امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

تولید نانوذرات نقره برای رفع باکتری‌های مولد بوی بد پا درایران

#1


تولید نانوذرات نقره برای رفع باکتری‌های مولد بوی بد پا درایران 1
سید مجتبی علیزاده دربندی، عضو تیم تحقیق شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این محصول با اشاره به جزئیات آن گفت: مطالعات ما در زمینه تولید نانومواد پیشرفته متمرکز است و از جمله نانوموادی که تولید کرده‌ایم و به تائید ستاد توسعه فناوری نانو رسیده است، نانوذرات «نقره کلوئیدی» است.
وی سایز نانوذرات تولید شده را حدود 15 نانومتر ذکر کرد که حدود 90 درصد از این نانوذرات در محدوده سایز حدود 15 نانومتر قرار دارند.
علیزاده ادامه داد: این نانوذرات به دلیل خاصیت آنتی باکتریال و هدایت بالای حرارتی و الکتریکی کاربردهای بسیار متنوع در صنایع موجود دارند.
عضو تیم تحقیق شرکت دانش‌بنیان تولیدکننده این محصول از جمله کاربردهای صنعتی این نانوذرات را ایجاد خاصیت آنتی باکتریال در منسوجات ذکر کرد و یادآور شد: با استفاده از این نانو ذرات می‌توان منسوجاتی با خاصیت ضد بو و آنتی باکتریال تولید کرد.
این محقق اسپری ضد بو مخصوص کفش با استفاده از این نانو ذرات را از تولیدات این شرکت دانش بنیان ذکر کرد و یادآور شد: مواد اصلی و پایه این اسپری، الکل و نانو ذرات نقره و مواد پایدار کننده است.
وی با تاکید بر این که این اسپری خاصیت ضد بویی به کفش می‌دهد، خاطر نشان کرد: زمانی که این اسپری به کفش زده می‌شود، در همان لحظه الکل موجود در این اسپری تمام باکتری‌های موجود در کفش را از بین می‌برد و نانو نقره نیز این خاصیت را ماندگار می‌کند.
علیزاده دربندی، با اشاره به برخی تصورات در زمینه سمی بودن نانو ذرات نقره توضیح داد: سازمان غذا و داروی آمریکا تائیدیه قطعی برای سمیت و یا عدم سمیت این ذرات را صادر نکرده و به صورت عمومی اعلام نکرده است که از این نانوذرات استفاده نشود. از سوی دیگر در سایر نقاط دنیا از محصولات حاوی مقادیر کم نانوذرات نقره استفاده می‌شود.
وی در عین حال با تاکید بر این که نانوذرات مورد استفاده در محصولات باید از شرکت‌های معتبری تهیه شود که محصولات آنها دارای تائیدیه از سوی نهادهای مربوط باشند، ‌ادامه داد: نانو ذراتی که ما تولید کردیم، تمام مجوزهای لازم در زمینه عدم حساسیت جلدی و پوستی و خاصیت آنتی باکتریال بر روی باکتری‌های مولد بوی بد پا همچون «سودوموناس» و «گزنوسیس» را از سوی ستاد توسعه فناوری نانو دریافت کرده است.
این محقق با تاکید بر این که ذرات در سایز کمتر از 100 نانو متر، نانو ذره نامیده می‌شوند، اظهار کرد: این که ذرات 10 نانومتر به کاربرده شود و یا 100 نانومتر بسته به نوع کاربرد دارد؛ چراکه نانو ذرات 10 نانومتری دارای سطح ویژه بیشتری نسبت به نانوذرات 100 نانومتر هستند. از این رو هر چه سایر نانو ذرات بیشتر شود، خاصیت آن کمتر می‌شود؛ ولی از سوی دیگر استفاده از نانو ذرات با سایز کمتر با محدودیت‌هایی مواجه است.
به گفته این محقق نانو ذرات کمتر از 10 نانومتر به دلیل نفوذ و احتمال سمی بودن مطلوب نیست، از این رو در این تحقیق نانوذرات با اندازه بیش از 10 نانومتر (15 نانومتر) سنتز و تولید شده است.
علیزاده دربندی با بیان این که این نانو ذرات دارای شکل‌های متفاوتی هستند، گفت: این ذرات را می‌توان به صورت کروی، پنج ضلعی و شش ضلعی و غیره تولید کرد، اما بهترین شکل این ذرات کروی است که ما در این مطالعات اقدام به تولید نانو ذرات کروی کردیم که دارای سمیت کمتر و قدرت نفوذ بیشتر برای از بین بردن باکتری‌ها است.
وی با تاکید بر این که برای تولید نانو ذرات نباید از مواد سمی دیگر استفاده شود، ادامه داد: تولید این ذرات بر پایه آب بهترین حالت تولید این ذرات به شمار می‌رود.
علیزاده دربندی با بیان این که محصولاتی که تاکنون با استفاده از نانو ذرات نقره تولید شده، مستقیما با مردم تماس ندارند، اظهار کرد: تولید محصولاتی مانند جوراب‌های نانویی با استفاده از نانو ذرات نقره خطرات کمتری دارند، ولی از سوی دیگر دارای خاصیت‌های خوبی در زمینه از بین بردن تمام باکتری‌ها و قارچ‌ها هستند.
این محقق، آنتی باکتریال بودن را از ویژگی‌های ذاتی این ذرات نام برد و افزود: در این تحقیقات توانستیم با کوچک کردن ذرات، این خاصیت را تقویت کنیم.
علیزاده دربندی با بیان این که در حال حاضر در دنیا از نانو ذرات نقره به میزان ppm‌20-10 برای درمان زخم استفاده می‌شود، گفت: پانسمان‌هایی با نانو ذرات نقره به کشور وارد شده است و برای پانسمان سوختگی‌ها از آن استفاده می‌شود. علاوه بر آن پاکت‌های حاوی نانو ذرات نقره نیز تولید شده که توانسته میزان ماندگاری شیر را از یک هفته به دو هفته افزایش دهد و مورد استفاده برخی کشورها نیز قرار گیرد.


منبع : ایسنا
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  این غذاها را بخورید تا باکتری های مفید روده تقویت شوند
  بهترین راه برای افزایش اشتها + مواد غذاتی و خوراکی برای باز شدن اشتها
Shocked ارتباط باکتری‌های روده با افزایش فشارخون!
Thumbs Up تولید ۳۷ محصول حوزه پزشکی بازساختی در یکی از شرکتهای دانش‌بنیان!
Big Grin تولید کرم ضد چروک و مرطوب‌کننده از محصولات طبیعی زنبور عسل!
Thumbs Up تولید نانو لیپوزوم‌هایی با کاربرد انجماد سلول‌های بنیادی و دارورسانی هدفمند
Star لحاظ یارانه توانبخشی برای مبتلایانِ اوتیسم آماده‌باش نوروزی برای دارو و درمان بیماران
Exclamation بالغ بر ۶۰ درصد مواد اولیه دارویی داخل کشور تولید می‌شود
Thumbs Up ۹۷ درصد داروی کشور در داخل تولید می‌شود
Star اولویت وزارت بهداشت برای تامین نیازهای تجهیزاتی و ملزوماتی حوزه سلامت با تولید داخل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان