امتیاز موضوع:
  • 3 رأی - میانگین امتیازات: 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

"اخبار نجوم"

#1
کوتاه ترین روز زمین ثبت شد/ سال ۲۰۲۰ زود گذشت!

"اخبار نجوم" 1

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تلگراف، هرچند به نظر می‌رسد سال ۲۰۲۰ میلادی به کندی سپری شده اما در حقیقت حرکت زمین در سال گذشته میلادی سریع‌تر شده است.

در این اواخر سرعت چرخش زمین نیز بیشتر شده است. ۱۹ جولای کوتاه‌ترین روز ثبت شده در سوابق اندازه گیری مدت زمان روز زمین است. این در حالی است که چرخش سیاره خاکی به دور خود به طور معمول ۸۶ هزار و ۴۰۰ ثانیه طول می‌کشد اما اکنون این مدت زمان ۱.۴۶۰۲ میلیونم ثانیه کمتر شده است.

رکورد پیشین کوتاه‌ترین روز در سال ۲۰۰۵ میلادی ثبت شده است. این درحالی است که پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۱ میلادی نیز چرخش زمین ۰.۵ میلیونم ثانیه سریع‌تر شود.

تغییرات در مدت زمان روز به وسیله ساعت‌های بسیار دقیق اتمی در دهه ۱۹۶۰ میلادی کشف شد.

در دهه‌های اخیر متوسط سرعت چرخش زمین به طور مداوم کاهش یافته و کارشناسان مجبور شده‌اند از دهه ۱۹۷۰ میلادی تاکنون ۲۷ جهش ثانیه‌ای به زمان اتمی اضافه کنند تا ساعت‌ها را دقیق حفظ کنند.

آخرین جهش ثانیه در شب سال نو ۲۰۱۶ میلادی اتفاق افتاد. در آن زمان ساعت‌های سراسر جهان به مدت یک ثانیه متوقف شدند تا چرخش زمین تکمیل شود. این درحالی است که اکنون زمان سرعت گرفته و احتمال دارد یک جهش ثانیه منفی نیز نیاز باشد تا ساعت‌های اتمی با زمان چرخش جهان هماهنگ شوند. به این ترتیب برای نخستین بار یک ثانیه از ساعت‌های جهانی حذف می‌شود.

پیتر وبرلی محقق ارشد گروه زمان و فرکانس در آزمایشگاه فیزیک ملی انگلیس در این باره می‌گوید: در مقایسه با ۵۰ سال گذشته اکنون زمین سریع‌تر می چرخد. اگر نرخ چرخش زمین بیشتر شود، احتمال دارد یک جهش ثانیه‌ای منفی نیاز باشد. البته هنوز برای اظهار نظر در این باره زود است.

روز یکشنبه هفته جاری یک روز خورشیدی ۲۳ ساعت و ۵۹ دقیقه و ۵۹.۹۹۹۸۹۲۷ ثانیه طول کشید اما روز بعد (دوشنبه) اندکی بیش از ۲۴ ساعت طول کشید.

به هرحال پیش بینی می‌شود در ۲۰۲۱ میلادی ساعت‌های اتمی حدود ۱۹ میلیونم ثانیه تأخیر داشته باشند.

.........................................................

رصد اولین بارش شهابی سال میلادی/ مهمترین رویداد نجومی دی ماه!!

"اخبار نجوم" 1

احسان مهرجو در خصوص بارش شهابی ربعی به خبرنگار مهر گفت: در تاریخ یکشنبه چهاردهم دی ماه (سوم ژانویه ۲۰۲۱ میلادی) اولین پدیده نجومی جذاب و قابل توجه در سال ۲۰۲۱ به وقوع می پیوندد.

وی با بیان اینکه این رویداد نجومی، بارش شهابی ربعی است، گفت: کانون این بارش شهابی در صورت فلکی ربع یا کوادرانت قرار دارد و این بارش، جز بارش های مهم و پر شهاب سال محسوب می شود.

کارشناس نجوم خاطر نشان کرد:  زمان بارش شهابی ربعی معمولا از ۱۳ تا ۱۷ دی است که اوج آن یکشنبه چهاردهم دی ماه خواهد بود.

مهرجو با اشاره به بازه زمانی بارش شهابی ربعی در مقایسه با بارش شهابی برساووشی گفت: بارش شهابی برساووشی بازه ای یک ماهه دارد ولی بارش شهابی ربعی ۴روزه است.

وی تاکید کرد: پیش بینی می شود در بارش شهابی ربعی امسال ۱۱۰ تا۱۲۰ شهاب را در هر ساعت رصد کنیم.

وی با اشاره به شبهه هایی که در زمینه کانون بارش شهابی ربعی پیش از اینها به وجود آمده بوده افزود: کانون بارش شهابی ربعی «صورتک ربع » است اما در قدیم  علاوه بر صورت ربع، صورت فلکی گاوران یا عوّا نیز وجود داشت که امروزه این دو صورت فلکی، یک صورت فلکی قلمداد می شوند.

کارشناس نجوم اضافه کرد: اما همچنان بارش شهابی ربعی، بارش گاوران نیست و این کانون بارش شهابی همواره از قدیم  محل اختلاف نظر بوده است زیرا یک زمانی معتقد بودند که این بارش از دنباله دار «۹۶P» به جای مانده ولی در سال ۲۰۰۳ سیارکی به اسم « C/۱۴۹۱Y۱» کشف شد که به نظر می رسد این سیارک در مسیر این توده ذرات حرکت می کند.

وی ادامه داد: کمی پس از آن محققان متوجه شدند که این سیارک در مسیر توده ذرات منشا این بارش حرکت می‌کند. از آن پس فرض می‌شود که دنباله‌دار C/۱۴۹۱Y۱ پس از مدتی به یک سیارک بدل شده که بعدها با نام ۲۰۰۳EH۱ شناخته شده و این سیارک منشا این بارش است.

وی تاکید کرد: اما اکنون منشا این بارش شهابی را در هر صورت «صورتک ربع » می دانند.

مهرجو با بیان اینکه در تاریخ یکشنبه ۱۸:۳۰ شاهد اوج این بارش شهابی ربعی هستیم، گفت: اوج این بارش شهابی چهاردهم دی ماه است به طوریکه در این شب می توان ۱۱۰ شهاب در ساعت را  در شرایط  کاملا تاریک رصد کنیم.

.......................................

وقوع پدیده مقارنه زحل و مشتری پس از قرن‌ها

کارشناس نجوم با بیان اینکه مقارنه زحل و مشتری، هر ۲٠ سال رخ می‌دهد اما فاصله آنها از هم در مقارنه‌های ۲۰ ساله لزوماً به یک اندازه نیست، آخرین باری که این سیارات از نقطه دید ما روی کره زمین تا این اندازه به هم نزدیک شده‌اند تقریباً ۴۰۰ سال می‌گذرد، اما این رویداد ۸۰۰ سال پیش در شب اتفاق افتاده است.

پیش بینی می‌شود ۶۰ سال آینده مشتری و زحل مجدد به این فاصله از هم برسند.

"اخبار نجوم" 1

"اخبار نجوم" 1

"اخبار نجوم" 1
"اخبار نجوم" 1
پاسخ
 سپاس شده توسط моои ، βάરãɲ ، ßяɪcε ، م‍حمّد ، *Aɴѕel* ، ѕααяeη
آگهی
#2
۲ ماموریت جدید ناسا اعلام شد

"اخبار نجوم" 1
ناسا تصمیم دارد با انجام دو ماموریت فضایی به درک بهتری از خورشید و خطرات احتمالی آن برای زمین دست یابد.

ماموریت های تازه تایید شده «هلیوفیزیک» یا خورشید و تاثیرات آن بر اجسام اطرافش را بررسی می کنند. این ماموریت ها به درک بهتر محققان از رویدادهای آب وهوای فضایی کمک می کند که در نتیجه تاثیر خورشید به وجود آمده اند.

رویدادهای مخرب آب وهوایی ممکن است به فناوری های ساخت انسان و فعالیت های فضانوردان خسارت بزند. بنابراین محققان امیدوارند تا با کمک ماموریت های گفته شده بهتر بتوانند آب وهوای فضایی را پیش بینی و از زمین محافظت کنند.

یکی از این  آنها ماموریت تلسکوپ اپسیلون مجهز به طیف سنجی با توان عملیاتی فوق العاده فرابنفش یا EUVST  است که به رهبری سازمان فضایی ژاپن انجام می شود. پروژه دیگر شامل ۳ ماهواره است و  EZIE نام دارد.

