امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بانک اطلاعات موسیقی کشور رونمایی شد/ اعلام جزییات یک سامانه

#1
Music 
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بانک اطلاعات موسیقی کشور رونمایی شد/ اعلام جزییات یک سامانه 1

مراسم رونمایی از «بانک اطلاعات موسیقی کشور (بامک)» روز دوشنبه بیستم اسفند با حضور مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، مدیرعامل انجمن موسیقی ایرانی و تعدادی از هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از «بانک اطلاعات موسیقی کشور» روز دوشنبه بیستم اسفند با حضور علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد، علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایرانی، محمد اللهیاری مدیر دفتر آموزش معاونت هنری و تعدادی از هنرمندان از جمله حسن ریاحی، داود گنجه‌ای، آروین صداقت کیش، کیوان فرزین و احمد صدری در تالار اجتماعات دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

علی ثابت نیا مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای این نشست با ابراز خرسندی از رونمایی بانک اطلاعات موسیقی کشور توضیح داد: از اولین مأموریت‌های که معاون هنری وزارت ارشاد به انجمن موسیقی اعلام کرد تشکیل رصدخانه موسیقی کشور بود که طبیعتاً تشکیل چنین مجموعه‌ای نیازمند یک بانک اطلاعاتی بود. البته طی سال‌های گذشته فعالیت‌هایی در این حوزه انجام گرفت اما متأسفانه در اغلب مواقع نیمه تمام باقی می‌ماند. بنابراین ما طبق نیازسنجی‌هایی که در این حوزه انجام شد تصمیم گرفتیم تا با راه اندازی بانک اطلاعات موسیقی کشور فضا را به جلو هدایت کنیم. مراحل انجام این پروژه از تابستان سال جاری آغاز شد و ما بعد از پژوهش‌هایی که در این حوزه با همت عزیزانی چون کیوان فرزین و سایر دوستان نسبت به راه اندازی اقدام کردیم.

وی ادامه داد: این سامانه از امروز به شکل رسمی راه اندازی شده و امیدوارم اطلاعات دقیقی درباره این سامانه صورت بگیرد تا هنرمندان مختلف شهرها و روستاهای کشور بتوانند اطلاعات خود را بارگذاری کنند. یکی از مواردی که در این سامانه مورد توجه قرار گرفته بحث‌های حمایتی و تشویقی دفتر موسیقی وزارت ارشاد است که در این حوزه نیز برای جذب هنرمندان نسبت به حضور در این سامانه اقداماتی صورت گرفته و فکر می‌کنم اتفاقات خوبی در این حوزه می‌افتد که طی ماه‌های آینده شاهد اجرای آن خواهید بود. تمامی هنرمندان فعال حوزه موسیقی می‌توانند به این سایت مراجعه کرده و اطلاعات خود را در سامانه انجمن بارگذاری کنند.

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران درباره نحوه دسترسی هنرمندان موسیقی اقوام نیز در این سامانه توضیح داد: خوشبختانه استان‌ها از مرکز جلوتر هستند یعنی خودشان نسبت به جمع آوری اطلاعات برخی هنرمندان موسیقی نواحی اقدامات لازم را انجام دادند. البته ما در حوزه‌هایی دچار مشکل هستیم اول استادان موسیقی و دوم برخی هنرمندان پیشکسوت موسیقی نواحی است که فکر می‌کنم تمایل چندانی برای ثبت اطلاعات خود نخواهند داشت اما در این حوزه هم سیاست‌های تشویقی اعمال خواهد شد که بتوانیم در این زمینه شاهد فعالیت‌های مؤثری باشیم. البته این پروسه زمان بری است که امیدوارم بتوانیم جلب حمایت حداکثری داشته باشیم. یکی از بازوهای تشویقی ما برای رغبت هنرمندان در این حوزه بحث ارزشیابی هنرمندان به ویژه هنرمندان موسیقی اقوام ایران است که فکر می‌کنم فضای مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. ما در این راه دست همه انجمن‌های فعال حوزه موسیقی را می‌فشاریم که بیایند و در جهت پیشرفت بانک اطلاعات موسیقی کشور همراه ما باشند.

فعلاً در بانک اطلاعات موسیقی کشور که امروز رونمایی می‌شود جایی برای ارائه امار فروش محصولات موسیقایی دیده نشده، زیرا امکان دستیابی به این آمار و اطلاعات وجود ندارد اما ارائه اطلاعات مربوط به فروش یکی از ایده آل‌هایی است که می‌تواند مورد توجه قرار داد ثابت نیا در پاسخ به پرسشی مبنی بر دلایل فقدان نظام اطلاع رسانی فروش آثار موسیقی در بانک اطلاعات موسیقی کشور توضیح داد: فعلاً در بانک اطلاعات موسیقی کشور که امروز رونمایی می‌شود جایی برای ارائه امار فروش محصولات موسیقایی دیده نشده، زیرا امکان دستیابی به این آمار و اطلاعات وجود ندارد اما ارائه اطلاعات مربوط به فروش یکی از ایده آل‌هایی است که می‌تواند مورد توجه قرار داد و امیدوارم در این راه مجموعه‌هایی که با حوزه موسیقی در ارتباط هستند این موضوع نیز مورد توجه قرار گیرد.

داود گنجه‌ای هنرمند پیشکسوت موسیقی کشورمان هم در این مراسم با اشاره به ارتباط سامانه با خانه موسیقی گفت: در چهل سالی که افتخار همکاری با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتم نقاط قوت و ضعفی وجود داشته که ما همواره درباره آن صحبت کردیم. البته در بعضی از این موارد پیشنهاداتی دادیم که بعضاً عملی شده و برخی هم عملی نشده است. من به عنوان داود گنجه‌ای که بیش از ۶۰ سال است در حوزه اموزش موسیقی فعالیت می‌کنم باید بگویم که خانه موسیقی یکی از گنجینه‌های این سرزمین است که نباید مورد حمله قرار گیرد. بنابراین فکر می‌کنم در این حوزه می‌توانیم شاهد همکاری‌های مشترکی در همین سامانه باشیم. من خیلی خوشحالم که بازهم در این مراسم اسم خانه موسیقی آمد. قطعاً در این حوزه اختلافاتی وجود دارد اما فکر می‌کنم می‌توان در پیشرفت سامانه کارهای مشترکی را انجام داد که قطعاً در این راه خانه موسیقی یکی از بهترین مجموعه هاست. علی ثابت نیا هم مانند نوه من می‌ماند که طی مدت حضورش در انجمن موسیقی کارهای خوبی انجام داده است.

کیوان فرزین از مشاوران راه اندازی بانک اطلاعات موسیقی کشور هم درباره این سامانه گفت: این سامانه صرفاً برای هنرمندان موسیقی نیست بلکه تمام افراد فعال حوزه موسیقی از جمله مدیران مؤسسات تولید موسیقی، خبرنگاران، پژوهشگران و سایر فعالان این عرصه در آن حضور خواهند داشت. ما در دسته بندی‌های این حوزه اول اطلاعات عمومی خواهیم داشت که شامل بدیهیاتی است که در این حوزه وجود دارد. در مرحله دوم نیز فضای کار به شکل تخصصی نگاه شده و همه افراد می‌توانند بنا به تخصصی که دارند می‌تواند در صفحه مربوط به تخصص خود وارد سامانه شده و نام خود را ثبت کنند. البته برای راستی آزمایی این ثبت اقداماتی انجام گرفته که در سامانه به صورت مشروح درباره آن نیز توضیحات لازم ارائه شده است. در این سامانه خدماتی ارائه شده که افراد بعد از ثبت نام خود طبق ضوابط بانک اطلاعاتی می‌توانند از آن بهره ببرند.

علی ترابی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره امکانات سامانه اطلاعات موسیقی کشور گفت: جای خالی سامانه بانک اطلاعات موسیقی کشور کاملاً محسوس بود. البته یکی از ویژگی‌های موسیقی در کشور ما این است که موسیقی‌ها مجوز گرفته و فعالیت هنرمندان در دفتر موسیقی ثبت می‌شود. همه این اطلاعات در دفتر موسیقی، اطلاعاتی هستند که می‌توان از آن به عنوان یک گنجینه نام برد. پس راه اندازی این بانک اطلاعاتی می‌تواند در حوزه پژوهش و شناخت فراز و فرودهای موسیقی کشور نقش بسیار مؤثری را ایفا کند. البته زمان می‌برد که بتوانیم به بهره برداری‌های کاملی در این حوزه برسیم اما من فکر می‌کنم با هماهنگی‌هایی که از طریق این سامانه صورت می‌گیرد و کدهایی که هنرمندان از این بانگ اطلاعاتی دریافت می‌کنند شرایط مطلوب‌تری را برای آنها فراهم کنیم.

وی افزود: این سامانه می‌تواند به ما کمک کند که موسیقی ایران دارای چه معایبی است چرا که تشکیل یک بانک اطلاعاتی می‌تواند یکی از مهم‌ترین اهداف یک مجموعه باشد و این برای ما دارای ارزش‌های فراوانی است. به هر حال امیدوارم با اعتمادی که از سوی هنرمندان نسبت به این سامانه صورت می‌گیرد بتوانیم شاهد اتفاقاًت خوبی در حوزه موسیقی باشیم.

محمد اللهیاری مدیرکل دفتر آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم درباره ویژگی‌های این سامانه گفت: در این ۱۱ ماهی که من در دفتر آموزش‌ها حضور داشتم یکی از بزرگترین فقدان هایی که احساس کردم فقدان بانک‌های اطلاعاتی بود که متأسفانه در سال‌های اخیر شاهد رشد چشمگیر آنها نبودیم. البته ما در حوزه نشر شاهد کارهایی بودیم که این موضوع در افق فعالیت‌های هنری کشور کمتر دیده شده، به هر روی ایجاد بانک اطلاعات موسیقی کشور می‌تواند دربرگیرنده فعالیت‌ها و کارهای مؤثری در حوزه سیستم مدیریت موسیقی و فعالیت‌های هنری باشد.

وی عنوان کرد: امیدوارم با تلاشی که دوستانم در معاونت هنری وزارت ارشاد انجام دادند شاهد یک ارزیابی ارزشمند و مؤثر از فعالیت‌های موسیقایی کشور باشیم. بنابراین من از همه شما عزیزان می‌خواهم این سامانه را رصد بیشتری کنید تا ما متوجه معایب موجود در این سامانه آگاهی پیدا کنیم.
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
00:01
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
BFF#
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
View this post on Instagram

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
A post shared by امپراطور کوزکو | زینب موسوی (@iamkuzcooo)




پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  موسیقی تقدیمی
Music اهنگ و موسیقی
  گروه موسیقی نگریتا
  رپ! موسیقی یا موسیخی؟
  نکات مهم قبل از تمرین موسیقی
Music سبک موسیقی مورد علاقت کدومه؟؟ یه تیکه از آهنگ مورد علاقت تو اون سبک رو بنویس ...
  درخواست نویسندگی در بخش آهنگ و موسیقی و زیرشاخه ها
  بهترین قطعات تاریخ موسیقی
Music حسین علیزاده به‌سراغ موسیقی لرستان می‌رود
  تاثیر موسیقی خیابانی بر رفتار مردم پایتخت

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان