امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

L- کارنیتین؛ مکمل پروتئینی در ورزشکاران

#1
ال کارنیتین در بدن از ترکیب دو اسیدآمینه لیزین و متیونین ساخته می شود. سلول های بدن برای سنتز کارنیتین به ویتامین های C, B6 و B3 (نیاسین) نیاز دارند. اما می توان آن را از منابع غذایی مانند: گوشت قرمز، لبنیات و آواکادو نیز دریافت کرد. غذاهای گیاهی منبع خوبی برای این ماده نمی باشند.

نخستین گزارش ها در خصوص کارنیتین، در حدود سال های 1900، این ماده را به عنوان یک ویتامین معرفی نمود و در سال 1905 دانشمندان روسی این ماده را از عصاره ی گوشت جداسازی نمودند. ولی بعدها معلوم گردید که این ماده با پیش سازهای آن یعنی متیونین و لیزین در کبد و کلیه قابل سنتز است.

نام کارنیتین از ریشه ی لاتین کارنیس به معنی گوشت گرفته شده است که این انتخاب به دلیل آن است که منابع غذایی این ماده انواع گوشت و لبنیات می باشند. نیاز به این ماده همانند کراتین از دو منبع برنامه ی غذایی و یا سنتز درونی بدن تأمین می گردد. لازم به ذکر است روزانه حدود 60 میلی گرم کارنیتین از طریق ادرار یا مدفوع از بدن دفع می گردد.

کارنیتین همانند کراتین به میزان قابل توجهی در عضلات اسکلتی یافت می شود.

وضیفه اصلی آن در بدن کمک به سوخت و ساز وتبدیل غذا به انرژی می باشد. کارنیتین این عمل را از طریق انتقال اسیدهای چرب بلند زنجیره به داخل میتوکندری ها جهت بتااکسیداسیون آن ها انجام می دهد. از طرف دیگر مصرف چربی ها به عنوان منبع انرژی موجب صرفه جویی در مصرف گلیگوژن عضلات گردیده و با حفظ ذخایر گلیکوژن به تأخیر در بروز خستگی ورزش کار می انجامد.

عرضه کنندگان این مکمل معتقدند مصرف مکمل کارنی تین موجب افزایش ذخایر این ماده درعضلات گردیده و در نتیجه انتقال اسیدهای چرب از غشای میتوکندری با سهولت بیش تری انجام شده و اکسیداسیون چربی ها با کفایت بیش تری انجام می شود. بر این اساس، مصرف مکمل کارنی تین را عاملی جهت افزایش کاتابولیسم چربی ها و در نتیجه کاهش وزن و افزایش توان فعایت های هوازی معرفی می نمایند.

مصرف مکمل این ماده پس از گزارش رسانه ها مبنی بر آن که قهرمانی تیم ملی فوتبال ایتالیا در جام جهانی 1982 با مصرف مکمل کارنی تین مرتبط بوده است، افزایش چشم گیری داشت.

ال کارنیتین دوست قلب می باشد، به طوری که سال های متمادی برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شده است. علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که این ماده می تواند بازده و عمکرد قلب را با استفاده از تحریک تدارک انرژی برای قلب و پیشرفت همه کارهای آن افزایش دهد. مکمل کارنیتین سبب کاهش تری گلسیرید در افراد با تری گلسیرید بالا می شود.

بسیاری از بدنسازان از این مکمل به دلایل زیر استفاده می کنند:
1) موجب پیشرفت رشد عضله و ماهیچه می شود.

2) انرزی را افزایش می دهد.

3) به سوزاندن چربی کمک می کند.

4) به پیشگیری از خستگی عضله کمک می کند.

به نظر می رسد که کارنیتین مکمل امنی باشد ولی به شرط آن که توصیه های کارخانه های سازنده آن مبنی بر دقت در مقدار مصرف را رعایت نمایید. به طوری که دریافت روزانه آن بیش از 4 گرم در روز نباشد.

از اثرات جانبی مصرف کارنیتین باید گفت: مصرف زیاد آن موجب شادی و سرخوشی نسبتا کمی می شود که می تواند گهگاهی برای پیشرفت وضعیت ذهن و فکر ما مفید باشد. از دیگر اثرات جانبی کارنیتین باید گفت، اگراین ماده بیش از 3000 میلی گرم در روز مصرف شود، ممکن است بدن فرد، بوی ماهی بگیرد. حالت تهوع، اسهال، استفراغ و سردرد نیز در برخی افراد دیده شده است.

اگرچه برخی مطالعات نشان گر آن است که با مصرف روزانه 6- 1 گرم از این ماده سطح پلاسمایی آن افزایش می یابد، لیکن براساس برخی مطالعات انجام شده مصرف مکمل کارنی تین با افزایش ذخایر درونی این ماده همراه نبوده است. بنابراین در خصوص این مکمل مطالعات بیشتری مورد نیاز است.


مطالب گفته شده درباره کارنیتین مربوط به نوع L آن می باشد. نوع D آن فقط تحت نظر پزشک تجویز می شود، زیرا مصرف آن اثرات جانبی زیادی دارد.

تخلیه بافتی کارنیتین در بزرگسالانی که همودیالیز می شوند، افراد با بیماری کبدی و در شیرخواران نارس گزارش شده است.
پاسخ
آگهی


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  پوست خشک ویتامین برای پوست : ۸ مکمل و ویتامین که برای درمان خشکی پوست توصیه می
  کافئین چه اثری بر بدن ورزشکاران دارد؟
  ورزشکاران قدرتی چه غذاها و خوراکی هایی بخورند؟
  بزرگ شدن قلب ورزشکاران که به اشتباه مشکل قلبی تشخیص داده می شود!
  مکمل فیبر دار بخورید تا لاغر شوید
  دلیل ایست قلبی و مرگ ناگهانی ورزشکاران چیست؟
  قرص اسپیرولینا + اطلاعات دارویی و فواید استفاده از مکمل اسپیرولینا
Thumbs Up مکمل های حیاتی در دوران بارداری
Question مکمل ویتامین D خوب است یا بد؟
  واقعا «ایست قلبی» ورزشکاران را می کُشد؟

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان