دو دست دو طرف جگر را به آرامی فشار دهید.

اگر جگر آلوده به انگل باشد به این طریق از جگر خارج می‌شود. انگل یا كرم زبانی‌شكل موجود در برخی جگرهایی كه حرارت لازم را ندیده‌اید می‌تواند در ناحیه حلق انسان مستقر شده یا به چشم رفته و موجب اختلالات بینایی شود که این عوارض در بسیاری از موارد غیر قابل برگشت خواهد بود.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، чернаяЛуна ، pouria6
#3
 روی تان کم نشود تا موی تان کم نشود!

 

حتما تجربه کرده یا دیده اید افرادی را که با کمی بدغذایی یا گرفتن رژیم های غیراصولی لاغری به سرعت دچار ریزش مو شده و راهی مطب متخصصان پوست می شوند. از آنجایی که رسیدن مواد مغذی مختلف از جمله آهن، روی، بیوتین، پروتئین و... از جمله ضرورت های داشتن موی سالم است و هر نوع کمبودی زمینه ریزش آنها را در درازمدت همراه دارد، در این مطلب به معرفی مواد غذایی ای پرداخته ایم که مصرف مرتبشان مواد مغذی ضروری را برای موها فراهم می کند.


#تغذیه 1

روی و آهن

آهن و روی از جمله مواد معدنی ای هستند که کمبودشان زمینه بروز ریزش مو را فراهم می کند. در بسیاری از موارد در کم خونی ناشی از فقر آهن افراد در پی خشکی موها، دچار ریزش مو می شوند. به همین دلیل مصرف مرتب منابع غذایی این 2 ماده معدنی که گوشت قرمز انتخاب اول برای دریافت هر دوی آنهاست (حداقل 2 بار در هفته) توصیه می شود، اما به غیر از گوشت قرمز شما می توانید با خوردن جگر، تخم مرغ، عدس، آهن و یا خوردن انواع گوشت پرندگان (به خصوص سینه مرغ) شیر و پنیر کم چرب نیز روی کافی دریافت کنید.


#تغذیه 1

پروتئین

پروتئین از جمله درشت مغذی هایی است که در ساختمان مو شرکت می کند و در صورت دریافت ناکافی اش زمینه بروز ریزش مو فراهم می شود. به طور کلی، در رژیم هایی که مواد غذایی پرپروتئین کمتر وجود دارند، نازک شدن تارهای مو و ریزش آنها از علائم کمبود محسوب می شود. از این رو، دریافت حداقل 45 گرم پروتئین برای بزرگسالان از منابع غذایی مانند انواع گوشت، تخم مرغ، لبنیات، حبوبات (به خصوص لوبیا و نخود) و مغزهای خام می تواند تامین کننده مقدار قابل ملاحظه ای از این ماده مغذی باشد.

ویتامین D

از آنجا که این ویتامین در رشد مو تاثیرگذار است؛ دریافت روزانه اش برای پیشگیری از بروز ریزش مو توصیه می شود. البته منابع غذایی آن کم و بهترین منبع آن نور آفتاب است به طوری که توصیه می شود افراد به مدت 10 دقیقه بازوها، دست ها، پاها و ساق هایشان را 2 تا 3 بار در هفته در معرض نور محسوس آفتاب قرار دهند، اما مواد غذایی غنی شده با این ویتامین مانند شیر و آبمیوه و حتی زرده تخم مرغ هم تا حدودی می توانند تامین کننده ویتامین D مورد نیاز بدن باشند.

امگا 3

این اسید چرب ضروری که بیشتر در دانه های روغنی و ماهی هایی مانند سالمون و ساردین یافت می شود به حفظ رطوبت موها کمک و از خشک شدن و ریزش آنها جلوگیری می کند. بنابراین توصیه می شود حداقل 2 بار در هفته این ماهی را در برنامه غذایی روزانه تان بگنجانید. البته بهتر است با فر پخته و با روغن زیتون مزه دار شوند.


#تغذیه 1

بیوتین

بیوتین از جمله ویتامین های گروه B است که به مقدار فراوانی در زرده تخم مرغ یافت می شود. این ویتامین محلول در آب برای رشد موها ضروری است. توصیه می شود منابع غذایی آن مانند جگر، قارچ، بادام زمینی و شیر در برنامه غذایی افرادی که در معرض کمبود این ماده مغذی هستند، گنجانده شود.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، чернаяЛуна ، pouria6
#4
 چگونه سبزیجات را وارد صبحانه کنیم؟


چگونه می‌شود سبزیجات بیشتری به برنامه‌ی غذایی اضافه کرد؟ کار سختی نیست؛ کافی است که روزمان را با سبزیجات آغاز کنیم. برای این کار نیاز به ایده‌های جدید برای تهیه ی صبحانه‌ی حاوی سبزیجات دارید.

یک اتفاق نظری بین همه‌ی پزشکان، مربی‌های ورزشی و مادران مهربان همه‌ی ما وجود دارد و آن این است که ما باید و باید سبزیجات مصرف کنیم.

نیازی به گفتن نیست که مصرف سبزیجات سالم بیشتر که سرشار از فیبرها و مواد مغذی هستند برای همه‌ی ما لازم و ضروری است. اما مسئله این است که چگونه می‌شود سبزیجات بیشتری به برنامه ی غذایی اضافه کرد؟ کار سختی نیست؛ کافی است که روزمان را با سبزیجات آغاز کنیم.

 برای این کار نیاز به ایده های جدید برای تهیه ی صبحانه ی حاوی سبزیجات دارید. در این مطلب چند توصیه‌ی ساده برای افزودن سبزیجات به وعده ی صبحانه داریم. لطفاً با ما همراه باشید.

#تغذیه 1



مهمترین وعده ی غذایی: پیش به سوی سبزیجات

می‌گویند صبحانه را مانند یک پادشاه میل کنید. معمولاً صبحانه‌ی کامل برای خیلی از ما تخم مرغ و آب میوه است. اما گنجاندن سبزیجات متعدد در این وعده ی غذایی آن را شاهانه می‌کند.

شک نکنید به سراغ اسفناج، گوجه فرنگی و حتی کلم بروید. کمی پنیر و زیتون و غیره نیز انتخاب‌های مؤثری هستند. به عقیده‌ی متخصصان تخم مرغ و سبزیجات برگ سبز جزو منابع فوق‌العاده‌ی ویتامین E محسوب می‌شود.

این ویتامین آنتی اکسیدانی برای بهبود وضعیت پوست و مشکلاتی مانند آکنه بسیار مفید است. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است یعنی اینکه با مصرف مواد چرب مفیدی مانند روغن زیتون و زیتون و غیره جذب بدن می‌شود. بنابراین پیش به سوی سبزیجات سالم.

 بفرمایید املت

همان طور که گفتیم تخم مرغ یکی از منابع فوق‌العاده ی انواع ویتامین‌ها و پروتئین باکیفیت است که احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند و انرژی لازم برای شروع یک روز خوب را تأمین می کند. تخم مرغ حاوی ویتامین B2،B6، ویتامین D و مواد معدنی لازم مانند زینک، مسن و آهن است.

خوشبختانه سبزیجات متنوعی وجود دارد که برای تهیه‌ی املتی خوشمزه و مغذی قابل استفاده هستند مانند بروکلی، پیاز، فلفل دلمه‌ای و قارچ. در تهیه‌ی املت صبحانه‌تان از این سبزیجات استفاده کنید و میزان مصرف سبزیجات را بالا ببرید.

اسموتی سبزیجات

تهیه‌ی اسموتی یکی از سالم‌ترین و بهترین شیوه‌های مصرف سبزیجات بیشتر برای وعده‌ی صبحانه است. می‌توانید سبزیجات و میوه‌ها را ترکیب کنید تا طعم خالص سبزیجات خنثی شده و باب طبع شوند.

 به عنوان مثال می‌توانید از اسموتی هویج و توت فرنگی با شیر کم چرب استفاده کنید. در این صورت ویتامین و مواد مغذی زیادی جذب کرده و از طعم یک نوشیدنی دلچسب لذت خواهید برد.

می‌توانید به جای شیر پایه‌ی اسموتی که همیشه شیر گاو است از شیر سویا یا شیر بادام و حتی شیر نارگیل استفاده کنید. در این صورت علاوه بر ایجاد تنوع از خواص نوشیدنی‌های گیاهی دیگر نیز بهره‌مند می‌شوید.


#تغذیه 1

فریتای سبزیجات

فریتا در واقع نوعی تارت بدون خمیر با تخم مرغ است. شما با تهیه ی این صبحانه می‌توانید از مواد مغذی تخم مرغ یعنی ویتامین B2 ،B6 ،D و زینک و مس و آهن بهره‌مند شوید.

اما طعم و خاصیت فریتا به سبزیجاتی بستگی دارد که به آن اضافه می‌کنید. شما می‌توانید برای داشتن یک صبحانه‌ی ایده آل فریتا را با سبزیجات مغذی و خوشمزه ای مانند قارچ، بروکلی و مارچوبه تهیه کنید.

 کافی است این سبزیجات را در ماهی‌تابه تفت دهید تا نرم شوند و در نهایت تخم مرغ را اضافه کنید. در ماهی تابه را بگذارید تا تخم مرغ سفت شده و بپزد. برای خوش طعم کردن فریتا می‌توانید از پنیر فتا یا چدار نیز استفاده کنید.


#تغذیه 1

بوریتوی مخصوص صبحانه

بوریتو یکی از غذاهای معروف مکزیکی است که شامل نان گندم تورتیلا است که با گوشت و سبزیجات خوشمزه پر شده است. از آنجایی که این غذای مکزیکی برای ناهار یا شام استفاده می‌شود اما شما می‌توانید از آن به عنوان صبحانه‌ای کامل و مقوی استفاده کنید.

 برای تهیه‌ی بوریتوی مخصوص صبحانه داخل نان تورتیلا را با تخم مرغ و سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای سبز، پیاز و قارچ که از قبل تفت داشته شده‌اند پر کنید.

 برای خوش طعم شدن سبزیجات کمی پنیر چدار یا سس تند به آن بزنید. در این صورت صبحانه‌ای سرشار از فیبرها و پروتئین و کم چرب میل کرده‌اید.

سالاد همیشه و همه وقت

هیچ قانونی تعیین نمی‌کند که سالاد را باید برای کدام وعده‌ی غذایی میل کرد. بنابراین همان طور که برای شام سالاد میل می‌کنید می توانید در وعده‌ی صبحانه نیز یک بشقاب سالاد خوشمزه و رنگارنگ میل کنید. صبح بهترین فرصت برای مصرف انواع سبزیجات سرشار از فیبر است.

چون باعث سیری طولانی مدت می‌شوند. هر سبزی که دم دست دارید مانند بروکلی، هویج، خیار و قارچ و غیره را خرد کرده و با کمی روغن زیتون میل کنید. می‌توانید برای جذب پروتئین به همراه سالادتان یک عدد تخم مرغ آب پز یا پنیر نیز به آن اضافه کنید.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، Jєιяαη ، чернаяЛуна ، pouria6
#5
 چرا سنگک مفیدترین نان است؟


نان سنگك در صدر نان‌هاي ايراني قرار دارد و از آرد سبوس‌دار درست مي‌شود. از ويژگي هاي خوب اين نان طعم، عطر، مغذي بودن و قابليت سيركنندگي آن است.

 شيوه پخت سنتي اين نان و شكل و طعم متمايز آن از ساير نان‌ها باعث شده در فرهنگ و سفره ايراني ارزش بالايي يافته و به‌ويژه براي صبحانه، وجود نان سنگك در اولويت قرار گيرد.

 از نظر مصرف‌كنندگان نان خوب ناني است كه خوش عطر، خوش طعم و تازه باشد و به خوبي تخمير شده و از جوش شيرين يا ساير مواد مضر در آن استفاده نشده باشد.

 نان بايد در محيطي پاكيزه و با شرايط بهداشتي تهيه شده باشد، ارزش تغذيه اي كاملي داشته و دور ريز نداشته باشد و گران نيز نباشد.

 #تغذیه 1
سنگك؛ از قديمي‌ترين نان هاي ايراني

نان سنگك يكي از قديمي‌ترين نان هاي ايراني است؛ به‌طوري كه برخي قدمت اين نان را پيش از ورود اسلام به ايران و برخي نيز عهد شاهان صفوي مي‌دانند.

در ميان نان هاي سنتي و ملي ايران شامل نان لواش، تافتون و بربري، نان سنگك از نظر كارشناسان تغذيه بهترين نوع نان است و حتي برخي با اغراق اين نوع نان را بهترين نوع نان در دنيا مي‌دانند.
 
چرا نان سنگك؟

 نان سنگك حاوي سطح بالايي از ويتامين ها، كلسيم، پروتئين و آهن است.

 نان سنگك به دليل داشتن مقدار زيادي فيبر، هضم آساني داشته و بسيار مورد توجه متخصصان تغذيه است.

 نان سنگك براي كودكان نيز بسيار خوب است، مخصوصاً در دوراني كه سلول هاي عصبي در حال رشد هستند، آهن موجود در نان سبوس‌دار سبب باهوشي و رفتار خوب كودكان مي‌شود.

 چون براي نان سنگك بيشتر از آرد كامل استفاده مي‌شود و آرد كامل، ويتامين‌ها و املاح آن حفظ شده است بيشتر به مصرف اين نان توصيه مي‌شود.

  نان سنگك به دليل اينكه فيبر زيادي دارد، هضم آن آسان است و از ارزش غذايي بالايي برخوردار است.


 #تغذیه 1

سبوس عامل خوشمزگي


نان سنگك كه از نظر مزه، طعم، هضم، بهداشت و سلامت بهترين نان ايراني است از آرد مرغوب و سالم، آب خالص و كمي‌نمك پخته مي‌شود. به اعتقاد كارشناسان، آنچه بيش از همه موجب شده نان سنگك در صدر نان هاي سنتي ايران قرار گيرد.

 آرد اين نان است. آرد اين نان بايد از گندم مرغوب و سالم و بدون هيچ نوع آرد ديگري مانند آرد جو يا حبوبات باشد.

يكي از دلايل خوش طعم بودن نان سنگك، سبوس موجود در آرد اين نان است؛ سبوس يك ماده با ارزش و داراي مواد غذايي فراوان است و براي كساني كه به بيماري ديابت مبتلا هستند، نان سبوس‌دار بسيار مفيد است.

نان هايي كه با آردهاي كامل و سبوس‌دار تهيه مي‌شوند، نسبت به نان هاي تهيه شده با آرد سفيد به مراتب ارزش غذايي بالاتري دارند و مصرف روزانه آن‌ها مي‌تواند، مقداري از نياز روزانه بدن به املاح، پروتئين، فيبر و ويتامين‌ها را تأمين كند.
 

#تغذیه 1
نان سنگك با طعم تافتون!

برخي معتقدند نان هاي سنگك در گذشته به دليل اينكه از آردهاي با سبوس گيري بسيار پايين تهيه مي‌شدند از مغذي ترين نان‌ها بودند اما مدتي است برخي نانواها براي پخت نان سنگك از آرد «تافتون يا لواش» استفاده مي‌كنند و همين باعث شده نان هاي سنگك امروزي طعم، مزه و كيفيت گذشته را نداشته باشد.

ميزان سبوس گيري آرد سنگك بايد هفت درصد باشد اما اين دست از نانواها از آرد تافتون يا لواش كه ميزان سبوس گيري آرد آن 13 درصد است، استفاده مي‌كنند. هر چند سبوس گيري بالا موجب مي‌شود نان قدري شفاف تر شود اما كيفيت لازم را ندارد.

اما برخي ديگر در جوابشان مي‌گويند چنين مساله اي خيلي بعيد است زيرا شرايط آرد سنگك با آرد تافتون و لواش متفاوت است و نانواها نمي‌توانند اينگونه نان مناسب پخت كنند. به هرحال اگر اين نان با آرد خودش پخت شود بهترين نان دنياست.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، Jєιяαη ، чернаяЛуна ، pouria6
#6
بمب ساعتی همبرگر

پزشکان و متخصصان تغذیه میانه خوبی با فست فودها به خاطر کالری، قند، چربی و نمک فراوانشان دارند، اما با وجود توصیه ها و هشدارهای مکرر آنها، باز هم مصرف کنندگان و دوستداران این قبیل غذاها کم نیستند. در این مطلب گام به گام با خوردن یک ساندویچ همبرگر همراه می شویم تا ببینیم در هر دقیقه چه اتفاق هایی در بدن می افتد.

10 دقیقه بعد: مغزتان از شما تشکر می کند!

یک ساندویچ همبرگر بزرگ تقریبا 540 کیلوکالری انرژی دارد و باعث افزایش قند خون بیش از حد طبیعی می شود. در آغاز، فرمانی به مغز برای افزایش ترشح دوپامین داده می شود که هورمون شادی محسوب می شود و در بدن افرادی که ماده مخدری مانند کوکایین مصرف می کنند هم ترشح می شود و به این ترتیب فرد احساس شادی می کند و به مصرف بیشتر تحریک می شود.

#تغذیه 1

20 دقیقه بعد: قند به شما حمله می کند!

آیا می دانید یک همبرگر بزرگ دارای مقادیر قابل ملاحظه ای قند و سدیم است؟ این 2 ترکیب بدن را به دریافت بیشتر وادار می کند و دریافت بیش از اندازه این 2 ترکیب برای بدن زبان هایی از جمله افزایش احتمال ابتلا به چاقی، دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی را همراه دارد.

30 دقیقه بعد: سدیم به شما حمله می کند!

یک ساندویچ همبرگر بزرگ حاوی 970 میلی گرم نمک است، در حالی که سازمان جهانی بهداشت توصیه کرده افراد روزانه کمتر از 5 گرم نمک مصرف کنند. بعد از خوردن این مقدار نمک در یک وعده فرد احساس تشنگی می کند و در اکثر اوقات این حس با گرسنگی اشتباه گرفته می شود. در نتیجه فرد هم چنان به غذا خوردن ادامه می دهد. نمک فراوانی که در یک وعده وارد بدن شده به کلیه ها نیز فشار می آورد و باعث افرایش فشار خون می شود و زمینه بروز بیماری های قلبی و سکته فراهم خواهد شد.

40 دقیقه بعد: خواب به شما حمله می کند!


#تغذیه 1

بعد از خوردن یک همبرگر بزرگ اکثر افراد دوست دارند استراحت کنند و چرتی بزنند. قند بالای موجود در همبرگر باعث افزایش ترشح انسولین می شود. این همورمون که از پانکراس ترشح شده باید میزان قند خون را کنترل کند. با افت ناگهانی قند بعد از ترشح انسولین، فرد احساس خستگی می کند و دوست دارد استراحت کند. کم کم دوباره گرسنگی سراغ فرد می آید.

60 دقیقه بعد: هضم چربی ها به کندی آغاز می شود!

به طور معمول 24 تا 72 ساعت زمان لازم است تا غذا در بدن هضم شود. همبرگر از جمله غذاهایی است که دیرتر هضم می شود و به دلیل چرب بودن بیش از 3 روز، زمان می برد تا کاملا هضم شود. جالب است بدانید اسیدهای چرب ترانس در بدن 51 روز زمان لازم دارند تا هضم شوند و یک همبرگر بزرگ 1.5 گرم چربی ترانس دارد.

مطالعات مختلف نشان داده اند دریافت این گروه از چربی ها احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی، سرطان و دیابت را افزایش می دهد. بنابراین اگر ساندویچ همبرگر را هرازگاهی در برنامه غذایی خود می گنجانید، سعی کنید به جای سیب زمینی سرخ شده کنار این ساندویچ از سالاد و به جای انواع کولاها از آب معدنی استفاده کنید. نان مصرفی تان را نیز می توانید از نوع سبوس دار درخواست کنید و اندازه کوچک ساندویچ را سفارش دهید.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، Jєιяαη ، чернаяЛуна
آگهی
#7
 مضرات مصرف بیش از حد مواد غذایی سالم!


خوردن سبزیحات بسیاری از غذاهای فوق العاده سالم در خارج وجود دارد. با این حال، این مهم است که در ذهن داشته باشیم که بیشتر همیشه بهتر نیست.
 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
برخی از مواد غذایی می تواند برای شما خوب باشد اگر در حد اعتدال مصرف شوند اما به طور جدی در مقادیر زیاد مضر هستند. در اینجا 8 ماده غذایی فوق العاده سالم که اگر بیش از حد بخورید می تواند به شما آسیب برساند.

1. روغن ماهی و امگا 3

2. ماهی تن (هر دو تازه و کنسرو)
3. دارچین

4. جوز

5. قهوه

6. کبد

7. کلم ها

8. آجیل برزیل

1. روغن ماهی و امگا 3

اسیدهای چرب امگا 3 برای سلامت ما ضروری هستند.

آنها در بدن با التهاب مبارزه کرده و نقش مهمی در رشد مغز و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی دارند

از آنجا که بسیاری از رژیم های غذایی امگا 3 پایینی دارند مکمل ها محبوبیت به دست آورده اند

مکمل های شایع عبارتند از کپسول های امگا 3 تولید شده از ماهی، جگر ماهی و جلبک ها می باشند.
با این حال، امگا 3 بیش از حد ممکن است مضر باشد دوز معمول در محدوده 1 - 6 گرم در روز، اما مصرف به مقدار 13 - 14 گرم در روز ممکن است اثرات رقیق کننده خون در افراد سالم داشته باشد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
این ممکن است خطرناک باشد به خصوص برای افرادی که مستعد ابتلا به خونریزی و یا در حال مصرف داروهای رقیق کننده خون هستند.

علاوه بر این، مصرف مقادیر بالایی از روغن کبد ماهی ممکن است در نتیجه مصرف بیش از حد سبب افزایش ویتامین A شود که ممکن است باعث سمیت با ویتامین A شود این نگرانی به ویژه برای کودکان و زنان باردار وجود دارد.



2. ماهی تن (هر دو تازه و کنسرو)

ماهی تن ماهی چرب است که معمولاً بسیار سالم در نظر گرفته می شود این یک منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا 3 است و دارای پروتئین بسیار بالا است.

با این حال، ماهی تن همچنین ممکن است حاوی سطوح بالایی از آلاینده های زیست محیطی به نام متیل مرکوری باشد.

در سطوح بالاتر، متیل جیوه یک سم عصبی است که ممکن است روی بسیاری از بافتهای بدن اثر کرده و سبب مشکلاتی شامل تأخیر رشد در کودکان، مشکلات بینایی، عدم هماهنگی و اختلال شنوایی و گفتاری شود.

ماهی تن بزرگ حاوی بیشترین مقدار جیوه است.

ماهی Tunas کوچکتر حاوی مقادیر پایین تر از جیوه است و به احتمال زیاد کنسرو می شود.

دو نوع اصلی از کنسرو ماهی تن با جیوه متفاوت وجود دارد


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
ماهی تن سفید: در رنگ  روشن است و معمولاً از ماهی albacore می آید. ماهی تن سفید شامل 4 - 5 برابر مقدار جیوه موجود در ماهی Light tuna است.

Light tuna: این ماهی حاوی جیوه بسیار کمتر از ماهی تن سفید است. آن در رنگ تیره تر است و معمولاً از ماهی albacore نمی آید.

حد بالایی از ایمنی متیل جیوه برای انسان 0.1 میکروگرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است.

این به این معنی است که یک کودک 25 کیلوگرم (55 پوند) فقط می تواند 75 گرم (2.6 اونس) از کنسرو، ماهی تن سفید را هر 19 روز بخورد. هرچه بیشتر از این مقدار باشد تجاوز از حد بالای توصیه شده است.

توصیه می شود زنان و کودکان باردار مصرف غذاهای دریایی حاوی جیوه را به دو بار در هفته محدود کنند.

چندین نوع دیگر از ماهی وجود دارد که غنی از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و به احتمال زیاد کمتر به جیوه آلوده شده اند. این ماهی ها عبارتند از ماهی سالمون، ماهی خال مخالی، ساردین و قزل آلا می باشد.



3. دارچین

دارچین ادویه خوشمزه، که به طور گسترده ای استفاده می شود و ممکن است برخی از خواص دارویی داشته باشد.

دارچین آنتی اکسیدان بالایی دارد و نشان داده شده است برای مبارزه با تورم و سطح قند خون پایین تر است خوردن دارچین نیز به کاهش خطر بیماری های قلبی، دیابت، سرطان و بیماری های عصبی مرتبط است.

با این حال، دارچین حاوی مقادیر بالایی از ترکیبی به نام کومارین است که ممکن است در دوزهای بالا مضر باشد.

دو نوع اصلی از دارچین، با مقادیر مختلف از کومارین وجود دارد

کاسیا: همچنین به عنوان دارچین معمول شناخته شده است دارچین کاسیا حاوی مقدار نسبتاً بالایی از کومارین است.

سیلان: به عنوان دارچین واقعی شناخته شده است سیلان کمتر وجود دارد و کومارین بسیار پایین تری دارد.

مصرف روزانه قابل تحمل کومارین 0.1 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم از وزن بدن است مصرف بسیار بیشتر از آن ممکن است سبب سمیت کبدی و سرطان شود.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
بر اساس مصرف روزانه قابل تحمل است مصرف بیش از  0.5 - 2 گرم دارچین کاسیا هر روز توصیه نمی شود با این حال، شما می توانید 5 گرم (1 قاشق) از دارچین سیلان را در طول روز مصرف کنید.

دارچین سیلان موجود در بسیاری از فروشگاههای مواد غذایی سالم وجود دارد و نیز بطور گسترده در آمازون وجود دارد.



4. جوز

جوز هندی یک ادویه با طعم بسیار منحصر به فرد است این اغلب در غذاهایی مانند مخلوط زرده تخم مرغ، کیک و پودینگ ها استفاده می شود.

جوز هندی حاوی ترکیبی به نام میریستیسین است که یک ماده روانگردان است.

در دوزهای پایین تر، جوز عطر و طعم برای وعده های غذایی بدون اثر بر سلامت فراهم می کند اما در دوزهای بزرگ، جوز هندی ممکن است سبب مسمومیت میریستیسین شود.

اثرات مسمومیت میریستیسین شامل تشنج، آریتمی قلبی، تهوع، سرگیجه، درد و توهم است.

خوردن بیش از 10 گرم جوز در یک وعده توصیه نمی شود نشان داده شده است که دوزهای بالاتر از آن سبب ایجاد علائم مسمومیت می شود.



5. قهوه

قهوه یک نوشیدنی فوق العاده است که با آنتی اکسیدان ها و دیگر ترکیبات فعال همراه است.

خواص درمانی متعددی دارد از جمله سبب کاهش خطر بیماری های کبدی، دیابت نوع 2 و بیماری های عصبی می شود.

مواد تشکیل دهنده فعال در قهوه به طور معمول کافئین است با هر فنجان حاوی متوسط 120 -  80 میلی گرم می باشد مصرف روزانه 400  میلی گرم قهوه به طور کلی ایمن در نظر گرفته شده است.

با این حال، مصرف بیش از 600 -  500 میلی گرم در روز می تواند بیش از حد باشد این ممکن است سیستم عصبی را مختل کرده و باعث بی خوابی، عصبانیت، تحریک پذیری، گرفتگی معده، تپش قلب و لرزش عضله شود.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
مقدار کافئین مورد نیاز با تجربه عوارض جانبی به طور گسترده ای بین افراد متفاوت است.

برخی می توانید قهوه را به همان اندازه که دوست دارند بنوشند در حالی که برخی دیگر با مقدار کمی از کافئین دچار علائم می شوند.



6. کبد

اندام ها بخش های از مغذی ترین حیوانات می باشد و کبد مغذی ترین ارگان نسبت به همه است.

این در بسیاری از مواد مغذی ضروری، مانند آهن، B12، ویتامین A و مس بسیار غنی است.

با این حال، 100  گرم جگر گوساله شامل بیش از شش بار مصرف ویتامین A توصیه شده در رژیم غذایی (RDI)  و 7 برابر مقدار مورد نیاز توصیه شده مس است.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است به این معنی که ویتامین A  در بدن ما ذخیره می شود بنابر این، با مصرف بیش از حد ممکن است علائم سمیت با ویتامین A رخ می دهد.

این علائم ممکن است سبب مشکلات بینایی، درد استخوان و افزایش خطر شکستگی، تهوع و استفراغ شود.

خوردن بیش از حد مس ممکن است سبب سمیت با مس شود این می تواند به استرس اکسیداتیو و تغییرات دژنراتیو عصبی منجر شود و ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را  افزایش دهد.

حتی اگر کبد فوق العاده سالم و مغذی است آن نباید به صورت روزانه مصرف شود خوردن آن یک بار در هفته کافی است.



7. کلم ها

کلم ها یک خانواده از سبزی که شامل کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم پیچ و کلم است.

این سبزیجات با خواص درمانی بسیاری، مانند کاهش خطر سرطان و بیماری قلبی در ارتباط است.

کلم ها بخش بزرگی از سبزی مصرف روزانه مردم را تشکیل می دهند آنها همچنین بسیار محبوب برای مواد تشکیل دهنده اسموتی های سبز مختلف و آب سبزیجات تازه می باشد.

با این حال، ترکیبات در این سبزیجات به نام تیوسیانات می تواند در توانایی بدن برای جذب ید دخالت کند و این ممکن است به یک بیماری به نام کم کاری تیروئید کمک می کند.

کم کاری تیروئید که توسط یک غده تیروئید است علائم این بیماری شامل غده تیروئید بزرگ شده، افزایش وزن، یبوست، خشکی پوست و کاهش سطح انرژی است.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
اگر چه کلم ها مانند کلم بروکلی بسیار سالم هستند اضافه کردن مقدار بسیار زیاد به مخلوط اسموتی سبز و آب میوه می تواند به مصرف گسترده ای از این ترکیبات کمک می کند.

افرادی با مشکلات تیروئید حساس هستند و باید از مصرف این سبزیجات در مقادیر بسیار زیاد اجتناب کنند.



8. آجیل برزیل

آجیل برزیل در میان بهترین منابع غذایی دارای سلنیوم هستند.

سلنیوم یک عنصر کمیاب ضروری است اما می تواند در مقادیر بالا  سمی باشد.

مصرف روزانه توصیه شده سلنیوم  70 -  50 میکروگرم در روز برای بزرگسالان است علاوه بر این، سطح تحمل بالایی برای مصرف ایمن در حدود 300 میکروگرم در روز برای بزرگسالان می باشد.

یک آجیل برزیل ممکن است حاوی تا 95 میکروگرم سلنیوم باشد این بیش از مقدار توصیه شده روزانه برای بزرگسالان است و بیش از سه برابر میزان مورد نیاز کودکان است.

خوردن تنها 5 -  4 آجیل برزیل ممکن است در یک فرد بالغ حد بالایی از مصرف سلنیوم ایمن باشد بنابر این توصیه نمی شود که شما بیشتر از آن را بخورید.

علائم و نشانه های مسمومیت سلنیوم شامل از دست دادن مو و ناخن، مسائل گوارشی و مشکلات حافظه می باشد.
پاسخ
 سپاس شده توسط nanali ، Jєιяαη ، чернаяЛуна
#8
دوست عزیز اصلش بادنجان ولی در زبان عامیانه همه بادمجان تلفظش میکنن (: !

×××

 آجیلی که از چیپس و پفک بدتر است!


این روزها اگر سری به خشکبار یا شیرینی فروشی های سطح شهر بزنید، حتما محصولی به نام آجیل ژاپنی به چشمتان می خورد که حجم بالایی از آن شبیه میگو است. دلیل نامگذاری این محصول به آجیل ژاپنی، وجود میگو و سبزی های خشکی مانند نخودفرنگی یا باقلا خشک در آن و ادعای نزدیک بودن این آجیل به رژیم مدیترانه ای و رژیم های محبوب ژاپنی هاست.

سوالی که در این میان مطرح می شود، این است که آیا واقعا این آجیل ها از میگو و سبزیجات سالمی تهیه شده اند و می توان آنها را در برنامه غذایی گنجاند یا نه؟! در این مطلب با دکتر محمدحسین عزیزی، رئیس انجمن صنایع غذایی کشور و عضو هیات علمی دانشگاه از تربیت مدرس در این زمینه گفت و گو کرده ایم.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1

آیا میگوهای به کار رفته در آجیل ژاپنی از نظر ایمنی غذایی، قابل تایید و مصرف هستند؟

برای پاسخ به این سال، باید ابتدا بدانید میگوهای به کار رفته در آجیل ژاپنی که برخی به آن آجیل هندی هم می گویند، اصلا میگو نیستند. این محصولات، شبیه میگو و درواقع، اسنک هایی بر پایه آرد ذرت، برنج یا سیب زمینی هستند که پس از مزه دار شدن، در قالب هایی به شکل میگو ریخته و پخته می شوند.

به همین دلیل هم این محصولاتی که شبیه میگوهای پیچ خورده هستند، کاملا ترد و سبک زیر دندان می آیند. به علاوه، برای ایجاد تنوع، این اسنک ها را با طعم های تند و فلفلی، گلپر یا حتی سیر مزه دار می کنند. از طرف دیگر، برای ایجاد رنگ هایی شبیه رنگ میگو هم از رنگ های خوراکی نارنجی در تهیه این محصولات، کمک می گیرند.

با این حساب، شما استفاده مداوم از آجیل ژاپنی که ادعا می شود  آجیلی براساس رژیم مدیترانه ای است را تایید نمی کنید؟

به هیچ عنوان! اسنک های به کار رفته در این آجیل، مانند سایر اسنک ها، سرشار از نمک و چربی هستند. نمک و روغن فراوانی که برای سرخ کردن این تنقلات به اصطلاح ژاپنی استفاده می شوند، می توانند خطر ابتلا به اضافه وزن، چاقی، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را افزایش دهند و هیچ کدام از این موارد، جایی در رژیم های مدیترانه ای ندارند. ضمن اینکه رنگ های موجود در چنین اسنک هایی، می توانند به مرور زمان باعث ایجاد اختلال در عملکرد دستگاه گوارش و ایجاد بیماری های گوارشی شوند.

از طرف دیگر، معمولا این محصولات به صورت باز و فله ای عرضه می شوند. بنابراین، منشاء تولید مشخص و تحت نظارتی ندارند. با این حساب، امکان استفاده از رنگ های غیرمجاز یا روغن های هیدروژنه و چند بار مصرف در فرآیند تولید آنها وجود دارد.

آیا این آجیل ها داخل کشور تولید می شوند؟

متاسفانه، بیشتر انواع آجیل های هندی یا ژاپنی، جزو آجیل های باز، فله ای و وارداتی هستند که معمولا هم از کشورهایی مانند هند، پاکستان یا سریلانکا و بعضا هم به صورت غیرقانونی به ایران وارد می شوند. از این رو، احتمال استفاده از روغن های بسیار نامرغوب و دارای اسید چرب ترانس و چربی اشباع در آنها وجوددارد. مشکلات احتمالی موجود در این آجیل ها، به اندازه ای است که ما حتی مصرف چیپس و پفک های بسته بندی و استاندارد را به آنها ترجیح می دهیم. زیرا نوع و مقدار روغن و نمک موجود در این چیپس و پفک ها، کاملا مشخص و تحت نظارت است.

آیا سبزی های خشک موجود در این آجیل ها باعث افزایش ارزش تغذیه ای آنها نمی شود؟

نه چندان. معمولا از سبزی هایی مانند نخودفرنگی، ذرت یا باقلا که امکان بودادن و برشته کردن آنها وجود دارد برای تهیه این آجیل ها کمک گرفته می شود اما در روند برشته کردن، حجم بالایی از ویتامین های حساس به حرارت این سبزی ها مانند ویتامین C هم از بین می رود. ضمن اینکه ما نمی دانیم آیا این سبزی ها قبل از برشته شدن، ایمنی و سلامت کافی هم داشته اند یا نه. به همین دلیل هم وجود آنها نمی تواند مهر تاییدی بر استفاده از آجیل های ژاپنی باشد.

یعنی چیپس میگو با محصولاتی شبیه میگو که داخل آجیل های ژاپنی وجوددارد، کاملا متفاوت است؟

بله، چیپس میگو، معمولا به میگوهای ریز جنوبی بدون پوست و سری می گویند که کمی داخل آب جوش پخته و سپس خشک شده اند. این محصولات، قابلیت نگهداری تا مدت کوتاهی به عنوان اسنک یا گوشت داخل خورش را دارند. اگر قرار باشد چیپس های میگو را به مدت طولانی نگهداری کرد باید آنها را داخل یخچال قرار داد.

محصولاتی هم که با سرخ کردن، ترد و خشک می شوند، باید در یخچال نگهداری و داخل بسته بندی مخصوص قرار داده شوند. در غیر این صورت، احتمال فساد سریع آنها وجود خواهدداشت.

اگر آجیل های ژاپنی واقعا حاوی میگو بودند، بعد از مدت بسیار کوتاهی که داخل دمای محیط در مغازه ها قرار می گرفتند، بوی نامطلوبی می داند و نمی شد آنها را بعد از یکی- دو هفته، نگهداری یا مصرف کرد. در نهایت اینکه بالا بودن قیمت میگو باعث می شود استفاده از آنها به صورت فرآوری شده در انواع آجیل، صرف اقتصادی نداشته باشد.

آجیل های ژاپنی اصلا مورد تایید نیستند

دکتر سهیل اسکندری*: آجیل های ژاپنی موجود در خشکبارفروش ها، مانند سایر محصولات فله ای و بدون نشان استاندارد، مورد تایید سازمان غذا و دارو نیستند. به طور کلی، آن گروه از محصولات غذایی که فرآوری و بسته بندی می شوند، باید نشان استاندارد بگیرند و شماره پرونده بهداشتی و علامت سازمان غذا و دارو را هم داشته باشند.

در مورد انواع آجیل، توصیه ما به خرید و مصرف انواع محصولات بسته بندی و دارای مجوزهای بهداشتی است. اگر شما محصولاتی مانند انواع آجیل را به صورت بسته بندی خریداری و دچار بیماری احتمالی در اثر مصرف آن بشوید، می توانید مساله را پیگری کنید تا به عوامل مولد بیماری برسید ولی چنین امکانی در صورت خرید و مصرف آجیل های فله ای مانند آجیل ژاپنی به هیچ عنوان وجود نخواهد داشت.

نگهداری از آجیل و خشکبار در مکان های گرم، مرطوب و نامناسب می تواند شانس ایجاد کپک ها و حتی آفلاتوکسین را در آنها به وجود بیاورد و خریدار یا مصرف کننده هم به هیچ عنوان با چشم غیرمسلح توجه این موضوع نشود و با مصرف چنین محصولی، طیف وسیعی از بیماری ها که ساده ترین آنها می تواند مسمومیت باشد، سراغش بیاید.

ابتلا به بیماری های داخلی در اثر خرید و مصرف محصولاتی که منشا تولید مشخصی ندارند برای گروه های حساسی مانند خانم های باردار، کودکان، سالمندان و افرادی با ضعف سیستم ایمنی، بیشتر هم خواهدبود. برخی از این محصولات فله ای، شرایط انبارداری مناسبی ندارند و از این رو، خرید و مصرف آنها قابل توصیه نخواهدبود.

*معاون اداره کل نظارت بر فرآورده های غذایی سازمان غذا و دارو
پاسخ
 سپاس شده توسط Jєιяαη ، чернаяЛуна
#9
چـــه نـانی بـخوریمـ



جایگزین های نان برای بسیاری از مردم، نان گندم یک غذای اصلی است. با این حال، اکثر نان هایی که امروز به فروش می رسد از گندم تصفیه شده که از فیبر و مواد مغذی بسیاری محروم شده است ساخته می شود.

 همچنین ممکن است سبب افزایش زیادی در پیک قند خون و منجر به افزایش مصرف کالری شود بسیاری از مارک های که از گندم کامل ساخته می شود هنوز هم حاوی عمدتاً دانه ساییده شده است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
همچنین مردم بسیاری با عدم تحمل به گلوتن ( یک پروتئین موجود در گندم ) وجود دارد. این شامل افراد مبتلا به بیماری سلیاک و حساس به گلوتن می باشد گندم نیز در کربوهیدرات با زنجیره کوتاه به نام FODMAPs بالا است که باعث ناراحتی های گوارشی در بسیاری از مردم می شود.

 اگرچه بسیاری از مردم هنوز هم می تواند نان را بدون مشکلات بخورند ولی افراد دیگری هستند که بهترین کار برای آنها اجتناب از خوردن نان گندم است. خوشبختانه، جایگزین مناسب و سالم برای نان تهیه شده است که در اینجا 10 راه آسان و خوشمزه به جای نان گندم معمولی بیان می شود که عبارتند از:

1. نان Oopsie

نان Oopsieیکی از ساده ترین و محبوب ترین نان کم کربوهیدرات است.

آن فقط از تخم مرغ، پنیر خامه ای و نمک ساخته می شود.

نان Oopsie به طور گسترده ای به عنوان جایگزینی برای نان گندم استفاده می شود خوشمزه و مخصوص همبرگر است.

2. نان حزقیال Ezekiel


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
نان حزقیال یکی از سالم ترین نان در دسترس است.

این نان با انواع مختلفی از غلات و حبوبات جوانه زده، از جمله گندم، ارزن، جو، سویا و عدس ساخته شده است.

دانه های مجاز قبل از پردازش جوانه زده، به طوری که آنها حاوی مقادیر پایین تر از مواد ضد تغذیه ای مضر هستند.

این باعث می شود نان بسیار مغذی تر و به راحتی قابل هضم باشد.

نان حزقیال نیز شامل شکر نیست. با این حال، اگر شما حساس به گلوتن هستید نان حزقیال گزینه مناسب برای شما نیست.

این نان حزقیال در برخی از نانوایی ها وجود دارد و یا شما می توانید آن خودتان تهیه نمایید.

3. چیپس ذرت

چیپس با گندم و یا ذرت ساخته می شود.

چیپس ذرت فاقد گلوتن اما سرشار از فیبر است و یک گزینه عالی برای افراد حساس به گلوتن می باشد.

شما می توانید چیپس ذرت را در ساندویچ، همبرگر، پیتزا نیز استفاده نمایید.

چیپس ذرت بسیار آسان ساخته می شود زیرا آنها فقط شامل دو ماده ی تشکیل دهنده ی آب و آرد مکزیکی به نام ماسا هرینا می باشد.

4. نان چاودار


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
نان چاودار از چاودار، یک نوع دانه مرتبط با گندم ساخته می شود.

آن تیره تر و چگال تر از نان معمول است و همچنین فیبر خیلی بالاتری دارد.

نان چاودار باعث افزایش پایین تر قند خون نسبت به نان گندم می شود. با این حال، آن قوی تر، عطر و طعم منحصر به فرد دارد.

برخی نان چاودار را با مخلوطی از چاودار و گندم می سازند به طوری که آنها کمی سبکتر هستند و عطر و طعم شیرین خفیفی دارد.

به خاطر داشته باشید که نان چاودار دارای گلوتن است و یک گزینه مناسب برای رژیم غذایی فاقد گلوتن نیست.

شما می توانید نان چاودار را در بیشتر سوپر مارکت ها و نانوایی ها پیدا کنید.

5. کاهو و سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز مانند کاهو جانشین های بزرگی برای نان می باشد.

شما می توانید این نان را با گوشت یا سبزیجات دیگر پر کنید.

برگ نیز برای نگه داشتن همه چیز با هم به عنوان پوشش استفاده می شود.

6. سیب زمینی شیرین و سبزیجات

برش سیب زمینی شیرین پخته شده جایگزین بسیار عالی و خوشمزه برای نان به خصوص با همبرگر است.

آنها همچنین ممکن است در انواع دستور العمل مختلف برای نان بدون دانه و نان مسطح استفاده شود.

دیگر سبزیجات، مانند بادمجان، فلفل، خیار و قارچ همچنین جایگزین بزرگ نان است.

اینها تازه و جایگزین خوشمزه هستند. مخصوصاً آنها را با گوشت، پنیر خامه ای و سبزیجات خوشمزه پر کرده و استفاده می کنند.

7. نان کدو یا نان مسطح سیب زمینی شیرین


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
بسیاری از دستور العمل های آنلاین برای جایگزین نان بدون دانه وجود دارد.

یکی از این دستور العمل ها، برای ساختن نان کدو و یا سیب زمینی شیرین است.

این نان مسطح یک جایگزین عالی برای افرادی است که از دانه اجتناب می کنند اما هنوز هم می خواهند ساندویچ و یا نان کماج با وعده های غذایی خود بخورند.

8. نان گل کلم و یا پوسته پیتزا

ساخت نان و یا پوسته پیتزا با ترکیبی از گل کلم و پنیر بسیار محبوب می باشد.

برای این کار، باید تمامی سر گل کلم رنده شده و پخته شود.

نان گل کلم مخلوطی از تخم مرغ، پنیر و ادویه جات می باشد که پهن شده و پخته شده است.
نان گل کلم با طعم زیاد و مغذی است و همچنین کم کربوهیدرات می باشد. این یک جایگزین خوشمزه برای نان معمولی است.

9. تخم مرغ

تخم مرغ در میان مغذی ترین مواد غذایی است که شما می توانید بخورید.

آنها می توانند یک جایگزین غنی از پروتئین برای نان و می تواند در انواع مواد غذایی استفاده شود.
 
به هنگام خوردن همبرگر، تخم مرغ سرخ شده می تواند جایگزین نان کماج باشد.

10. نان خمیر ترش


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
#تغذیه 1
نان خمیر ترش از دانه های تخمیر شده ساخته شده است.

این فرایند تخمیر مواد ضد تغذیه ای در دانه را کاهش می دهد و میزان دسترسی به مواد مغذی را افزایش می دهد.

این نان خمیر ترش را قابل هضم تر و مغذی تر از نان معمولی می سازد.

با این حال، طعم آن کمی ترش تر از نان معمولی و حاوی اسید لاکتیک است.

به خاطر داشته باشید که نان خمیر ترش ساخته شده با دانه حاوی گلوتن هنوز هم حاوی گلوتن است.

نتیجه:

اگرچه نان گندم بخش بزرگی از رژیم غذایی بسیاری از مردم است آن را می توانید به راحتی با جایگزین های سالم و مغذی تر جایگزین کنید.

با منابع مناسب، این تغییر مشکل نیست اگر چه ممکن است بیشتر وقت گیر باشد.

لیست بالا منابع خوب برای شروع است. راهی مناسب برای لذت بردن از غذا خوردن متناسب با شیوه زندگی است.
پاسخ
 سپاس شده توسط чернаяЛуна
#10
پیتزا خوران بدانند کـه ..




از همان 300 سال پیش كه نخستین پیتزاها با طعم‌هایی متفاوت وارد بازار خوردنی‌های جهان شد،هیچ‌كس فكرش را هم نمی‌كرد كه پای این محبوبیت سر هر كوچه و خیابان باز شود،حتی در سفره ما ایرانی‌ها كه به غذاهای اصیل و طعم و عطرش معروف است. این غذا كه روزی به غذای فقرا مشهور بوده با شكل امروزی خود تفاوت زیادی داشته اما با این حال از همان قدیم جمعیت زیادی را برای تجربه طعم متفاوتش به ایتالیا می‌كشانده است.

پس از آن جایی كه قدمت این غذا در ایران هم بیش از50 سال می‌رسد، بد نیست قبل خوردن آن كمی اطلاعات هم چاشنی این فست فود پرطرفدار و لذیذ كنید. مهراوه شریفی‌نیا هم از جمله طرفداران پر و پا قرص پیتزا و البته به قول خودش پیتزای «خونگی» است و شما را به خوردن این غذای لذیذ دعوت می‌كند. همین موضوع بهانه خوبی است تا در باره پیتزا و تاریخچه آن بیشتر بدانید و با معروف‌ترین پیتزافروشی‌های شهر آشنا شوید.

#تغذیه 1

ميگرن و آلرژي  در انتظار طرفداران فست‌فود

به عنوان يك متخصص تغذيه پيشنهاد دائمي ما به مردم عزيز رعايت تنوع و تعادل در مصرف هر نوع ماده غذايي و به حداقل رساندن مصرف فست‌فودهاست؛ چراكه اكثر بيماري‌هايي كه امروزه گريبانگير جمعيت ايراني شده تا حدود زيادي ناشي از غلبه الگوهاي غذايي غربي به جاي غذاهاي سنتي و اصيل ايراني است كه چه بسا ممكن است بيماري‌هايي نظير ميگرن و آلرژي‌ها با مصرف اين غذاها ارتباط تنگاتنگي داشته باشند. لذا توصيه مي‌كنم براي حفظ سلامت خود و خانواده‌تان مصرف غذاهايي از اين دسته را به حداقل كاهش دهيد.

مصرف پيتزا چه خطراتي دارد؟

با يك نگاه اجمالي به تركيبات اكثر پيتزاها آنچه به چشم مي‌خورد نان سفيد، سوسيس، كالباس، پنير فراوان و در پاره‌اي موارد سبزيجات گريل شده‌اي است كه به‌دليل طول مدت پخت و شدت حرارت اثري از ويتامين‌ها و مواد مغذي موجود در آن باقي نمي‌ماند. در كنار اين مواد، نوشيدني‌هاي غيرسالم نيز   انتخابي است كه در اكثر موارد مشاهده مي‌شود و  نگراني ما را در ارتباط با تامين انرژي و مواد مغذي كافي براي نسل جوان‌مان دوچندان كرده است.

تحقيقات بيانگر تاثيرات مضر مصرف فست‌فودها به‌ويژه پيتزا با چاقي دوران كودكي، ديابت و بيماري‌هاي قلبي- عروقي در گروه‌هاي سني بالاتر است؛ چراكه استنباط نادرستي در مورد غذا وجود دارد.

پيتزا غذايي فقير است!

با درنظر گرفتن اين امر كه غذا خوردن و استقلال در انتخاب غذاي دلخواه از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين لذت‌هاي دنيا محسوب مي‌شود،در ارتباط با معضل فست فودها چند راهكار عملي قابل بررسي است:

اول؛ افزايش اطلاعات و آگاهي عموم مردم در مورد آنچه مي‌خورند؛ يعني فردي كه پيتزا را به عنوان غذاي انتخابي خود ترجيح مي‌دهد، بهتر است از كالري و چربي و فقر اين انتخاب در ارتباط با مواد معدني مهم نظير كلسيم و آهن در كنار ويتامين‌ها آگاه شود.

دوم؛ در تهيه نوع سالم و مشابه اين نوع غذاها در خانه بيشتر تلاش كنيم. براي مثال مصرف پيتزايي كه از نان سبوس‌دار  تهیه  و با استفاده از سبزيجات پخارپز همراه  با ادويه‌جات مخصوص در كنار مقدار محدودي پنير آرایش شده ، اقدامي بسيار موثر در حفظ و تامين سلامتي كودكان و حتي بزرگسالان است.

 صادره از ایتالیا

كسی نیست كه نداند پیتزا از غذاهای معروف ایتالیایی‌هاست. غذایی كه شكل ابتدایی آن با پیتزاهای امروز زمین تا آسمان تفاوت داشت و تنها تركیب اصلی آن همان خمیر معروف و گرد (از تركیب آب و آرد) و سبزیجات كوهی بود كه روی سنگ‌های بزرگ و داغ پخته می‌شدند. تعجب نكنید چون آن زمان خبری از پنیر پیتزا و انواع گوجه و فلفل برای تهیه پیتزا نبود شاید به همین دلیل هم طبقات مرفه جامعه رغبتی به خوردن آن نداشتند و این غذا به خوردنی محبوب طبقه فقیر و كارگر آن زمان مشهور بود اما محبوبیت بی‌اندازه این غذا بین اقشار مختلف جامعه به زمانی برمی‌گردد كه یك كارگر ساده نانوایی دست به خلاقیتی جالب زد و در تهیه پیتزا برای اولین بار از تركیب گوجه‌فرنگی، پنیر معروف موتزارلا و سبزیجاتی مانند ریحان استفاده كرد.

محبوبیتی كه او با هدف به دست آوردن دل پادشاه و ملكه مارگاریتا و تزیین شكل پیتزا به شكل پرچم ایتالیا به آن رسید و نام پیتزا مارگاریتا را سر زبان‌ها انداخت. این غذا كه بعد از تبدیل شدن به غذای محبوب ملكه ملی شد‌، به سرعت از مرزهای مختلف آمریكا و اروپا عبور كرد. در بدو ورود پیتزای سبك ایتالیایی با ذائقه مردمان مختلف كشورهای دیگر همخوانی نداشت؛ پس هر كشور با اعمال تغییراتی خلاقانه روی این خوردنی وسوسه برانگیز آن را به شكلی مطابق ذائقه و میل مردمانش شكل داد و این غذا با شكل و شمایل امروزی با خمیرهایی نازك یا كلفت، پنیر كم یا زیاد و پر شده با انواع گوشت، مرغ و سبزیجات و تركیبات دیگر وارد رستوران‌های بزرگ شهر شد.

مهاجرت به ایران

سفر پیتزا به دیار ما به دهه 1300 شمسی برمی‌گردد؛ سفری كه با توجه به نزدیكی مرز ایران به روسیه اتفاق افتاد و در نتیجه پای نخستین رستوران‌های فرنگی با مدیریت روس‌ها و ارامنه را به تهران باز كرد. ایرانی‌ها درست در همان زمان بود كه برای اولین‌بار در آن رستوران‌ها با غذاهایی جدید مانند كتلت، الویه و سوپ آشنا شدند اما در كنار اینها به مرور با ورود آمریكایی‌ها به قلمرو ما رستوران‌هایی با امتیاز آن با هدف عرضه غذاهای فرنگی در چند شعبه بازگشایی شد كه بعد از انقلاب با لغو آنها همه بساط‌ها برچیده شد اما با این حال از یادگارهای اصلی آن دوران همان پیتزا پنتری معروف خیابان ویلا را می‌توان نام برد.

از طرفی پیتزافروشی معروف داوود به عنوان اولین و قدیمی‌ترین پیتزافروشی ایران از سال 1340 شروع به كار كرد. پیتزافروشی كه از همان دوران تا امروز قدمت دارد و مشتریانش به همان سبك و سیاق گذشته طعم اولین پیتزاهای وارد شده به ایران را می‌چشند اما همین محبوبیت باعث شد تا امروزه در سطح شهر پیتزافروشی‌های گوناگونی را در اشكال مختلف ببینیم و برای خوردن یك پیتزای ایتالیایی مرغوب در شهر سردر گم نباشیم.

پاتوق پیتزاخورها

پیدا كردن مرغوب‌ترین و بهترین رستوران‌های شهر دیگر مثل سابق سخت نیست. تا پیش از این تجربه كردن طعم غذای رستوران‌های مختلف، ما را در محك زدن خوب یا بد بودن آن كمك می‌كرد اما امروز با پیشرفت امكانات و بالا رفتن كاربران شبكه‌های مختلف مجازی می‌توان به راحتی خوب و بد ماجرا را در چشم بر هم زدنی از میان هزاران كامنت و عكس تشخیص داد. با همه اینها‌ تعدادی از پیتزافروشی‌های محبوب شهر اینجاست كه اگر پیتزاخور حرفه‌ای باشید،حتما سری به آنها زده‌اید.

- حتما شما هم ازدحام عجیب محدوده این پیتزافروشی در بزرگراه چمران – ابتدای ولنجك به چشم‌تان خورده است. پیتزا پرپروك كه به خاطر پیتزاهای خوشمزه خود معروف است، كار خود را با مغازه‌ای كوچك در محدوده سعادت آباد شروع كرد كه تركیبی از پیتزاهای پرملات قدیمی با شكل و شمایلی (پنجره‌ای) جدید است؛بنابراین امتحان كردن طعم آن را از دست ندهید.


#تغذیه 1

- اگر از انواع پیتزاها به دنبال ایتالیایی‌ترین نوع آن می‌گردید، فقط سراغ مورانو بروید. این رستوران در چند شعبه مختلف به ارائه بهترین پیتزای ایتالیایی با در نظر گرفتن تنوع مزه و كیفیت مرغوب مواد اولیه معروف است.

 -   اگر عاشق خوردن غذا در رستوران‌های قدیمی و نوستالژی شهر هستید باید سر زدن به اولین پیتزافروشی ایران را به شما توصیه كنیم. پیتزا داوود واقع در خیابان نوفل لوشاتو با حفظ شكل و شمایل گذشته خود در سرو پیتزایی خوش‌طعم،پرملات و استثنایی و البته با قیمتی مناسب معروف است.

- اگر از پیتزا علاوه بر طعم،كیفیت و سلامت می‌خواهید، می‌توانید نشستن در رستوران ساده و قدیمی دكتر آرین را تجربه كنید. این رستوران با ارائه 11 نوع پیتزا در تهیه طعمی جدید و متفاوت از این غذا مشهور است پس اگر گذرتان به خیابان فاطمی افتاد، تجربه طعم آن را از دست ندهید.

 پیتزا در خانه

برخلاف بسیاری از رستوران‌بازها خیلی‌ها حاضر نیستند لب به پیتزاهای رنگارنگ خارج از خانه بزنند و ترجیح می‌دهند كه همین غذای لذیذ و پرطرفدار را در منزل با سبك و سلیقه خودشان تهیه كنند. به ویژه افرادی كه به خاطر نوع خاص بیماری‌شان مجبور به رعایت نوع خاصی رژیم غذایی هستند. از فاكتورهای سلامت پیتزاهای خانگی كه بگذریم،به نكاتی می‌رسیم كه درست كردن این غذای پرطرفدار را برای شما لذت بخش‌تر می‌كند.

 -   بچه‌ها عاشق خوردن این نوع غذاها در بیرون از خانه هستند؛پس برای اینكه بتوانید آنها را به خوردن این نوع غذاها در خانه با دستپخت خودتان علاقه‌مند كنید،بهتر است با تهیه مواد اولیه لازم با همكاری خود آنها كار پخت پیتزا را مرحله به مرحله پیش ببرید.

-    تمام افرادی كه دچار بیماری‌هایی مانند قلب، كلیه، دیابت و. . . هستند هم می‌توانند از این غذای لذیذ نوش‌جان كنند. فقط كافی است تركیباتی كه مورد استفاده قرار می گیرد،همان خوردنی‌های مجاز بیماری آنها باشد.

-    در پخت پیتزای خانگی با كنترل میزان چربی و مواد مورد استفاده در آن حتی می‌توانید مراقب رژیم و اضافه وزن خود باشید و از نگاه كردن به آن در رستوران‌ها احساس سرخوردگی نداشته باشید.
پاسخ


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تغذیه ی مناسب بعد شکستگی استخوان
  تقویت چشم با تغذیه ای کاملا گیاهی
  تغذیه بعد شکستگی استخوان و مواد مغذی برای جوش خوردن استخوان
  اجزای اصلی تغذیه کودکان در حال رشد
  تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا
  فواید ماکارونی غنی شده و ارزش تغذیه ای ماکارونی غنی شده
  تغذیه و خورد و خوراک افراد شب کار چگونه باید باشد؟
  نحوه داشتن تغذیه سالم
  تغذیه بد و نامناسب باعث پوکی استخوان می شود
  تغذیه مناسب راهی برای پیشگیری از کیست تخمدان

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان