23-04-2020، 15:01
در اواخر سال ۲۰۲۰ شاهد پخش شایعاتی شوخیمانند در مورد تاخیر زمان انتشار بسیاری از بازیها در نیمهی ابتدایی سال بودیم. البته این شایعات همگی قبل از بروز بحران ویروس کرونا و زیر و رو کردن شرایط به خصوص برای صنعت بازیهای ویئویی منتشر شده بودند. بعد از مواجهه با این بحران، بسیاری از ناشران، توسعهدهندگان، انجمنهای روابط عمومی، اشخاص و شرکتهای مختف از طریق دورکاری و رعایت فاصلهگذاری اجتماعی به مقابله با این بحران پرداختند.
به تازگی گزارشی از جیسون شرایر (Jason Schreier) در نشریهی نیویورک تایمز نشان میدهد که برخی از بازیسازان تصمیم دارند به جای به تاخیر انداختن زمان انتشار عناوین خود، مقیاس و گستردگی (و احتمالا برخی جزئیات) آنها را کاهش دهند تا موفق شوند بازی را در زمان مشخصشده به بازار عرضه کنند.
در این گزارش شرایر به توضیح روشهای مختلفی که توسعهدهندگان بازی در مقابل بحران در پیش گرفتهاند پرداخت و از فشارهای وارد شده بر شرکتهای بازیسازی به دلیل دورکاری اجباری کارکنان، عقب افتادن برخی برنامههای کلیدی و همچنین شرایط مبادلاتی و اقتصادی کنونی پرده برداشت. در این مورد میتوان به تصمیم شرکت سونی اشاره کرد که به دلیل شرایط بازار و خرید کنونی تصمیم به تاخیر زمان عرضهی دو بازی The Last of Us Part II و Iron Man VR تا زمانی نامشخص گرفت. همچنین برنامههای بازاریابی و جذب مخاطب نیز تا حد زیادی از لغو شدن رویدادهای امسال ضربه خوردند. توسعهدهندگان و ناشرانی که برای رویدادهای بزرگی مانند GDC و E3 برنامهریزی کرده بودند، اکنون باید به دنبال راهکار دیگری جهت معرفی بازیهای خود و بازاریابی باشند.
برخی از بازیسازان که در حال دورکاری هستند عنوان کردهاند که طی کردن پروسههای توسعهی بازی از راه دور به میزان قابل توجهی کند پیش میرود. از مشکلات دورکاری در خانه تا نگرانی برای درز اطلاعات بازیهای رونمایی نشده، همگی چالشهای جدیدی برای شرکتهای کوچک و بزرگ بازیسازی محسوب میشوند. براساس گزارش دو منبعی که شرایر با آنها صحبت کرده است، برخی از بازیسازان قصد دارند برای جلوگیری از تاخیر خوردن زمان انتشار بازی از برخی ویژگیهای بازی خود بکاهند؛ برای مثال آنها ممکن است گستردگی مراحل بازی یا کمیت و کیفیت ماموریتهای بازی را تغییر دهند.
شرایر در این باره میگوید:
نقل قول:به دلیل ناشناس بودن هویت این منابع، نمیتوانیم کم شدن ویژگیها یا کاهش وسعت مراحل و ماموریتهای عناوینی مانند Cyberpunk 2077 یا Marven’s Avengers را تشخیص دهیم. در این گزارش همچنین به شرکت یوبیسافت (Ubisoft) اشاره شد. این شرکت با اینکه قبل از بحران ویروس کرونا چند تاخیر برای بازیهای خود اعلام کرد، اما طبق گزارشی در حال حاضر روند بسیار خوبی را طی میکند و اکثر برنامههای این شرکت در زمان مشخص شده عملی خواهند شد. آنها همچنین برای هرگونه تاخیر در انتشار کنسولهای نسل نهمی آماده هستند، هرچند که دو شرکت بزرگ سونی و مایکروسافت تمایلی به این تاخیر ندارند.دو توسعهدهندهی بازیهای ویدئویی که عرضهی عناوین خود را برای پاییز امسال برنامهریزی کردهاند به شرط ناشناس ماندن هویتهایشان (به دلیل نداشتن اجازهی مصاحبه با رسانهها) اظهار داشتند که هماکنون به دلیل تاخیر نخوردن زمان انتشار تصمیم دارند مقیاسهای این بازیها را کاهش دهند. به دلیل کاهش محسوس پیشروی در روند ساخت بازی ناشی از دورکاری از خانه مخصوصا در کشورهای چین و هند، آنها تصمیم دارند تا برخی ویژگیها را حذف کرده و گستردگی مراحل و ماموریتهای بازی را کمتر کنند تا به زمان انتشار بازی برسند.