نخستین ماموریت در ۲۰۲۶ میلادی انجام می شود و یک تلسکوپ خورشیدی است که ابزارهای مختلفی دارد و هدف آن درک چگونگی ایجاد بادها و مواد خورشیدی در اتمسفر خورشید است.

ماموریت دوم امواج الکتریکی در اتمسفر زمین را در اتمسفر زمین بررسی می کند و بعد از ژوئن ۲۰۲۴ میلادی به فضا ارسال خواهد شد. این ماموریت شیوه اتصال امواج الکتریکی (مانند شفق قطبی) را با مگنتوسفر زمین بررسی می کند و به دنبال درک بهتر از سیستم آب وهوای فضایی زمین و واکنش آن نسبت به خورشید است.

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
خبرگذاری مهر
پاسخ
 سپاس شده توسط βάરãɲ ، ßяɪcε
#3
آزمون موتور جدید موشک‌های ناسا دچار نقص فنی شد

بیگ بنگ: طبق اعلام ناسا، مونتاژ و ساخت سفینه “اوریون” به پایان رسیده و هم اکنون آزمایش سیستم‌های دیگری نظیر موتور موشک «سیستم پرتاب فضایی» آغاز شده است. ناسا اعلام کرد چند روز پیش آزمایش موتور جدید موشک‌های ناسا موسوم به «مگاراکت» که با هدف اعزام انسان به کُره ماه طراحی شده، به علت نقص فنی نیمه کاره ماند.

"اخبار نجوم" 1

آزمایش چهار موتور «سیستم پرتاب فضایی»(اس ال اس) ساعت ۲۲:۳۰ روز شنبه به وقت گرینویچ(۱۷:۳۰ به وقت شرق آمریکا) آغاز شد ولی کمتر از دو دقیقه بعد به دلیل بروز مشکل در یکی از قطعات اساسی موتور شماره ۴ به طور خودکار توسط نرم‌افزار کنترل کننده، متوقف شد. این آزمایش قرار بود ۸ دقیقه به طول بینجامد تا پرتاب موشک به مدار ماه شبیه‌سازی شود.

الکس کاگنولا مهندس ناسا در مورد توقف زودهنگام این تست گفت آنها موتورها را “با موفقیت” آتش کردند و این روند در یک دقیقه اول خوب پیش رفت و اضافه کرد: «حد و مرزهای مشخصی هست که عملیات باید تحت آنها انجام شود… تیم آزمایش شاهد داده‌هایی بود که ممکن است مطلوب نبوده باشد، برای همین موتورها را پیش از موعد اولیه یعنی هشت دقیقه خاموش کردیم.» این اولین‌بار است که کلیه چهار موتور “آر اس-۲۵” با هم در یک تست موسوم به “هاتفایر” روشن می‌شد.

سیستم پرتاب فضایی ناسا(SLS) قرار بود در ۲۰۱۷ به پرواز درآید، اما این پروژه به دلایلی از جمله کمبود بودجه تا کنون به تعویق افتاده است. مگاراکت قرار است فضاپیمای بدون سرنشین «اوریون» را در قالب پروژه «آرتمیس یک» به مدار ماه بفرستد. ناسا قرار است پس از انجام موفقیت‌آمیز این ماموریت، اعزام فضانورد به مدار ماه در سال ۲۰۲۳ انجام می‌شود.

پس از آن، احتمالا در سال ۲۰۲۴ فضانوردان آمریکایی‌ قادر خواهند بود تا برای نخستین‌بار از زمان ماموریت آپولو ۱۷ در سال ۱۹۷۲ بار دیگر بر ماه فرود آیند و بر سطح این قمر گام بگذارند. ناسا ابراز امیدواری کرده که نقص فنی رخ داده در آزمایش روز شنبه که قرار بود هشتمین و آخرین تست در مرحله ارزیابی توسط مهندسان ناسا و بوئینگ باشد، به آسانی رفع شود و مراحل دیگر پروژه طبق برنامه پیش برود.

سیستم پرتاب فضایی در صورت راه‌اندازی موفق توسط ناسا، قدرتمندترین موشکی خواهد بود که انسان تاکنون به فضا پرتاب کرده است. این موشک ۴۷ متر طول دارد و توان موتور آن ۲۲ میلیون اسب بخار است بزرگترین موتور موشک سوخت جامد جهان محسوب می‌شود.


منبع::دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
بینگ بنگ
پاسخ
 سپاس شده توسط моои ، Âɴɢ℮ℓ Evιℓ ، ßяɪcε
#4
“استارشیپ” دوباره منفجر شد

استارشیپ نسخۀ SN9 پرواز کرد، اما در هنگام فرود به با شدت به زمین برخورد کرد و منفجر شد. به دلیل روشن نشدن دو موتورش، این فضاپیما نتوانست در هنگام فرود به حالت عمودی قرار گیرد و با برخورد به زمین منفجر شد.

"اخبار نجوم" 1

نمونه اولیه راکت استارشیپ موسوم به SN9 که سه موتور رپتور، دماغه و باله‌های پایین‌تر دارد توانست تا ارتفاع ۱۰ کیلومتری پرواز کند، اما در هنگام فرود با برخورد به زمین منفجر شد. این دومین باری است که استارشیپ در این اندازه، با برخورد به زمین منفجر می‌شود.

مشخص نیست که آیا سقوط SN۹ مانند نمونه‌ی مشابه قبلی یک موفقیت محسوب می‌شود و ایلان ماسک آن را “ماموریت پیروزی” می‌خواند یا خیر، اما این میلیاردر گفته است که قصد دارد برای مدتی از فضای توییتر دور شود پس دنیا هرگز پاسخ این سوال را نخواهد گرفت.
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
#5
کاوشگر “امید” امارات به مریخ رسید!!!!

بیگ بنگ: ‌نخستین کاوشگر میان سیاره‌ای امارات متحده عربی به مدار سیاره سرخ رسید. امارات برای ساخت و راه اندازی این مدارگرد 200 میلیون دلار هزینه کرده است.

"اخبار نجوم" 1

به گزارش بیگ بنگ، مدارگرد امید که تحت حمایت مالی امارات قرار دارد، ساعاتی پیش در مدار سیاره مریخ قرار گرفت تا از سطح مریخ، طوفان‌های گرد و غبار و ابرهای یخی این سیاره عکس بگیرد. امید نخستین کاوشگر میان‌سیاره‌ای جهان عرب است.

‌فضاپیمای امید با سه ابزار سیاره مریخ را کاوش می‌کند. یک تصویربردار، و دو طیف‌سنج. طیف سنج ابزاری است که برای اندازه‌گیری خصوصیات نور بر پایهٔ تجزیه طیف الکترومغناطیسی کاربرد دارد. یکی از طیف‌سنج‌های امید روی نور فرابنفش کار می‌کند و دیگری روی فروسرخ. به این ترتیب این سه ابزار به امید این قابلیت را می‌دهند که جو نازک و غنی از دی‌اکسیدکربن مریخ را مورد مطالعه قرار دهد تا هوای سیاره سرخ را بهتر درک کند.
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
#6
پس از گذشت 203 روز سفر بین سیاره‌ای و هفت دقیقه وحشت، مریخ‌نورد “استقامت” با موفقیت بر روی سیاره سرخ فرود آمد.

"اخبار نجوم" 1

تأیید فرود موفقیت‌آمیز در دهانه برخوردی جزرو از مرکز کنترل مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در ساعت 00:25 بامداد جمعه یک اسفند، اعلام شد. حدود ۱۱ دقیقه بعد از فرود حقیقی زیرا مدت زمانی طول می‌کشد تا سیگنال‌ها به سطح زمین برسند. این خبر باعث ایجاد جشن و سرور در آزمایشگاه پیش‌رانش جت در جنوب کالیفرنیا شد که ماموریت مریخ ۲۰۲۰ را هدایت می‌کند.

"اخبار نجوم" 1

دوربین اجتناب از خطر که در سمت چپ جلوی این مریخ‌نورد قرار دارد، این عکسِ اولیه با وضوح پایین را مدت کمی پس از فرود بر روی مریخ در روز صفرِ مأموریت گرفته است. یک درپوش محافظ هنوز بر روی دوربین قرار دارد، اما سایۀ کاوشگر “استقامت” که در حال حاضر بلندپروازترین مریخ‌نوردِ ارسال شده به مریخ است، در سراسر این تصویر سایه افکنده است.

"اخبار نجوم" 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ᗩᐯᗩ⁷ ، ßяɪcε
آگهی
#7
عکس‌های جدید از مریخ‌نورد استقامت منتشر شد

مریخ‌نورد “استقامت” ناسا که فرود موفقیت‌آمیزی بر سطح سیاره سرخ داشت، عکس‌های جدید و رنگی به زمین ارسال کرد که در زیر می‌توانید مشاهده نمایید.

به گزارش بیگ بنگ، ماموریت اصلی این کاوشگر جست و جو برای یافتن آثار حیات در گذشته و حال سیارۀ مریخ و جمع‌آوری و آماده کردن نمونه‌هایی از خاک و سنگ مریخ برای بازگرداندن به زمین در ماموریت‌های بعدی است. نزدیک به سه میلیارد دلار خرج ماموریت «استقامت» شده است. این وسیله شش چرخه هزار کیلویی حداقل دو سال آینده را صرف حفاری در صخره های مریخ خواهد کرد تا شاید نشانه ای از وجود حیات در گذشته این سیاره پیدا کند.

"اخبار نجوم" 1


"اخبار نجوم" 1


"اخبار نجوم" 1


"اخبار نجوم" 1
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
#8
استارشیپ با موفقیت فرود آمد اما چند دقیقه بعد منفجر شد


شرکت اسپیس‌ایکس شب گذشته آزمون استارشیپ را با پرواز ده کیلومتری، مانور و فرود موفق به پایان رساند و گام مهم دیگری در تحقق بلندپروازی‌های ایلان ماسک برداشت.


"اخبار نجوم" 1

آزمایش ارتفاع زیاد استارشیپ SN10 نخستین آزمایش پرواز بزرگ این پیش‌نمونه سفینه استارشیپ برای نشستن روی سکوی پرتاب بود، چراکه نسخه‌های قبلی استارشیپ هر دو به هنگام فرود، منفجر شدند و در آتش سوختند.

"اخبار نجوم" 1

"اخبار نجوم" 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک کامل خبر
پاسخ
 سپاس شده توسط ßяɪcε
#9
بخشی از آزمون نهایی تلسکوپ “جیمز وب” با موفقیت انجام شد



تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا پیشرفت چشمگیری در ماه گذشته(فوریه) داشت و آزمایشات کاربردی نهایی‌اش با موفقیت انجام شد. تیم‌های آزمایش به طور موفقیت‌آمیزی توانستند دو مرحله‌ی مهم را تکمیل کنند تا تأیید شود که الکترونیک داخلی رصدخانه طبق انتظار پیش خواهد رفت و همچنین فضاپیما و چهار ابزار داخلی آن می‌توانند داده‌ها را به درستی از طریق همان شبکه‌ای که در فضا استفاده می‌کنند ارسال و دریافت شوند. این مراحل مهم، تلسکوپ جیمز وب را برای پرتاب در ماه اکتبر 2021(آبان 1400) آماده می‌کنند.


"اخبار نجوم" 1

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
لینک کامل خبر
پاسخ
 سپاس شده توسط βάરãɲ ، ѕααяeη ، ßяɪcε
#10
مهم شد!
پاسخ
 سپاس شده توسط Prometheus


[-]
به اشتراک گذاری/بوکمارک (نمایش همه)
google Facebook cloob Twitter
برای ارسال نظر وارد حساب کاربری خود شوید یا ثبت نام کنید
شما جهت ارسال نظر در مطلب نیازمند عضویت در این انجمن هستید
ایجاد حساب کاربری
ساخت یک حساب کاربری شخصی در انجمن ما. این کار بسیار آسان است!
یا
ورود
از قبل حساب کاربری دارید? از اینجا وارد شوید.

موضوعات مرتبط با این موضوع...
  دانستنی‌های شگفت‌انگیز از دنیای نجوم
  شب نجوم کاخ سفید
  آخرین اخبار از فضاپیمای نیوهورایزنز:سیگنال سلامت،کوه‌های یخی در پلوتو،ساختار عجیب سطح
  دانستنی های علم نجوم و فضا
  انتشار اولین اخبار ماده تاریک تا دو هفته‌ آینده !
  آموزش نجوم و اخترفیزیک مقدماتی !
  آغاز عصر جدید نجوم با کشف نوترینوهای انرژی بالا!
  نجوم چه فایده‌ای برای جامعه و بشریت دارد؟
  10-واقعیت عجیب و شگفت انگیز درباره ی نجوم
  اطلاعاتی درباره ی نجوم

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان