امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

الیور کرامول؛ تنها ردپای جمهوریت در تاریخ انگلستان

#1
الیور کرامول (متولد ۱۵۹۹-متوفی ۱۶۸۵) سیاستمدار برجسته انگلیسی که برای نخستین بار در تاریخ این کشور، به منصب ریاست جمهوری رسید. از آن زمان تاکنون او تنها فردی بوده است که جمهوریت را جایگزین سلطنت نمود. کرامول راه رسیدن به قدرت را از پارلمان انگلستان آغاز کرد؛ جایی که او در سالهای ۱۶۲۸ و ۱۶۴۰ بدان راه یافت و در جنگ داخلی میان شاه و پارلمان در سال ۱۶۴۲، نقش مهمی ایفا کرد. به لطف ارتش نوینی که کرامول تاسیس کرد، طرفداران پارلمان در سال ۱۶۴۵ توانستند نیروهای سلطنتی را شکست دهند. شاه چارلز اول اعدام شد و کرامول رهبر بی چون و چرای انگلستان شد. او تحت عنوان “رهبر حافظ منافع انگلستان”، در رأس پارلمان قرار گرفت و بی درنگ برای سرکوب مخالفانش به ایرلند و اسکاتلند لشکرکشی کرد. کرامول تا زمان مرگ در سال ۱۶۵۸ ، در این سمت باقی ماند.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
الیور کرامول؛ تنها ردپای جمهوریت در تاریخ انگلستان 1

*************************

اگرچه کرامول یکی از مشهورترین چهره‌های تاریخ انگلستان می باشد، پیشینه‌ی خانوادگی او چنین سابقه‌ای برایش فراهم نکرده بود. پدر او از طبقه متوسط جامعه و فاقد هرگونه پیشینه‌ی نظامی محسوب می شد. شاید گفته‌های یکی از مورخان معاصر کرامول برای بررسی دقیق وضعیت او مناسب باشد که معتقد بود کرامول برخلاف پیشینه‌ی معمولی‌اش ، به تاج و تخت انگلستان چشم دوخت و در این راه از قدرت درونی و حس برتری جویی خویش بهره برد.

قدرت کرامول از درایت نظامی او و ارتباط خاص وی با سربازانش مایه می گرفت. با شروع جنگ داخلی، کرامول در تدارک ارتشی حرفه‌ای برآمد. در ۱۶۴۵ او موفق شد نیروی مسلح متعهدی برای جنگ فراهم کند. ارتش کرامول به سرعت بر نیروهای سلطنتی فایق آمد. پیروزی قطعی پارلمانیست‌ها در نبرد نیزبی (Naseby) باعث تغییر رویه جنگ به سود مخالفان شاه گردید (۱۴ ژوئن ۱۶۴۵). شاه چارلز اول در پایان همان سال وادار به تسلیم شد. کرامول همیشه عادت داشت نیروهای سواره‌نظام را شخصاً در میدان نبرد فرماندهی کند و به همین دلیل، بارها در جنگ مجروح شد. سواره نظام کرامول عموماً در لحظات حساس نبرد به کار گرفته می شدند.
الیور کرامول؛ تنها ردپای جمهوریت در تاریخ انگلستان 1



مراسم اعدام چارلز اول

جنگ با سلطنت‌طلبان
در سال ۱۶۴۹ چارلز اول اعدام شد. به دنبال آن، نیروهای سلطنت‌طلب در ایرلند و اسکاتلند دست به شورش زدند و امنیت نظام جدید را به خطر انداختند. کرامول مجبور شد دوباره به میدان جنگ بازگردد. در سپتامبر ۱۶۴۹ یورش کرامول به ایرلند با قتل عام گروهی از مخالفان در دروگدا (Drogheda) آغاز شد. یکماه بعد ، قلعه‌ی وکسفورد – که مرکز فرماندهی نیروی دریایی ایرلند محسوب می شد- به سرنوشت مشابهی دچار گشت. در ۱۶۵۰ دولت اسکاتلند برای پشتیبانی از چارلز دوم – پسر شاه چارلز اول – به انگلستان اعلان جنگ داد. کرامول سریعاً لشکرکشی به ایرلند را به سایر فرماندهانش سپرد و خودش به انگلستان بازگشت. پیروزی‌های قطعی کرامول در نبرد دونبر (۳ سپتامبر ۱۶۵۰) و نبرد ورکستر (۳ سپتامبر ۱۶۵۱) باعث خروج چارلز از کشور شد. او به مدت ۱۰ سال در فرانسه سکونت گزید و بعد از مرگ کرامول، دوباره به انگلستان بازگشت. 

الیور کرامول؛ تنها ردپای جمهوریت در تاریخ انگلستان 1
چارلز دوم

جامعه ایمانی

کرامول عضو فرقه‌ی پیوریتن (Puritan) بود. پیوریتن‌ها گروهی از مسیحیان پروتستان بودند که هدف خود را پاکسازی کلیسای انگلیکان از عقاید و تعالیم کاتولیک‌ها اعلام کردند. کرامول درصدد بود که این تفکرات را در جامعه‌ی انگلستان نیز گسترش دهد و به باور خودش، یک “جامعه‌ی ایمانی” تشکیل دهد. او قوانین سخت‌گیرانه‌ای علیه شراب خواری، لعنت‌گویی، کفر و اهانت به مقدسات برقرار کرد. 

********************
کرامول طی سالهای بعد به جنگ‌های متعددی اقدام کرد. در سال ۱۶۵۵ شورشی سلطنت‌طلبانه در اسکاتلند باعث شد تا کرامول حکومت نظامی ظالمانه‌ای در سراسر کشور برقرار کند. او فرمانداران ایالتی را از میان ژنرال‌هایش برگزید. کرامول در عرصه خارجی نیز با کشورهای هلند و اسپانیا وارد جنگ شد. الیور کرامول سرانجام در ۳ سپتامبر ۱۹۵۸ پس از یک بیماری سخت (احتمالا مالاریا) درگذشت. مدتی نگذشت که چارلز دوم بار دیگر وارد انگلستان شد و بر اریکه‌ی سلطنت تکیه زد (۱۶۶۰ میلادی). جمهوری کرامول به همان سرعت که متولد شده بود، محو شد. این چهره‌ی جنجالی تا به امروز تنها فردی در تاریخ بریتانیا بوده است که جرئت کرد در برابر قدرت شاه بایستد و خود را رئیس جمهور بداند.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
الیور کرامول؛ تنها ردپای جمهوریت در تاریخ انگلستان 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ♪neGar♪
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  معرفی کتاب های تاریخ
Science بزرگترین معما‌های تاریخ که هیچ گاه حل نخواهند شد.
  برگی از تاریخ فلشخور
  Story|چارلز دوم انگلستان
Book Story|جیمز دوم انگلستان
  دوست داشتی در تاریخ چه اتفاقی هرگز روی نمی داد ؟؟؟؟؟؟؟؟
  " تاریخ چیست "
Book ☽تاثیرگذار های تاریخ☾اسحاق نیوتون Isaac Newton
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ ابن رسته
Book ✍تاریخ‌نگاران✍ابن حوقل

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان