امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

آشنایی با ورزش تکواندو

#1
موضوع : آشنایی با ورزش تکواندو

آشنایی با ورزش تکواندو 1

واژه تکواندو از ۳ بخش تشكیل می شود كه شامل <ت> به معنای پریدن، <كوان> به معنای ضربه زدن با پا و دست و خرد كردن اجسام سخت و <دو> به معنای راه و روش است.


تكواندو از ورزش های رزمی و سنتی كشور كره است. البته آنچه ما امروزه به عنوان تكواندوی مدرن می شناسیم تحت تاثیر تكنیك های سایر ورزش های رزمی است.

از مهم ترین هنرهای رزمی كه تكواندو تحت تاثیر آن است كاراته ژاپنی ها است. علت این امر این است كه از سال ۱۹۱۰ تا پایان جنگ جهانی دوم ژاپنی ها كشور كره را اشغال كرده بودند و در این سال ها ژاپنی ها سعی داشتند فرهنگ كره را از بین ببرند و از جمله از بین بردن و تغییر ورزش های سنتی كره را دنبال می كردند.

به همین علت تكواندو كه ورزشی برخاسته از كشور كره است تحت تاثیر كاراته ژاپنی ها، سرعت و حركات سریع را از این ورزش دریافت می كند اما بعد از جنگ جهانی دوم كه كره ای ها مستقل شدند، این ورزش سنتی آنها هم به نوبه خود گسترش یافت و اگرچه به میزان كمی تحت تاثیر سایر هنرهای رزمی قرار گرفت اما به هر حال به نوبه خود دارای یك استیل خاص است كه متكی بر ضربات پا با حداكثر قدرت است و بر حفظ فاصله فیزیكی با دشمن و طراحی فنون برای دور كردن مهاجم تاكید دارد، كه همین عوامل آن را از سایر هنرهای رزمی جدا می كند.

واژه تكواندو از ۳ بخش تشكیل می شود كه شامل <ت> به معنای پریدن، <كوان> به معنای ضربه زدن با پا و دست و خرد كردن اجسام سخت و <دو> به معنای راه و روش است. مهم ترین حقیقی كه در مورد این ورزش اهمیت دارد این است كه این ورزش نه تنها یك هنر ممتاز و برتر در زمینه دفاع شخصی است بلكه ورزشی بسیار مفید برای ذهن هم به شمار می رود. تمرینات تكواندو باعث افزایش اعتماد به نفس در فرد ورزشكار می شود و همین مساله باعث می شود تا در مواجهه با رقیب بتواند بر او غلبه كند. درضمن این اعتماد به نفس زیاد به كل زندگی فرد تعمیم پیدا می كند و به افراد قدرت مقابله بهتر با مشكلات را هم می دهد. بد نیست كمی در مورد قوانین این ورزش بدانیم.

● قوانین تكواندو

این ورزش در سه دوره ۲ دقیقه ای برگزار می شود كه بین هر كدام از این زمان ها ورزشكار به مدت یك دقیقه استراحت می كند. هیات داوران از ۴ نفر تشكیل شده است كه ۳ داور در جایگاه مخصوص در كنار زمین می نشینند و یك داور هم در وسط زمین مسابقه را كنترل می كند. یادتان باشد وقتی می خواهید این ورزش را انجام دهید حتما از وسایل ایمنی آن استفاده كنید. وسایل مورد استفاده عبارتند از: محافظ های ساق پا و در خانم ها: محافظ های پستان، محافظ دهان و دندان، محافظ سر در افراد تازه كار محافظ برای لگن هم وجود دارد كه تازه كاران آنها را در زیر لباس خود می پوشند.

● جیروكی، چاگی

همانطور كه قبلا اشاره كردیم در تكواندو از ضربات پا و دست استفاده می شود كه این ضربات دارای نام های خاصی هستند. به ضربات مشت در تكواندو ضربات جیروگی می گویند كه بسته به اینكه به كجای بدن برخورد كنند، به ۳ نوع تقسیم می شوند. در مبارزه تكواندو از ضربات پا استفاده زیادی می شود در تكواندو به این ضربات چاگی می گویند كه خود به انواع مختلفی تقسیم می شود كه معروف ترین آنها به نام های دیت چاگی، آپ چاگی، پاكان آن مریان چاگی، یوپ چاگی، دولیو چاگی، آپ دولیو چاگی و موندولیا چاگی معروف هستند كه بعضی از آنها را به كرات در گزارش های تلویزیونی شنیده اید.

● فلسفه رنگ

بد نیست كمی درمورد فلسفه رنگ های كمربندهای دریافتی در ورزش تكواندو بدانیم. به طور كلی ۶ كمربند در مقاطع گوناگون این ورزش وجود دارد.

۱) كمربند سفید: كه نشان دهنده بی گناهی است. در این مرحله نو آموزان هیچ چیز در مورد تكواندو نمی دانند.

۲) كمربند زرد: نشان دهنده زمینی است كه در آن گیاه جوانه می زند و در اصل تكواندو در نوآموز در حال شكل گرفتن است.

۳) كمربند سبز: نشان دهنده این است كه این گیاه جوانه زده رشد می كند یعنی فنون تكواندو در حال پیشرفت است.

۴) كمربند آبی: نشان دهنده این است كه گیاه در حال رشد به درخت تبدیل شده است. یعنی فنون تكواندو در ورزشكار به حد مطلوب رسیده است.

۵) كمربند قرمز: نشان دهنده خط است و در این مرحله ورزشكار باید مواظب حریف خود باشد و او را دور نگه دارد.

۶) كمربند سیاه: درست نقطه مقابل سفید است. بنابراین نشان دهنده مهارت كامل در تكواندو است و نشان می دهد كه دارنده این مهارت نسبت به تمام ترس ها و بدی ها نفوذناپذیر است. باید این نكته را هم یادآور شویم كه هر كدام از این كمربندها خود دارای درجات متفاوتی است كه آنها هم هر كدام برای خود فلسفه ای دارند. نكته جالبی كه بد نیست درباره این ورزش بدانیم این است كه برخلاف اینكه از نظر بعضی از افراد ورزش های رزمی با خشونت همراه هستند اما شاید اگر فلسفه این ورزش را بدانیم به ظرافت نهفته در این ورزش بیشتر توجه كنیم.

● تقویت بدن

علاوه بر تمرینات ذهنی، روحی و فلسفه زیبابی كه در این ورزش وجود دارد، تكواندو می تواند در ساختن فیزیكی بدن هم كمك كننده باشد. در این ورزش تمام عضلات بدن به كار گرفته می شوند. تمرینات ورزشی این ورزش باعث می شود كه چربی های شل در بدن از بین بروند. عضلات در اثر حركات سریع و تكرار شونده كاملا انعطاف پذیر می شوند و شكل خاصی به خود می گیرند. علاوه بر ساخته شدن عضلات در ناحیه پا، حركات دست باعث شكل گرفتن عضلات دست ها می شوند و همچنین چرخش های ایجاد شده در بالاتنه باعث خوش فرم شدن عضلات شكمی می شوند.

● تكواندو و زنان

یك توصیه خوب برای خانم ها این است كه این ورزش بسیار برای بانوان مناسب است زیرا باعث شكل گرفتن و خوش فرم شدن عضلات شكم و زیر شكم، لگن و قسمت داخلی ران ها می شوند، یعنی دقیقا محل هایی كه همیشه خانم ها از وجود چربی در این نقاط درعذابند. علاوه بر تمرینات عضلانی، این ورزش در بهبود كاركرد سیستم قلبی عروقی هم بسیار كارآمد است.

● آسیب های تكواندو

حالا می رسیم به قسمت ناخوشایند ورزش تكواندو، یعنی آسیب های ایجاد شده شایع در این ورزش. شاید برایتان جالب باشد كه بگوییم بیشتر آسیب های ورزش تكواندو در حین مسابقات ایجاد می شوند نه در هنگام تمرینات. شایع ترین این آسیب ها شامل پارگی یا له شدگی در اعضای مختلف بدن است. به دنبال آن پیچ خوردگی به خصوص در ناحیه مچ پا، آسیب های زانو و شكستگی ها به ترتیب شایع اند. یعنی ناشایع ترین این آسیب ها شكستگی اندام ها مثل ساق پا، دست ها و انگشتان است. دیده شده است كه این آسیب ها در ورزشكاران وزن ۶۵ تا ۷۵ كیلوگرم بیشتر ایجاد می شود. بد نیست در اینجا اشاره ای به آسیب دیدگی یكی از قهرمانان بزرگ كشورمان در ورزش تكواندو در بازی های آسیایی داشته باشیم.

هادی ساعی كه به علت آسیب دیدگی در پای چپ و شكستگی در ناحیه انگشتان پای راست بعد از بازی اول خود در مقابل حریف اردنی باز هم به مقابله با سایر حریفان رفت و با وجود این آسیب ها بازهم موفق به كسب مدال برنز شد. در حال حاضر پا و دست ایشان در آتل است. ما به نوبه خود از زحمات این قهرمان محبوب قدردانی می كنیم ولی هادی ساعی، باید بیشتر مواظب دست ها و پاهای طلایی خودت باشی. اگرچه ما مهارت چندانی در ورزش نداریم اما به عنوان دوستداران تو خواهشمندیم در صورت آسیب دیدگی به مقابله با حریفان دیگر نروی. به هر حال از شما و از تمام تكواندوكارانی كه باعث كسب مدال برای كشورمان شدند متشكریم. امیدواریم این ورزشكار عزیز، هر چه زودتر بهبودی كامل حاصل كنند. به هر حال اگر خواستید تكواندو را شروع كنید این بار به آن از دید فلسفی هم نگاه كنید و آن گاه ببینید چه لذتی از آن می برید! بد نیست به فلسفه اساسی ورزش تكواندو كه باعث می شود در ورزشكاران واقعی این رشته امید به زندگی تقویت شود اشاره ای داشته باشیم:

▪ تمایل داشتن به انجام دادن كارهای باارزش حتی اگر انجام آنها بسیار سخت باشد.

▪ مهربان بودن با افراد ضعیف و سخت بودن در برابر قوی تر ها.

▪ راضی بودن به مال و مقام مادی موجود و برعكس دنبال پیشرفت در معنویات و مهارت ها تا بی نهایت.

▪ همیشه كاری را كه شروع می شود باید به پایان رسانید، چه این كار بزرگ باشد چه كوچك.

▪ به جای حرف های خوب زدن، اعمال نیك انجام دهید و در عمل آن را نشان دهید.

▪ همیشه شخصیت خود را همان كه هستید، حفظ كنید حتی اگر موفقیت شما تغییر كند.

▪ بدون توجه به نژاد، مذهب و ایدئولوژی هر فردی، برای افراد آموزگار باشید.

▪ سعی كنید یك آموزگار جاودان باشید به طوری كه در جوانی با تمرینات بدنی، در پیری با حرف هایتان و بعد از مرگ با خصایص اخلاقی تان به دیگران آموزش دهید.



باتشکر از توجه شما عزیزان.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  باخت «تاریخی» الاهلی مقابل استقلال در حضور وزیر ورزش عربستان
  درخواست نویسندگی در بخش فوتبال و سایر ورزش ها و زیرشاخه ها
  ورزش جدید اسلم بال
  آشنایی با ورزش لاکراس
  مهدی طارمی؛ پرچم و غرور یک ملت فراتر از ورزش
  کدوم ورزش رو بیشتر می پسندید؟
  همه چیز درباره ی تکواندو
  ورزش پایه و مادر ۸ ماه بدون رئیس!
  تصمیم‌گیری در مورد مسابقات غیرفوتبالی کلید خورد/ ورزش‌های برخوردی فعلا تعطیل!
  خسروی: سرپرست فدراسیون‌های "ورزش روستایی" و "بدنسازی" به‌زودی معرفی می‌شوند

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان