امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

سیاستمداران‌ تاب عتاب نویسنده را ندارند

#1
Thumbs Up 
سیاستمداران‌ تاب عتاب نویسنده را ندارند 1


طیبه گوهری می‌گوید اگر دانشگاه از ادبیات معاصر روبرمی‌گرداند و سیاستمداران تاب عتاب نویسنده را ندارند به‌دلیل قدرت نقادی و تاثیر ادبیات است.
این داستان‌نویس در گفت‌وگو با ایسنا، درباره توان ادبیات در نقد شرایط جامعه اظهار کرد: ادبیات توان نقد و تأثیر بر جامعه را یقیناً دارد، که اگر نداشت به طرق مختلف زیر تیغ سانسور حکومت‌ها نمی‌رفت و به هزار ترفند به انزوا رانده نمی‌شد.
او سپس گفت: اگر می‌بینید دانشگاه امروز عامدانه از ادبیات معاصر رو برمی‌گرداند و بر نویسنده معاصر چشم می‌پوشد و فقط به تدریس ادبیات کهن می‌پردازد، به‌دلیل قدرت نقادی و تأثیر آن است. اگر می‌بینید سیاستمداران تاب عتاب نویسنده را ندارند و دغدغه‌های یک اثر فاخر را برنمی‌تابند دقیقاً به همین دلیل است. پس ادبیات توان و قدرت نقد وتأثیرگذاری بر جامعه را نه به شکل فراگیر و زودهنگام که در درازمدت و به شکل فردی دارد.
گوهری در ادامه متذکر شد: آثار برجسته جهان نه‌تنها در زمان و جغرافیای محدود بلکه در یک گستره بی‌مرز و نامحدود مؤثربوده و هستند. اما ادبیات کم‌رمق امروز به شمع روشنی می‌ماند که همه توانش را صرف زنده ماندن خودش کرده و توان فراگیر شدن و روشنگری‌اش را تا حد زیادی از دست داده است.
نویسنده «گلوگاه» با بالاتر و تعیین‌کننده دانستن نگاه دغدغه‌مند نویسنده به جهان اطرافش به‌نسبت دانش تئوریک، بیان کرد: کم نیستند ادیبانی که دانش و محفوظات بالایی دارند ولی همواره رفیق قدرت و همسفره سرمایه‌اند و خواب خوش‌شان را آشفته نمی‌کنند.
این داستان‌نویس با بیان این‌که در کنار دانش و فرهیختگی نویسنده، درگیر بودن و دغدغه داشتن او بسیار مهم است، اظهار کرد: هیچ نویسنده‌ای در خلأ زندگی نمی‌کند و نمی‌نویسد و حتماً از محیط پیرامونش تأثیر می‌گیرد و اگر با خود و مخاطبش صادق باشد آسیب‌ها و کمبودها و نقایص جامعه‌اش را نه تنها می‌بیند بلکه در اثرش بازتاب می‌دهد.
طیبه گوهری همچنین گفت: یکی از بدیهی‌ترین اصول داستان‌نویسی، این جمله مشهور است که «نگو، نشان بده». اگر نویسنده بدون شعارزدگی، قضاوت و به دور از سیاست‌زدگی بتواند آسیب‌های جامعه پیرامونش را با حفظ ادبیت متن به تصویر بکشد و به‌قولی نشان دهد و در ذهن مخاطب خود طرح سوال و ایجاد چالش کند، حتماً در بهبود شرایط گامی رو به جلو برداشته است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  رویای تو، | نویسنده عطیه احمدی | گوینده سالار بختیاری
  نویسنده پیش‌گو نیست اما...
  ۱۰ نویسنده ی زنده ی جهان که در تاریخ ماندگار می مانند
  نویسنده هایی که نمی توانند بدرد بخور بنویسند!
  درگذشت سوسن طاقدیس،نویسنده ی محبوب کودک و نوجوان
  تاثیر غرب در نقش موفقیت نویسنده های روس در ایران
  اصطلاحات و واژه های ترکی که معادل فارسی ندارند
  چگونه نویسنده رمان طنز های پرفروش شوم؟
Star کتاب‌هایی از هدی صابر و نویسنده «دنیای سوفی»
Star پدر نویسنده ادبیات کودک درمی‌آید!

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان