امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

عوارض زیاد خوردن قند برای دندان!

#1
Sad 
عوارض زیاد خوردن قند برای دندان! 1

مصرف بیش از حد قند می تواند ضررهای بسیاری برای دندان ها داشته باشد، امروز همراه ما باشید تا توصیه هاي مفیدی بشما کنیم. آیا می دانید، رایج‌ترین بیماری نوع بشر بعد از سرماخوردگی چیست؟ بررسی‌ها نشان داده، پوسیدگی دندان از رایج‌ترین بیماری‌ها در تمام جوامع است.


 

شاید بگویید، دندان‌ها نیز مثل دیگر اندام‌ها در طول زمان با آسیب‌هایي روبه‌رو خواهند شد و این رخداد گریزناپذیر است. دهان مثل سایر اندام‌هاي بدن میتواند برای تمام طول زندگی سالم بماند. بیماری‌هاي دهان یا محصول بی‌سوادی درمورد سلامت یا حاصل غفلت از نیازهای زندگی سالم است و تماس مستقیم با شیوه زندگی، بخصوص نوع تغذیه افراد دارد. تجارب پیروز برخی جوامع پیشرفته نشان داده، بیماری‌هاي دهان و بخصوص پوسیدگی دندان اگر در بین تمام اقشار جامعه هم قابل جلوگیری نباشد، در بین اقشاری که از سواد سلامت کافی برخوردار باشند، صددرصد قابل پیشگیري است.

 

نگذارید دندانتان بپوسد
برترین راه پیش گیری از پوسیدگی دندان،کاهش میزان و دفعات مصرف مواد قندی یا مواد خوراکی شامل شکر است. از نظر سلامت دهان زنجیره خوراکی سالم، شامل کمترین مقدار مواد قندی تصفیه شده «شکر» و مصرف مواد قندی در دفعات محدود و زمان‌هاي مناسب «مثلاً قبل از وعده‌هاي خوراکی روزانه» حائزاهمیت است. پوسیدگی دندان به‌عنوان رایج‌ترین بیماری دهان، محصول مستقیم مصرف نامناسب مواد قندی به صورت خالص یا افزوده به سایر موادغذایی است.

 


دندان عصب کشی شده را دریابید
باتوجه به این‌که احتمال فساد مجدد دندان‌هاي پرشده و عصب‌کشی شده، بیش از یک دندان سالم است، افرادی که تحت درمان دندانپزشکی قرار گرفته‌اند باید به بهداشت و سلامت دندان خود بیش از دیگران دقت کنند و بیش از افراد سالم به تغذیه خود دقت داشته باشند.

 

قند با دندان چه می کند؟
مکانیسم آغاز پوسیدگی به این صورت است که میکروب‌هاي محلی موجود در دهان، مواد قندی در معرض را هضم و مبدل به اسید می کنند و سپس بسته به شدت اسیدی شدن محیط دندان‌ها، بافت سخت مینای دندان تحت تاثیر اسید حل شده، منفذی به عاج دندان باز میشود.

 

چون عاج دندان در برابر اسید مقاومتی ندارد، حفره‌اي به شکل غار و زیر لایه مینا در درون عاج شکل می گیرد که محل تجمع خوبی برای میکروب بیشتر است. به این طریق پوسیدگی عمیق‌تر می شود تا عروق و اعصاب قسمت مغزی دندان را در گیر کند.

 

دراین زمان برخلاف برخی بافت‌هاي بدن، بافت دندان قابل بازسازی و التیام نیست و برای بقیه عمر معلول خواهد ماند. هر چند با استفاده از علم و هنر دندانپزشکی این معلولیت‌ها تا حدودی قابل ترمیم است، ولی هیچ ‌وقت سلامت اولیه به دست نمی آید. هر چه ترمیم دندان گسترده‌تر باشد، احتمال پوسیدگی مجدد افزون‌تر می شود. طبیعت گسترش پوسیدگی دندان هم نتیجه این پوسیدگی‌هاي تکراری است.

 

درست مسواک بزنید
روش‌هاي گوناگونی برای مسواک زدن صحیح پیشنهاد شده است. روش ساده حرکت مسواک در سطوح جانبی از ناحیه لثه به سوی سطح جونده ودر سطح جونده در راستای شیار دندان‌ها، شاید عملی‌ترین روش برای عموم باشد. مسواک زدن سبب خوشبویی و طراوت دهان و التیام وجهه اجتماعی فرد میشود.

 

رشته‌هاي تار مسواک طبق معمول سطوح بین دندانی را تمیز نمیکند و استفاده از نخ دندان برای تمیز کردن این نواحی مفید است. فراموش نکنید، برای حفظ سلامت دهان استفاده از مسواک و نخ بین دندانی به صورت مستمر الزامی است، ولی به تنهایی و بدون دقت به تغذیه سالم کافی نیست.

 

کودکان باید سواد سلامت دندان داشته باشند
برترین روش و مناسب‌ترین زمان برای آموزش اطفال عملکرد صحیح والدین نسبت به سلامت دهان در حضور کودکان است. خودداری از خوردن غذا هاي زیان آور و حذف این مواد از سبد و سفره خوراکی خانواده از لحظه تولد و حتی قبل از تولد کودکان و رعایت اصول بهداشت دندان‌ها در حضور اطفال برترین الگو برای آموزش کودکان است. از زمان طفولیت باید این اعتماد‌به‌نفس در کودک ایجاد شود که از قبول شیرینی و مواد قندی از دست دیگران به صورتی مودبانه خودداری کند.

 

مراقبت از سلامت دهان و دندان به‌عنوان جزئی از آموزش‌هاي لازم برای مراقبت عمومی از اطفال باید قبل از بارداری آموزش داده شود. در زمان شیرخوارگی بعد از هر وعده شیردهی، دهان نوزاد بخصوص بعد از رویش دندان‌ها باید با یک گاز نرم تمیز شود. اینکار ضمن تمیز نگه داشتن دهان سبب درونی شدن لزوم بهداشت دهان در ضمیر ناخود‌آگاه طفل می شود و سلامت دهان وی را برای طول زندگی تضمین می کند.

 


سالمندان به سلامت دهان خود دقت کنند
آموزش مهارت‌هاي فردی مربوط به سلامت دهان هم زمان با عرضه خدمات پیشگیرانه به سالمندان از اهمیت زیادی برخوردار است، ‌چرا که احتمال پوسیدگی مجدد دندان و عود بیماری‌هاي دهان در سالمندان زیاد است.

 

طبق معمول افراد سالمند به علت تحلیل قدرت جسمانی، کمتر توان رسیدگی به ضرورت‌هاي سلامت دهان خود دارند. رعایت بهداشت دندان مصنوعی و رسیدگی تخصصی به کیفیت انها در فواصل زمانی مناسب سبب حفظ سلامت بیشتر نسوج باقی مانده دهان میشود .
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  قیمت کامپوزیت دندان در کرج
  عوارض عمل نکردن کیست مویی (سینوس پیلونیدال)
  ایمپلنت دندان دیجیتال، جدیدترین تکنولوژی کاشت دندان
  ۷ فاکتور تاثیرگذار بر میزان موفقیت ایمپلنت دندان
  تغییر رنگ دندان ها و 11علت اصلی آن
  عملکرد اسپریدر دندانپزشکی در عصب کشی و ترمیم دندان
  فیستول چیست؛ علائم، علت، عوارض و تشخیص بیماری فیستول مقعد
  ضرر های کار زیاد کامپیوتر
Minioni لمینت سرامیکی دندان
Subarrow عمل جراحی بواسیر(هموروئید)، عوارض و مراقبت های پس از آن

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان