امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

دروازه کوهستانی سبز مازندران (عکس)

#1
شهمیرزاد یا به زبان اهالی آن «شامرزا»  شهری است ییلاقی و خوش آب و هوا که در فاصله بیست و پنج کیلومتری شمال سمنان در کوهپایه های البرز واقع شده است و از لحاظ تقسیمات کشوری مرکز بخش شهمیرزاد در شهرستان مهدی شهر است .



دروازه کوهستانی سبز مازندران (عکس) 1



شهمیرزاد

یک جاده آسفالت این شهر را به سمنان پیوند می دهد که شهر مهدی شهر ( سنگسر ) نیز در فاصله شش کیلومتری شهمیرزاد بر سر همین راه قراردارد . همچنین از طریق یک جاده 170کیلومتری از راه کیاسر به ساری وصل می شود و یک جاده قدیمی 55 کیلومتری نیز آن را به دوآب در استان مازندران که نزدیکترین راه شهمیرزاد به استان مازندران به شمار می رود، وصل می کند.
 شهمیرزاد از دو محله اصلی به نام های «پیش کفش» و«رودبار» تشکیل شده است.این محله ها در دو سوی نهری که آن را رود خانه شهمیرزاد می نامند قرار  دارند و هرکدام شامل چند محله کوچکترند.

آب و هوا:


در توصیف ویژگی های آب و هوایی شهمیرزاد باید گفت اختلاف ارتفاع سمنان و شهمیرزاد از سطح دریا حدود هزار متر است که این امر از عجایب طبیعت استان سمنان است که در فاصله 25 کیلومتری تا این اندازه اختلاف دما وجود دارد؛ لذا بی جهت نیست که شهمیرزاد را «بهشت کویر» نامیده اند. ارتفاع شهمیرزاد از سطح دریا 2050 متر می باشد. بلندترین قله شهمیرزاد با ارتفاع 3965 متر «نیزوا» نام دارد که در منطقه دهستان چاشم قرار گرفته است.


دروازه کوهستانی سبز مازندران (عکس) 1
وجه تسمیه:

در لغت نامه دهخدا، شهمیرزاد برگرفته از شمرزاد به معنی سرزمین دارای حوضچه و آبگیر فراوان ذکر شده و نیز برخی آن را متناسب با شمیران یعنی منطقه سردسیر می دانند. سمنانی ها شهمیرزاد را شومرزه و خود شهمیرزادی ها آن را شامرزا می نامند.

پیشینه تاریخی:

بنابراین روایات چنین استنباط می شود که شهمیرزاد دارای قدمت سه هزار ساله است که حتی قبل از مهاجرت آریایی ها به ایران منطقه ای آباد بوده و با توجه به وجود جشمه سارهایی به نام «ارشک» و «اشکش» که از نام های دوران اشکانی است، قدمت شهمیرزاد از دوران اشکانیان و حتی قبل از آن تایید می شود.

دیدنی های تاریخی و طبیعی:

قلعه های شهمیرزاد:


هفت چشمه و سرچشمه دو تا از چشمه های شهر شهمیرزاد هستند که با فاصله کمی از یکدیگر واقع شده اند «سرچشمه» یا «شیخ چشمه سر» در پای کوه «شیرقلعه» شهمیرزاد واقع شده است و آب از دل کوه بیرون می آید و کمی پایین تر «هفت چشمه» قرار دارد که از دل زمین آب بیرون می آید. پیوستن آب این دو چشمه رودی را ایجاد کرده که تا مرکز شهر ادامه دارد

1- «شیر قلعه» : مربوط به حکومت طبرستان می باشد که در دوره اشکانی در مناطقی از ایران حکومت داشتند و این قلعه را جهت حفاظت راه انشعابی از بزرگراه ابریشم، احداث کرده بودند و در قرن پنجم و ششم، اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، از این قلعه استفاده نموده اند و به روایتی تونلی زیرزمینی از قلعه به «چشمه قلعه» ساخته بودند تا از آب چشمه استفاده نمایند و از گزند دشمنان در امان بمانند. شیر قلعه یا قلعه شیخ چشمه در 5 کیلومتری شمال شهر شهمیرزاد واقع شده است.ارتفاع کوهی که شیر قلعه در بالای آن قرار گرفته حدود 250 متر بلندتر از زمینهای اطراف است .در این ناحیه چشمه های متعددی از جمله سر چشمه ( شیخ چشمه ) و هفت چشمه قرار دارد.

2- قلعه شیخی که فقط سنگ چین های بسیار محدودی از آن باقی مانده است و به قول پرفسور «کلایس» به وسیله طرفداران حسن صباح ساخته شد و در قرن ده و یازده حاکمان کومس (کومش) در زمان صفویه از این قلعه برای جلوگیری از هجوم ترکمانان، استفاده کردند.

3- دژ «وهل» قلعه ای سنگی است که مربوط به دوران قبل از اسلام است و اکنون آثاری جزیی از آن باقی مانده است.



دروازه کوهستانی سبز مازندران (عکس) 1
آبشار روزیه

در اواخر جاده  منطقه  حفاظت شده  پرور، روستایی به نام فنیسک وجود دارد که در پایین روستا مسیر پیاده روی به سمت جنگل فنیسک دیده می شود که با حدود یک ساعت پیاده روی شما را به جنگل می رساند. رودخانه ای پر آب به طور دائمی در این مسیر قرار دارد که مناظری بسیار زیبا در این منطقه ایجاد کرده است. درختان جنگل اغلب بلوط هستند، به طوری که روی سطح زمین پر از میوه های بلوط می شود

یکی از آبشارهای زیبا در استان سمنان است این آبشار در مسیر چاشم خطیرکوه واقع شده است. این مسیر برای کسانی که قصد سفر از سمنان به مازندران را دارند، می تواند جالب توجه باشد زیرا مسیر شهمیرزاد به چاشم و سپس خطیر کوه مسیری کوهستانی و زیباست. آبشار روزیه در این مسیر حدود 20 کیلومتر بعد از چاشم در مسیر خطیرکوه در سمت چپ جاده قرار دارد قرار گرفتن دو کوه بلند و آبشار بین آن این فضا را زیبا و شگفت انگیز کرده است.

«هفت چشمه» شهمیرزاد و «سرچشمه» شهمیرزاد

هفت چشمه و سرچشمه دو تا از چشمه های شهر شهمیرزاد هستند که با فاصله کمی از یکدیگر واقع شده اند «سرچشمه» یا «شیخ چشمه سر» در پای کوه «شیرقلعه» شهمیرزاد واقع شده است و آب از دل کوه بیرون می آید و کمی پایین تر «هفت چشمه» قرار دارد که از دل زمین آب بیرون می آید. پیوستن آب این دو چشمه رودی را ایجاد کرده که تا مرکز شهر ادامه دارد. خوردن آب این چشمه که یکی از آب های سبک کشور است و پیاده روی در زیر درختان بلند گردو این منطقه می تواند موجبات سرخوشی و لذت و آرامش شما را فراهم آورد. در مسیر رودخانه تا مرکز شهر همچنین جاده سلامتی با وسایل ورزشی قرار دارد و در انتها به میدان اصلی شهر و پارک کوهستان و تله سیژ آن ختم می شود.



دروازه کوهستانی سبز مازندران (عکس) 1
رودبارک

در 40 کیلومتری جاده شهمیرزاد-ساری و در شمال شرقی استان سمنان و حاشیه مازندران قراردارد، بگونه ای که شروع قسمت عمده منطقه جنگلی از سمت استان سمنان از رودبارک شروع میشود و منطقه ای کوهستانی است که در بهار و تابستان هوای آن خنک همراه با بارندگی است و در زمستان نیز برف میبارد و حتی ارتفاع برف به حدود 5/1 متر میرسد. موقعیت جغرافیایی رودبارک موجب شده تا یکی از مناطق زیبا و دیدنی با پوشش گیاهی زیبا و وحشی باشد که مناظر زیبایی را برای مسافران و توریست های این استان فراهم می آورد.

شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد

 بزرگترین باغ گردوی جهان واقع در شهمیرزاد ابتدای جاده ساری یکی از جاذبه های توریستی شهمیرزاد است. این باغ بزرگ به وسعت 700 هکتاربه همت مردم شهمیرزاد در دشت های شرقی این شهر به زیر کشت رفت ودر سال 1367 شرکت کشت و صنعت شهمیرزاد تاسیس شد.

منطقه حفاظت شده « پرور »

در جاده ساری از سمت شهمیرزاد واقع شده است. برای دیدن این طبیعت زیبا کافیست در مسیر جاده مهدیشهر شهمیرزاد ساری در کیلومتر چهلم وارد جاده اختصاصی این منطقه شوید. در مسیر این جاده مکان های دیدنی بسیار زیادی مانند تنگه شیطان، جنگل های پهن برگ که در فصل پاییز بیشتر به نقاشی می ماند تا جنگل، آثار باستانی، روستاهای زیبا و رودهای پر آب وجود دارد.منطقه حفاظت شده پرور با تأثیرپذیری از محیط اطراف خود و پوشش گیاهی متنوع، زیستگاه خوبی را برای گونه های مختلف گیاهی و جانوری فراهم آورده است.
شما نه جنگیدینو بردین


ما جنگیدیم و باختیم ..
پاسخ
 سپاس شده توسط Faust
آگهی
#2
فونتش دیگه خیلی درشته تینا 3cy
پاسخ
 سپاس شده توسط Dead Silence


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.


پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان