امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

رشد اولین گیاه در ماه!

#1
سازمان فضایی چین در ماموریت سطح‌نشین “چانگه-۴” که در نیمه پنهان ماه به سر می‌برد موفق شد برای اولین‌بار یک دانه را در ماه پرورش دهد.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رشد اولین گیاه در ماه! 1

به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، گیاهانی که در عکس مشاهده می‌کنید ممکن است چندان به نظر نیاید، اما یک گام بزرگ در اکتشاف فضایی است. دانه‌های پنبه‌ای که در ماموریت “چانگه-۴” توسط سازمان فضایی چین به ماه منتقل شده‌اند، جوانه زده‌اند و تبدیل به اولین گیاهانی شدند که روی سطح ماه رشد می‌کنند. برخلاف تصور عموم، این دانه‌ها با خاک سطح ماه در تماس نیستند و این دانه‌های پنبه همراه با تخم سیب‌زمینی، مخمر و تخم‌های مگس میوه در داخل یک بیوسفر(زیست‌کره) مهر و موم شده قرار دارند تا محیط زیست و تغذیه مناسب را برای رشد این گیاه فراهم کنند.


دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رشد اولین گیاه در ماه! 1

البته هنوز کار تمام نشده است. چین باید نشان دهد که این گیاهان می‌توانند به رشد خود ادامه دهند و این کار در درجه حرارت بسیار متفاوت و گرانش کم ماه یک شاهکار خواهد بود. سطح‌نشین “چانگه-۴” باید تغییرات چشمگیری برای حفظ شرایط زیست‌محیطی و حفظ ثبات شرایط محیط داخلی بیوسفر داشته باشد.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
رشد اولین گیاه در ماه! 1


حتی با وجود این چالش‌ها، همین جوانه زدن دانه‌ها نشان‌دهنده یک نقطه عطف مهم است، چرا که نشان می‌دهد که فضانوردان یک شانس واقعی برای پرورش گیاهان در ماموریت‌ها و استفاده از مواد غذایی، روغن گیاهی و دیگر منابع دارند. این اتفاق می‌تواند ماموریت‌های طولانی مدت در ماه و مریخ را تسهیل کند و می‌تواند پس از آنکه برخی منابع اولیه کاهش پیدا می‌کنند، کمک کننده باشد. اگر چه مزارع فرازمینی هنوز دور از دسترس هستند، اما بعد از این دستاورد چین، حداقل در افق دید قرار گرفته‌اند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Bisarotahebelataklif ، ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱
آگهی
#2
نخستین گیاهان در ماه یخ زدند!


اولین دانه‌های تاریخ که توسط چین در کره ماه جوانه زده بودند به علت دمای پایین این قمر یخ زدند. این دانه‌ها که در ماه رشد کردند و به شدت ضعیف و شکننده بودند، پس از کاهش دما در ماه یخ زدند.
به گزارش بیگ بنگ به نقل از ایسنا، این گیاهان به عنوان بخشی از ماموریت فضایی “چانگه-۴″(Chang’e 4) توسط آژانس فضایی چین برای اکتشاف در نیمه پنهان ماه رشد یافتند. سطح‌نشین فضایی چین در تاریخ ۳ ژانویه در دهانه “ون کارمن”کره ماه فرود آمد و شروع به کاوش در نیمه ناشناخته ماه کرد. این سطح‌نشین مجهز به یک کاوشگر مبتنی بر سلول خورشیدی برای بررسی سطح ماه است که محموله‌های بسیار ویژه‌ای نظیر یک باغچه کوچک نیز به همراه دارد.

این باغچه مهر و موم شده توسط دانشگاه “چونگ‌کینگ” توسعه داده شده و شامل دانه‌های سیب‌زمینی، پنبه و کلزا و همچنین رشادی، مگس سرکه، مگس میوه و مخمر است که برای ایجاد یک اکوسیستم کوچک گردهم‌آوری شده‌اند. دانشگاه “چونگ‌کینگ” در این رابطه گفت: گیاهان اکسیژن و غذای لازم برای دیگر موجودات زنده را در این باغچه فضایی فراهم می‌کنند. مگس‌ها به عنوان مصرف کننده و مخمر به عنوان تجزیه‌گر، با مصرف اکسیژن، کربن دی‌اکسید لازم را برای فتوسنتز گیاهان تولید می‌کنند.

علاوه بر این، مخمر می‌تواند ضایعات گیاهان و مگس‌ها را تجزیه کرده و رشد کند و همچنین می‌تواند به عنوان غذای مگس‌ها استفاده شود. با این چرخه، یک زیست‌کره(بیوسفر) کوچک شامل تولیدکنندگان، مصرف کنندگان و تجزیه کنندگان تشکیل شده است. بذرهای پنبه به سرعت جوانه زدند و تبدیل به اولین گیاهانی شدند که با موفقیت در فضای خارج از شرایط کنترل شده ایستگاه فضایی بین‌المللی رشد کردند.
این دستاورد بسیار بزرگی برای سکونت در فضای عمیق بود، چرا که پرورش مواد غذایی در ماه می‌تواند به معنی توانایی بالقوه پرورش گیاهان در مریخ یا دیگر مکان‌های احتمالی باشد. اما متاسفانه این جوانه‌ها از بین رفتند. محفظه حاوی دانه‌ها دارای بخاری نبود و با افت دمای ماه در شب، دما به منفی ۵۲ درجه سانتیگراد رسید که موجب یخ زدن جوانه‌ها و در نهایت نابودی آنها شد. یک روز و یک شب در کره ماه حدود دو هفته طول می‌کشد، بنابراین زمانی که در روزهای آتی خورشید در دهانه “ون کارمن” طلوع کند، حال این جوانه‌ها دوباره خوب می‌شود و آماده جوانه‌زنی می‌شوند.

در حالی که رشد این گیاهان یک موفقیت بزرگ بود، اما این آزمایش اصلی ماموریت “چانگه-۴” نبود. در سال ۲۰۱۵ یک مقام فضایی چینی از دانشگاه‌های برجسته این کشور خواست تا برای ماموریت “چانگه-۴” محموله‌های جذابی فراهم کنند و این زیست‌کره کوچک از میان صدها طرح انتخاب شد. ماه‌نورد “چانگه-۴” در حال حاضر مشغول کار اصلی خود یعنی جمع آوری اطلاعات در مورد سطح و اتمسفر نیمه دور ماه است و این اطلاعات را از طریق یک رله ماهواره‌ای به دفتر مرکزی ارسال می‌کند.

“چانگه-۴” تنها یک قطعه از پازل اکتشاف فضایی بلند پروازانه چین است. انتظار می‌رود “چانگه-۵” برای جمع آوری نمونه‌هایی که به زمین برگردانده می‌شوند، در آینده نزدیک عازم ماه شود. باغچه “چانگه-۴” نخستین گیاهانی نیستند که در فضا رشد کردند و این کار قبلا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، ایستگاه فضایی میر و آزمایشگاه فضایی “تیانگونگ-۲” چین انجام شده بود. هرچند که این دانه‌ها اولین گیاهانی بودند که در کره ماه رشد کردند.
پاسخ
 سپاس شده توسط Bisarotahebelataklif ، ♱ ᴠɪᴄᴛᴏʀ ♱


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  خورشیدگرفتگی جزیی در اولین روز از تابستان ایران رخ می‌دهد
  آیا می دانید اولین ستارگان جهان چه شکلی بودند؟
  اولین و بزرگترین اَبرماه سال ۹۹ (عکس)
  اولین حفاری در عمق مریخ انجام شد
  اولین عکس از سیاهچاله تقریبا آماده است!
  اولین نگاه اجمالی بر خورشید گرفتگی
  اسپیس اکس برای اولین بار یکی از فالکون هایش را مجدداً به فضا می فرستد
  ثبت اولین توفان‌های مغناطیسی در نزدیکی زمین
  فضاپیمای اگزومارس اولین تصویر با کیفیت بالا را ثبت کرد
  اولین مردی که زمین را از فضا مشاهده کرد

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان