امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در مبتلایان به "استئوآرتریت"

#1
Exclamation 
بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای در مبتلایان به "استئوآرتریت" 1


کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، بایدها و نبایدهای تغذیه‌ای برای مبتلایان به بیماری استئوآرتریت (التهاب مفاصل) را تشریح کرد.
سپیده دولتی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص بیماری استئوآرتریت گفت: استئوآرتریت یا بیماری تحلیل برنده مفاصل، شایع‌ترین فرم آرتریت است. آرتریت به معنای التهاب مفصل است. در واقع استئو آرتریت یک بیماری مفصلی مزمن است که در آن غضروف مفاصل تحمل کننده وزن بدن به خصوص مفاصل زانو تحلیل می‌رود.
وی افزود :چاقی، افزایش سن، جنس مونث، نژاد سفید پوست و صدمات مکرر مرتبط با ورزش از جمله عوامل ایجاد کننده این بیماری محسوب می‌شوند.
دولتی با اشاره به اینکه درمان این بیماری چند بخشی است، ادامه داد: درمان شامل فیزیوتراپی، دارو و رژیم درمانی است. فیزیوتراپی و دارو توسط پزشک و رژیم غذایی و بررسی وضعیت وزن بیمار، توسط کارشناس تغذیه صورت می‌گیرد.
کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تاکید کرد: اکثریت افرادی که دچار بیماری استئوآرتریت می‌شوند، دچار اضافه وزن و چاقی هستند بنابراین اولین قدم در جهت درمان، کاهش وزن است و این امر می‌تواند کیفیت زندگی و عملکرد فرد را تا حد قابل قبولی ارتقا دهد. نتایج یک مطالعه نشان داده است که تقریبا هر ۵۰۰گرم کاهش وزن، حدود ۴ برابر بار وارده به زانوها را کم می‌کند.
وی در خصوص رژیم  غذایی این بیماران ادامه داد: رژیم ضدالتهابی یک مداخله موثر است. طبق این رژیم به این بیماران توصیه می‌شود که مصرف میوه  و سبزی به خصوص میوه‌جات و سبزیجات به رنگ‌های تیره و زرد و نارنجی، غلات کامل، مصرف روغن‌های حاوی امگا ۳ همچون روغن زیتون، بذرک، گردو، دانه‌های کدوتنبل، ماهی‌های چرب آب‌های سرد نظیر سالمون، ساردین، ادویه‌هایی مانند زنجبیل، زردچوبه و رزماری و ماهی و مرغ را افزایش دهند. در مقابل باید مصرف سیب زمینی  و پیاز به خاطر مواد ایجاد کننده التهاب، تخم مرغ، گوشت قرمز، فست فودها، غذاهای کنسروی، شکر و قند و مواد غذایی حاوی شکر، کربوهیدرات‌های ساده مثل نان سفید و برنج سفید و لبنیات پرچرب را تا حد امکان محدود کنند.
دولتی اظهار داشت: استفاده از مکمل‌هایی همچون کندرویتین سولفات و گلوکز آمین هم مفید است و نتایج تحقیقات زیادی تاثیر سودمندی آنها را اثبات کرده‌اند که البته باید با توجه به شرایط فرد، توسط پزشک تجویز شود.
این کارشناس تاکید کرد: چون این بیماری یک بیماری التهابی است، برای مقابله با افزایش رادیکال‌های آزاد مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان مثل میوه و سبزی‌های رنگی با رنگ قرمز، نارنجی و زرد بسیار کمک کننده خواهد بود. همچنین به دلیل دریافت ناکافی کلسیم و ویتامین D، این بیماران با کمبود کلسیم و ویتامین D روبرو هستند. بنابراین باید مکمل کلسیم و ویتامین D به صورت روزانه مصرف کنند.
 کارشناس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت خاطر نشان کرد: همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. بنابراین توصیه می‌شود افراد همواره وزن خود را در حد مطلوب نگه دارند تا از بیماری های ناشی از اضافه وزن و چاقی مثل بیماری‌های مفصلی و قلبی و عروقی در امان بمانند.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  تغذیه ی مناسب بعد شکستگی استخوان
  تقویت چشم با تغذیه ای کاملا گیاهی
  تغذیه بعد شکستگی استخوان و مواد مغذی برای جوش خوردن استخوان
  اجزای اصلی تغذیه کودکان در حال رشد
  درمان آرتروز (استئوآرتریت) با روش‌های خانگی و طبیعی موثر
  تغذیه مناسب برای مقابله با آلودگی هوا
  فواید ماکارونی غنی شده و ارزش تغذیه ای ماکارونی غنی شده
  تغذیه و خورد و خوراک افراد شب کار چگونه باید باشد؟
  نحوه داشتن تغذیه سالم
  تغذیه بد و نامناسب باعث پوکی استخوان می شود

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان